****PORSGRUNN****

Så bra! Lykke til!

Jeg har nettopp snakket med Porsgrunn, og de har ikke mottatt søknaden enda (ikke rart, sendt i går...). Men i løpet av 10 dager etter at de har mottatt søknaden skal vi få brev, så hun. Så jeg håper virkelig at det kommer på slutten av neste uke, eller uka etter... :smiley-angelic001:smiley-angelic001:smiley-angelic001:smiley-angelic001:smiley-angelic001

Foreløpig er graviditetstest negativ, 10 dager etter EL. Så klart. :sad010:sad010:sad010
Ja jeg ble overrasket over hvor fort det gikk. Snart får du post!:)

Ja det har jeg hørt om før, med uforklarlig barnløshet, at det kan skyldes asymptomatisk infeksjon. Men jeg trodde de ikke sjekket for sånt i Norge?

Jeg regner nok med det blir IVF - mest sannsynlig ICSI:) det er så super spennende !

Jeg sendte prøver til utlandet for testing nettopp fordi de ikke gjør det i Norge ;)
Blir spennende å se om det hjelper noe nå etter kuren :)

Jeg sendte prøver til utlandet for testing nettopp fordi de ikke gjør det i Norge ;)
Fikk du hjelp til å finne et sted der de tester det i utlandet? Eller måtte du finne ut av dette selv? Tenkte selv på infeksjon som ev. årsak, men nå som vi vet at det er problem med bevegelighet, så lurer jeg på om det fortsatt kan være pga. noen infeksjon...

Hva endte det opp med for deg Avocado? Når ble fryseforsøket?

Fikk du hjelp til å finne et sted der de tester det i utlandet? Eller måtte du finne ut av dette selv? Tenkte selv på infeksjon som ev. årsak, men nå som vi vet at det er problem med bevegelighet, så lurer jeg på om det fortsatt kan være pga. noen infeksjon...

Fant tips om det her på forumet, og tenkte det var interessant å prøve for oss som stod uten diagnose. Glad vi gjorde det for å si det sånn :)
Kan klart være lurt å prøve om man ikke får det til etter noen forsøk :)

Hva endte det opp med for deg Avocado? Når ble fryseforsøket?

Utsatt til november...
Men det er greit altså :) Gleder meg faktisk litt til hjemmeprøving med blanke ark nå i oktober ;)

Da har vi fått nytt opplegg for vårt andre 2. forsøk.. ble jo avbrutt sist! Skal tilbake på bemfola igjen, kanskje den funker best for meg.. fikk ut 10 egg med den, 2 satt tilbake(kjemisk..). 20 med menopur, ingen som kunne brukes.. kanskje det blir bedre kvalitet hvis ikke man får så mange? legene ville i hvert fall at jeg helst ikke skulle få ut mer enn ca 10..

Man blir overstimulert for å få ut egg. Jeg fikk ut 22, 16 ble befruktet og 13 delte seg som de skulle. Følte meg 20 uker gravid fra dag en. Skikkelig oppblåst og veldig ubehagelig. Det er sjeldent farlig, men svært ubehagelig.

