Hjemmefødsel

Da hadde du jo som du sier født på sykehus uansett:) er så fint at vi har trygge retningslinjer å følge!

Min var stjernekikker:) 1 av 3 babyer har navelsnoren rundt halsen når de blir født, men siden de får oksygen gjennom navelsnoren til de er født, så går det som oftest veldig bra. Har mer tro på at igangsetingen stresser barnet enn navelstrengen. Gutter har høyest forekomst av navelstrenger rundt halsen forresten!:) kuriositet:-D

Ja, hadde nok ikke noe valg i forhold til fødested. Og igangsettingen stresset helt klart barnet, håper jeg slipper dette denne gangen!! Hadde start på svangerskapsforgiftning da, men var på overtid. Uansett ser jeg hvor fort ting kan snu og hvordan ting ikke går som planlagt :) Er nok ikke tøff og spenstig nok til å satse på annet alternativ enn sykehus :p

Og rart at flere gutter får snoren rundt halsen ja!! Min brukte de litt for lang tid på å få til å bli noenlunde normal i hudfargen og han trengte som sagt hjelp to dager, så statistikker er statistikker ;) Men bra gikk det :)

Jeg føler meg verken tøff eller spenstig som tar valget om hjemmefødsel. Jeg føler meg velinformert og trygg. Hadde jeg følt det var tøft og spenstig hadde jeg vært uansvarlig i mine øyne. Men jeg ønsker ikke å utsette barnet mitt eller meg for de konsekvenser inngripen foretatt av sykehuspersonell drevet av paragrafer og regler utfører.

En annen kuriositet er at det er en meget høy prosentandel av de som velger hjemmefødsel som er det man kan karakterisere som høyt utdanna dvs 4 år + med høyskole. Det syns jeg også sier noe om hvor veloverveide beslutningene er:-)

En hjemmejordmor er i stort sett alle tilfellerveldig flink til å lese tegn på fare. Skulle noe ikke gå veien, blir man uten unntak overført til sykehus.

De komplikasjonene du snakker om skjer jo stort sett uten unntak i sammenheng med drypp/igangssetting. Da hadde man jo uansett vært på sykehus.

Mitt barn "satt fast". Det gikk 5 timer fra jeg selv så hodet hans i speilet til han var ute. Men han hadde jevn fin hjerterytme hele veien, og selom fremgangen gikk saaakte, så var den der. Hadde jeg vært på sykehus, så hadde jeg etter en viss tid fått drypp, som igjen kunne påvirka hjerterytmen til baby, som hadde gjort at jeg enten hadde blitt forløst med tang/vakuum eller ks. I stedet fikk vi bruke tida vi trang, og hadde en naturlig og trygg fødsel.

Har du noen gang hørt om en hjemmefødsel "gone bad"?;-) regner med det hadde fått heftig mediedekning om så var.

Anbefaller alle å bevistgjøre seg hva alle disse såkalte "nødvendige" intervensjonene gjør med både mor, barn og forløsning.

Du virker veldig forutinntatt og av det intrykket at det kun skjer ved igangsettelse. Det er ikke tilfelle. De fleste av mine bekjente som har født har ikke blitt satt i gang og de fleste har født uten smertelindring. Hvorav en måtte tas med tang nettopp fordi baby satt fast og hjerterytmen var ustabil. En annen måtte de knekke et krageben på baby som satt fast og holdt på å stryke med.

Det sagt er jeg klar over at statistikken sier det er høyere for komplikasjoner med rift ved igangsettelse.
Og epidural statistisk sett forlenger fødselsløpet etc. Men man trenger ikke bli proppet med medikamenter selv om man føder på sykehus. :)
Det er bare å være klar på hva man ønsker på forhånd akkurat som ved hjemmefødsel. :)
Jeg har forresten og fått jordmor for meg selv med begge mine :) Til og med den jeg gikk fast til :)

Og ja jeg vet om minst to hjemmefødsler som endte i sykehusopphold og en i dødsfall og nei det blir ikke mediedekning pga hensynet til pårørende.

