Hvordan fete opp ett barn?

Den gir ikke noe smak syns jeg, smoothien blir mer kremete, og det er bare et pluss! :)

Her er sånn ca det jeg bruker når jeg lager til to personer:

1 avokado
1 banan
Frosne jordbær (kan bruke det du har lyst på)
To store skjeer med vaniljekesam
To store skjeer med cottage cheese
Eplejuice

Kjører alt i blender til det har en fin konsistens. Du får bare prøve deg frem med hvor mye jordbær du må ha i, men jeg bruker ganske mye :) Dersom du har lyst at den skal være litt søtere er det veldig godt med litt honning i, det trengs ikke mye! :)

Når jeg lager til bare meg selv har jeg i blåbær, frossen spinat og ingefær, men det er ikke like barnevennlig :)

Vi bruker kun banan som søting, jo mer moden den er, jo søtere blir det. Vi har gjerne to bananer på en pose frosne jordbær, og et beger yoghurt (hvilken som helst smak siden det ikke kjennes uansett). Tynner med hva enn vi har, evt gjerne bare vann. Ser for meg man fint kan "gjemme" avokado i den smoothien uten at det smaker spesielt mye, ja :)
 
Frustrerende.. Min er 7 år, aktiv, spiller fotball og trenger mye konsentrasjon på skolen. Er jo viktig med mat liksom! Har lest litt om shaker og sånn, men jeg syns det virker som en veldig dyr løsning i lengden..? eller?

De er dyre. Jeg selv har de på blåresept for jeg sliter selv med å holde vekt, og de koster vel rundt 30-35 for 200ml og det er dyrt.
For at jeg skal legge på meg av de så må jeg drikke 4-5 om dagen. Hadde ikke hatt råd uten blåresept :)
 
De er dyre. Jeg selv har de på blåresept for jeg sliter selv med å holde vekt, og de koster vel rundt 30-35 for 200ml og det er dyrt.
For at jeg skal legge på meg av de så må jeg drikke 4-5 om dagen. Hadde ikke hatt råd uten blåresept :)
Ok! sliter faktisk med det samme selv. Hvordan fikk du det på blåresept? Må gjerne sende pm om du føler deg ukomfortabel å legge ut her :)
 
Ok! sliter faktisk med det samme selv. Hvordan fikk du det på blåresept? Må gjerne sende pm om du føler deg ukomfortabel å legge ut her :)

Jeg ble henvist til en kliniskernæringsfysiolog som mente dette var en fin dytt for meg. Så godkjente nav det, husker jeg ble litt overrasket for hadde hørt det var de med alvorlig sykdom som kreft osv som fikk dette.
Kanskje det er arvelig dette her?
 
Tror du vi kan lage det brødet glutenfritt? Må ha glutenfri mat :)

Takk for mange gode tips, dessverre har tv-en litt motsatt effekt her. Han glemmer å spise :eek:

Jeg vil tro det er fullt mulig å lage den glutenfri. Sånn jeg har fortstått det er utfordringa med glutenfritt som regel med heveprosessen. Dette brødet skal jo ikke heves på forhånd. Hever litt i ovnen pga bakepulver. Ville foreslått å bytte ut med like deler havremel (finnes ikke den glutenfri må du male de glutenfrie havregryna selv) og hva du nå ellers bruker som istedenfor hvetemel. Uten at jeg har prøvd dette selv.
 
Glemte å skrive en ting, men bare for å ha nevnt det: Også greit å sjekke at han "bare" er kresen og småspist, altså at det ikke er noe allergi eller cøliaki eller annet som gjør han tynn.

Og dersom han spiser lite, så kanskje du bør høre med lege om han skulle ta noe kosttilskudd med vitamin og mineral
 
En siste ting jeg kom på, her jeg ligger i sengen og prøver å sove :p

Har dere prøvd sånn "smake på nye ting, belønningssystem"? Man må ofte smake 10-15 ganger for å like nye smaker. Lage liste hvor dere lar han smake på en ting 10 ganger, krysse av hver gang han smaker (trenger ikke spise det), når ti kryss er oppnådd, så får han en avtalt premie?
 
