Rotavirus - hvilke bivirkninger og hvor lenge

Rotavirus vaksinen ble innført sept 14 som et samfunnsøkonomisk tiltak. Rotavirus er kanskje oppadstigende i Norge men er fremdeles sjeldent. Jeg har aldri hørt om rotavirus før jeg fikk informasjon om den på helsestasjonen. Føler rotavirus blir litt skremselspropaganda. Den er der først og fremst for at foreldrene ikke skal være så mye og lenge borte fra jobb og den belastningen det er for samfunnet i sin helhet med sykdom. Ikke fordi det går eller har gått epidemi med dette. Vi skal ikke ta rotavirus vaksinen ganske enkelt fordi det er for få langtidsstudier på vaksinen til tross for at den har vært brukt i utlandet lenge.

Det er ikke ofte jeg vigler opp i forum, men jeg syns egentlig det du skriver er like mye skremselspropaganda som det myndighetene driver med.

Norge har blant verdens beste vaksinasjonsprogram. For å få en vaksine inn i dette programmet må det forelegges en MENGDE data, både korte studier, men også langtidsdata. Utifra dette gjøres det en vurdering.

Du har helt rett i at rotavirus er lite utbredt. Heldigvis. For barn under 1 år og ikke minst småbarn med kronisk sykdom, er faktisk rotaviruset veldig farlig. Jeg har selv hørt om veldig syke barn innlagt med dette viruset.
Så å tenke at den er der primært for å hindre sykefravær tror jeg blir feil.

Alle har selvsagt et valg i forhold til denne vaksinen, (og andre vaksiner) men jeg håper jo at flest mulig faktisk følger de anbefalingene som blir gjort av fagfolk. De er der for en grunn, og grunnen er at flest mulig barn skal ha best mulig helse.
 
Det er ikke ofte jeg vigler opp i forum, men jeg syns egentlig det du skriver er like mye skremselspropaganda som det myndighetene driver med.

Norge har blant verdens beste vaksinasjonsprogram. For å få en vaksine inn i dette programmet må det forelegges en MENGDE data, både korte studier, men også langtidsdata. Utifra dette gjøres det en vurdering.

Du har helt rett i at rotavirus er lite utbredt. Heldigvis. For barn under 1 år og ikke minst småbarn med kronisk sykdom, er faktisk rotaviruset veldig farlig. Jeg har selv hørt om veldig syke barn innlagt med dette viruset.
Så å tenke at den er der primært for å hindre sykefravær tror jeg blir feil.

Alle har selvsagt et valg i forhold til denne vaksinen, (og andre vaksiner) men jeg håper jo at flest mulig faktisk følger de anbefalingene som blir gjort av fagfolk. De er der for en grunn, og grunnen er at flest mulig barn skal ha best mulig helse.
Diskuterte dette med barnelege i forgårs som også sa at vaksinen i hovedsak er innført av samfunnsøkonomiske grunner.
 
Diskuterte dette med barnelege i forgårs som også sa at vaksinen i hovedsak er innført av samfunnsøkonomiske grunner.

Da sier han i såfall akkurat det motsatte av barnelegen vi går til.

Generelt sett tar de aller fleste denne vaksinen, og det er derfor jeg blir litt oppgitt når en utbroderer om ikke å ta den i et forum som dette.
Det kan få de som ikke har satt seg inn i det og som er usikre til å la være å ta den på bakgrunn av synsing og ikke på bakgrunn av anbefalinger fra fagfolk.
Bakgrunnen for at den ble innført er anbefalinger fra WHO.
At det kan ha en samfunnsøkonomisk effekt tror jeg på. Det vil jo bli færre legekonsultasjoner og færre innleggelser, samt mindre fravær.

Å ikke ta vaksinen innebærer blant at kronisk syke barn (som mitt) vil være mye mer utsatt for å få viruset til tross for vaksinen om de f.eks går i samme barnehage. Det finnes også barn som er for syke til å ta den. De vil være ekstra utsatt.
 
Back
Topp