Vognvalg

Om du betalte 8600 norske kroner, så må du jo betale toll for å få det lovlig inn til Norge. Hva ble det på? Tollgrensa er jo 6000kr om du er mer enn 24 timer i utlandet, og 3000kr om du er mindre enn 24 timer i utlandet.
http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/
Var aldri snakk om momsen verken for meg eller de andre norske som kjøpte vogn samtidig. Vet ikke om norsk og svensk moms er den samme? Iallefall på nettsiden til kattis så "forsvinner" svensk moms når man putter vogna i handlekurva (så den kom ned i 6600 ca) men står nederst på siden at norsk moms tilkommer.
 
Var aldri snakk om momsen verken for meg eller de andre norske som kjøpte vogn samtidig. Vet ikke om norsk og svensk moms er den samme? Iallefall på nettsiden til kattis så "forsvinner" svensk moms når man putter vogna i handlekurva (så den kom ned i 6600 ca) men står nederst på siden at norsk moms tilkommer.

En svensk butikk kan ikke kreve inn norsk moms, når du tar med en ny vare over landegrensa som koster mer enn tollgrensa skal du gå på rødt og betale fortollingen selv der.
 
Akkurat. Men nå er nå vogna i hus iallefall. Og forskjellen fra norge var ikke sååå stor. En tusenlapp ca. det ikke sånn at når man er 4 i bilen så er det en viss grense pr person? Så om man er flere i bilen kan man øke den grensa?
 
Akkurat. Men nå er nå vogna i hus iallefall. Og forskjellen fra norge var ikke sååå stor. En tusenlapp ca. det ikke sånn at når man er 4 i bilen så er det en viss grense pr person? Så om man er flere i bilen kan man øke den grensa?
Hørt noe ang at man ikke kan dele opp f.eks en barnevogn sin moms. Du hadde nok flaks, også lat du det bare være med det :) skjedd er skjedd. Tenker flere har tatt med seg ting over grensa som ikke er i henhold til regelverket. Ikke noe å tenke over. Kos deg med vogna du ;)
 
Vi kjøpte campingvogn i danmark og dro den over til sverige og inn til norge. Det var jo en sum på 160.000 (ny) og helt naturlig å stoppe på grensa og fortolle. Men tenker også at mange kjøper varer til flere tusen som de tar med over grensa. Egentlig rart butikken ikke nevnte noe om det.
 
Var aldri snakk om momsen verken for meg eller de andre norske som kjøpte vogn samtidig. Vet ikke om norsk og svensk moms er den samme? Iallefall på nettsiden til kattis så "forsvinner" svensk moms når man putter vogna i handlekurva (så den kom ned i 6600 ca) men står nederst på siden at norsk moms tilkommer.

Norsk og svensk moms er ikke det samme, nei! Handler man i Sverige litt dyrere ting, er det derfor lurt å handle momsfritt (global blue eller annet, som ellers i Europa). Men kommer du over grensa på 3000kr om du er der under 24t eller 6000kr om du er i utlandet over 24t, så må du fortolle varene dine for å ta dem inn lovlig til Norge. Dette er ikke en plikt butikken har å informere deg om, og de forholder seg uansett til sitt lands regler.
På nettsider er det noe annet, der kan du da oppleve at de på en måte er delt i to butikker, norsk og svensk, eller på annen måte betaler momsen og legger den til for deg, slik at du ikke må fortolle varen.
 
Vi kjøpte campingvogn i danmark og dro den over til sverige og inn til norge. Det var jo en sum på 160.000 (ny) og helt naturlig å stoppe på grensa og fortolle. Men tenker også at mange kjøper varer til flere tusen som de tar med over grensa. Egentlig rart butikken ikke nevnte noe om det.

Butikken har ingen plikt til å nevne noe om innførsel til andre land, da de ikke vet om du bor i Sverige (mange nordmenn gjør det), ikke kan sette seg inn i alle lands regler, og det er faktisk din plikt til å sette deg inn i lover og regler i eget land. Du er altså selv ansvarlig for å følge reglene.
Men du kan helt sikkert få lov til å fortolle i etterkant selv.
Ikke for å skremme deg, men det er folk som har fått tollsmell i ettertid, her er ett eksempel: http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/08/29/tollsmell-etter-utenlandsshopping
 
Hvilke modell og bag?? Blir TFK her også :p:D
ea2a25c88025319dd74ab320a3d17ddc.jpg
kjøpte aventure og qick fix bag.
Eneste vogna æ har funnet som passer i bagasjerommet på lille bilen min. Pluss at de som hadde den sist æ fikk barn va super fornøyde. :)
 
ea2a25c88025319dd74ab320a3d17ddc.jpg
kjøpte aventure og qick fix bag.
Eneste vogna æ har funnet som passer i bagasjerommet på lille bilen min. Pluss at de som hadde den sist æ fikk barn va super fornøyde. :)
Noen grunn til at du velger denne bagen og ikke den hvor du kan ha baby mot deg etter h*n er begynt å sitte?
 
Noen grunn til at du velger denne bagen og ikke den hvor du kan ha baby mot deg etter h*n er begynt å sitte?
Den er e jo t i starten når skal ligge. Den andre baggen får man ikke flatt. Så d e jo utrolig dumt da uger ikke skal sitte før de kan gjøre det selv.

Den har jo sittedel til senere. Den e ikke vent mot meg men d syns min datter va aller best. Den som ungen kan være vendt mot meg er bare en mellom bag mellom sitte og bag delen som æ ikke ser poenget meir anna enn at de skal tjene meir peng. Er min personlige mening
 
Den er e jo t i starten når skal ligge. Den andre baggen får man ikke flatt. Så d e jo utrolig dumt da uger ikke skal sitte før de kan gjøre det selv.

Den har jo sittedel til senere. Den e ikke vent mot meg men d syns min datter va aller best. Den som ungen kan være vendt mot meg er bare en mellom bag mellom sitte og bag delen som æ ikke ser poenget meir anna enn at de skal tjene meir peng. Er min personlige mening
Takk for svar! Skal ha samme vogna ser du, bare usikker på hvilke bag jeg burde velge :)
 
Back
Topp