Skravletråd desember

Hvordan er det med salami som gravid? Vi diskuterte dette :p hvor lenge kan den ligge åpnet i kjøleskapet for min del når den blir varmebehandlet? :p

God kveld:D
Her har vi hatt barnebursdag idag, nå er det legging av trøtte barn:P
Du da?
Moro for barna da :) og godt de ble trøtte.
I går rydda vi, handla, var på bowling og ute å spiste med svigerfar og ungene og så var det avslapning hos svigerfar etterpå.
I dag skal vi prøve å få til pepperkaker og pepperkakehus, rydde ferdig og ut å spise den vanlige julebordmiddagen med venner.
Der da?

Jaa :o
Syns forøvrig vanlig grandiosa smaker sikkelig ekkelt :p
Ikke minst så er den blitt så dyr :o husker den kosta 30 kr jeg. Det er evig lenge siden :p
Den har blir dyr ja :p men mmmm med masse ketshup var det bedre enn godis for meg idag :D

Hei hei damer :)
Bare en liten tur innom for å ønske dere en god søndag :)
Om ikke jeg har hatt lite tid til å bruke her, så hjelper det ikke at jeg ikke kommer inn på appen.

Sove litt før man skal til mamma :) prates senere :)

Enten safran eller gurkemeie ja. Safran er dyyyrt! Gurkemeie er billig og smakløs, men gir gulfargen ;)

Jeg bruker denne oppskriften, den er stor (baker alltid en del når jeg først baker :p), så du kan fint halvere den om du vil ;)

150gr meierismør
5dl melk
50g gjær
1gr safran (evt. 1/2 ts gurkemeie)
150gr sukker
½ts salt
2ts kardemomme
13dl hvetemel (ca.)

Slik gjør du

Smelt smør og tilsett melk. Smuldre gjær i en bakebolle og rør ut i litt av den lunkne melkeblandingen. Bland i resten av væsken.

Rør i sukker, salt, kardemomme, safran (evt. gurkemeie) og mel til deigen er passe fast.

La deigen heve under plast på et lunt sted til den er dobbel størrelse, ca. 30 minutter.

Strø litt mel på bordet, elt deigen godt. Del deigen i biter og trill dem til lange fingertykke pølser. Del i ca. 30 biter. Form ulike lussekatter, bare fantasien setter grenser.

Legg de ferdig formede lussekattene på stekeplate med bakepapir, og la dem heve under plast på et lunt sted i minst 15 minutter.

Sett stekeovnen på 250 °C.
Pensle lussekatter med sammenvispet egg og pynt med rosiner. Stek midt i ovnen i 5 - 8 minutter til de blir gylne. La dem avkjøles litt på rist før servering. De smaker aller best litt lunkne.

Obs obs!
FERSK gjær skal blandes i lunket melk og smør, mens TØRR gjær skal blandes med det tørre (mel, sukker og krydder)!!
Tusen Takk før oppskrift :-) de med tørr gjær visste eg ikke att de skulle blandas med mel. Alltid tenkt blandar gjær med vætska eg

Den er ikke helt ute. Men ser tuppen. Er litt urolig og sutrete idag og. Men har til nå siden inatt klokken 3 spist 3 flasker med 130 ml gjennomsnittelig. Så går foreløpig litt lettere enn igår. Dog fremdeles vanskelig. Men tenker å droppe smaksprøven idag og heller fokusere på å få i helle flaske. Og så tar vi grøt med mme i ikveld :)
Høres ut som om du har full kontroll:D

Ja, ikke verst. Fant en ganske fin farge til meg og. Ble dette sengesettet igårkveld med båndet :)

c25e0a2819d56d0206179d57fca8c8b1
Såå nydelig!!:D
Flinke du!

Back
Topp