Gravid med ME

En veldig nær bekjent har ME å prøver å bli gravid. Problemet er at etter hun ble syk har mensen vært mer eller mindre fraværende. Å nå er det to år siden hun ble syk! Legene gjør overhode ingening med dette problemet.
Er dette noe dere kjenner igjen?
Hun har hatt 2-5 perioder m mensen på disse to årene men ellers glimter det altså med sitt fravær å hun blir heller ikke gravid.
 
En veldig nær bekjent har ME å prøver å bli gravid. Problemet er at etter hun ble syk har mensen vært mer eller mindre fraværende. Å nå er det to år siden hun ble syk! Legene gjør overhode ingening med dette problemet.
Er dette noe dere kjenner igjen?
Hun har hatt 2-5 perioder m mensen på disse to årene men ellers glimter det altså med sitt fravær å hun blir heller ikke gravid.
Ikke vært noe problem her, har veldig stabil syklus. Men legene burde jo finne ut hvorfor hun ikke har regelmessig mens, bli henvist til gyn. og få tatt noen prøver/sjekke at alt er iorden.
 
Har ikke ME, men fibromyalgi. Var helt utmatta i svangerskapet, 0 energi! Hadde fryktelig vondt i leddene, og trøttheten og slitenheten var ubeskrivelig. Men det har faktisk bedret seg veldig etter jeg ble mamma!

Har en mistanke om at jeg har fibromyalgi i tillegg til ME, men har ikke fått diagnosen.
Veldig godt å høre at du har hatt så god bedring etter svangerskapet! :happy: Håper at det fortsetter :smiley-bounce022
 
En veldig nær bekjent har ME å prøver å bli gravid. Problemet er at etter hun ble syk har mensen vært mer eller mindre fraværende. Å nå er det to år siden hun ble syk! Legene gjør overhode ingening med dette problemet.
Er dette noe dere kjenner igjen?
Hun har hatt 2-5 perioder m mensen på disse to årene men ellers glimter det altså med sitt fravær å hun blir heller ikke gravid.

Hun burde absolutt kreve å bli utredet for dette. Det er jo ikke normalt at mensen skal forsvinne selv om man har ME!
Jeg har hatt en veldig stabil syklus siden jeg ble syk i 2007.
 
Har en mistanke om at jeg har fibromyalgi i tillegg til ME, men har ikke fått diagnosen.
Veldig godt å høre at du har hatt så god bedring etter svangerskapet! :happy: Håper at det fortsetter :smiley-bounce022
Jeg også har tenkt litt på at jeg også kanskje har fibromyalgi, men har ikke blitt undersøkt for det. Har ikke lest så mye om det, men har noen trykkpunkt på kroppen som er vonde innimellom, og øm i huden bl.a. Ikke det at jeg trenger så mange flere diagnoser enn de jeg har :p
 
Jeg også har tenkt litt på at jeg også kanskje har fibromyalgi, men har ikke blitt undersøkt for det. Har ikke lest så mye om det, men har noen trykkpunkt på kroppen som er vonde innimellom, og øm i huden bl.a. Ikke det at jeg trenger så mange flere diagnoser enn de jeg har :p

Synes jeg var igjennom nok undersøkelser gjennom utredningen for ME. :bored: Det finnes jo ingen behandling mot fibromyalgi heller, så ser ikke poenget med flere diagnoser her heller :happy:
Det er vel 10 trykkpunkter som testes når man utredes for fibromyalgi, tror jeg... Jeg har vondt uansett hvor på kroppen jeg trykker. Beste måten å beskrive det på, er at hele jæ.... kroppen er en stor blåflekk. Kjenner det ikke så mye inntil jeg kommer borti noe. Så er det enkelte punkter og plasser på kroppen som verker konstant, og smerter som flytter på seg.
Skulle så gjerne ha kunnet tatt en smertestillende så jeg får slappet litt av i kroppen og fått en pause fra smertene.. men tør ikke ta noe pga graviditeten. Paracet har ikke store virkningen, så ser ikke vits i å ta det.
I tillegg sover jeg utrolig dårlig og får formforverring pga det... Så ting er ikke så hæppy om dagen.. :(
 