Sitat fra en lege som har svart ei som lurte på dette:
Alle som er til IVF behandling blir overstimulert
Når vi snakker om overstimulering mener vi så overstimulert at man blir "syk"
Når man stimuleres for IVF gir man alle eggene/foliklene i den aktuelle menstruasjonssykelen en sjangse. Vi får derfor 10 - 15 modne folikler i stedenfor 1 moden folikkel (naturlig sykel). Disse vil avgi væske til bukhulen og dermed får man et væsketap fra blodet som sirkulerer i kroppen. Væsketapet gir konsentrert blod og dermed økt risiko for blodpropp.
De som blir overstimulert følges derfor med blodprøver (hematokrit) får å sjekke at blodet ikke blir for tykt. Hvis det er fare på ferde får man daglige injeksjoner med blodfortynnende medisiner (til eks Klexane).
OHSS er svært sjelden farlig. Det kan føles svært ubehagelig fordi den økte væskemengden i bukhulen gir plager; Oppblåst, kvalme og oppkast, ubehag, svimmel, liten urinproduksjon, rask vektøkning. Dette er imidlertid symptomer som mange kvinner kan få når de er til IVF behandling uten at de har OHSS.
Alle som har symptomer blir derfor nøye kontrollert og de kan ringe daglige slik at vi kan følge utviklingen. Etter hvert vil symptomene avta og alt normaliseres. De som er ekstra utsatt er unge kvinner pga stor ovarialkapasitet (de får altså lett mange folikler), samt kvinner med PCOS. Disse har også mange folikler tilgjengelig og er derfor mer utsatt.
Hos de pasienter som får væske i buken pleier vi å tappe denne via punksjon av vaginal veggen (akkurat slik som man gjør når man henter ut egg), dette pleier å gi en umiddelbar lette av symptomer. Dette kan gjenntas ved behov.
Tilslutt vil jeg si at OHSS er først å fremst ubehagelig for pasienten, symptomene pleier å avta forholdsvis raskt. Det er svært sjelden at OHSS er direkte farlig. Har man god oppfølging vil jeg hevde at OHSS ikke er noe stort problem. Jeg har aldri i mine 15 år innen feltet opplevd større komplikasjoner når det gjelder OHSS

Jon

Her er en tråd for oss Porsgrunnjenter❤

- Petrini: 1. ICSI innsett uke 37

- Poppi: 3. forsøk i november

- Ønsker så inderlig en... : venter på siste forsøk

- VictoriaH: kort regime, planlagt innsett uke 42

- Tonemor87: uttak i uke 42

- ICSIhåp: venter på fryseforsøk

-WCE:

-Bettina: venter på 2. forsøk

-Prøverøret: kort regime fra 7.10.

-Avocado: fryseforsøk uke 42

-Frøkenmarihøne: Totalfrys september, venter på fryseforsøk i okt/nov

-Ipoki: oppstart icsi i november

-Masie: 4. ivf oppstart kort regime 26.9.

-Millis89: venter på svar på henvisning

Quote denne postdn hvis du vil legges til

Vi skal på første konsultasjon 1. November her :-)

Hei alle!

Da har mensen kommet og i dag er det dag 3 av ny syklus... :smiley-angry003:sad010:sad015:sad002 Blir så deppa av dette, hver måned egentlig. :smiley-ashamed008 Vi venter fortsatt på svar fra Porsgrunn og nå er jeg supernervøs. Håper de har mottatt søknaden vår, men da jeg ringte på mandag, så har den fortsatt ikke kommet. :confused004:confused004:confused004 Håper gynekologen sendte den som hun skulle... :smiley-angelic001
Vet ikke om jeg har krefter nok til å prøve på vanlig måte fram til vi skal utredes... :(

Ble ikke IVF på oss. Kontrollen igår viste kun 1 egg, så da ble vi konvertert til inseminasjon. Mannen er jo frisk, så sjansen er der. Litt kjipt når jeg psykisk var forberedt på IVF, men samtidig så har jeg jo EL og det er seier i seg selv :)

Menopur idag og imorgen, ovitrelle sent lørdag kveld/natt og inseminasjon kl 1400 mandagen som kommer. Egget var 15 mm igår så håper det vokser seg fint. Slimhinnen var bare 5 mm, så håper også den blir litt bedre de kommende dagene..

Noen som vet hvor lang venteliste det er i Porsgrunn? Så riksen hadde 20 uker...

Vet ikke helt, men det er langt bedre enn Riksen. Når du først kommer inn til forsamtale er det som regel mulig med oppstart på første kommende mens :)

Så bra ventetiden er kortere!
Da vi ble henvist til Porsgrunn kom vi inn for konsultasjon og levere prøver så fikk vi beskjed om at det var 9mnd ventetid fra søknaden var sendt inn. Søknad/ henvisning ble sendt høst 2013, og 1. inseminasjon ble utført i februar 2014.

Back
Topp