Hull i ørene

  • Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet
De fleste piercingstudioer tar hull i ørene på små barn... Har sett noen med grense på 3 år bare men de fleste tar det, med riktig utstyr.
Da lurer jeg på hva slags studioer det er.. Jeg har ikke vært borti noen enda, heldigvis. Helt ned til 3 år blir for useriøst spør du meg.. Hva vet en 3åring om smerter, varige arr, rensing osv?
Ikke meningen å virke kvass her, men det temaet her irriterer meg grønn:p
 
Da lurer jeg på hva slags studioer det er.. Jeg har ikke vært borti noen enda, heldigvis. Helt ned til 3 år blir for useriøst spør du meg.. Hva vet en 3åring om smerter, varige arr, rensing osv?
Ikke meningen å virke kvass her, men det temaet her irriterer meg grønn:p

Jeg tok på min datter når hun var 4år og 6mnd ca... På piercing studio... Hu hadde mast en stund om det ettersom fler i barnehagen hadde fått og vi tok turen for å titte... De var veldig flinke der, hu fikk bedøvelsekrem på ørene og fikk velge smykke selv... De var veldig renslige og flinke... :) angrer ikke på at hu fikk det... Hu er 7 i dag og har aldri hatt noen problemer med de heller :)
 
Nei.

Jeg er bare her for å ta vare på barnet til barnet er gammel nok til å ta vare på seg selv. Jeg eier henne ikke, hun er sin egen person. Derfor er det virkelig ikke min plass å bestemme at barnet skal ha noe form for hull i kroppen sin. Det skal hun få bestemme selv når hun er gammel nok til å ta beslutninger.
 
Heksejakt tråd for alle perfekte mødre her inne. Svart på det tidligere og gjør det ikke igjen for å si det sånn:)
 
Heksejakt tråd for alle perfekte mødre her inne. Svart på det tidligere og gjør det ikke igjen for å si det sånn:)

Husker dette spørsmålet var på generelt :p det morsomme da var at så og si alle som svarte var skikkelig imot og mente det var hårreisende men alikevel ser jeg barn hver eneste dag med hull i ørene... Så er nok et par "liksomperfekte" her inne også :p
 
Kommer ikke til å gjøre det, får jo en gutt :p (jeg personlig synes ikke øredobber på bebigutter høres riktig ut :p ) men, jentungen på 2 har heller ikke, og får ikke før hun evt forstår hvor jæv*** vondt det er.. Jeg syntes det gjorde vondt på meg liksom, og niesen min gikk 4 år med hull i bare det ene øret, for det gjorde så vondt :p
Får heller kjøpe et nytt smykke eller en ring hvis hun på død og liv skal ha noe bling :p
 
Nei!
For det første er det stor smittefare ved å ta det hos frisør, de har ikke utstyr til å sterilisere "pistolen". Er vel liten sannsynlighet, men tenk hvis personen før deg har en alvorlig smittsom sykdom og det sitter igjen en liten bloddråpe på pistolen når det er din tur.. Ville aldri risikert det på min unge..
For det andre har frisører minimalt med kunnskap om hvor de skal skyte hull, da øret til unger forandrer seg mye. Ofte vokser hullet ut, eller for langt ned fordi de har satt det feil i utgangspunktet. I tillegg er det utallige nerver i øret som helst ikke skal treffes (triggere til allergi og andre ting). Dette har de færreste frisører kunnskap om.
For det tredje lager du et evig sår i øret ved å bruke pistol. Mange kan kanskje kjenne en liten kul i sitt eget hull? Det er fordi pistolen bare presser hud gjennom. Når man derimot går til en piercer hvor de bruker kanyle, blir en del av øret hullet ut slik at huden ikke blir presset gjennom-det blir laget en tunnel tilpasset smykket.
For det fjerde er det rett og slett på grensen til barnemishandling. Selv om det er fort gjort og ikke nødvendigvis vondt, så kan det være veldig skremmende for små barn - uansett om de er 1 år eller 5. Og hvem har gitt deg som forelder tillatelse til å gi ungen et varig "arr" fordi du synes det er pent? Det værste jeg ser er små unger med hull i ørene, uansett hva grunnen er til at de har det (kultur, foreldre, ønske selv).

Det er en grunn til at de fleste piercingstudioer har 12 års grense på hull i ørene. Jeg mener alle unger klarer å vente så lenge med å ta et valg som varer livet ut.. Det finnes mange fine clips de kan bruke før den tid;)
Har jobbet hos gullsmed, og tatt hull i ørene til mange. Nå vet ikke jeg hvilken pistol de bruker hos frisører. Men den vi brukte, så var det selve øredobben som laget hullet. Øredobven lå inne i en sånn hvit plastikk dings, som ble kastet etter bruk. Så selve pistolen var aldri i kontakr med øret. Øredobben lå godt beskyttet i den hvite plastikk dingsen, så heller ikke den ble berørt før den gikk igjennom øret.