Vi bruker kun banan som søting, jo mer moden den er, jo søtere blir det. Vi har gjerne to bananer på en pose frosne jordbær, og et beger yoghurt (hvilken som helst smak siden det ikke kjennes uansett). Tynner med hva enn vi har, evt gjerne bare vann. Ser for meg man fint kan "gjemme" avokado i den smoothien uten at det smaker spesielt mye, ja :)
Jeg bruker egentlig ikke å ha honning i jeg heller, men noen få ganger når bananene er litt for lite modne må det til ;) men ellers bare godt modne bananer :)
 
Glemte å skrive en ting, men bare for å ha nevnt det: Også greit å sjekke at han "bare" er kresen og småspist, altså at det ikke er noe allergi eller cøliaki eller annet som gjør han tynn.

Og dersom han spiser lite, så kanskje du bør høre med lege om han skulle ta noe kosttilskudd med vitamin og mineral

Lever på glutenfritt ja :)
Bruker kosttilskudd på han fordi all mat er jo ikke næringsrik nok når man må kutte så mye som han. Blir fulgt opp av sykehuset. Men jeg er litt fantasiløs når det gjelder mat, så godt med gode tips :)
 
Det skal prøves. Bare putte den oppi rå? Kjenne jeg kan slite litt med det, men han vet jo ikke det :D
Jeg bruker 1 rått egg i smoothien, merker ikke at det er der ;) (jeg var megaskeptisk før jeg prøvde :p )
 
Bananlapper og eplelapper er også god småmat. Bananlapper blander jeg bare bare 1 banan og 1 (eller var det to?) egg. Vil du ha litt mer mat oppi putt oppi glutenfritt havregryn. Og stek som lapper. Lignende kan man gjøre med å blande egg, litt kokosmel og raspet eple eller eplemos (man kan koke epler og mose de) og steke som lapper.
 
En siste ting jeg kom på, her jeg ligger i sengen og prøver å sove :p

Har dere prøvd sånn "smake på nye ting, belønningssystem"? Man må ofte smake 10-15 ganger for å like nye smaker. Lage liste hvor dere lar han smake på en ting 10 ganger, krysse av hver gang han smaker (trenger ikke spise det), når ti kryss er oppnådd, så får han en avtalt premie?

Har ikke prøvd med dette, men han gir liksom f... I premier under andre belønninger så lenge han liksom må gjøre enn "jobb". Er veldig bestemt liten gutt :p
Ikke lett å sovne om man har noe på hjertet :D haha
 
Det skjønner jeg! Må prøves, jeg burde vel strengt talt begynt med en slik type frokost selv :)

Jeg har prøvd selv da jeg følte meg måtte gjøre det før jeg ga det til sønnen min. Og det smaker ingenting og du merker det ikke. Men det sitter sykt i hodet. Så der beste er nok at han ikke ser du putter det oppi.
 
Finnes det ingen næringsdrikker dere kan få resept på som passer for han?

Antar at det ikke gjør det siden dere ikke har fått noe fra sykehuset, men i tilfelle dere ikke har diskutert det med den enda, bør dere kanskje høre :)

Og nå vet jeg ikke hvilket sykehus dere tilhører, men jeg vet at hvertfall Ahus har et spiseteam hvor man kan få hjelp til slike problemstillinger ;)
Vi ble henvist av KEF og var på gruppesamtale med andre foreldre som også opplevde situasjonen rundt mat vanskelig, og det var en veldig interessant og god erfaring å ta med seg ;)

Send PM om du lurer på noe :)
 
Frustrerende.. Min er 7 år, aktiv, spiller fotball og trenger mye konsentrasjon på skolen. Er jo viktig med mat liksom! Har lest litt om shaker og sånn, men jeg syns det virker som en veldig dyr løsning i lengden..? eller?
Om barnet ditt er veldig tynn så kan du få det oå blå resept.
Vi fikk det til kb
 
Hva med å ha han med i matlagingen?? La han delta, få prøve selv. Gi mye skryt å si han lager sååå god mat. Jeg har inntrykk av at slike oppgaver sammen med foreldre, kan gjøre barn mer interessert i mat og få lyst å spise mer også ;)

Jeg har en bror som spiste som en hest da han var barn :p han kunne spise middag hjemme, hos besteforeldre og oldeforeldre. For så å gå til fille tante å spise vafler eller lapper. Men han var så tynn at mamma fikk kjeft på helsestasjonen for de mente hun ikke gav han mat.

Så noen barn er jo også bare veldig slanke av seg, har gjerne høyt aktivitets nivå også.

Håper du finner noe som funger å han kommer seg litt opp i vekt. Plutselig snur det helt ;)
 
Back
Topp