Statskupp i Tyrkia

Jeg er overrasket over at dette kommer som en overraskelse på folk. Om man har fulgt med bittelitt i internasjonal presse har det lenge vært snakk om at Tyrkia har vært på randen av borgerkrig - noen mener forsåvidt også at de allerede har vært i det en stund.
Ut fra det man har visst synes jeg det er rart folk ikke er frarådet å reise dit på ferie tidligere.

Jeg er helt enig med deg, skjønner ikke hvorfor UD ikke har frarådet å reiser dit før!

Jeg er her nå. Hører fullt kaos av tuting og folk som strømmer til ned i gatene selv her i Alanya. Vi har fått beskjed om å holde oss innendørs og at flyplassene er stengt, så det spøker for hjemreisen i morgen...
Krysser fingre for at dere kommer dere fort hjem, i lignende tilfeller har Norge fått hjem sine statsborgere så fort som mulig så håper de gjør det samme nå

Synd det skjer mer i Tyrkia når allerede mange var skeptisk til å dra dit..

Redd for at etterspillet blir mer brutalt og blodig.:/

Har egyptiske venner på Facebook og der er det noen som hyller militærkuppet.
Selv venter jeg på all ødeleggelsen.
Ikke hvert spesielt glad i Erdogans, med dårlig erfaring at militærkupp også.

Ja er vel ikke så veldig overrasket over at noe skjer, men militærkupp og masse drepte folk; både sivile og militære/ politi, det er jo ikke noen god løsningsmetode akkurat.. De snakker om å gjeninnføre demokrati og menneskerettigheter, men det er nå litt av en måte å gjøre det på da.. :/

Jeg er her nå. Hører fullt kaos av tuting og folk som strømmer til ned i gatene selv her i Alanya. Vi har fått beskjed om å holde oss innendørs og at flyplassene er stengt, så det spøker for hjemreisen i morgen...
Huff! Krysser fingrene for at du kommer deg fort hjem:-)

Jeg er overrasket over at dette kommer som en overraskelse på folk. Om man har fulgt med bittelitt i internasjonal presse har det lenge vært snakk om at Tyrkia har vært på randen av borgerkrig - noen mener forsåvidt også at de allerede har vært i det en stund.
Ut fra det man har visst synes jeg det er rart folk ikke er frarådet å reise dit på ferie tidligere.

Må da bære lov å bli sjokkerte over en skummel situasjon! Trenger jo slett ikke bety at folk ikke har fulgt med. Og om man ikke har så mye interesse av verken nasjonal eller internasjonal politikk, syns jeg ikke det er noen krise heller. Det er et tungt tema, og det er så mange land i vanskelige situasjoner, blir helt nedenfor av å tenke på situasjonene i ulike deler av verden, slik orker ikke jeg å ha det så ofte, så jeg velger å heller distansere meg litt.

Men klart, hadde undersøkt før en eventuell ferietur!

Kort sagt er det vel på vei å bli diktatur.. Tyrka var jo grunnlagt av Ataturk, en offiser, og militæret ser på det som en plikt å opprettholde hans arv, slik det forblir et sekulært land.

Ja er vel ikke så veldig overrasket over at noe skjer, men militærkupp og masse drepte folk; både sivile og militære/ politi, det er jo ikke noen god løsningsmetode akkurat.. De snakker om å gjeninnføre demokrati og menneskerettigheter, men det er nå litt av en måte å gjøre det på da.. :/
Nei er virkelig ikke det :(
Er sånn ting har blitt løst i Midtøsten i mange hundre år, men alltids lov å håpe på en endring.
Demokrati og menneskerettigheter som vi kjenner det er nok lenge til de får, men dette er heller ikke veien å gå!

Har bare hørt fra mine kompiser som er født i Kurdistan at Tyrkia er et korrupt land med et korrupt styre, og at mange av innbyggerene er svært misfornøyd med hvordan ting blir styrt.

Familien min kom hjem fra 2 ukers ferie i slutten av juli skulle tilbake i august for nye 2 uker. Men nå ble de frarådet, og dra så de avbestiller turen. Pleier normalt, og reise 2-3 ganger i året til Tyrkia, og har storkost seg, og fått mange Tyrkiske venner♥️Noen av dem har også våre på besøk i Norge, og dem mailes ellers i året når dem ikke sees :)
Trist når sånn som dette skjer :(
Men det er jo ikke u-ventet...

Har bare hørt fra mine kompiser som er født i Kurdistan at Tyrkia er et korrupt land med et korrupt styre, og at mange av innbyggerene er svært misfornøyd med hvordan ting blir styrt.
Er mange tyrkere som elsker erdogan og ataturk, mens kurdere gjerne misliker de.
Så tror det er vanskelig å si at mange av innbyggerene er svært misfornøyde da mange er veldig blinde i forhold til dette.
De fra Kurdistan merker ofte alle negative sidene og har problemer med å bosette seg, jobbe, skape egne arbeidsplasser i Tyrkia

Kort sagt er det vel på vei å bli diktatur.. Tyrka var jo grunnlagt av Ataturk, en offiser, og militæret ser på det som en plikt å opprettholde hans arv, slik det forblir et sekulært land.
Mmm :/ Jeg er veldig spent på de neste dagene..

Er mange tyrkere som elsker erdogan og ataturk, mens kurdere gjerne misliker de.
Så tror det er vanskelig å si at mange av innbyggerene er svært misfornøyde da mange er veldig blinde i forhold til dette.
De fra Kurdistan merker ofte alle negative sidene og har problemer med å bosette seg, jobbe, skape egne arbeidsplasser i Tyrkia
Er vel ikke så rart at Kurdere ikke liker Tyrkia når de sender bomber og skyter mot dem ,når de er den regionen som har tatt flest IS folk på bakkenivå-anklager dem for å stå i ledtog med IS.
De jeg kjenner reiser nødig via Tyrkia hvis de ikke må-de blir fratatt alle penger, og behandler dem dårlig bare fordi de er fra dette landet. Vet det er en gammel feide mellom de to som har pågått i mange tiår.

Kan ikke si jeg kjenner til akkurat prosentandel av hvem som er imot styret-bare hører ting fra de få tyrkiske damene jeg kjenner at de aldri kunne tenkt seg å flytte tilbake dit :-P

Back
Topp