Synes jeg var igjennom nok undersøkelser gjennom utredningen for ME. :bored: Det finnes jo ingen behandling mot fibromyalgi heller, så ser ikke poenget med flere diagnoser her heller :happy:
Det er vel 10 trykkpunkter som testes når man utredes for fibromyalgi, tror jeg... Jeg har vondt uansett hvor på kroppen jeg trykker. Beste måten å beskrive det på, er at hele jæ.... kroppen er en stor blåflekk. Kjenner det ikke så mye inntil jeg kommer borti noe. Så er det enkelte punkter og plasser på kroppen som verker konstant, og smerter som flytter på seg.
Skulle så gjerne ha kunnet tatt en smertestillende så jeg får slappet litt av i kroppen og fått en pause fra smertene.. men tør ikke ta noe pga graviditeten. Paracet har ikke store virkningen, så ser ikke vits i å ta det.
I tillegg sover jeg utrolig dårlig og får formforverring pga det... Så ting er ikke så hæppy om dagen.. :(
Jeg har det i perioder vondt/øm i huden. Klør jeg meg da så er det vondt. Kommer jeg borti noe så har jeg vondt lenge etterpå, ikke som en normal person. Min mor hadde fibromyalgi da jeg var lita, hun har også fått diagnosen ME, så det ligger nok i slekta :p
Ikke noe kjekt når man har så vondt og ikke sover så godt, hjelper jo ikke på formen det heller. Håper du får det litt bedre utover i svangerskapet :) og får nytt det.
 
Jeg har det i perioder vondt/øm i huden. Klør jeg meg da så er det vondt. Kommer jeg borti noe så har jeg vondt lenge etterpå, ikke som en normal person. Min mor hadde fibromyalgi da jeg var lita, hun har også fått diagnosen ME, så det ligger nok i slekta :p
Ikke noe kjekt når man har så vondt og ikke sover så godt, hjelper jo ikke på formen det heller. Håper du får det litt bedre utover i svangerskapet :) og får nytt det.

Huff...det skal virkelig ikke være greit..:blackeye:
Jeg satser på at vi en dag mirakuløst våkner og er friske :p
Håper også at jeg snart kan få nyte svangerskapet. Blir kanskje mer "virkelig" når jeg kjenner liv der inni :woot:
 
Er det hemmelig gruppe så kan man ikke søke etter den. Jeg søkte etter den nå og den kom ikke opp.
Må vel kjenne noen som er i gruppa som kan legge noen til gruppa.

Får høre litt rundt i de andre ME-gruppene jeg er med i om det er noen der som kan legge meg/oss til :)
 
Huff...det skal virkelig ikke være greit..:blackeye:
Jeg satser på at vi en dag mirakuløst våkner og er friske :p
Håper også at jeg snart kan få nyte svangerskapet. Blir kanskje mer "virkelig" når jeg kjenner liv der inni :woot:
Ja hadde vært noe å våknet en dag helt frisk, vet ikke hva jeg ville ha gjort da, slappe av.... :p:D
De første 12 ukene av graviditeten så utvikles jo alt på fosteret/babyen og det må jo kjennes på kroppen. Etter det så skal babyen bare vokse seg stor nok :) så håper kroppen da klarer å slappe av litt og få tilbake litt krefter igjen :) Det blir jo mer virkelig når man kjenner bevegelse der inne, kan ikke tenke meg hvordan det er, må være så merkelig men så fantastisk også :) Gleder meg sånn det blir min tur :happy:
 
Ja hadde vært noe å våknet en dag helt frisk, vet ikke hva jeg ville ha gjort da, slappe av.... :p:D
De første 12 ukene av graviditeten så utvikles jo alt på fosteret/babyen og det må jo kjennes på kroppen. Etter det så skal babyen bare vokse seg stor nok :) så håper kroppen da klarer å slappe av litt og få tilbake litt krefter igjen :) Det blir jo mer virkelig når man kjenner bevegelse der inne, kan ikke tenke meg hvordan det er, må være så merkelig men så fantastisk også :) Gleder meg sånn det blir min tur :happy:

For en ønskedrøm å være frisk:excited001
Har virkelig vært drenert for energi, men nå går det så det suser! :p Bare venter på at magen skal begynne å vokse nå :woot:
Jeg virkelig virkelig håper at det blir din tur snart! :D
 
