Hjemmefødsel

Haha! Klart dødsfall kommer med i statistikk, men du snakket om media ikke jeg ;)

Jeg synes det er litt trist å se at du tilsynelatende tror at de på sykehus hadde tvunget på deg både det ene og det andre fordi fødselen drar ut i tid. Jeg hører oftere om motsatt nettopp fordi jordmødre flest er av oppfatning at kvinnekroppen stort sett er i stand til å håndtere dette på egenhånd. :)

Hvilke kilder har du egentlig dette fra, de vil jeg gjerne lese gjennom fordi det interreserer meg. :)

Jeg som har hatt to krevende fødsler for jordmødrene som hjalp mine barn til verden har bare positivt å si om måten de ivaretok meg og mine forutsetninger og ønsker i forhold til de komplikasjoner som oppstod. :)

Og ikke forhåndsdøm alle til å være uvitende. Man får all den infoen man trenger og mere til om man ber om det. :)

Det har jeg fra de to jordmødrene som var her, samt flere jordmødre og gynekologer jeg har snakket med. Akkurat som du sier, så mener jordmødrene nettopp dette, men blir overstyrt av regler. Som jeg sa, mine jordmødre har valgt å mer eller mindre slutte å ta imot barn på sykehus fordi de føler de setter barna og mødrene i unødvendig fare!

Dette temaet skapet alltid furore. Litt gøy, og litt irriterende, for dere sier indirekte, eller egentlig direkte, at jeg har med viten og vilje satt livet og helsen til det mest dyrbare jeg eier i overhengende fare;-)

Hva mener du er unødvendige intervensjoner?

Tviler sterkt på at de løper ut med senga og utfører hastesnitt mot morens vilje, om det ikke er for å unngå hjerneskade/død hos ungen. Det ingen som tvinger en til noe på sykehus. Man kan føde på akkurat hva slags måte man ønsker, så lenge det ikke er til fare for barnet.

Som sagt, drypp(både igangsetting og riestimulerende ved svake rier), epidural, mange undersøkelser. Poenget er at det er ikke til fare for barnet at fødselen drar ut. Men det er imot policyen!

Jag fødte ved planlagt KS sist.. ønsket å føde hjemme, men pga nervøs samboer kunne jeg ikke planlegge det også viste det seg i tillegg at tuppa lå i seteleie så da ble det kort prosess! Vi ble frarådet setefødsel av ei jordmor familien kjenner.
Jeg vil vurdere hjemmefødsel denne gangen og gubben er med :) jeg ønsker IKKE å føde på sykehus!
Jeg kommer til å ønske å føde naturlig selvom det blir setefødsel. Som tidligere nevnt, les Ina May Gaskins Guide to Childbirth. Hun har et kapitell om "reteach breetch". Vaginal setefødsel er fullt mulig og ikke farlig for noen om det gjøres riktig av fagpersonell med riktig trening.
Tommel opp for hjemmefødsel! Min mann elska det, og fikk være kjempe delaktig hele veien! Si ifra om du trenger noen til å roe han, så kan han ta en prat med min;-)

Blir nok sykehuset her ja. Ble igangsatt sist pga lite fostervann og endte med styrtfødsel så føler det tryggest på sykehuset.
Har også kun en jordmor i kommunen, som er i 50% stilling, så ser ikke for meg at hun har kapasitet til dette:p
Kun 10min til sykehuset da, så satser på å rekker det om det skulle bli styrtfødsel uten å bli igangsatt.

Blir nok sykehuset her ja. Ble igangsatt sist pga lite fostervann og endte med styrtfødsel så føler det tryggest på sykehuset.
Har også kun en jordmor i kommunen, som er i 50% stilling, så ser ikke for meg at hun har kapasitet til dette:p
Kun 10min til sykehuset da, så satser på å rekker det om det skulle bli styrtfødsel uten å bli igangsatt.
Hjemmefødsel er ikke endel av det offentlige tilbudet i Norge desverre. Og jordmødrene som driver med det er private.

