Skravletråd

Min mor har leddgikt, den diagnosen fikk hun dog ikke før jeg gikk på barneskolen.

Hun har altså to barn. Meg, født et par uker over termin, med et blodtrykk oppi taket et sted, svangerskapsforgiftning som tilsier at jeg burde vært en måned eldre enn jeg er....

Og min bror, av ulike årsaker, dels uvisst, født ti uker før termin.
Jeg har prøvd å fiske ut av jordmoren jeg går til om det er enkelte ting jeg må holde øye med osv. Og hvilke risikoer det medfører, men hun ante ingenting om det. Og det eneste hun gjorde var å fant ut at jeg skulle ha en ekstra ul i uke 32. Syns det er dumt at ikke jeg får mer oppfølging når det er såpass mye som kan skje. F.eks ofte ender i keisersnitt. Men det står ingen steder hvorfor det ender i keisersnitt... Prøvd å spørre når jeg har vært på ul også, men får bare svar at alt ser normalt ut. Det er jo bra, men er jo greit å være litt forberedt på at det kan ende med keisersnitt pga jeg har leddgikt, eller tidlig fødsel, lav fødselsvekt, større risiko for dødfødsel(!!) og større risiko for at barnet kan dø første året. Vesentlig for meg å vite.

Ja litt skummelt, men du har jo ikke mange ukene igjen heldigvis:). Går du på mye medisiner til vanlig og nå under graviditeten?
Nei jeg har vært så heldig og hatt veldig lite smerter i hele svangerskapet. Bare vært helt ubrukelig energimessig. Så har nesten bare lagt på sofaen i ni mnd :p kjempe kjedelig, men har ihvertfall hatt mindre smerter enn før jeg ble gravid :) har ikke tatt én smertestillende siden rett før eggløsningen min (kjempe stolt av det) :D og går bare på homeopatisk medisin (fra før graviditeten også) og tar multivitaminer, ekstra D-vit, blåbær-ekstrakt og omega3 hver dag :) gjort gjennom hele svangerskapet.

Blir ihvertfall spennende å se hvordan fødsel jeg får, når fødselen starter og vekten på baby da. Men kjenner jeg blir nervøs for at noe skal gå galt når jeg leser :(

Blir ihvertfall spennende å se hvordan fødsel jeg får, når fødselen starter og vekten på baby da. Men kjenner jeg blir nervøs for at noe skal gå galt når jeg leser :(
Tipper det går helt fint :) Kvinner med revmatisme føder barn hver dag, ikke bli bekymret av alt du leser. Det blir bare stress for deg. Ta det opp med sykehuset hvis du skal på samtale før fødsel, de vet jo om sykdommen din og har nok god erfaring med det :)

Nei jeg har vært så heldig og hatt veldig lite smerter i hele svangerskapet. Bare vært helt ubrukelig energimessig. Så har nesten bare lagt på sofaen i ni mnd :p kjempe kjedelig, men har ihvertfall hatt mindre smerter enn før jeg ble gravid :) har ikke tatt én smertestillende siden rett før eggløsningen min (kjempe stolt av det) :D og går bare på homeopatisk medisin (fra før graviditeten også) og tar multivitaminer, ekstra D-vit, blåbær-ekstrakt og omega3 hver dag :) gjort gjennom hele svangerskapet.
Ja men så flott da at du ikke har hatt kjempe vondt. Mi svigerinne har lupus og skal nå prøve å bli gravid med ekstrem tett oppfølging. Hun går på mild cellegift, en intrevenøs medisin hver 4 uke, og mye mye mer. Disse medisinene skal hun ta gjennom svangerskapet hvis hun blir gravid. Så tenker at du har nok hatt et mye bedre utgangspunkt siden du er uten medisiner.

Tipper det går helt fint :) Kvinner med revmatisme føder barn hver dag, ikke bli bekymret av alt du leser. Det blir bare stress for deg. Ta det opp med sykehuset hvis du skal på samtale før fødsel, de vet jo om sykdommen din og har nok god erfaring med det :)
Ja jeg har hele tiden hatt en god følelse og ikke vært nervøs for at noe skal gå galt siden det har gått så fint sålangt :) skal bare til jordmor neste fredag, men hun virker jo helt utdatert på det meste.