Du virker veldig forutinntatt og av det intrykket at det kun skjer ved igangsettelse. Det er ikke tilfelle. De fleste av mine bekjente som har født har ikke blitt satt i gang og de fleste har født uten smertelindring. Hvorav en måtte tas med tang nettopp fordi baby satt fast og hjerterytmen var ustabil. En annen måtte de knekke et krageben på baby som satt fast og holdt på å stryke med.

Det sagt er jeg klar over at statistikken sier det er høyere for komplikasjoner med rift ved igangsettelse.
Og epidural statistisk sett forlenger fødselsløpet etc. Men man trenger ikke bli proppet med medikamenter selv om man føder på sykehus. :)
Det er bare å være klar på hva man ønsker på forhånd akkurat som ved hjemmefødsel. :)
Jeg har forresten og fått jordmor for meg selv med begge mine :) Til og med den jeg gikk fast til :)

Og ja jeg vet om minst to hjemmefødsler som endte i sykehusopphold og en i dødsfall og nei det blir ikke mediedekning pga hensynet til pårørende.

Jeg er ikke forutinntatt, jeg er velinformert, i motsetning til de fleste som omtaler hjemmefødsel negativt. At hjemmefødsler kan ende i sykehusopphold er jo like selvfølgelig som at sykehusfødsler kan det?! Men at skaden blir noe større av at man starter prosessen hjemme vil jeg gjerne se dokumentasjon på.

8 av 10 jordmødre i danmark velger selv å føde hjemme. Det syns jeg også sier endel:-D

Så du mener man utelater dødsfall og komplikasjoner fra hjemmefødseltallene for å skåne de pårørende?? Det syns jeg høres forholdsvis fornektende ut!:-)

Men ting kan skje, uansett hvor man er. Men jeg ønsker å følge etter min kropp, ikke etter sykehusene reglement.

Jeg er ikke forutinntatt, jeg er velinformert, i motsetning til de fleste som omtaler hjemmefødsel negativt. At hjemmefødsler kan ende i sykehusopphold er jo like selvfølgelig som at sykehusfødsler kan det?! Men at skaden blir noe større av at man starter prosessen hjemme vil jeg gjerne se dokumentasjon på.

8 av 10 jordmødre i danmark velger selv å føde hjemme. Det syns jeg også sier endel:-D

Så du mener man utelater dødsfall og komplikasjoner fra hjemmefødseltallene for å skåne de pårørende?? Det syns jeg høres forholdsvis fornektende ut!:-)

Men ting kan skje, uansett hvor man er. Men jeg ønsker å følge etter min kropp, ikke etter sykehusene reglement.

Jeg er helt enig i at fødekvinnen bør få stå for regien i egne valg og det er helt klart en fordel å sette seg inn i hvilke muligheter en har. Og meg bekjent lar sykehuset kvinnen gjøre nettopp dette helt til det eventuelt oppstår kritiske situasjoner. Da plikter faktisk fødselslege å ta over når liv står i fare. Det er svært få tilfeller hvor det opprettes tilsynssak på det jeg forstår du sikter til som overtramp i forhold til inngrep. Det får man gjerne høre i media.

Jeg forstår dog ikke hvordan du kan putte fornektende inn i den sammenheng med pårørende etter negativ utgang av hjemmefødsel. Det har ikke skortet på jordmors ekspertise i de tilfeller kjent for meg, men uheldige omstendigheter hvor tidsrammen fra det kritiske punktet og til det er for sent er den avgjørende faktor. Det finnes ingen anledning å utlevere slike hendelser som både er en personlig tragedie og en privat medisinsk journal til media. Det blir vel trolig statistikkført som et vanlig dødsfall.
Det er for såvidt mitt poeng i hvorfor jeg har valgt sykehus foran hjemmefødsler tilfelle, la oss kalle det naturlige komplikasjoner. Når krisen først rammer har man ofte bare minutter.