Det kan faktisk vær en fordel å ta på små babyer fremfor større narn. Faren for infeksjon er mindre, da de ikke klarer å ta seg på ørene hele tiden som større barn.

Men syns barn skal få velge selv.
Om jeg får en jente, så skal ikke hun få hull i ørene før hun velger det selv.
 
Jeg husker jeg fikk hull i ørene som bursdagsgave da jeg fylte 9. Da hadde jeg mast om det lenge og var strålende fornøyd. Hadde nok kjørt samme politikk med egne barn :)

Babyer trenger ikke bling, de er søte nok som de er ❤
 
Nei. Tidligst skolealder, og det må være hennes forslag :)
 
Har jobbet hos gullsmed, og tatt hull i ørene til mange. Nå vet ikke jeg hvilken pistol de bruker hos frisører. Men den vi brukte, så var det selve øredobben som laget hullet. Øredobven lå inne i en sånn hvit plastikk dings, som ble kastet etter bruk. Så selve pistolen var aldri i kontakr med øret. Øredobben lå godt beskyttet i den hvite plastikk dingsen, så heller ikke den ble berørt før den gikk igjennom øret.

Det kan faktisk vær en fordel å ta på små babyer fremfor større narn. Faren for infeksjon er mindre, da de ikke klarer å ta seg på ørene hele tiden som større barn.

Men syns barn skal få velge selv.
Om jeg får en jente, så skal ikke hun få hull i ørene før hun velger det selv.
Det at øredobben tar hullet er et av problemene. Det presser bare hud gjennom hullet istedenfor å lage plass til det med kanyle.
Selv om ikke pistolen er i kontakt med øret kan dråper av blod og annen smitte komme på pistolen, og derfra føres videre til neste kunde (forsket på og bevist faktisk). Også er det fremdeles det med plassering av hullet.. Kan godt være du har fått god opplæring i det, men det hører vel til unntakene.

Enig i at det kan være bedre å ta på små babyer enn litt større barn, men der kommer det med å "tvinge" unger til å forandre på utseende for alltid og utsette de for totalt unødvendig smerte. Noe som i mine øyne er på grensa til barnemishandling - kanskje ikke på grensa engang..

Nei, detta er jeg ekstremt i mot. Helt greit på et sertifisert studio etter ungen er rundt 10, eller gammel nok til å ta avgjørelser som varer livet ut. Og neida, vet at et hull i øret ikke er det største i verden - but still...
 
Det at øredobben tar hullet er et av problemene. Det presser bare hud gjennom hullet istedenfor å lage plass til det med kanyle.
Selv om ikke pistolen er i kontakt med øret kan dråper av blod og annen smitte komme på pistolen, og derfra føres videre til neste kunde (forsket på og bevist faktisk). Også er det fremdeles det med plassering av hullet.. Kan godt være du har fått god opplæring i det, men det hører vel til unntakene.

Enig i at det kan være bedre å ta på små babyer enn litt større barn, men der kommer det med å "tvinge" unger til å forandre på utseende for alltid og utsette de for totalt unødvendig smerte. Noe som i mine øyne er på grensa til barnemishandling - kanskje ikke på grensa engang..

Nei, detta er jeg ekstremt i mot. Helt greit på et sertifisert studio etter ungen er rundt 10, eller gammel nok til å ta avgjørelser som varer livet ut. Og neida, vet at et hull i øret ikke er det største i verden - but still...

Det kan nok stemme det du sier. Selv om vi aldri hadde noen tilbakemeldinger om infeksjoner. Kan ikke huske noe særlig med blod heller. Men det er jo selvfølgelig forskjellig med rutiner, pistoler og opplæring på de forskjellige stedene.

Vi hadde dessverre noen av utenlands opprinnelse innom som ville ha på små babyer. Vi følte vi ble tvunget til å ta hull, fordi de sa de kom til å stikke med nål selv, om ikke vi ville ta. Da var det bedre vi tok.
Er helt enig i at det kan bli skjevt, selv om det ser beint ut. Ørene vokser jo hele livet. Jeg fikk hull i ørene når jeg kunne bestemme det selv. Også mine hull er skjeve, selv om de var rette når de ble tatt. (jeg gikk på skolen)

Men jeg skal i så fall ikke ta hull i ørne til mine barn før de velger det selv, og vet hva de går til.
Men folk må få velge selv hva de vil, uten at jeg skal dømme.
 
I mine øyne er det unødvendig smerte påført barnet av foreldrenes egoistiske grunner. I min verden er det barnemishandling.
Når barnet SELV spør etter det er saken en helt annen.

Før det er det KUN for foreldrenes forfengelighets skyld.

Heeeelt enig!
 
Back
Topp