Ja men så flott da at du ikke har hatt kjempe vondt. Mi svigerinne har lupus og skal nå prøve å bli gravid med ekstrem tett oppfølging. Hun går på mild cellegift, en intrevenøs medisin hver 4 uke, og mye mye mer. Disse medisinene skal hun ta gjennom svangerskapet hvis hun blir gravid. Så tenker at du har nok hatt et mye bedre utgangspunkt siden du er uten medisiner.
Ja jeg har vært utrolig heldig! Hadde også en veldig god periode når jeg ble gravid, så jeg hadde en perfekt utgangspunkt. En venninne av meg som fødte i juni har lupus og måtte gå på blodfortynnende medisiner gjennom hele svangerskapet. Hun ble kvitt masse plager, men nå etter hun har født har hun fått masse smerter tilbake. Så jeg er evig takknemlig for å ha sluppet å gå på medisiner under svangerskapet :)

Blæ, jeg har vært så travel i dag at jeg har egentlig helt glemt å kjenne etter. jeg har jo kjent henne, men ikke sånn show som hun pleier å holde.Får se nå som jeg straks spiser middag, om det blir liv da som det pleier evt på sofaen etterpå. Kjenner jo at hun er der, kiler litt, men ikke sånn massive greier.
Han begynte bra her etter jeg spiste middag, han blir alltid sånn når jeg spiser sterk mat (nachos i dag):-P Så nå er han tilbake til sitt gamle jeg, heldigvis!:-)

Ja jeg har hele tiden hatt en god følelse og ikke vært nervøs for at noe skal gå galt siden det har gått så fint sålangt :) skal bare til jordmor neste fredag, men hun virker jo helt utdatert på det meste.
Følg magefølelsen din :) Fysio min mener jeg enten har en form for revmatisme eller fibromyalgi (det også er jo blitt en revmatisk diagnose nå), bruker medisiner til vanlig hver dag for å bli bedre i forhold til smerter og stivhet men ikke nå. Jeg tenker ikke noe på det i forhold til fødsel osv, de har jo ikke funnet ut noe konkret selv om alt tyder på det.

Lykke til! Alt går nok helt fint skal du se :)

Følg magefølelsen din :) Fysio min mener jeg enten har en form for revmatisme eller fibromyalgi (det også er jo blitt en revmatisk diagnose nå), bruker medisiner til vanlig hver dag for å bli bedre i forhold til smerter og stivhet men ikke nå. Jeg tenker ikke noe på det i forhold til fødsel osv, de har jo ikke funnet ut noe konkret selv om alt tyder på det.

Lykke til! Alt går nok helt fint skal du se :)
Ja jeg er veldig trygg på meg selv og det er jeg glad for. Fikk veldig sterk og alvorlig diagnose i 2006/2007 og fikk beskjed om at jeg kom til å ende opp i rullestol innen jeg var 19/20 år hvis jeg ikke startet rett på cellegift og sprøyter. Men jeg valgte å stole på meg selv og starter på homeopatisk medisin istedenfor. Siden jeg var såpass ung så var den beste sjansen min for å bli frisk å la kroppen min fikse seg selv. Det har gått kjempe bra. Har klart noen deformerte ledd i hender og stivnet høyre albue, hammertær og hallus valgus. Men jeg sitter langt ifra i rullestol og fysioterapeuten min er kjempe imponert over hvor bra kroppen min klarer seg og bare blir bedre for hvert år :)

Ja jeg er veldig trygg på meg selv og det er jeg glad for. Fikk veldig sterk og alvorlig diagnose i 2006/2007 og fikk beskjed om at jeg kom til å ende opp i rullestol innen jeg var 19/20 år hvis jeg ikke startet rett på cellegift og sprøyter. Men jeg valgte å stole på meg selv og starter på homeopatisk medisin istedenfor. Siden jeg var såpass ung så var den beste sjansen min for å bli frisk å la kroppen min fikse seg selv. Det har gått kjempe bra. Har klart noen deformerte ledd i hender og stivnet høyre albue, hammertær og hallus valgus. Men jeg sitter langt ifra i rullestol og fysioterapeuten min er kjempe imponert over hvor bra kroppen min klarer seg og bare blir bedre for hvert år :)
Så godt at du er så bra og bare blir bedre! Ingenting er bedre enn det :D

Vi sovna visst til igjen jeg og mannen. Skulle laga frokost for en time siden, men...vel, nå lager vi frokost så er det full jobbelørdag, mer for ham enn meg, men sånn som kroppen min er på morgenkvisten er det mer enn nok på lista mi også.

