Klagetråden

Er ikke så god til å forklare, men skal prøve :) var hos legen i uke 5 for å få bekreftet graviditeten og ordnet med sånt helsekort i samme slengen. Dette fordi jeg har hypotyreose og ønsker litt tettere oppfølging av denne sykdommen. Fikk beskjed om å ta prøver når jeg er rundt uke 10 (noe jeg gjorde idag), da de standard graviditetsprøvene + for hypotyreosen, og ønsket da ny time til kontroll når jeg er rundt uke 12, men det var altså ikke noe ledig før jeg er i uke 14.. synes det var lenge å vente.. jeg ønsker jo å dele nyheten med venner og familie snart, men hadde jo litt lyst til å høre om ting er i orden før vi gjør det (ikke at jeg vet om de kan undersøke dette på 12-ukerskontroll utenom TUL?)

Den lange ventetiden på legetime gjorde at jeg hadde behov for å klage litt. Jordmødre er heller ikke så lett å oppdrive på dette lille stedet.

Skjønner at du gjerne vil ha flere kontroller altså, er ikke det. Men om du hadde en full svangerskapskontroll i dag så ser kanskje ikke legen din behovet for en til så snart? Kanskje han ikke tenker at du trenger ekstra oppfølging til tross for hypotyreose (som jeg desverre ikke vet hva er). Selv om han jo burde høre på deg. Eneste de evt kan gjøre i uke 12 er jo å prøve å finne hjertelyden med doppler, men er ikke alle leger som ønsker å gjøre det så tidlig i tilfelle de ikke finner den.

Forrige gang var jeg på 1 kontroll i uke 8 (fordi vi skulle reise vekk 2 uker og så var det juleferie). Fikk 1 time hos jordmor i uke 15 først. Så gikk lang tid i mellom. Tok en UL privat i uke 13 da for å få bekreftet at alt var fint før vi fortalte det til alle.

Skjønner at du gjerne vil ha flere kontroller altså, er ikke det. Men om du hadde en full svangerskapskontroll i dag så ser kanskje ikke legen din behovet for en til så snart? Kanskje han ikke tenker at du trenger ekstra oppfølging til tross for hypotyreose (som jeg desverre ikke vet hva er). Selv om han jo burde høre på deg. Eneste de evt kan gjøre i uke 12 er jo å prøve å finne hjertelyden med doppler, men er ikke alle leger som ønsker å gjøre det så tidlig i tilfelle de ikke finner den.

Forrige gang var jeg på 1 kontroll i uke 8 (fordi vi skulle reise vekk 2 uker og så var det juleferie). Fikk 1 time hos jordmor i uke 15 først. Så gikk lang tid i mellom. Tok en UL privat i uke 13 da for å få bekreftet at alt var fint før vi fortalte det til alle.

Hadde ikke kontroll idag, tok bare blodprøvene og bestillte legetime

Hadde ikke kontroll idag, tok bare blodprøvene og bestillte legetime
Tror ikke jeg gjorde noe mer enn å ta prøver på første kontroll sist. Var for tidlig for fondus-symfysemål og doppler.

Men ja, skjønner du er frustrert når du ønsket ny time uke 12. Du kan ikke ringe tilbake til legekontoret imorgen og høre om du kan få noe tidligere da?

Jeg er så kvalm at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Kom meg på jobb i dag etter å ha vært hjemme i to dager, men nå sitter jeg på gulvet på toalettet og prøver mitt hardeste å holde frokosten (en plomme og to ritzkjeks) nede:yuck:

Var på første svangerskapskontroll i forrigårs. 11+6 Fikk beskjed at det var for tidlig til å ta alle blodprøvene. Utenom det så fylte hun ut helsekortet. Noe mer ble ikke gjort;)

Vet du hvorfor legen mente det var for tidlig for blodprøvene? Ser ut til at vi ligger helt likt å graviditeten, og hadde første svangerskapskontroll samme dag. Og jeg tok virkelig mange blodprøver på mandag!

Magen har stoppet opp igjen [emoji14]
Ikke helt da, men absolutt "nok" [emoji23]

Magen har stoppet opp igjen [emoji14]
Ikke helt da, men absolutt "nok" [emoji23]
Jeg har måttet gå til innkjøp av laktulose og miniform kapsler [emoji23][emoji23][emoji23] følte meg som gamle Olga på 90 år inne på apoteket[emoji85][emoji85][emoji85]

Vet du hvorfor legen mente det var for tidlig for blodprøvene? Ser ut til at vi ligger helt likt å graviditeten, og hadde første svangerskapskontroll samme dag. Og jeg tok virkelig mange blodprøver på mandag!
Nei det skjønner ikke jeg heller. Hun mente at det var veldig viktig at jeg var over 12 uker når den ene prøven skulle tas.
Så vet ikke jeg mer....

Jeg har måttet gå til innkjøp av laktulose og miniform kapsler [emoji23][emoji23][emoji23] følte meg som gamle Olga på 90 år inne på apoteket[emoji85][emoji85][emoji85]
Jeg kjøpte lactulose for 3 uker siden, men så "løste det seg selv" før jeg tok første dosen [emoji23]
inntil i går, for nå er magen tydeligvis ikke interessert i å spille på lag lenger [emoji23][emoji23]

Jeg er matlei jeg.... Men stadig sulten! Det er jo bare sunt å spise lite og ofte, men jeg er så lei, og hver gang sulten melder seg så tenker jeg; Nei, ikke nå igjen! Det er jo ingenting jeg har lyst på.... :wtf:

Nei det skjønner ikke jeg heller. Hun mente at det var veldig viktig at jeg var over 12 uker når den ene prøven skulle tas.
Så vet ikke jeg mer....
Jeg fikk ikke time til første kontroll før jeg er 12+2 pga blodprøvene.. er noe de skal måle som visstnok ikke er nok tilstede før etter man en 12+0..

Årh, denne migrenen altså :( Nettopp ferdig med enda et anfall -.-

Legen min var også veldig opptatt av at jeg ihvertfall måtte være over 12 uker for at det var noe vits å komme inn til kontroll. Skal inn om ca 2 uker.

Det virker som at er en ny greie sammenliknet med de generelle anbefalingene jeg har funnet div steder på nett (kontroll i uke 10-12), så det har sikkert noe for seg. ;)

I dag vil jeg og hive meg på køage tråden. Er så lei av oppkast og kvalme [emoji24]
Har så lyst til å fungere!

Jeg håper denne dårlige perioden snart er over.. Oppkast, brekninger og kvalme hver dag.. Samt to digre pupper, allerede, opp én størrelse og utrolig ubehag[emoji85] Kan ikke ligge på magen nå[emoji21]

Jeg er også lei kvalmen...og det å måtte spise mat jeg ikke har lyst på for at det skal holdes i sjakk. :(

så kjent med det mange av dere nevner..dumme pupper, dumme kvalme, dumme mage...men attpåtil alt det der så er jo hjernen plutselig blitt grøt :wacky: jeg husker ikke lenger enn nesa mi..her om dagen måtte jeg ringe gubben, fordi jeg MÅTTE ha mat NÅ! men jeg hadde glemt pin koden til bankkortet :p

Back
Topp