En annen kuriositet er at det er en meget høy prosentandel av de som velger hjemmefødsel som er det man kan karakterisere som høyt utdanna dvs 4 år + med høyskole. Det syns jeg også sier noe om hvor veloverveide beslutningene er:-)
Alle tar sine valg, jeg hadde ikke følt meg trygg og har troen på helsepersonell som jeg har erfart som meget dyktige folk! Alle er forskjellig og komfortabel med forskjellige ting. Ja, du er nok veldig informert og høyt utdannet, det et vi da flere som er ;) man gjør som man føler er best for seg selv og barnet, og har man tatt en beslutning som føles riktig for seg selv så er nok det den rette, uavhengig av hvor :) utdannelse er nok et argument som kanskje ikke hører hjemme i en slik diskusjon.

Hjemmefødsel er ikke endel av det offentlige tilbudet i Norge desverre. Og jordmødrene som driver med det er private.
Ok.
Uansett så ønsker jeg å føde på sykehuset, så ikke så stor betydning for meg egentlig:)
Men helt sikkert en fantastisk opplevelse for de som gjør det da:)

Dette skapte virkelig debatt. Det betyr jo bare at folk er opptatt av å gjøre det beste for seg og sitt barn og at det er ulike argumenter for det ene og det andre. Jeg har stor respekt for de som velger hjemmefødsel og det er alle veloverveide og informerte damer (av de jeg kjenner) som har valgt det. Det samme kan man nok si om mange som velger det pr i dag tradisjonelle - føde på et sykehus. Aller helst ville jeg ønsket å føde ved et mor/barn- vennlig fødesenter hvor naturlig fødsel uten smertelindring er det som praktiseres. Det finnes i Bergen og jeg mener tilbudet også finnes i Oslo og helt sikkert flere større byer. Da får du fordelen det er å ha alt tilgjengelig, samtidig som at du får føde etter svært fleksible løsninger med belysning etter ønske og en varm atmosfære. Ja, det ville nok jeg valgt om det var et alternativ. Her jeg bor deler vi jordmor med to andre kommuner fordi vår er langtidssykemeldt. Hjemmefødsel er ikke et alternativ da. Jeg har ulike opplevelser ved å føde på sykehus - en dårlig og en god opplevelse. Er man Godt informert om muligheter innenfor rammene av sykehus er det mye man likevel kan velge/avverge. Føde i vann, avstå fra medisinsk smertelindring, vente med avnavling (som en del sykehus har rutiner for å gjøre med en gang barnet er født, men som ikke anbefales å gjøre før etter minimum 3 min) etc. Snakk godt med sykehuset om hvordan dere vil ha det, så er det stort sett mulig å få til mye. Og til dere som skal ha hjemmefødsel så er det veldig kjekt å høre om det også. Det viktigste er at vi som mødre kjenner oss trygge og gjør det som kjennes rett individuelt.

Alle tar sine valg, jeg hadde ikke følt meg trygg og har troen på helsepersonell som jeg har erfart som meget dyktige folk! Alle er forskjellig og komfortabel med forskjellige ting. Ja, du er nok veldig informert og høyt utdannet, det et vi da flere som er ;) man gjør som man føler er best for seg selv og barnet, og har man tatt en beslutning som føles riktig for seg selv så er nok det den rette, uavhengig av hvor :) utdannelse er nok et argument som kanskje ikke hører hjemme i en slik diskusjon.
Jeg har også troa på fagfolka, derfor jeg inviterer to av de flinkeste jeg veit om inn i mitt aller helligste<3

Har aldri sagt noe om min utdannelse? Poenget mitt der var mer til hippiereferansen jeg har hørt mer enn en gang når det kommer til hjemmefødsler. Og unnskyld meg, men at det er en viss sammenheng mellom utdanningsnivå og evne/ønske om å ta til seg kunnskap er vel ikke til å komme fra? Uavhengig av hvilke sak det gjelder..

