Avocado's voksende spire

Litt sånn som hos oss! Vi har bare vært oss to i 10 år, også skal vi bli 4! [emoji28]
Er veldig klar over at det blir tøft og slitsomt, og det er viktig å være realistisk.
MEN for en lykke og glede!! Dette er hva vi har drømt om i såååå mange år [emoji176]
Den panikken har jeg kjent mye på :happy119
Når minien kommer har det bare vært oss to alene sammen i nesten 12 år, også skal vi plutselig få en tredje person (les: diktator) i hus. Det blir veldig rart :wideyed: Men sikkert veldig fint også ❤️
Tror det er lurt å være litt realistisk ift at det kan bli tøft, og ikke rosemale alle forventningene på forhånd. Da blir sjokket kanskje litt mindre (?) :p
Tror det er veldig viktig å være realister oppe i det hele ja! Det vil bli tunge netter og dager, man vil bli sliten og trenge egentid. Særlig når vi har vært to så lenge alene ja.. Hos oss blir det størst forandring for mannen, for han er fryktelig aktiv med all idrett og oversosial av seg, så han må omstille seg mer enn meg. Men tror ikke det blir noe problem heller, for som du sier Bubbly, så er jo dette noe vi har drømt om i mange år❤️

Den panikken har jeg kjent mye på :happy119
Når minien kommer har det bare vært oss to alene sammen i nesten 12 år, også skal vi plutselig få en tredje person (les: diktator) i hus. Det blir veldig rart :wideyed: Men sikkert veldig fint også ❤️
Tror det er lurt å være litt realistisk ift at det kan bli tøft, og ikke rosemale alle forventningene på forhånd. Da blir sjokket kanskje litt mindre (?) :p

Her hadde vi vært bare oss to i 5 år, men lillesjefen var etterlengtet :Heartred Jeg merker noen dager at mannen blir irritert på meg når huset ser bomba ut når han kommer hjem, men slik får det bare være, av og til nyter jeg å bare sitte i sofaen med sovende baby i fanget :Heartred eller gå en lang tur med vogna og la hus være hus ;) Mye endringer i vente, på mange områder :love2

Og apropo rosa og blått, så ga vi familien hodebry :happy: Ikke ville vi se kjønnet, eller diskutere navn med familien, før ungen var ute!

Her hadde vi vært bare oss to i 5 år, men lillesjefen var etterlengtet :Heartred Jeg merker noen dager at mannen blir irritert på meg når huset ser bomba ut når han kommer hjem, men slik får det bare være, av og til nyter jeg å bare sitte i sofaen med sovende baby i fanget :Heartred eller gå en lang tur med vogna og la hus være hus ;) Mye endringer i vente, på mange områder :love2

Og apropo rosa og blått, så ga vi familien hodebry :happy: Ikke ville vi se kjønnet, eller diskutere navn med familien, før ungen var ute!

Vi skal holde kjønnet hemmelig noen uker til for familien selv om vi får vite på tirsdag. Lar dem tro at vi må vente på UL :p
Skal kose oss på egenhånd noen uker med navneforslag ;)

Høres ut som dere har supre dager!
Jeg er mer spent på den friheten vi har vært vant til å ha, og om vi kommer å savne den.
Vi er meget spontane folk. Hiver oss i bilen fredag etter jobb og reiser på fjellet, ofte ute og spiser, mye kulturelle opplevelser og vi har jo aldri behøvd å ta hensyn til noen andre enn oss selv, og er ikke vant til å planlegge :p
Det blir slutt på egolivsstilen nå, men blir nok helt sikkert verdt det ❤️ Lille sprelle er meget ønsket!!

Vi skal holde kjønnet hemmelig noen uker til for familien selv om vi får vite på tirsdag. Lar dem tro at vi må vente på UL :p

Jeg er mer spent på den friheten vi har vært vant til å ha, og om vi kommer å savne den.
Vi er meget spontane folk. Hiver oss i bilen fredag etter jobb og reiser på fjellet, ofte ute og spiser, mye kulturelle opplevelser og vi har jo aldri behøvd å ta hensyn til noen andre enn oss selv, og er ikke vant til å planlegge :p
Det blir slutt på egolivsstilen nå, men blir nok helt sikkert verdt det [emoji173]️ Lille sprelle er meget ønsket!!

Skal du holde kjønnet hemmelig for oss også? :rolleyes:

Edit: den smilien, :rolleyes: , er veldig forskjellig på PC vs. iPhone app altså! Jeg mente å formidle et drømmende/spørrende uttrykk, ikke sånn skeptisk/sur, hihi.

Last edited:
Skal du holde kjønnet hemmelig for oss også? :rolleyes:

Edit: den smilien, :rolleyes: , er veldig forskjellig på PC vs. iPhone app altså! Jeg mente å formidle et drømmende/spørrende uttrykk, ikke sånn skeptisk/sur, hihi.

Vil ikke drømme om å holde det hemmelig for dere :joyful:

Det blir slutt på egolivsstilen nå, men blir nok helt sikkert verdt det ❤️ Lille sprelle er meget ønsket!!

Mye av friheten er borte, men det klarer vi :)

Tilbake på forumet og måtte inn hit med en gang og se hvordan det gikk. Godt å høre at det går fint!

