2 åring i beltestol

Ikke fulgt med på hele tråden men jeg hadde nok tipset politiet om å ta en kontroll utenfor barnehagen der barnet går :) her har de masse slike kontroller :)

Ellers tenker jegj at det i utgangspunktet ikke er din sak men må er det også forskjell på anbefalinger og loven. Og selv om det bare er anbefalt å sitte bakovervendt osv så er det faktisk restriksjoner på kilo på de fleste seter... Om barnet er 13 kg vil jeg si moren faktisk gjør noe ulovlig og står i fare for å miste både barnet (om ulykke) og førerkort i kontroll... Dette kan du jo informere om...
 
Du kan jo tipse de om at der finnes bilstoler som f.eks britax som har egne seler i setet men stolen "ser" ut som en vanlig bestestol, hvis unnskyldningen var at han villa ha samme stol som søsken... Men utover d ville eg rett og slett latt de være, selvom de aller fleste,meg selv inkludert, aldri ville tatt d valget de har er d ikkje ditt ansvar, det er dies.. Du har sagt ditt, ringe politiet osv er litt i d drøyeste laget syns eg..
Det er jo ikke, barnet er jo ikke stort nok til å sitte i sånn stol
 
Nå påstod du at hun ikke fikk plass.
Biler er beregnet til det, man får plass om man ønsker. Og seter kan byttes heldigvis.
Derfor de ikke innfører påbud er nok ikke pga bilene, heller det at vi ikke har kommet så langt på sikring av barn i bil.
Det går fremover, stoler med isize må barna sitte bakovervendt til de er 15 måneder. De skal etterhvert erstatte de gamle stolene. Vi vil om en del år oppleve at denne grensen øker, mer kunnskap vi får.
Ja man får plass om man vil. Vi hadde liten polo og fikk plass til bruk zento

Man får det til om man vil!
 
Nå påstod du at hun ikke fikk plass.
Biler er beregnet til det, man får plass om man ønsker. Og seter kan byttes heldigvis.
Derfor de ikke innfører påbud er nok ikke pga bilene, heller det at vi ikke har kommet så langt på sikring av barn i bil.
Det går fremover, stoler med isize må barna sitte bakovervendt til de er 15 måneder. De skal etterhvert erstatte de gamle stolene. Vi vil om en del år oppleve at denne grensen øker, mer kunnskap vi får.
I våre biler er det ikke plass nei. Og heller ikke i de 4 stolene vi har. Har kjøpt mange stoler og har 3 biler. Men vi har ikke izofix. Jeg synes sånn info burde gis når man tenker på barn så man får prøvd å kjøpe biler og seter etter hvordan man trur ungen blir. Men ingen kan vel forutse om barnet blir stort eller ikke. Jeg kunne ikke forestille meg at den lille jenta som kom ut med sine 2705 gram kom til å bli så fort stor og ikke få plass i de setene i bilene våre. Hu er ganske kompakt og blir veldig fort for brei.
 
Tipse politiet er jo greit, men har politiet med seg vekt så dei kan få nøyaktig vekt da, eller kan foreldrene berre svare 15 kg uten at dei kan gjera noko med det?

Tror ikke engang politet har peiling på hva som er riktig sikring til hvilken alder. Så at en to åring på 13 kg og 90-95 cm sitter i beltestol tror jeg ikke de reagerer på faktisk.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Tror ikke engang politet har peiling på hva som er riktig sikring til hvilken alder. Så at en to åring på 13 kg og 95-100 cm sitter i beltestol tror jeg ikke de reagerer på faktisk.


Sent from my iPhone using BV Forum
De reagerer på det her hvertfall og forteller hva som er anbefalt :)
 
Hvor stor er hun? Jeg hadde mitt barn bakovervendt til fem år, og hadde fortsatt plass uten skvis når barnet var 7 år. En 2 åring kan ikke være større enn en på 7 år :eek:
Da er du heldig. Min var 22kg på 2års kontrollen. Det lages desverre ikke seter for store barn.

Men uansett å snu en 2 åring er uansett ikke en klok avgjørelse.
 
De reagerer på det her hvertfall og forteller hva som er anbefalt :)

Og min erfaring etter å ha snakket med politi som ikke har barn selv er at de ikke har peiling. Til og med de med barn har ikke hatt peiling.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Og min erfaring etter å ha snakket med politi som ikke har barn selv er at de ikke har peiling. Til og med de med barn har ikke hatt peiling.