Dette skapte virkelig debatt. Det betyr jo bare at folk er opptatt av å gjøre det beste for seg og sitt barn og at det er ulike argumenter for det ene og det andre. Jeg har stor respekt for de som velger hjemmefødsel og det er alle veloverveide og informerte damer (av de jeg kjenner) som har valgt det. Det samme kan man nok si om mange som velger det pr i dag tradisjonelle - føde på et sykehus. Aller helst ville jeg ønsket å føde ved et mor/barn- vennlig fødesenter hvor naturlig fødsel uten smertelindring er det som praktiseres. Det finnes i Bergen og jeg mener tilbudet også finnes i Oslo og helt sikkert flere større byer. Da får du fordelen det er å ha alt tilgjengelig, samtidig som at du får føde etter svært fleksible løsninger med belysning etter ønske og en varm atmosfære. Ja, det ville nok jeg valgt om det var et alternativ. Her jeg bor deler vi jordmor med to andre kommuner fordi vår er langtidssykemeldt. Hjemmefødsel er ikke et alternativ da. Jeg har ulike opplevelser ved å føde på sykehus - en dårlig og en god opplevelse. Er man Godt informert om muligheter innenfor rammene av sykehus er det mye man likevel kan velge/avverge. Føde i vann, avstå fra medisinsk smertelindring, vente med avnavling (som en del sykehus har rutiner for å gjøre med en gang barnet er født, men som ikke anbefales å gjøre før etter minimum 3 min) etc. Snakk godt med sykehuset om hvordan dere vil ha det, så er det stort sett mulig å få til mye. Og til dere som skal ha hjemmefødsel så er det veldig kjekt å høre om det også. Det viktigste er at vi som mødre kjenner oss trygge og gjør det som kjennes rett individuelt.

*tommel opp*

Er vel nettopp det med respekt for andres valg som er det viktigste her. Jeg har den ytterste forståelse for at det ikke er noe for alle. Men syns det er trist at så mange avfeier det ukritisk. Og ikke minst beskylder andre for å være uansvarlige...

Jordmorstyrte fødselsenheter er helt klart et fantastisk alternativ! Sykehuset her har også en liten jordmorstyrt fødeavdeling. Så er på ingen måte redd for å havne der om så skulle bli.

Og forresten Lille Lykke, dette temaet skaper ALLTID debatt:-D mange som tar dette personlig, både ene og andre veien:-)

Som sagt, drypp(både igangsetting og riestimulerende ved svake rier), epidural, mange undersøkelser. Poenget er at det er ikke til fare for barnet at fødselen drar ut. Men det er imot policyen!

Epidural eller ikke er helt opp til en selv. De måler jo ofte puls på barnet under fødsel, det sier jo mye om hvordan barnet har det. Om ting drar veldig ut, blir barnet svært medtatt. om man har gått kjempelenge uten effektive rier, vil jeg jo si at det ikke er negativt med riestimulerende. Det er også stor forskjell for mor på hvordan det føles å føde etter rier i over ett døgn, og rier i kun en halvtime. Har prøvd begge deler... Jeg tror virkelig ikke at man blir påtvunget unødvendig hjelp på sykehus...

Epidural eller ikke er helt opp til en selv. De måler jo ofte puls på barnet under fødsel, det sier jo mye om hvordan barnet har det. Om ting drar veldig ut, blir barnet svært medtatt. om man har gått kjempelenge uten effektive rier, vil jeg jo si at det ikke er negativt med riestimulerende. Det er også stor forskjell for mor på hvordan det føles å føde etter rier i over ett døgn, og rier i kun en halvtime. Har prøvd begge deler... Jeg tror virkelig ikke at man blir påtvunget unødvendig hjelp på sykehus...
Så bra at du ikke tror det. Det er nok viktig for at du får en god fødeopplevelse nettopp der.

Min fødsel var det som karakteriseres som lang. Alikevell var både jeg og baby i fin form dagen etter. Han er født 1 om natten. Han gikk kun ned 50 g før han begynte å legge fint på seg, så de må ikke bli medtatt, å er jo nettopp det jordmor skal vite, ikke anta.