Men jeg synes likevel at det fortsatt burde legges til rette for hjemmefødsler for akkurat slik du påpeker er statistikken god. :) Det er bare så lite sammenligningsgrunnlag i forhold til fødsel på sykehus/fødestue.

Jeg mener fornektende i den forstand at det virker som du mener man utelater slike tall fra statistikken for å beskytte familien...
Å det mener jeg er fornektende å tro;-) for statistikk er statistikk, media er media. Skjønner jo at det ikke kommer i Se&Hør, men det blir jo tatt med i tallene.

Når det kommer til inngripen tror jeg mange av uvitenhet ikke stiller krav til fødselsomsorgen...

Jeg hadde blitt "tvunget på" både drypp og tang/vakuum om jeg fødte på sykehus. Nettopp på grunn av reglene og tidsrammene de har å forholde seg til. De jordmødrene jeg hadde her med meg har begge gått over til hjemmefødsler fordi de var lei av å jobbe mot kvinnekroppen og fødeprosessen.

Det stemmer ikke helt. Sist var vi til barnelege etter 4 dager. I ettertid har jeg funnet flere barneleger som tar på seg hjemmebesøk!

Ville foretrukket å føde hjemme i vante omgivelser med kjent jordmor fremfor å føde i bilen/på vei til sykehuset gitt:)

Det viktigste er at man føler seg trygg<3

Sant, men heldigvis bor vi 2min å kjøre fra Ullevål sykehus. Vet ikke hvilke dager de tar prøver etter hjemmefødsel. En ting er selve fødselen, men synes det er trygt å være på sykehuset med barnet de første døgnene etter fødsel, i tilfelle noe skulle skje med barnet.

Sant, men heldigvis bor vi 2min å kjøre fra Ullevål sykehus. Vet ikke hvilke dager de tar prøver etter hjemmefødsel. En ting er selve fødselen, men synes det er trygt å være på sykehuset med barnet de første døgnene etter fødsel, i tilfelle noe skulle skje med barnet.

2 min er jo knall da! Jeg har 15 min til fødeavdeling, men har kjørt bil dit med abortrier... Trodde jeg skulle dø. Så før meg er det fantastisk å slippe å ut å kjøre i det hele tatt!:-)

Jordmor var hos oss en stund etter han ble født, og kom tilbake dagen etter, pluss etter 2 dager, også var vi hos legen. Så følte oss veldig ivaretatt<3 og hun kom på flekken om det skulle være noe. Fantastiske mennesket<3

På Ullevål sa de at det tok dem fire min fra de bestemte at det måtte skje hastesnitt, til ungen var ute. Tenk det! Det er inkludert frakt av mor mellom to etasjer og bedøvelse. Synes det er utrolig trygt å vite at OM det skulle være fare for surstoffmangel hos barnet, tar de ingen sjanser. Den muligheten har man ikke hjemme. Sånt skjer sjelden, men det skjer, og jeg hadde ikke tilgitt meg selv om jeg hadde valgt bort å føde på tryggest sted mulig. Om det skulle skje et annet sted, går sikkert det bra og, men om jeg har valget, vil jeg helst være på tryggest mulig sted.

På Ullevål sa de at det tok dem fire min fra de bestemte at det måtte skje hastesnitt, til ungen var ute. Tenk det! Det er inkludert frakt av mor mellom to etasjer og bedøvelse. Synes det er utrolig trygt å vite at OM det skulle være fare for surstoffmangel hos barnet, tar de ingen sjanser. Den muligheten har man ikke hjemme. Sånt skjer sjelden, men det skjer, og jeg hadde ikke tilgitt meg selv om jeg hadde valgt bort å føde på tryggest sted mulig. Om det skulle skje et annet sted, går sikkert det bra og, men om jeg har valget, vil jeg helst være på tryggest mulig sted.