Sent from my iPhone using BV Forum

Politiet skal sette seg inn i dette, vi har hatt kontroll ved barnehagen mange ganger og de både veileder og sjekker at barna sitter riktig :)
 
Vet det, men det holdt ikke til han ble 4år. Snudde storebror når han 4.5 år og han spurte sikkert i 6mnd om jeg ikke kunne få laget et nytt bakovervendt sete til han...

Sånn er det jo bare med store barn, men de fleste to åringer veier ikke 25 kilo. Lengst mulig er det beste :)
Min 7 åring skulle også ønske at det fantes ett bakovervendt sete. Tror de trives når de har sitter så lenge :)
 
Jeg har ei venninne som begynte å sette datteren i både beltestol og pute uten rygg fra hun var 2,5 år ca. Hun mente det andre sete tok for mye plass i bilen (verdens dårligste unnskyldning, spesielt når hun har en gedigen stasjonsvogn med mye plass i baksete). Og ikke nok med det, så får jeg konstant bilder og videoer av henne på snapchat mens hun kjører, hvor barna har belte under armen og ligger godt lent over sete ved siden av og sover.

Som om ikke det var nok så kjørte hun på sommerdekk frem til januar.

Sagt ifra noen hundre ganger om hva jeg synes, men det går like fort ut som det kom inn.
Da tar du screenshot og anmelder henne. Hadde jeg glatt gjort! Tenk om ungen blir hardt skadet/dør som følge av dette, og du visste... Vet det er førers ansvar, men den samvittigheten hadde jeg ikke kunnet leve med :(
 
Hehe. Ja jeg skjønner reaksjonen. Jeg har reagert på flere uten å vite hvor gammel ungen var. Men det var 4 åringer som er mindre enn min datter. Hu er på str med en 4 åring og faktisk større enn sin tremenning som er 4.5 år. Stoooor forskjell på barn.
Spiller ingen rolle hvor stor barnet er. Nakkemusklatur og skjellett er allikevel 2 år gammel, og vil ikke tåle en kollisjon like bra i beltestol som bakovervendt.
Så folk med store unger skal da liksom ikke kunne kjøre bil på en lang stund? Jeg vil ikke skvise hu ned i ett sete. Jeg synes ikke det er forsvarlig heller. Bedre at hu sitter trygt og riktig i en beltestol enn feil og uforsvarlig bakover.
Hun sitter tryggere og mer forsvarlig bakovervendt.
I våre biler er det ikke plass nei. Og heller ikke i de 4 stolene vi har. Har kjøpt mange stoler og har 3 biler. Men vi har ikke izofix. Jeg synes sånn info burde gis når man tenker på barn så man får prøvd å kjøpe biler og seter etter hvordan man trur ungen blir. Men ingen kan vel forutse om barnet blir stort eller ikke. Jeg kunne ikke forestille meg at den lille jenta som kom ut med sine 2705 gram kom til å bli så fort stor og ikke få plass i de setene i bilene våre. Hu er ganske kompakt og blir veldig fort for brei.
Hvilke biler har du og hvilke stoler har du prøvd?
 
Så folk med store unger skal da liksom ikke kunne kjøre bil på en lang stund? Jeg vil ikke skvise hu ned i ett sete. Jeg synes ikke det er forsvarlig heller. Bedre at hu sitter trygt og riktig i en beltestol enn feil og uforsvarlig bakover.

Du har nok ikke satt deg godt nok inn i bilstoler og bilsikring.
Å ha en 2-åring i beltestol er helt hindides og hun sitter aldeles ikke trygt!!!
 
Mine var faktisk 5 år før de ble plassert i beltestol og til og med da var jeg skeptisk. *føler seg litt overbeskyttende*
De har alltid vært liten for alderen, så ville beholde bilsetene så lenge de fikk plass i de uten å sitte ukomfortabelt.
 
Mine var faktisk 5 år før de ble plassert i beltestol og til og med da var jeg skeptisk. *føler seg litt overbeskyttende*
De har alltid vært liten for alderen, så ville beholde bilsetene så lenge de fikk plass i de uten å sitte ukomfortabelt.
Min eldste manglet bare en måned på å være seks.
Mellomste ble fem for ei uke siden og jeg har ingen plan enda. Hun er dessuten bare like over 15 kilo.
 
Back
Topp