2 åring i beltestol

Jeg har ei venninne som begynte å sette datteren i både beltestol og pute uten rygg fra hun var 2,5 år ca. Hun mente det andre sete tok for mye plass i bilen (verdens dårligste unnskyldning, spesielt når hun har en gedigen stasjonsvogn med mye plass i baksete). Og ikke nok med det, så får jeg konstant bilder og videoer av henne på snapchat mens hun kjører, hvor barna har belte under armen og ligger godt lent over sete ved siden av og sover.

Som om ikke det var nok så kjørte hun på sommerdekk frem til januar.

Sagt ifra noen hundre ganger om hva jeg synes, men det går like fort ut som det kom inn.
 
En ting et hva som er anbefalt, som bakover til de er fire år.

noe annet et hva som er ulovlig, som beltestol når man er 13 kilo
 
Barn bør sitte bakorvendt så lenge som mulig,helst til de er 4 år.da kan ikke jeg fatte at noen velger å å bruke beltestol på en 2 åring..
Ja helst ja men de kan settes i beltestol når de er 15 kg som var det du svarte på. Dessverre ingen lengdekrav
 
Jeg har ei venninne som begynte å sette datteren i både beltestol og pute uten rygg fra hun var 2,5 år ca. Hun mente det andre sete tok for mye plass i bilen (verdens dårligste unnskyldning, spesielt når hun har en gedigen stasjonsvogn med mye plass i baksete). Og ikke nok med det, så får jeg konstant bilder og videoer av henne på snapchat mens hun kjører, hvor barna har belte under armen og ligger godt lent over sete ved siden av og sover.

Som om ikke det var nok så kjørte hun på sommerdekk frem til januar.

Sagt ifra noen hundre ganger om hva jeg synes, men det går like fort ut som det kom inn.

Det er helt hårreisende at enkelte tar så lett på trafikksikkerhet! Å sitte på mobilen i det hele tatt er for meg ubegripelig! Men når man attpåtil har det som liksom skal være vår mest dyrebare last.... Det er skremmende! :eek:

Og hun andre som snudde 2-åringen fordi barnet selv ville sitte i likt sete som søskenet... Hvem har gitt barnet ideen? H*n er 2 år! Og skal liksom få lov å ta en slik alvorlig avgjørelse selv. Klart en toåring vil sitte andre veien dersom andre gir h*n ideen og lar det være et alternativ!
Her er det ikke et alternativ! De skal sitte slik til det ikke fysisk er plass lenger, eller til de når vektbegrensningene for et bakovervendt sete.

Vis de det gjelder filmen fra Trygg Trafikk i linken nedenfor, og spør om de virkelig vil utsette det kjæreste de har for den faren, til fordel for de dårlige argumentene de lirer utav seg!

http://youtu.be/QMFVmVn76RU
 
Var ikkje klar over at det var så lite krav :/ alt for dårlige regler. Bør bli strengere.. Får så vondt av og se barn som er feil/dårlig sikkra..
Sist jeg dro fra helsestasjonen, møtte jeg en bil med en baby sittende fremovervendt... Tipper babyen var rundt 6 måneder. Satt i et typisk sete nr 2 som sto fremovervendt... Jeg ble så perpleks at jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre. Angret på at jeg ikke meldte i fra...
 
2.5 år i beltestol ?! Guriland...
Hehe. Ja jeg skjønner reaksjonen. Jeg har reagert på flere uten å vite hvor gammel ungen var. Men det var 4 åringer som er mindre enn min datter. Hu er på str med en 4 åring og faktisk større enn sin tremenning som er 4.5 år. Stoooor forskjell på barn.
 
Ja helst ja men de kan settes i beltestol når de er 15 kg som var det du svarte på. Dessverre ingen lengdekrav
Har ikke skrevet noe om lengdekrav og trodde de måtte være minst 4 år for å sitte i beltestol,men d var 4 år i bakovervendt stol isteden..uansett,jeg synes d er for tidlig å sette en 2 åring i belte stol uansett vekt og høyde. Unntaket må være om en 2 åring er for stor til gr2 stoler,noe som er lite sannsynlig i grunn.:)
 
Har ikke skrevet noe om lengdekrav og trodde de måtte være minst 4 år for å sitte i beltestol,men d var 4 år i bakovervendt stol isteden..uansett,jeg synes d er for tidlig å sette en 2 åring i belte stol uansett vekt og høyde. Unntaket må være om en 2 åring er for stor til gr2 stoler,noe som er lite sannsynlig i grunn.:)
Ja var derfor jeg svarte av de kun måtte være 15 kg
Er helt enig med deg i ar det er altfor tidlig uansett hvor store de er
 
Takk for så mye svar. Godt å se at det ikke er bare jeg som reagerer. Har fra før vist videoen, lagt ut ganske mange linker, nektet å kjøre med barna( begge) uten tilstrekkelig sikring og snakket mye om temaet. Men jeg er liksom den hysteriske som har barna bakovervendt til minst 4. Jeg tipser politi på mandag og håper de har tid :)
 
Jeg har ei venninne som begynte å sette datteren i både beltestol og pute uten rygg fra hun var 2,5 år ca. Hun mente det andre sete tok for mye plass i bilen (verdens dårligste unnskyldning, spesielt når hun har en gedigen stasjonsvogn med mye plass i baksete). Og ikke nok med det, så får jeg konstant bilder og videoer av henne på snapchat mens hun kjører, hvor barna har belte under armen og ligger godt lent over sete ved siden av og sover.

