For eller i mot ferber?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Kan fortelle deg at det ikke alltid er tilfelle at barnet gråter i 1-3 timer! De jeg har snakket med så har barnet sovnet stort sett etter 1 time den første natten, 30 den andre og enda raskere den 3. Har vært snakk om dette på babysangen der jeg går, og er minst 5-6 personer som har gjennomført det og noen på flere barn! Har snakket med andre også!

Min gutt sovnet etter 15 minutter første dag, 25 minutter 2 dag og etter det har leggingen som regel tatt mindre enn 10 minutter! De 10 minuttene inkluderer nattasang, litt leking med smokken og så litt klaging! Heller den 3 dagene med litt gråt en intens gråt i mnd bare fordi jeg som mor ikke skal ta hensyn til mitt barns behov for faktisk å gråte litt før han sovner (og da gråte alene), fordi noen forskere mener at gråting alene er skadelig!

Og de meste jeg har lest om forskning på skrikekuren med kortisol som stiger og ikke synker når gråten stopper er gjennomført der barnet gråter i 20 minutter eller mer alene! Med ferber metoden kan man tilpasse intervallene til det man selv syns er passe, altså en mildere versjon! Man kan begynne med 1 minutt, gå opp til 3 for så å stoppe ved 5 minutter! Selv om intervallene ikke er de samme er der fortsatt ferber sitt prinsipp bare i mildere form!

Jeg mener ikke at ferber er rett for alle og håper at de fleste prøver noe annet før ferber, men det et ikke barnemishandling å gjennomføre en ferber metode som det er sagt i et innlegg!
Vi gjorde det slik at vi satt inne hos henne ni kvelder på rad. Beveget stolen gradvis lenger mot døra. Mener hun brukte en time første kvelden på å falle til ro. Da sov hun totalt syv timer, med en oppvåkning midt på natta hvor hun sovnet igjen på egenhånd. Kveld to brukte hun vel 30 min tror jeg, og sov hele natta gjennom. Det tok gradvis kortere tid for henne å falle til ro. At hun skulle sove natta gjennom fra dag to var veldig overraskende da. Hadde ikke trodd det skulle være så enkelt, men det var det. Så vi har kun positiv erfaring med dette - ikke for vår egen del men for ungen sin del og. Som tydelig ble mer opplagt og tilfreds.
 
Kan fortelle deg at det ikke alltid er tilfelle at barnet gråter i 1-3 timer! De jeg har snakket med så har barnet sovnet stort sett etter 1 time den første natten, 30 den andre og enda raskere den 3. Har vært snakk om dette på babysangen der jeg går, og er minst 5-6 personer som har gjennomført det og noen på flere barn! Har snakket med andre også!

Min gutt sovnet etter 15 minutter første dag, 25 minutter 2 dag og etter det har leggingen som regel tatt mindre enn 10 minutter! De 10 minuttene inkluderer nattasang, litt leking med smokken og så litt klaging! Heller den 3 dagene med litt gråt en intens gråt i mnd bare fordi jeg som mor ikke skal ta hensyn til mitt barns behov for faktisk å gråte litt før han sovner (og da gråte alene), fordi noen forskere mener at gråting alene er skadelig!

Og de meste jeg har lest om forskning på skrikekuren med kortisol som stiger og ikke synker når gråten stopper er gjennomført der barnet gråter i 20 minutter eller mer alene! Med ferber metoden kan man tilpasse intervallene til det man selv syns er passe, altså en mildere versjon! Man kan begynne med 1 minutt, gå opp til 3 for så å stoppe ved 5 minutter! Selv om intervallene ikke er de samme er der fortsatt ferber sitt prinsipp bare i mildere form!

Jeg mener ikke at ferber er rett for alle og håper at de fleste prøver noe annet før ferber, men det et ikke barnemishandling å gjennomføre en ferber metode som det er sagt i et innlegg!
1 time er for meg alt for lenge. Og når det i tilegg sies at barn ikke har en følelse av tid og derfor kan oppleve de minuttene som en evighet så er der mer enn nok informasjon for meg til å aldri gjøre det mot mitt barn.

Skremmende at så mange bruker ferbermetoden.!5-6 bare på en barselgruppe. Nekter å tro at alle de babyene slet med søvnløshet.
 
Kan fortelle deg at det ikke alltid er tilfelle at barnet gråter i 1-3 timer! De jeg har snakket med så har barnet sovnet stort sett etter 1 time den første natten, 30 den andre og enda raskere den 3. Har vært snakk om dette på babysangen der jeg går, og er minst 5-6 personer som har gjennomført det og noen på flere barn! Har snakket med andre også!

