Kontrolltråd - lege/jordmor

28+5 og SF-målet var litt høyt, jeg har ikke svangerskapsdiabetes og alt av blodprøver og urinprøver var fine. Hjertelyden til lille var fin. Sliter med at hjertet løper løpsk av og til, men blodtrykket var fint. Jeg mistenker kaffen, så det skal jeg ikke drikke mer før han er ute. Jordmor skrev ut terminbekreftelse mens jeg var der, så fikk den i hånda. Man skal da vel ikke betale for den?

28+5 og SF-målet var litt høyt, jeg har ikke svangerskapsdiabetes og alt av blodprøver og urinprøver var fine. Hjertelyden til lille var fin. Sliter med at hjertet løper løpsk av og til, men blodtrykket var fint. Jeg mistenker kaffen, så det skal jeg ikke drikke mer før han er ute. Jordmor skrev ut terminbekreftelse mens jeg var der, så fikk den i hånda. Man skal da vel ikke betale for den?

Jeg betalte ingenting for min hvertfall!

31+1 (eller jordmor vil ha 30+6)
Bt 139/80, spor av blod og proteiner i urin, samt L 4+.
Vanskelig for jordmor å finne ut hvordan babyen lå, men slik hun kunne kjenne det så er hode nedover (ennå langt oppe men) så HB er merket i leie :-D
Vilter baby inni der, som ikke likte at jordmor var å sjekket og lyttet, hjertefrekvensen gikk opp, men det var ett veldig godt tegn, for det visste at babyen ikke sparte på kreftene :-)
Neste sjekk er neste uke: vekstkontroll med ctg og ultralyd :-)

32+0 og enda en svangerskapskontroll i går.
Høyt sukker i urinen/blodet, så skal ta glukosebelastningstest i dag.
Barnet er i hodeleie (har vært det siden uke 28 minst). Hodet ikke festet. God aktivitet og hjerterytme. Første FS måling var rett over den røde streken, andre -- på streken, denne gangen er det rett under. Så han følger sin egen kurve, men ser ikke ut til å bli en stor baby til slutt. Kanskje 3500 g?

Oppdatering: negativt resultat på glukosebelastningstesten. Altså frisk som jeg visste.

Last edited:
Jeg var på vekstkontroll igår.. hadde han overlegen igjen.. å han brukte ordet krise over hvor dårlig oppfølging jeg har hatt.. så nå skal jeg inn for kontroll hver uke :) for 2 uker siden mente fastlegen min at jeg fikk for bra oppfølging , så han satt meg opp om 8 uker.. tok ingen virustest eller noe når jeg kom inn med feber på 40.1. Godt å vite at sykehuset tar meg og mini seriøst, når fastlegen min bagatelliserer alt.

Jeg var på vekstkontroll igår.. hadde han overlegen igjen.. å han brukte ordet krise over hvor dårlig oppfølging jeg har hatt.. så nå skal jeg inn for kontroll hver uke :) for 2 uker siden mente fastlegen min at jeg fikk for bra oppfølging , så han satt meg opp om 8 uker.. tok ingen virustest eller noe når jeg kom inn med feber på 40.1. Godt å vite at sykehuset tar meg og mini seriøst, når fastlegen min bagatelliserer alt.
Montzka eller han islandske du går med? :)

Vekstkontroll i går (31+6)

Prinsessa ligger akkurat der hun skal på vekst (kun +1%)
Babys hjerteslag: 140
Blodtrykk: 123/85
Urin: 3+ på ketoner, proteinspor.
Tegn til dehydrering og for lite næring med tanke på ketoner (vært myyye kvalm og dårlig siste ukene). Må på ny kontroll torsdag og innlegges om der ikke er bedring. Kjøpt inn Farris, eplemost og salte kjeks og er fast bestemt på å få i meg mest mulig og slippe innleggelse.

Både utvendig og innvendig ultralyd på vekstkontroll idag. Alt så greit ut. Estimert vekt nå i uke 31 1760 ca.

Vekstkontroll pg svangerskapskontroll uke 32 [emoji173]

•Snuppa lå med rumpa ned så håper hu snur seg etterhvert (fått ny ul-kontroll i uke 36)
•Vekst var +6% (1890g i 31+6) så en normalt stor baby [emoji4]
•Babys hjerteslag ligger stabilt på ca 140
•Blodtrykk: 112/64
•Hb: 12,3 ( hatt det samme hele svangerskapet [emoji3])
•Urin: neg.

Så alt i alt helt toppers, bortsett fra bekkenløsning da... [emoji4]

Vekstkontroll i går (31+6)

Prinsessa ligger akkurat der hun skal på vekst (kun +1%)
Babys hjerteslag: 140
Blodtrykk: 123/85
Urin: 3+ på ketoner, proteinspor.
Tegn til dehydrering og for lite næring med tanke på ketoner (vært myyye kvalm og dårlig siste ukene). Må på ny kontroll torsdag og innlegges om der ikke er bedring. Kjøpt inn Farris, eplemost og salte kjeks og er fast bestemt på å få i meg mest mulig og slippe innleggelse.
Både utvendig og innvendig ultralyd på vekstkontroll idag. Alt så greit ut. Estimert vekt nå i uke 31 1760 ca.
Hva er dette med vekstkontroll/vekstestimering? Er det en standard prosedyre som alle skal innom? Hos meg måler JM/fastlege fs mål og ikke noe annet indikasjon som forteller om størrelsen. Har dere noe avvik fra fs målene og derfor blir henviste til ekstra kontroll med vekstestimering? Eller har dere det på hvert svangerskapskontroll?