Jeg tenker som sagt litt omvendt. Jeg vil ikke påføre meg og barnet mitt unødvendige intervensjoner. I tillegg til at jeg har tro og tillit til de fantastiske jordmødrene mine og intuisjonen og erfaringen deres, som både vil si de hva de skal gjøre i nødstilfeller, og ikke minst vite å kaste inn håndkle tidsnok om det ikke går veien.

Veldig spent på om denne blir setebaby.. Da får jeg jo uansett ikke føde hjemme. ALLE nr 2 babyer i familien min lå i sete...! Hva er greia liksom?:-) jeg selv ble snudd i mors liv, samme med yngste til søstern. Mamma ble født med stumpen først i 57. 5 kg tung!

For meg er det forresten også en faktor at ingen i familien min har hatt noe annet enn gode fine og forholdsvis ukompliserte fødsler.

Jeg tenker som sagt litt omvendt. Jeg vil ikke påføre meg og barnet mitt unødvendige intervensjoner. I tillegg til at jeg har tro og tillit til de fantastiske jordmødrene mine og intuisjonen og erfaringen deres, som både vil si de hva de skal gjøre i nødstilfeller, og ikke minst vite å kaste inn håndkle tidsnok om det ikke går veien.

Veldig spent på om denne blir setebaby.. Da får jeg jo uansett ikke føde hjemme. ALLE nr 2 babyer i familien min lå i sete...! Hva er greia liksom?:) jeg selv ble snudd i mors liv, samme med yngste til søstern. Mamma ble født med stumpen først i 57. 5 kg tung!

For meg er det forresten også en faktor at ingen i familien min har hatt noe annet enn gode fine og forholdsvis ukompliserte fødsler.

Hva mener du er unødvendige intervensjoner?

Tviler sterkt på at de løper ut med senga og utfører hastesnitt mot morens vilje, om det ikke er for å unngå hjerneskade/død hos ungen. Det ingen som tvinger en til noe på sykehus. Man kan føde på akkurat hva slags måte man ønsker, så lenge det ikke er til fare for barnet.

Jag fødte ved planlagt KS sist.. ønsket å føde hjemme, men pga nervøs samboer kunne jeg ikke planlegge det også viste det seg i tillegg at tuppa lå i seteleie så da ble det kort prosess! Vi ble frarådet setefødsel av ei jordmor familien kjenner.
Jeg vil vurdere hjemmefødsel denne gangen og gubben er med :) jeg ønsker IKKE å føde på sykehus!

Jeg mener fornektende i den forstand at det virker som du mener man utelater slike tall fra statistikken for å beskytte familien...
Å det mener jeg er fornektende å tro;-) for statistikk er statistikk, media er media. Skjønner jo at det ikke kommer i Se&Hør, men det blir jo tatt med i tallene.

Når det kommer til inngripen tror jeg mange av uvitenhet ikke stiller krav til fødselsomsorgen...

Jeg hadde blitt "tvunget på" både drypp og tang/vakuum om jeg fødte på sykehus. Nettopp på grunn av reglene og tidsrammene de har å forholde seg til. De jordmødrene jeg hadde her med meg har begge gått over til hjemmefødsler fordi de var lei av å jobbe mot kvinnekroppen og fødeprosessen.

Haha! Klart dødsfall kommer med i statistikk, men du snakket om media ikke jeg ;)

Jeg synes det er litt trist å se at du tilsynelatende tror at de på sykehus hadde tvunget på deg både det ene og det andre fordi fødselen drar ut i tid. Jeg hører oftere om motsatt nettopp fordi jordmødre flest er av oppfatning at kvinnekroppen stort sett er i stand til å håndtere dette på egenhånd. :)

Hvilke kilder har du egentlig dette fra, de vil jeg gjerne lese gjennom fordi det interreserer meg. :)