Brette klær og få på plass fra fire oppbevaringsplasser. Tørketrommel, tørkeskap, boks utenfor vaskerommet og tilsvarende på stua (som mannen bar opp så jeg kunne brette i sofaen en dag...)

Rydde salongen ungene har laget kaos i, igjen.

Mamma kommer for å hjelpe meg få opp julegardinene.

Helt sikkert svinse og se på hvordan det går, om mannen og pappa får tapetsert i løpet av dagen på det som skal bli storebror sitt rom.

Og holde ungene fra å gå i veien.

Helst skal vi lage pepperkakedeig før vi legger oss, gitt at vi har eller klarer skaffe ingrediensene.

Og handle ja.

Helst strikke en god del på dressen til babyen så den blir ferdig til hun kommer.

Og vaske klær.

Ja....litt av en lørdag...

Vi sovna visst til igjen jeg og mannen. Skulle laga frokost for en time siden, men...vel, nå lager vi frokost så er det full jobbelørdag, mer for ham enn meg, men sånn som kroppen min er på morgenkvisten er det mer enn nok på lista mi også.

Brette klær og få på plass fra fire oppbevaringsplasser. Tørketrommel, tørkeskap, boks utenfor vaskerommet og tilsvarende på stua (som mannen bar opp så jeg kunne brette i sofaen en dag...)

Rydde salongen ungene har laget kaos i, igjen.

Mamma kommer for å hjelpe meg få opp julegardinene.

Helt sikkert svinse og se på hvordan det går, om mannen og pappa får tapetsert i løpet av dagen på det som skal bli storebror sitt rom.

Og holde ungene fra å gå i veien.

Helst skal vi lage pepperkakedeig før vi legger oss, gitt at vi har eller klarer skaffe ingrediensene.

Og handle ja.

Helst strikke en god del på dressen til babyen så den blir ferdig til hun kommer.

Og vaske klær.

Ja....litt av en lørdag...
Høres ut som en hektisk lørdag! Pass på deg selv oppi alt nå da :)

Stod opp for en drøy halvtime siden, nå har jeg spist frokost og koser meg med en kopp kakao mens minsten ser på barne-tv. Har vært våken mange timer, umulig å klare å sove når mannen og eldste gjør seg klar til å gå på jakt med en bikkje som er i hundre fordi ho skjønner hva som skjer :p

Så langt: mannen og pappa har begynt med lim

Og jeg har satt på den første maskina med rosa babytøy.

Og funnet posen med "hentesettet" til den kommende storesøster, og kjolen hun fikk på da hun ble "presentert". Hun er jo født hjemme og ikke egentlig "hentet" men jeg strikket en bitte liten rosa kjole som hun fikk på da jeg bar henne opp fra kjelleren.

Klesvask er så koselig (når det er babytøy vel og merke)! Jeg har vasket ferdig det, ulla henger til tørk nå og resten er brettet sammen og lagt på plass allerede. Nå vasker jeg alt annet av klær, sengetøy og håndklær som har hopet seg opp. Blir aldri ajour med klesvasken uansett hva jeg gjør!! Lettere oppgitt over det

Jeg er milevis fra ajour, og blir det aldri. Dette er første vask til babyen, og kommoden er ikke klar til å legge det nedi heller. Jeg bare fikk akutt behov for å ha vasket noe, sånn Just in case

Jeg er milevis fra ajour, og blir det aldri. Dette er første vask til babyen, og kommoden er ikke klar til å legge det nedi heller. Jeg bare fikk akutt behov for å ha vasket noe, sånn Just in case
Det fikk jeg sist helg. Da fikk jeg ikke ro i kroppen før jeg hadde vasket str 50 og tepper, gulpekluter osv

Back
Topp