Hva er dette med vekstkontroll/vekstestimering? Er det en standard prosedyre som alle skal innom? Hos meg måler JM/fastlege fs mål og ikke noe annet indikasjon som forteller om størrelsen. Har dere noe avvik fra fs målene og derfor blir henviste til ekstra kontroll med vekstestimering? Eller har dere det på hvert svangerskapskontroll?
Jeg har et høyrisikosvangerskap og får derfor vekstkontroll uke 24, 32, 36 og 40 som er protokollen her i fylket hvertfall :) I "normale" svangerskap uten spesielle risikofaktorer, avflatet sf-mål eller andre indikatorer på at det trengs ekstra kontroller så er det ikke vanlig å ha noe utover OUL og vanlige lege- og jordmorkontroller :)

Er som Vennesiela skriver. Jeg har svangerskapsdiabetes, så er kun derfor jeg er på vekstkontroll og så ofte (hver uke) :)

Ny jordmortime idag. Babyen fulger sf-kurven sin fint, har hjerteslag på 144/min, og ligger rett vei for fødsel (hodet ned, men ikke festet, ryggen til venstre). JM trodde ikke at han har plass til å snu seg helt rundt lenger, så det blir neppe setefødsel her :) Mine mål var også fine, bt 120/78, litt spor av protein i urin, men med utflodsmengden for tiden så er det ikke rart. Vekt var fin, og alt ser bra ut :)

Fikk masse tips til fødestua, og skal tilbake neste uke for noen pusteøvelser og fødetips! Kjenner virkelig at det begynner å nærme seg nå...selv om det fortsatt kan gå 5-6 uker til, så er det ingenting i forhold til de nesten 35 som jeg allerede har gått :)

Vekstkontroll unnagjort :-)
Er 32+2, og lille vennen ligger akkurat der den skal (+1) :-)
Hjerteslagene var overalt (den sparer ikke på kreftene der inne, så var alt fra 130 til 160), men det var bare bra :-)
Blodtrykk var på 137/84.

Har stabile blodsukkermålinger, og hvis jeg er like "flink' så blir det her bra :-)

Vært på kontroll i dag. Målt hb som var helt fint. Ellers alt tipptopp, men fått 20% sykemelding pga lite søvn og bekkenløsning. Nå ligger han med hodet godt ned og ryggen/rumpa mot høyre side [emoji4]

Jeg var hos legen i går. Den rareste svangerskapskontrollen jeg har vært med på. Jeg kom inn åtte minutter før tiden, og legen var superstressa. Pleier vanligvis å måtte vente i 30 minutter minst! Det var igrunnen det mest positive ved den kontrollen, bortsett fra at alt var bra med baby og meg da. Og selv om det er det viktigste så følte jeg meg skikkelig "dårlig behandlet". Han var superstressa gjennom hele timen. Jeg var der i utgangspunktet for å fornye sykemeldingen min, ellers hadde jeg tatt timen hos jordmor istedenfor. Han spurte om det gikk greit med 25% sykemelding, men var ikke særlig interessert i å høre på hva jeg hadde å si. Jeg kunne gjerne tenke meg en litt større sykemelding, i og med at det er så mye som skjer på jobben nå i forbindelse med utviklingssamtaler(lærer). Men det ble 25% frem til permisjon da...
Så raste han gjennom alle de ulike tingene på helsekortet, men målte ikke symfyse-fundus, noe som jeg nesten føler at er viktigst. Blodtrykket mitt var på 112/78 og hb på 11,9. Hjertelyden til babyen var på 144, hun ligger i hodeleie(trodde han) og sparket godt fra seg mens han holdt på. Jeg har nå gått opp 11,5 kg totalt! Urinprøva mi fikk de ikke sjekka mens jeg var der, men de ringte opp igjen i dag og ville at jeg skulle levere en til i løpet av uka fordi det var spor av leucocytter i den.. Så da må jeg innom der igjen. Håpet på at jeg var ferdig på det dustete legekontoret..

Hos legen i går fordi jeg har vært så utrolig svimmel og kvalm med hodepine de siste 4 dagene. Hatt lav hb fra uke 25. Var nede på 10 forrige måned, men økte til 10.9 med en god mengde jerntabletter. Nå etter bare 20 dager etter, har den sunket til 9.7 i tillegg til lavt blodtrykk. Legen sa jeg bare måtte "gå sånn" til svangerskapet var ferdig, fordi det var normalt. Men det kan vel ikke være bra at jeg holder på å besvime flere ganger om dagen? :(

Back
Topp