Jeg som har hatt to krevende fødsler for jordmødrene som hjalp mine barn til verden har bare positivt å si om måten de ivaretok meg og mine forutsetninger og ønsker i forhold til de komplikasjoner som oppstod. :)

Og ikke forhåndsdøm alle til å være uvitende. Man får all den infoen man trenger og mere til om man ber om det. :)

Det er akkurat derfor jeg velger sykehus og. Jeg håper bsre jeg rekker fram. Haha

Veldig spent på om denne blir setebaby.. Da får jeg jo uansett ikke føde hjemme. ALLE nr 2 babyer i familien min lå i sete...! Hva er greia liksom?:-) jeg selv ble snudd i mors liv, samme med yngste til søstern. Mamma ble født med stumpen først i 57. 5 kg tung!

WOW. Hva er oddsen :eek:
Jeg håper du slipper seteleie og får den fødselen du ser for deg :)

En venninne av meg fødte forresten tvillinger i seteleie. Det gikk bare strålende og hun sa det var de beste av hennes 4 fødsler. :)

Hva er kriteriene for hjemmefødsel, noen som vet?
Er ikke hvem som helst som får føde hjemme så vidt jeg vet, vil tro det påvirker statistikken når kun lavrisiko fødekvinner somfår denne muligheten...
Absolutt en spennende tanke, men må si meg enig med en over her at jeg aldri ville tilgitt meg selv om noe gikk galt. Nr.2 var en stjernekikker og styrtfødsel, tok 1,5time fra vannet gikk til han var ute, den fødselen kunne fint foregått et annet sted enn sykehuset. Mens nr.1 ble igangsetting, epidural og tok 10 timer. Min erfaring er at fødsler er så forskjellige at jeg vil velge sykehus for sikkerhetsskyld.:)

WOW. Hva er oddsen :eek:
Jeg håper du slipper seteleie og får den fødselen du ser for deg :)

En venninne av meg fødte forresten tvillinger i seteleie. Det gikk bare strålende og hun sa det var de beste av hennes 4 fødsler. :)

Nei ikke sant!? Holy shit! Hehe. Jeg kommer uansett til å ville føde naturlig. Så får vi se.

Tvillinger du!<3 jeg har så stor mage alt, at jeg begynner å tro det er sannsynlig

Hva er kriteriene for hjemmefødsel, noen som vet?
Er ikke hvem som helst som får føde hjemme så vidt jeg vet, vil tro det påvirker statistikken når kun lavrisiko fødekvinner somfår denne muligheten...
Absolutt en spennende tanke, men må si meg enig med en over her at jeg aldri ville tilgitt meg selv om noe gikk galt. Nr.2 var en stjernekikker og styrtfødsel, tok 1,5time fra vannet gikk til han var ute, den fødselen kunne fint foregått et annet sted enn sykehuset. Mens nr.1 ble igangsetting, epidural og tok 10 timer. Min erfaring er at fødsler er så forskjellige at jeg vil velge sykehus for sikkerhetsskyld.:)

Selvfølgelig påvirker kriteriene tallene! Men de er satt opp mot sykehusfødsler som går under de samme kriteriene i de undersøkelsene jeg har lest. Så da skal det jo stemme uansett:-)

Kriteriene er at mor og barn er friske, at svangerskapet har forløpt normalt, at man har et barn i magen, i hodeleie, samt at man føder til tiden, dvs fra 37-41+5 mener jeg å husker.

Selvfølgelig påvirker kriteriene tallene! Men de er satt opp mot sykehusfødsler som går under de samme kriteriene i de undersøkelsene jeg har lest. Så da skal det jo stemme uansett:)

Kriteriene er at mor og barn er friske, at svangerskapet har forløpt normalt, at man har et barn i magen, i hodeleie, samt at man føder til tiden, dvs fra 37-41+5 mener jeg å husker.

Link gjerne til undersøkelsene,er spennende å lese:)

Back
Topp