Min gutt sovnet etter 15 minutter første dag, 25 minutter 2 dag og etter det har leggingen som regel tatt mindre enn 10 minutter! De 10 minuttene inkluderer nattasang, litt leking med smokken og så litt klaging! Heller den 3 dagene med litt gråt en intens gråt i mnd bare fordi jeg som mor ikke skal ta hensyn til mitt barns behov for faktisk å gråte litt før han sovner (og da gråte alene), fordi noen forskere mener at gråting alene er skadelig!

Og de meste jeg har lest om forskning på skrikekuren med kortisol som stiger og ikke synker når gråten stopper er gjennomført der barnet gråter i 20 minutter eller mer alene! Med ferber metoden kan man tilpasse intervallene til det man selv syns er passe, altså en mildere versjon! Man kan begynne med 1 minutt, gå opp til 3 for så å stoppe ved 5 minutter! Selv om intervallene ikke er de samme er der fortsatt ferber sitt prinsipp bare i mildere form!

Jeg mener ikke at ferber er rett for alle og håper at de fleste prøver noe annet før ferber, men det et ikke barnemishandling å gjennomføre en ferber metode som det er sagt i et innlegg!
Her inne blir det sett på som barnemishandling hvis man ikke bærer, bysser, duller og daller med ungene sine konstant, fordi de har lest at det og det kan skje med de hvis de ikke gjør det. Regner med det er de samme som har unger som sover dårlig i årevis og som samsover med de til de nærmer seg ungdomsskolen ;) Men det er jo selvfølgelig akkurat sånn de vil ha det, for det er jo det de har lest er det beste :p
 
1 time er for meg alt for lenge. Og når det i tilegg sies at barn ikke har en følelse av tid og derfor kan oppleve de minuttene som en evighet så er der mer enn nok informasjon for meg til å aldri gjøre det mot mitt barn.

Skremmende at så mange bruker ferbermetoden.!5-6 bare på en barselgruppe. Nekter å tro at alle de babyene slet med søvnløshet.

Av ren nyskjerriighet, tar du noen gang en dusj, går på do eller lignende når barnet ditt sover? Eller sover det noen gang ute? Hvis du gjør det, hva gjør du da hvis barnet våkner å gråter? Går du ut kliss naken for å ta det opp eller fra do uten å tørke, eller ut uten å kle på deg? For da gråter barnet og hvis du ikke går dit umiddelbart vil det føle seg forlatt og gråte alene!

Vet det er satt på spissen, men babyer har som du sier ingen tidsforståelse så det vil jo føles som evigheter for de!

Og er ikke 5-6 stykker på en barselgruppe men på babysangen! Der er det folk som kommer og går vi har på det meste vært 30 stykker på en gang! I barselgruppa mi er det 4 stk.
 
Her inne blir det sett på som barnemishandling hvis man ikke bærer, bysser, duller og daller med ungene sine konstant, fordi de har lest at det og det kan skje med de hvis de ikke gjør det. Regner med det er de samme som har unger som sover dårlig i årevis og som samsover med de til de nærmer seg ungdomsskolen ;) Men det er jo selvfølgelig akkurat sånn de vil ha det, for det er jo det de har lest er det beste :p

Ja ikke sant! Syns det er tullete å bastant si at man er for eller mot! Er så mange variasjoner og ulike ting som man ikke kan ta stilling til uten at man er i situasjonen!
Tenkte at jeg aldri skulle gjennomføre ferbers metode, men når man prøver ulike metoder og ikke forlate ungen, og det ikke hjelper fordi ungen blir oppkavet fordi det ser deg, så utfører man nesten ferber metoden uten å ville det :p i hvertfall hvis man går inn regelmessig :p
 
Av ren nyskjerriighet, tar du noen gang en dusj, går på do eller lignende når barnet ditt sover? Eller sover det noen gang ute? Hvis du gjør det, hva gjør du da hvis barnet våkner å gråter? Går du ut kliss naken for å ta det opp eller fra do uten å tørke, eller ut uten å kle på deg? For da gråter barnet og hvis du ikke går dit umiddelbart vil det føle seg forlatt og gråte alene!

Vet det er satt på spissen, men babyer har som du sier ingen tidsforståelse så det vil jo føles som evigheter for de!

Og er ikke 5-6 stykker på en barselgruppe men på babysangen! Der er det folk som kommer og går vi har på det meste vært 30 stykker på en gang! I barselgruppa mi er det 4 stk.
Dusjer gjør jeg sammen med barnet mitt. Går på do gjør jeg. Men du kan ikke sammenlikne det med å legge barnet i senga og forlate ungen mens den hyler etter deg.

Da leste jeg feil. Synes det allikevel er mange.
 
Av ren nyskjerriighet, tar du noen gang en dusj, går på do eller lignende når barnet ditt sover? Eller sover det noen gang ute? Hvis du gjør det, hva gjør du da hvis barnet våkner å gråter? Går du ut kliss naken for å ta det opp eller fra do uten å tørke, eller ut uten å kle på deg? For da gråter barnet og hvis du ikke går dit umiddelbart vil det føle seg forlatt og gråte alene!