Lykke til på ultralyd[emoji178][emoji2] Veldig spent!!

Ingen ny UL nå før i september, men du tenker kanskje på NIPT-resultatet?
Veldig spent selv :D

Det blir slutt på egolivsstilen nå, men blir nok helt sikkert verdt det [emoji173]️ Lille sprelle er meget ønsket!!

Blir fortsatt mulighet å reise på fjellet etter jobb på fredager tenker jeg [emoji5] Det er hvertfall slik vi også ofte gjør. Men det må nok planlegges "litt" mer med barn i hus. Men det tror jeg ikke blir noe problem når man blir vandt med hva man må ha med osv...

Blir fortsatt mulighet å reise på fjellet etter jobb på fredager tenker jeg [emoji5] Det er hvertfall slik vi også ofte gjør. Men det må nok planlegges "litt" mer med barn i hus. Men det tror jeg ikke blir noe problem når man blir vandt med hva man må ha med osv...

Det har du helt rett i :)
Det er nok bare impulsiviteten som trenger å jekkes litt ned, mens planlegging jekkes litt opp ;)

Ingen ny UL nå før i september, men du tenker kanskje på NIPT-resultatet?
Veldig spent selv :D

Kan jeg spørre om hvilken uke man bør starte med NIPT? Man bør selvsagt se hjertet slår... men er det rett på henvisning da?
Gjorde du det i Danmark?
[emoji5]

Kan jeg spørre om hvilken uke man bør starte med NIPT? Man bør selvsagt se hjertet slår... men er det rett på henvisning da?
Gjorde du det i Danmark?
[emoji5]

NIPT kan tas fra uke 10 og det følger som regel med en grundig ultralyd.
Fullt mulig å gjøre i Danmark, men jeg gjorde det i Sverige :)

Hva mener du med rett på henvisning?
Jeg gjorde det privat. Ingen henvisning.

Den NIPT-testen.. Nå må jeg jo først bli gravid før det blir aktuelt, men jeg er så i tvil om den. Hva gjorde at du ønsket å ta den? Bruken av mye hormoner gjennom tiden eller det å forsikre seg 100 prosent om at alt er OK? Kjønn er jo så klart en stor bonus (utålmodig sjel her!), men litt drøyt å betale 5000.- for det alene liksom :P

NIPT kan tas fra uke 10 og det følger som regel med en grundig ultralyd.
Fullt mulig å gjøre i Danmark, men jeg gjorde det i Sverige :)

Hva mener du med rett på henvisning?
Jeg gjorde det privat. Ingen henvisning.

Ok, takk for svar!
Jeg trodde faktisk man måtte henvises på en aller annen måte..! Men er det ikke noe som kan gjøres på Rikshospitalet også? Eller blander jeg her[emoji87]

Den NIPT-testen.. Nå må jeg jo først bli gravid før det blir aktuelt, men jeg er så i tvil om den. Hva gjorde at du ønsket å ta den? Bruken av mye hormoner gjennom tiden eller det å forsikre seg 100 prosent om at alt er OK? Kjønn er jo så klart en stor bonus (utålmodig sjel her!), men litt drøyt å betale 5000.- for det alene liksom :p

Hormoner er en ting, men det at vi brukte nesten fem år på å bli gravide uten noen diagnose var en annen årsak. Fem år er uvanlig lenge... Fem aborter de siste to årene har også bidratt til beslutningen om å ta testen, og derfor trengte vi å vite om alt er bra.
I nabolandet hadde jeg blitt tilbudt duotest om jeg var innbygger, men her er systemet for å få det ganske rigid. Grensen er 38 år om jeg ikke tar helt feil. Den hadde vært nok for meg, men ettersom vi ikke får den her var NIPT et meget godt alternativ :)
Kjønn, som du nevner, er en meget hyggelig bonus :)

Ok, takk for svar!
Jeg trodde faktisk man måtte henvises på en aller annen måte..! Men er det ikke noe som kan gjøres på Rikshospitalet også? Eller blander jeg her[emoji87]

Snart kan man henvises til NIPT i Norge. Den skal etterhvert erstatte fostervannsprøven. Men den er nettopp godkjent av helsedirektoratet, så tar nok noe tid før det er oppe å går.
Det vil nok ikke være enkelt å få den i Norge da heller, da systemet for hvem som testes er ganske rigid med strenge regler. Det kan ane meg at man først må få avvik på duotesten før man får NIPT i Norge i fremtiden.

Snart kan man henvises til NIPT i Norge. Den skal etterhvert erstatte fostervannsprøven. Men den er nettopp godkjent av helsedirektoratet, så tar nok noe tid før det er oppe å går.
Det vil nok ikke være enkelt å få den i Norge da heller, da systemet for hvem som testes er ganske rigid med strenge regler. Det kan ane meg at man først må få avvik på duotesten før man får NIPT i Norge i fremtiden.

Jeg var på samtale med fostermedisin på riksen og spurte litt om det med NIPT. Den kommer nok ikke til å erstatte fostervannprøve. Ulempen med NIPT er at den kan slå ut falsk positiv. Dersom en får positiv NIPT vil en henvises til fostervannprøve/morkakeprøve. Så NIPT vil nok implementeres som et ledd mellom duo-test og fostervannprøve/morkakeprøve.

Når får du resultatet ditt??

Back
Topp