2 åring i beltestol

tilii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Noen jeg kjenner har satt toåringen ( nettop fylt 2) sin i beltestol. Jeg vet at han ikke har blitt 15 kg enda. Sånn Ca 13( uansett ikke greit med 15 synes jeg da når han er då liten) jeg har sagt at det overhode ikke er anbefalt men det er liksom ikke så farlig.
Er det mer jeg kan gjøre? Er det overhode ikke min sak? Jeg har helt vondt i magen.. Men overdriver jeg kanskje?
 
Jeg tar bil- og trafikksikkerhet svært alvorlig og hadde ikke gjort det selv, men det er rett og slett ikke din sak.
Det kan være de har hatt problemstillinger folk ikke er klar over.
 
Jeg vet de ikke har det. Han ville sitte i samme sete som søsteren. Jeg vet at det ikke er min sak men jeg klarer liksom ikke riste fra meg tenk om...
 
Jeg ville hvertfall nektet å kjøre bilen med ungen i. Som sjåfør er du ansvarlig for at alle passasjerer under 15 år er forsvarlig sikret, og det er han jo ikke.

Utover det får du enten tipse politiet eller krysse fingrene for at de blir tatt i kontroll.
 
Er det lov da...!? Jeg hadde meldt fra til politiet jeg asså... Kanskje et alvorsord fra dem kan hjelpe..?
 
Be politiet ta en sjekk på alle som leverer i bhg barnet går i, og tips om at de sjekker vekt på barn ift stolene. Det avhenger jo av om politiet har kapasitet.

Si det er ulovlig og av en grunn.
 
Han får selvsagt ikke sitte på med meg i beltestol( har ekstra seter selv)
Ja kan jeg tipse politiet?
Jeg er så rådvill for de har alle fakta for å ta riktig avgjørelse. Jeg kan jo ikke bestemme hva de skal gjøre, men ingen taler jo denne lille gutten sin sak som ikke har store sjanser i en ulykke..
 
Barnet kunne like gjerne sittet uten sikkerhetsbelte på seg i bilen. Bilens seler utløses ikke før det møter motstand på minimum 15kg, derfor 15kg som minimumsgrense for beltestol.

Det ville jeg sagt til dem!
 
Går vell ikkje bare på kg? Går vell på alder og? Mener mi var 4/4,5 år når vi bytta til beltestol. 2 år er alt for tiligt uansett vekt.. Jenta mi på 3,5 år har fortsatt god plass i sete Nr 2. Og ser ingen grunn til og flytte ho over i beltestol med det første.
 
Går vell ikkje bare på kg? Går vell på alder og? Mener mi var 4/4,5 år når vi bytta til beltestol. 2 år er alt for tiligt uansett vekt.. Jenta mi på 3,5 år har fortsatt god plass i sete Nr 2. Og ser ingen grunn til og flytte ho over i beltestol med det første.
Mener d er fra de er 4 år de kan sitte i beltestol,så da er 2 år aaaaaltfor tidlig.
 
Går vell ikkje bare på kg? Går vell på alder og? Mener mi var 4/4,5 år når vi bytta til beltestol. 2 år er alt for tiligt uansett vekt.. Jenta mi på 3,5 år har fortsatt god plass i sete Nr 2. Og ser ingen grunn til og flytte ho over i beltestol med det første.
Må være 1,5 før de kan sitte framovervendt. Ganske ny lov, før kunne man snu barnet fram så fort det var over 9 kg. En beltestol er altså minimum 1,5 år og 15 kg.
 
Man kan sitte i beltestol uansett alder. Men loven sier at de må være 15 kg. Jeg ville anmeldt det. Min datter på 2.5 år har beltestol nå, men hu er over 15 kg. Og vi var veldig nøye på at hu måtte bikke 15 kg først.
 
Jenten min var 3,5 når vi kjøpte beltestol. Vi ventet til hun var bikket 15 kg får vi kjøpte. Men er vel noe med lengde og, før man skal bruke beltestol? Eller er det tatt vekk? Men hadde aldri sittet en 2 åring i beltestol!
 
Noen jeg kjenner har satt toåringen ( nettop fylt 2) sin i beltestol. Jeg vet at han ikke har blitt 15 kg enda. Sånn Ca 13( uansett ikke greit med 15 synes jeg da når han er då liten) jeg har sagt at det overhode ikke er anbefalt men det er liksom ikke så farlig.
Er det mer jeg kan gjøre? Er det overhode ikke min sak? Jeg har helt vondt i magen.. Men overdriver jeg kanskje?
Det er ikke bare ikke anbefalt. Det er ulovlig å sette et barn under 15 kg i beltestol.
 
Back
Topp