Har avsluttet dusjen ja.
Har gått med bare håndkleet ut i vogna ja.
Har hentet han i bare trusa også ja.
 
Har avsluttet dusjen ja.
Har gått med bare håndkleet ut i vogna ja.
Har hentet han i bare trusa også ja.

Men det tar jo fort litt tid! Jeg bruker i hvertfall 2-3 minutter på å gå ut av dusjen og ta på et hånkle! I tillegg må jeg komme meg ut! Det tar også litt tid! Så si man bruker mellom 3-5 minutter da! Det er det lengste barnet mitt har grått uten at noen kom inn å trøstet! Selv de 3 første dagene! For brukte en tilpasset litt mildere versjon av ferber!

Men må innrømme at de gangene jeg har gjort litt større saker på do så har jeg gjort meg ferdig hvis han har begynt å gråte! Så da har han nok gråter lenger enn 5 minuttet :p
 
Dusjer gjør jeg sammen med barnet mitt. Går på do gjør jeg. Men du kan ikke sammenlikne det med å legge barnet i senga og forlate ungen mens den hyler etter deg.

Da leste jeg feil. Synes det allikevel er mange.

Men ikke alle som hyler når man går fra! Man skal gå etter Max 2 minutter, eller man kan øke den grensen litt! Jeg har som sagt til deg tidligere sjeldent gått fra et gråtende barn! Bare ikke gitt oppmerksomhet med en gang han begynne å gråte og da fikk jeg beskjed om at det var det samme! Og er vel det samme om barnet ligger i sengen for å sove eller i vognen å ha våkna etter en lur! Du er jo ikke der og barnet gråter alene! Så konsekvensen vil da være det samme!
 
Av ren nyskjerriighet, tar du noen gang en dusj, går på do eller lignende når barnet ditt sover? Eller sover det noen gang ute? Hvis du gjør det, hva gjør du da hvis barnet våkner å gråter? Går du ut kliss naken for å ta det opp eller fra do uten å tørke, eller ut uten å kle på deg? For da gråter barnet og hvis du ikke går dit umiddelbart vil det føle seg forlatt og gråte alene!

Vet det er satt på spissen, men babyer har som du sier ingen tidsforståelse så det vil jo føles som evigheter for de!

Og er ikke 5-6 stykker på en barselgruppe men på babysangen! Der er det folk som kommer og går vi har på det meste vært 30 stykker på en gang! I barselgruppa mi er det 4 stk.

Hva om man har flere barn lurer jeg på? Kaster de de eldste bort så fort babyen gråter? Nei vennen min du får gå med bæsjen i rompa nå er det lillesøster sin tur. Nei vennen du får bare sitte på doen, lillebror roper, nei vennen det mattestykke får du klare selv lillesøster roper, du får komme forseint til skolen i dag, du skjønner lillesøster gråter litt nå.
Kanskje ikke rart det er mye sjalusi om storesøsken blir satt så til side for babyen gir fra seg lyder. Jeg har ingen tro på at noen gjør det slik, jeg kjenner heller ingen som gjør det slik heldigvis. Gråt hos baby er helt normalt og de tar ikke skade av å gråte litt for å "vente" til det er dens tur.
 
Av ren nyskjerriighet, tar du noen gang en dusj, går på do eller lignende når barnet ditt sover? Eller sover det noen gang ute? Hvis du gjør det, hva gjør du da hvis barnet våkner å gråter? Går du ut kliss naken for å ta det opp eller fra do uten å tørke, eller ut uten å kle på deg? For da gråter barnet og hvis du ikke går dit umiddelbart vil det føle seg forlatt og gråte alene!

Vet det er satt på spissen, men babyer har som du sier ingen tidsforståelse så det vil jo føles som evigheter for de!
Jeg går ikke i dusjen mens ungen sover ute i vogn nei.

Det er jo forskjell på noen få sekunder og flere minutter. Kortisolnivået øker jo etterhvert. Så tidsperspektivet har jo litt å si.
 
Jeg går ikke i dusjen mens ungen sover ute i vogn nei.

Det er jo forskjell på noen få sekunder og flere minutter. Kortisolnivået øker jo etterhvert. Så tidsperspektivet har jo litt å si.

Var ikke snakk om å dusje mens ungen sov ute i vogn! Men hvis unge sover ute i vogn tar det litt tid å komme ut!

Vet at kortisol nivået stiger over tid! Det stiger ikke bare ved at ungen gråter alene, men ved stress noe gråt generelt er!
Det er blitt sagt at det er bedre å la ungen gråte 1 time med meg i rommet, enn å gå ut å la ungen gråte 3 minutter alene for så å gå inn igjen!