Enig. Fikk selv riestimulerende. Var ikke mye som skulle til før jeg fikk ordentlige rier. Gikk med maserier og 3 cm fra de satt inn ballong 1,5 døgn, og hverken den eller vannavgang hadde noe effekt. Alt bare dabbet av :p
Følte meg veldig godt ivaretatt, og ingen som prøvde å påtvinge meg noe som helst. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg helst ikke ville ha epidural, så ingen maste om det. Ble foreslått badekar først, men det ble aldri tid til noe.
Men her ville de ha igang fødselen fort pga lav vekt og lite fostervann da. Eneste som kunne vært forskjell er at fødselslegen ble litt stresset da babyens puls droppet, og tok henne ut med sugekopp. Ifølge jordmor var det nok egentlig unødvendig, og et jeg mest sannsynlig hadde klart å presse henne ut på neste rie.
Men hadde en veldig fin opplevelse og verdens beste jordmor :D

Enig. Fikk selv riestimulerende. Var ikke mye som skulle til før jeg fikk ordentlige rier. Gikk med maserier og 3 cm fra de satt inn ballong 1,5 døgn, og hverken den eller vannavgang hadde noe effekt. Alt bare dabbet av :p
Følte meg veldig godt ivaretatt, og ingen som prøvde å påtvinge meg noe som helst. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg helst ikke ville ha epidural, så ingen maste om det. Ble foreslått badekar først, men det ble aldri tid til noe.
Men her ville de ha igang fødselen fort pga lav vekt og lite fostervann da. Eneste som kunne vært forskjell er at fødselslegen ble litt stresset da babyens puls droppet, og tok henne ut med sugekopp. Ifølge jordmor var det nok egentlig unødvendig, og et jeg mest sannsynlig hadde klart å presse henne ut på neste rie.
Men hadde en veldig fin opplevelse og verdens beste jordmor :D
Jeg er så glad for å høre om gode fødselsopplevelser og følelse av kontroll!<3 en igangsatt fødsel i seg selv er jo spesiell :-) da må man jo ofte hjelpe til endel, spesielt om kroppen ikke er helt klar.

Jeg er så glad for å høre om gode fødselsopplevelser og følelse av kontroll!<3 en igangsatt fødsel i seg selv er jo spesiell :-) da må man jo ofte hjelpe til endel, spesielt om kroppen ikke er helt klar.

Her skulle det bare en liten piff til for å få igang riene ordentlig, og endte med aktiv fødsel på 1 time :p
Kjempefornøyd, og gleder meg til neste fødsel :D
håper jo at det starter ordentlig av seg selv denne gangen da, men skal vel gå greit uansett.
Men jeg ønsker ikke epidural, pga at jeg vil beholde kontrollfølelsen :)

konsentrasjon på pust er god smertelindring og gir mestringsfølelse for meg ihvertfall :)

Hei! Mitt første innlegg i denne gruppen :-) 7+1 idag og skal også føde hjemme, om alt går etter planen.
Kjenner at jeg ikke orker diskusjonen rundt, min mening er at man bør føde der man føle seg tryggest. For de fleste er det sikkert sykehuset. For meg er det hjemme.

Hvor mange var det egentlig i tråden som ønsker hjemmefødsel?

Hei! Mitt første innlegg i denne gruppen :-) 7+1 idag og skal også føde hjemme, om alt går etter planen.
Kjenner at jeg ikke orker diskusjonen rundt, min mening er at man bør føde der man føle seg tryggest. For de fleste er det sikkert sykehuset. For meg er det hjemme.

Hvor mange var det egentlig i tråden som ønsker hjemmefødsel?

Hehe. Ser den. Jeg angrer stort sett hver gang jeg drar igang diskusjonen:-)

Så gøy at det ikke er bare meg! Tror vi er to da ;-)

Hvor holder du til? Født før? Jeg er 5+1.

Hehe. Ser den. Jeg angrer stort sett hver gang jeg drar igang diskusjonen:)

Så gøy at det ikke er bare meg! Tror vi er to da ;-)

Hvor holder du til? Født før? Jeg er 5+1.

Jeg holder til i Vestfold, og har født hele 3 ganger før:-) Aldri hjemme da, men det blir det nå- om jeg ikke skulle "pådra" meg noe uventet i løpet av svangerskapet!

Hvor holder du til?

Back
Topp