6 mnd grøt til 4 mbd baby?

Om de anbefaler 4 el 6 mnd varierer. Helsesøster hos oss tok opp på tremånderskontroll at de anbefaler oppstart ved 4 mnd (hun overbeviste meg, men ammetåke gjør det umulig å gjenfortelle). Ei venninne ble derimot av sin helsesøster anbefalt 6 mnd (annen helsestasjon).

Kommer litt an på om du ammer eller gir mme også. Om man gir mme så anbefales 4 mnd. Men man kan fint fullamme til 6 mnd
 
Vi prøvde 6 mnd grøten i kveld, spent på å se om det utgjør noen forskjell eller gir reaksjon. Hun var skeptisk til smaken, så jeg endte med å halvblande den og mild havregrøt. Det gikk ned på høykant:happy:
Vi har også begynt med grøt nå siden lille går lite opp i vekt.. Hvor mye gir du jenta di ? Jeg begynte i går og hun elsket det og ble sur da hun bare fikk et par teskjeer
 
Last edited:
Vi har også begynt med grøt nå siden lille går lite opp i vekt.. Hvor mye gir du jenta di ? Jeg begynte i går og hun elsket det og ble sur da hun bare fikk en par teskjeer
Vi begynte med bare 2-3 skjeer siden hun var litt skeptisk de to første gangene. Så økte vi til 5-6-10 skjeer osv. Nå spiser hun ei lita skål før leggetid og smatter og koser seg. Om babyen din ser ut til å like det så hadde jeg økt raskere, om de reagerer så merker du det fort. Kanskje gi en 8-10 skjeer i dag? De blir tørste av grøt så vi fikk beskjed av hs om å gi vann (kokt og avkjølt) på flaske til grøten for å venne henne til smaken. Gir noen slurker av det for smakens del og ammer for å slukke tørsten etterpå.
 
Vi begynte med bare 2-3 skjeer siden hun var litt skeptisk de to første gangene. Så økte vi til 5-6-10 skjeer osv. Nå spiser hun ei lita skål før leggetid og smatter og koser seg. Om babyen din ser ut til å like det så hadde jeg økt raskere, om de reagerer så merker du det fort. Kanskje gi en 8-10 skjeer i dag? De blir tørste av grøt så vi fikk beskjed av hs om å gi vann (kokt og avkjølt) på flaske til grøten for å venne henne til smaken. Gir noen slurker av det for smakens del og ammer for å slukke tørsten etterpå.

Hun var mer fornøyd etter at hun fikk mer grøt, men får uheldigvis mye magevondt.. Så etter i kveld tror jeg vi enten må vanne enda mer ut, bytte grøt, eller gi enda mindre. I dag blanda jeg ut en ss grøt og vann til det ble godt flytende, hund fikk ikke spise opp alt, likevel vondt i magen. :(
 
Hun var mer fornøyd etter at hun fikk mer grøt, men får uheldigvis mye magevondt.. Så etter i kveld tror jeg vi enten må vanne enda mer ut, bytte grøt, eller gi enda mindre. I dag blanda jeg ut en ss grøt og vann til det ble godt flytende, hund fikk ikke spise opp alt, likevel vondt i magen. :(
Uffda.. vår sliter med forstoppelse av grøten, selv om hun ikke får så store mengdene. Gir sviskemos på dagen med sparsom effekt. Ikke bare enkelt for disse små magene med fast føde! Kanskje du bør prøve grønnsaksmos isteden? Type potet/søtpotet el gulrot?
 
Back
Topp