Da mener jeg at de 3 minuttene det tar ( som jeg bruker) å gå ut av dusjen og tørke litt, eller på å reagere, ta på meg litt tøy og gå ut å hente babyen er like ille som de 3 minuttene ved leggetid!

Vet ikke om du har lest alle postene men det kommer fram hva jeg mener hvis du leser de!
 
Skal man sette ungen i bæresele mens man sitter på do for å bæsje? :eek:

Nei man setter virkelig ikke babyen i bæresele for å bæsje og nei alle babyer liker ikke bæreseler.

Jeg måtte flire litt her, for jeg bærte babyen vår i 3mnd i strekk (føltes ut som det hvertfall). Og jo, man kan bæsje med babyen i bæresjal *flire*
 
Jeg kan ikke si jeg er for i alle situasjoner, barn er forskjellig. Men her kunne vi gå i opptil to timer med henne gråtende i armene våre før hun sovnet, også våknet hun igjen av å bli lagt ned. Så prøvde vi å gå inn hvert 6 min og synge for henne og si god natt for å gi henne et tegn på at nå er det natt. Etter 20-30 min sov hun. Hun gråt seg selv i søvn, men vi hører forskjell på gråten hennes. Om hun er hysterisk eller har det vondt (fysisk, jeg vet jeg ikke kan si noe om hvordan hun har det inni seg) vil vi selvsagt gjøre alt vi kan for lindre det. Men jeg vil tørre å påstå at hun opplever mindre stress nå. For hun gråter på samme måte i sengen som i armene våre. Og hun gråter over kortere tid nå.

Selvsagt gjør det vondt, og alle instinktene kicker inn. Har hun en rap? Har jeg spist noe? Har hun vondt i magen? Spiste hun nok ved siste måltid? Men mest sannsynlig er hun bare trøtt og frustrert fordi hun ikke sover. For som jeg skrev tidligere, hun gråt helt likt i armene våre, men over lengre tid.
 
Så sterkt imot at jeg ikke helt har ord :p
Jeg synes ikke det er respektfult og kjærlig ovenfor barnet å drive med den metoden. Den er unaturlig for meg da man må trosse nærmest hvert eneste instinkt man har som mor, det fremmer ikke tilknytningen mellom barn og foreldre -heller motsatt og jeg synes det burde vært forbudt å la barn ligge å gråte alene. Det er en gammeldags holdning som preger hele metoden, og barnets psykiske behov blir oversett. Foreldrene får ofte høre at det er de som foreldre som har det verst når de må høre på barnet gråte, men at det vil gå over og da blir alt bra. For det første er det 100 ganger verre for babyen enn foreldrene. Ingen tvil der. Og for det andre så blir det kun til at det gjør at babyene tier stille når de har det vondt/gråter (for de slutter jo å gråte). De har det like vondt inni seg, men vissheten om at mamma og pappa kommer forsvinner.
Helt enig med denne her!
 
Mot. Jeg vet selv at det ikke er noe morsom å gråte seg i søvn, så hvorfor skal barnet mitt gjøre det? Barn gråter ikke for å være slem, det er alltid en grunn.
 
Jeg er imot, det strider mot alle mine instinkter å gå fra et barn som skriker, og vi har aldri gjort det her i huset. For meg så er gråt et tegn på at barnet har et behov som ikke er dekket (sulten, våt bleie, klær som klør, redd for å ligge alene i mørket, luft i magen, trygghets-/nærhetsbehov,....) og da er det unaturlig for meg å ikke respondere til det behovet på samme måte som det aldri ville falle meg inn å ikke trøste samboeren min hvis han gråter og er lei seg. Det er først nå når datteren vår har fylt to år at hun var klar til å skulle sovne på egen hånd, men da gikk det til gjengjeld som en drøm å innføre nye leggerutiner fordi hun nå er så stor at hun forstår hva som skjer og hvorfor vi forandrer på rutinene hennes (vi tok oss god tid til å forklare hva vi skulle forandre på og hvorfor i god tid før leggetid).

Når så det er sagt, så har jeg forståelse for at ekstrem søvnmangel over lengre tid gjør at foreldre er villig til å prøve hva som helst, og at en eller annen Ferber light-versjon da kanskje kan være det rette i deres situasjon. Jeg har også lest forskningsresultater som tilsier at det ikke er skadelig for barnet så lenge det gjøres på en fornuftig måte: https://expectingscience.com/2016/0...y-misunderstand-how-stress-affects-the-brain/ og https://expectingscience.com/2016/0...t-sleep-training-cry-it-out-or-infant-stress/. Så selv om jeg aldri har praktisert Ferber på noen måte selv og det strider mot mine personlige instinkter som mor, så syns jeg ikke man skal være for bastant og fordømmende når andre velger en annen tilnærming til barn og søvn enn det man selv har gjort.
 
Back
Topp