Gråt i bhg

Jess...da har jeg snakket med ped.leder...jeg forklarte hva jeg reagerte på om hva jeg mente. Forholdt meg rolig, men bestemt. Hun bare Åja, ja, okei, skjønner. Hun skulle tenke på det :eek: og det var egentlig det jeg fikk ut av hu....
Med et slikt svar, ville jeg gått over hodet til pedleder og snakket med styrer av barnehagen.

Jeg jobbet et år som assistent i en barnehage. Da jeg startet på begynnelsen av høsten, så var oss alle ansatte nye på avdelingen, og vi overtok en ganske kaotisk avdeling. Hvor jeg og pedleder i begynnelsen ikke gikk godt sammen. Jeg synes hun var alt for brå og kvass mot både meg og barna, og hun syntes jeg var uerfaren og uvitende (noe jeg garantert var :p). Men jeg så ting med nye øyne også.
Jeg måtte til slutt gå til styrer av barnehagen, for vi fikk ikke til kommunikasjonen med hverandre. Vi satt oss ned på flere møter med styrer, og kommunikasjonen bedret seg grusomt. Jeg fikk forklart hva jeg så og opplevde, og pedleder måtte formulere seg på en annen måte slik at jeg forstod hva hun gjorde. Vi fikk et veldig godt samarbeid etter dette, og avdelingen fikk en helt annen ro når vi voksne klarte å jobbe bedre sammen.

Og i forhold til gråtende barn, så hadde vi det slik at alle skulle ha anerkjennelse og trøst. Jobbet på en avdeling med både store og små barn, og denne slo ikke feil. Det var viktig å finne ut hva barnet gråt for, og være tilstede for barnet i de følelsene det hadde. Jeg opplevde aldri at et barn gråt alene, var det sinna og trengte fred så var uansett en av oss ansatte på avdelingen rett ved, fulgte med og viste at vi var tilstede for barnet så snart barnet var klar for å være med oss og få uttrykt sine følelser. Ingen skulle gråte alene, uansett hva årsaken til gråten var.
Småbarna som jeg jobbet mest med hadde jo sine utfordringer de også. Men ved avlevering så skal de alltid ha trøst og avledning om barnet blir trist og lei seg når foreldre dro.
Hvis en slo en annen, og det da ble gråt for at den som slo ble stoppet og snakket til - og den andre for den var lei seg, så prøvde vi alltid å samarbeide så godt sammen at vi kunne ta oss av hvert vårt barn.

Å ignorere gråten tror jeg at absolutt ikke gjør noe godt for barna. Vi skal hjelpe barna til å kunne gi uttrykk for sine følelser på en god måte, da hjelper det ikke å ignorere et barn som gråter - uansett hva som er årsak til gråten. Da må vi hjelpe barnet til å uttrykke hvorfor det gråter og kunne forklare til barnet på det nivået barnet er på hva situasjon som står på.

Å bli ignorert og oversett er den værste følelsen som finnes, og barnet vil gjerne føle at det ikke klarer å uttrykke seg og det er ingen som vil høre på hvordan det har det/hva det har å si..

Så en barnehage ansatt skal ha et relativt godt svar for å ignorere et barn som gråter. Og den skal kunne gi et godt svar til de som spør på hvorfor det blir gjort slik.
 
Skulle tenke på det??? Herrefred - DET skal hun jo såklart, men hun bør jo også forklare hvorfor hun gjorde det hun gjorde (hvis hun mener det var rett) eller unnskylde seg kraftig....

Jeg ville ha nevnt det til styrer
Ja. Det tenker jeg også. Enten fikk hu si at jeg missforstod eller så fikk hun beklage. Synes det her var litt vakuum. Ville du nevnt det med engang?
 
Nei, det der ville jeg ikke godtatt! Ikke noen forklaring? Beklagelse? Snakk med styrer! Høres ut som om hun gir blanke.
 
Huff, fikk vondt i hjertet av å lese dette. Det er ikke greit. Og uansett personlighet og meninger hos personalet så må alle barnehager forholde seg til rammeplanen. Tror jeg ville brukt det som utgangspunkt hvis det er vanskelig å få ped.leder i tale...

Fra rammeplanen:
"Barn har rett til omsorg og skal møtes med omsorg. Barnehagens personale har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. Omsorgsforpliktelsen stiller krav til personalet om oppmerksomhet og åpenhet overfor det unike hos hvert enkelt barn og det unike i situasjonen og i gruppen."
 
Nei det er selvfølgelig ikke greit!! :eek:
 
Ja. Det tenker jeg også. Enten fikk hu si at jeg missforstod eller så fikk hun beklage. Synes det her var litt vakuum. Ville du nevnt det med engang?

