Bestille time til svangerskapsktr

Hvorfor ønsker du henvisning? :)
Ønsker å se at hjertet slår, og er bare veldig spent og nysgjerrig :) Har lest at dersom hjertet slår er det minimalt med sjangser for SA. Tenker jeg som førstegangsgravid har godt av en tur for mye enn for lite til legen. Hatt jernmangel og måtte ta ekstra tilskudd av D vitamin for 1 år tilbake, så tenker det er greit å sjekke verdiene :)
 
Da må hun begynne å gjøre jobben sin. :p
Legen må ta blodprøver, og sende urin til dyrking, men jordmor kan fylle ut helsekortet, for det er jo bare opplysninger om høyde, vekt, vaner osv.
Det er jo hun som skal fylle det inn senere, hvis man velger å gå til kontroller der. :)
Hun vil gjøre det senere, men jeg måtte få det fra legen først visstnok.
 
Ønsker å se at hjertet slår, og er bare veldig spent og nysgjerrig :) Har lest at dersom hjertet slår er det minimalt med sjangser for SA. Tenker jeg som førstegangsgravid har godt av en tur for mye enn for lite til legen. Hatt jernmangel og måtte ta ekstra tilskudd av D vitamin for 1 år tilbake, så tenker det er greit å sjekke verdiene :)
Siterer fra min gyn: når en har sett hjertet slå, minskes sjansene for sa. Den største sjansen for sa er mellom uke 6 og uke 8, for da dannes viktige organer. Blir det misdannelser fører dette til MA eller SA. Jeg pustet derfor litt lettet ut i uke 9. Hehe :) (PS: snek fra mai :) )
 
Siterer fra min gyn: når en har sett hjertet slå, minskes sjansene for sa. Den største sjansen for sa er mellom uke 6 og uke 8, for da dannes viktige organer. Blir det misdannelser fører dette til MA eller SA. Jeg pustet derfor litt lettet ut i uke 9. Hehe :) (PS: snek fra mai :) )
Tusen takk for informasjon:) 5+5 i dag, så heldigvis bare noen uker igjen til TUL.
 
Legetime om to uker, håper på ul etter da. Er ca 7 uker da, så passer fint!
 
Jeg har også lest at første kontroll er uke 8-12. Hadde tenkt å bestille time til før jul, altså uke 8-9. Vet ikke om jeg greier å vente til januar :p
 
Hadde første kontroll i uke 14 sist, så stresser ikke med det. Da er det også en sjans for at man får høre hjertelyd på første kontroll :)
 
Ringte helsestasjonen får å få booket meg inn med samme jordmor som jeg gikk på kontroll hos sist og de booket meg inn allerede nå i uka 6+5. Greit for meg..
 
Jeg tenker å drøye lengst mulig denne gangen - er så kjipt å måtte kaste helsekortet
 
Så koselig! :) jeg skal snart ringe og bestille time. Blir morsomt å få inn i journal at jeg er gravid :)
 
Sniker fra mai. Dette høres veldig rart ut, og kan umulig være første skikkelige svangerskapskontroll. Tror neppe de gjør dette, fordi man snakker veldig mye om graviditet og litt fødselstanker om man har dette tidlig. Dette vil da skape en sterk forventing til at alt skal gå bra, når sannsynligheten er ganske stor for at svangerskapet kan gå til grunne.. er dette hos legen? For det er sannsynlig at du har en legetime for å få graviditeten bekreftet:) men svangerskapskontroll er det nok ikke. Når jeg ringte for å bestille sa de tidligst i uke 8, helst mellom uke 10 og 13. :)
Ganske stor sannsynlighet for at svangerskapet skal gå til grunne? Hva feiler det deg? Det er ikke fakta, sier du for å skremme!
 
Ganske stor sannsynlighet for at svangerskapet skal gå til grunne? Hva feiler det deg? Det er ikke fakta, sier du for å skremme!
Selvfølgelig er det en risk for at noe kan gå galt. Dette er ord min jordmor sa når jeg bestilte time. Derfor har de første kontroll tidligst i uke 10 som regel. Etter uke 8 er de fleste av fosterets organer dannet og sannsynligheten stor for et vellykket svangerskap. Tiden fram til dette regnes som "kritisk." Hvorfor skal jeg si dette for å skremme? Jeg har nesten akkurat kjempet meg gjennom disse ukene selv og vet hvor mye en kommende mor bekymrer seg.
Det hørtes nok litt "fælere" ut enn det var ment. Var selvsagt ikke ment som skremsel til noen :)
 
Da har jeg bestilt time hos lege ettersom jeg ønsker henvisning til tidlig ultralyd. Har bestilt meg time i uke 8 når jeg er 7+6. Nedtelling og kjempe spennende:D:D
Sniker litt;) Legen skriver kun henvisning til tul om det er grunn til oppfølging. Dette må du ellers bestille og betale sjølv:) Har gjort det med begge mine, og det var veldig kjekt å få bekrefta at det var liv inni der:)
 
  • Liker
Reactions: TJ
Jeg fikk legetime 25 NOV, er i uke 8 da. Vil egentlig bare få tatt blodprøver for å se om verdiene mine er gode. Har slitt med lite jern og diverse tidligere, og er en stund siden det er sjekket
 
Selvfølgelig er det en risk for at noe kan gå galt. Dette er ord min jordmor sa når jeg bestilte time. Derfor har de første kontroll tidligst i uke 10 som regel. Etter uke 8 er de fleste av fosterets organer dannet og sannsynligheten stor for et vellykket svangerskap. Tiden fram til dette regnes som "kritisk." Hvorfor skal jeg si dette for å skremme? Jeg har nesten akkurat kjempet meg gjennom disse ukene selv og vet hvor mye en kommende mor bekymrer seg.
Det hørtes nok litt "fælere" ut enn det var ment. Var selvsagt ikke ment som skremsel til noen :)
Du ordla deg litt feil. Når man har blitt gravid er det ikke stor fare for at det går til grunne. Det er ca 25% sjanse bare. Det vil si at for de aller aller fleste går deg fint :) men du har et poeng. Det er ikke svangerskapktr før uke 8
 
Ganske stor sannsynlighet for at svangerskapet skal gå til grunne? Hva feiler det deg? Det er ikke fakta, sier du for å skremme!
Veldig enig. Dette var unødvendig å skrive! Det du sier er jo direkte feil og. Det er absolutt ikke ganske stor sannsynlighet for at svangerskapet går til grunne. Ja, sjansen er der men allerede ved positiv test er det 85% sjanse for vellykket svangerskap. Så stiger prosentene for hver uke.
 
Rimelig unødvendig å skrive hva feiler det deg da... Men det er faktisk en av grunnene til at ktr er såpass sent. Rimelig kjipt å måtte avbestille timen fordi det ikke gikk som det skulle :(
 
Back
Topp