Som om ikke det var nok så kjørte hun på sommerdekk frem til januar.

Sagt ifra noen hundre ganger om hva jeg synes, men det går like fort ut som det kom inn.

Herregud... :eek: Driter hun i ungene sine eller? Hvor vanskelig er det å forstå at ungene skal sikres skikkelig? Hun burde jo anmeldes!
 
Takk for så mye svar. Godt å se at det ikke er bare jeg som reagerer. Har fra før vist videoen, lagt ut ganske mange linker, nektet å kjøre med barna( begge) uten tilstrekkelig sikring og snakket mye om temaet. Men jeg er liksom den hysteriske som har barna bakovervendt til minst 4. Jeg tipser politi på mandag og håper de har tid :)

Bra at noen bryr seg!
 
Hehe. Ja jeg skjønner reaksjonen. Jeg har reagert på flere uten å vite hvor gammel ungen var. Men det var 4 åringer som er mindre enn min datter. Hu er på str med en 4 åring og faktisk større enn sin tremenning som er 4.5 år. Stoooor forskjell på barn.

Hodet hennes og musklulaturen hennes er nok ikke på nivå med en 4-åring.
Bakover til minimum 4 år, alt annet er galskap!
 
Hodet hennes og musklulaturen hennes er nok ikke på nivå med en 4-åring.
Bakover til minimum 4 år, alt annet er galskap!
Så folk med store unger skal da liksom ikke kunne kjøre bil på en lang stund? Jeg vil ikke skvise hu ned i ett sete. Jeg synes ikke det er forsvarlig heller. Bedre at hu sitter trygt og riktig i en beltestol enn feil og uforsvarlig bakover.
 
Så folk med store unger skal da liksom ikke kunne kjøre bil på en lang stund? Jeg vil ikke skvise hu ned i ett sete. Jeg synes ikke det er forsvarlig heller. Bedre at hu sitter trygt og riktig i en beltestol enn feil og uforsvarlig bakover.

Hvor stor er hun? Jeg hadde mitt barn bakovervendt til fem år, og hadde fortsatt plass uten skvis når barnet var 7 år. En 2 åring kan ikke være større enn en på 7 år :eek:
 
Så folk med store unger skal da liksom ikke kunne kjøre bil på en lang stund? Jeg vil ikke skvise hu ned i ett sete. Jeg synes ikke det er forsvarlig heller. Bedre at hu sitter trygt og riktig i en beltestol enn feil og uforsvarlig bakover.
Men dette har vi diskutert før. Når man får plass til barn på 120 bakovervendt så må man jo få plass til en 2 åring også vil jeg.
 
Hvor stor er hun? Jeg hadde mitt barn bakovervendt til fem år, og hadde fortsatt plass uten skvis når barnet var 7 år. En 2 åring kan ikke være større enn en på 7 år :eek:
Nei hu er ikke det. Men grunnen til at de ikke innfører loven om bakovervendt til 4 år er fordi ikke alle stoler eller biler er beregnet til det.
 
Du kan jo tipse de om at der finnes bilstoler som f.eks britax som har egne seler i setet men stolen "ser" ut som en vanlig bestestol, hvis unnskyldningen var at han villa ha samme stol som søsken... Men utover d ville eg rett og slett latt de være, selvom de aller fleste,meg selv inkludert, aldri ville tatt d valget de har er d ikkje ditt ansvar, det er dies.. Du har sagt ditt, ringe politiet osv er litt i d drøyeste laget syns eg..
 
Nei hu er ikke det. Men grunnen til at de ikke innfører loven om bakovervendt til 4 år er fordi ikke alle stoler eller biler er beregnet til det.

Nå påstod du at hun ikke fikk plass.
Biler er beregnet til det, man får plass om man ønsker. Og seter kan byttes heldigvis.
Derfor de ikke innfører påbud er nok ikke pga bilene, heller det at vi ikke har kommet så langt på sikring av barn i bil.
Det går fremover, stoler med isize må barna sitte bakovervendt til de er 15 måneder. De skal etterhvert erstatte de gamle stolene. Vi vil om en del år oppleve at denne grensen øker, mer kunnskap vi får.
 
Du kan jo tipse de om at der finnes bilstoler som f.eks britax som har egne seler i setet men stolen "ser" ut som en vanlig bestestol, hvis unnskyldningen var at han villa ha samme stol som søsken... Men utover d ville eg rett og slett latt de være, selvom de aller fleste,meg selv inkludert, aldri ville tatt d valget de har er d ikkje ditt ansvar, det er dies.. Du har sagt ditt, ringe politiet osv er litt i d drøyeste laget syns eg..

Ville du ringt barnevernet om foreldrene ikke tok vare på barnet sitt? Hvorfor er det drøyt å ringe politiet når barnet er sikret ulovlig og i verste fall kan barnet dø?
 
Back
Topp