Jeg ville ha nevnt det med en gang! Jeg jobber selv som pedagogisk leder, så tenker at denne dama er på bærtur
 
Jeg jobber som ped leder og har jobbet i syv år, og dette her er fælt å lese!!!! dissa små skal så det ikke bli satt ett sted å gråte seg ferdig, de skal opp på fanget og ha en arm rundt seg til barnet roer seg. Dette skaper trygge barn!! De som gjør annet burde finne seg en annen jobb... Greit det kan være mye å gjøre på morran, og ellers i hektiske tider, men da er det nok at du har barnet oppe med deg, en liten tass er som regel ikke så tung og kan godt bæres på noen min visst du "må" gjøre noe annet.
Jeg hadde trampa inn på styrers kontor øyeblikkelig og gitt beskjed om dette, for i de flestes liv så er dte å ta barnet ut av bhgen en trussel man ikke kan gjøre noe med desverre:/
 
Jeg jobber som ped leder og har jobbet i syv år, og dette her er fælt å lese!!!! dissa små skal så det ikke bli satt ett sted å gråte seg ferdig, de skal opp på fanget og ha en arm rundt seg til barnet roer seg. Dette skaper trygge barn!! De som gjør annet burde finne seg en annen jobb... Greit det kan være mye å gjøre på morran, og ellers i hektiske tider, men da er det nok at du har barnet oppe med deg, en liten tass er som regel ikke så tung og kan godt bæres på noen min visst du "må" gjøre noe annet.
Jeg hadde trampa inn på styrers kontor øyeblikkelig og gitt beskjed om dette, for i de flestes liv så er dte å ta barnet ut av bhgen en trussel man ikke kan gjøre noe med desverre:/

En annen litt "interresant" del av dette er jo at vi vet at barnas trygghet er avhengig av at foreldrene er trygge på å overlate foreldrene til de i barnehagen. Har ikke foreldrene tillit så vil ikke barna ha tillit. Når ped leder gir så lite respons på tilbakemelding som er såpass alvorlig så ødelegger hun både foreldre og barnas (mulighet) for trygghet ytterligere!!
 
En annen litt "interresant" del av dette er jo at vi vet at barnas trygghet er avhengig av at foreldrene er trygge på å overlate foreldrene til de i barnehagen. Har ikke foreldrene tillit så vil ikke barna ha tillit. Når ped leder gir så lite respons på tilbakemelding som er såpass alvorlig så ødelegger hun både foreldre og barnas (mulighet) for trygghet ytterligere!!
Halleluja og amen så enig!! Barna merker usikkerheten
 
Ja. Det tenker jeg også. Enten fikk hu si at jeg missforstod eller så fikk hun beklage. Synes det her var litt vakuum. Ville du nevnt det med engang?
Det kan hende hun ble litt satt ut dersom hun opplevde situasjonen annerledes enn deg. Men jeg ville forventet at hun ikke brukte mer enn til da du hentet barnet samme dag til å si noe mer om det.
 
Jess...da har jeg snakket med ped.leder...jeg forklarte hva jeg reagerte på om hva jeg mente. Forholdt meg rolig, men bestemt. Hun bare Åja, ja, okei, skjønner. Hun skulle tenke på det :eek: og det var egentlig det jeg fikk ut av hu....
:-o
For en rar ting å si :-o

Håper hun virkelig tenker da...

Ikke at det har noe å si egentlig, men hvor gammel?
 
Det kan hende hun ble litt satt ut dersom hun opplevde situasjonen annerledes enn deg. Men jeg ville forventet at hun ikke brukte mer enn til da du hentet barnet samme dag til å si noe mer om det.
Ikke sagt noe i dag heller. Synes det er veldig snålt.
 
En annen litt "interresant" del av dette er jo at vi vet at barnas trygghet er avhengig av at foreldrene er trygge på å overlate foreldrene til de i barnehagen. Har ikke foreldrene tillit så vil ikke barna ha tillit. Når ped leder gir så lite respons på tilbakemelding som er såpass alvorlig så ødelegger hun både foreldre og barnas (mulighet) for trygghet ytterligere!!
Det merker jeg veldig godt på meg selv ( devserre) nå kvier jeg meg for å levere han til hu :(
 
Synes ikke det er greit at de ikke trøster barna nei..
ville tatt det opp med bhg.
 
Nei kan jo være usikkerhet eller noe... Er det en ny eller gammel bhg?
Tenkte på om det er nyoppstartet sånn at det kan være mye utrygghet inne i bildet...
Nja. Er en underdel av en svært gammel bhg. Jg gikk der liksom. Men har blitt et eget bygg til småbarna. Som er forholdsvis ny..type 2009..vet ikke om det regnes som nytt jeg? :p mulig hun er usikker. Kan være det altså.
 
Nei, det synes jeg ikke er greit. Barn som gråter fortjener trøst og omsorg, og det forventer jeg at barnehagen sørger for!
 
Back
Topp