Da har jeg blitt medlem i den gruppa ☺
Takk kontakt på pm om du vil bli lagt til. ;)
Tar kontakt på pm hvis/når jeg får en positiv test :)

For en ønskedrøm å være frisk:excited001
Har virkelig vært drenert for energi, men nå går det så det suser! :p Bare venter på at magen skal begynne å vokse nå :woot:
Jeg virkelig virkelig håper at det blir din tur snart! :D
Så bra at du føler deg bedre da :) ikke noe er bedre enn det. Hvor langt er du på vei nå? Blir vel mer virkelig også når magen blir større :)
Ja håper virkelig det blir min tur snart ;) har el om en dag eller to så blir spennende om det blir noe nå ❤️
 
Du kupper overhodet ikke tråden! Tenkte det kunne være fint å ha en tråd som omhandler graviditet og ME. Da har man gjerne mange spørsmål ;)
Jeg veksler mellom moderat og mild grad av min ME. I dårlige perioder er jeg husbundet ca 80-90% av tida.
Ble syk i 2007, fikk diagnosen i 2009 og 2014.
Utredningen gikk etter Canada-kriteriene, som er de strengeste.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste og kutte all form for trening inntil du føler at du er mindre sliten. En rolig gåtur når du føler at kroppen har overskudd er nok. Presser du kroppen for mye nå, kan du risikere å bli mye verre, og at det vil ta enda lengre tid før du kommer deg igjen.
Når man har ME, restituerer ikke kroppen seg normalt etter en treningsøkt. Musklene produserer over 20 ganger mer melkesyre enn normalt. Det er lite som fungerer normalt med ME...:depressed:
Prøv også og få en sykemelding så du får hvilt deg.
Selve utredningen tar også krefter.
Du er velkommen å ta kontakt på pm om du har flere spørsmål :)

Takk for svar :) Har liksom følt at treningen gir meg så mye overskudd, fastlege også støttet meg på det. Har alltid trent. Men kan jo være lurt å prøve en periode uten trening og jobb ;) Er i alle fall lei av å være konstant sliten og ikke orke noe. :( Så er villig til å gjøre hva som helst!
 
Tar kontakt på pm hvis/når jeg får en positiv test :)


Så bra at du føler deg bedre da :) ikke noe er bedre enn det. Hvor langt er du på vei nå? Blir vel mer virkelig også når magen blir større :)
Ja håper virkelig det blir min tur snart ;) har el om en dag eller to så blir spennende om det blir noe nå ❤️

Er bare veldig trøtt enda...:singing:
I dag er jeg 14 + 4. Vært hos jordmor og fikk høre hjertelyden :love017

Gleder meg til å høre om det klaffer denne gangen! Krysser alt for deg! :signs003
 
Takk for svar :) Har liksom følt at treningen gir meg så mye overskudd, fastlege også støttet meg på det. Har alltid trent. Men kan jo være lurt å prøve en periode uten trening og jobb ;) Er i alle fall lei av å være konstant sliten og ikke orke noe. :( Så er villig til å gjøre hva som helst!

Du kjenner kroppen din best, og må gjøre det du føler blir riktig for deg :)
Jeg tenker ihvertfall at om man er konstant sliten, er det kroppen sin måte å si ifra på at den trenger hvile.
Det går jo ann å prøve en treningsfri periode, for så å prøve trene igjen og se hvordan kroppen reagerer.
Forhåpentligvis kommer du deg igjen etter en periode med hvile :)
Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du finner en løsning som vil fungere for deg :p
 
Er bare veldig trøtt enda...:singing:
I dag er jeg 14 + 4. Vært hos jordmor og fikk høre hjertelyden :love017

Gleder meg til å høre om det klaffer denne gangen! Krysser alt for deg! :signs003
Å høre hjertelyden må være så spesielt :dance018 Gleder meg til det er min tur ;)
Håper det klaffer denne pp, prøver på annenhver dag i denne fertile perioden, så langt har det gått bra :smiley-angelic001 Hadde vært fantastisk med en positiv test om et par uker.
 
Back
Topp