Attpåklatt2016
Venter nr. 3 i januar 2016
Krysse fingre!Nå har hun lagt i ti minutter. Håååååper
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Krysse fingre!Nå har hun lagt i ti minutter. Håååååper
Virker lovende, så jeg håper. Broren skal få en skvett vann nå så da ser vi...Krysse fingre!
Uff ja, kjenner til den følelsen. Spiser så lite om gangen at jeg føler jeg må spise hele tiden. Haha. Enten blir det for fullt, eller så blir jeg så sulten at jeg får halsbrann. Skal ikke være greittHer er også aktiviteten stor om dagenføler magen strekkes i alle retninger
Magen føles faktisk fullere en noen gang... Går nesten ikke an å spise og drikke uten å føle seg helt proppa!!
Hvordan går det?Virker lovende, så jeg håper. Broren skal få en skvett vann nå så da ser vi...
Begge soverHvordan går det?
Så godt!Begge sover
Er hun slik mot lillesøster hos mor også? Det hadde blitt slått rimelig hardt ned på her i huset, ei så stor jente vet hva som er greit og ikke, og klarer også å forstå konsekvensene av valg man tar og oppførselen sin. Jeg ville tatt kraftig tak i dette nå så ikke det utvikler seg mer fremover og sjalusi ovenfor babyen også kommer i bildet.Hormoner?
Er en veldig lang historie bak dette. Men jeg har en datter på 3,5 år og en bonusdatter på 9 år. Disse jentene har dessverre ikke gått spesielt godt over ens i sine små liv... Det er nok veldig vanskelig for hun eldste at hun var enebarn så lenge og så plutselig får søsken (lillesøster hos mor og, et halvt år etter oss). Ikke så lett at jeg var ekte mammaen til lillesøster her, vi har hatt et veldig godt forhold!
Det er sånn at fra lillesøster begynte å reise seg og gå så har storesøster spent ben på henne for at hun skulle dette osv. Vært rimelig tøft! Og skremmende lite omsorg overfor søsteren sin. Min største frykt er at min datter nå skal følge i fotsporene og bli lik mot sin nye lillesøster igjen...
Men ihvertfall. Så nettopp på et nytt program om å være mamma, og der er det søsken som er så sykt gode mot hverandre!! Storebror sitter og leker med lillebror og det var bare SÅ idyll <3 Var rett og slett sånn at jeg felte tårer fordi jeg skulle så gjerne ha ønsket meg det livet....!
Søsken må gjerne krangle, har da storebror selvMen ikke bare være jæveligst mulig mot hverandre hele tiden!! Og lillesøster lærer jo av storesøster og er ikke akkurat snill tilbake nå hun heller!
Hadde det bare vært enkelte dager her så hadde jeg priset meg lykkelig ;-) Men her er det bare en del av rutinene...Er hun slik mot lillesøster hos mor også? Det hadde blitt slått rimelig hardt ned på her i huset, ei så stor jente vet hva som er greit og ikke, og klarer også å forstå konsekvensene av valg man tar og oppførselen sin. Jeg ville tatt kraftig tak i dette nå så ikke det utvikler seg mer fremover og sjalusi ovenfor babyen også kommer i bildet.
Når det er sagt så er ikke våre to perlevenner akkurat, de er det bare to år mellom og de krangler så busta fyker til tider. Så lenge det er begge to og ikke bare den ene, så lar vi de ordne opp selv for det meste og blander oss inn når det går for hett for seg. Oppførselen får konsekvenser, hvis de bare går å krangler, ødelegger for hverandre eller lignende når de egentlig skal rydde f.eks, da får de til slutt pausetid eller mister en gode. Det er da etter at de har fått gode beskjeder, og advarsel om at neste gang blir det pausetid osv. I samråd med bup hos oss da, pga utredning hos minste.
Satt å så på samme programmet selv og syns det så veldig idyllisk ut, fantastiske barn og mor! Samtidig er det nok også sine dager der som hos alle andre tenker jeg
Jeg hadde sagt klart ifra og gått imellom selv om det ikke var min datter, du er stemor og har vært det i noen år. Når hun får lov til å holde på slik hos mor også så opplever hun jo at det helt greit å si og gjør stygge ting mot mindre søsken. Ei på 3,5 år hermer som regel etter det ho blir vist av andre barn, og spesielt søsken, så syns ikke det er rart at ho tar etter. Pappaen og du må ha klare regler på hva som er lov og ikke, egentlig burde mor/stefar også inn i bildet så alle sier det samme. Kanskje ikke det mest ideelle at de deler rom, men det er det mange søsken som gjør uten at de er slemme mot hverandre. Som du skriver først så har hun holdt på med dette siden hun minste var liten!Hadde det bare vært enkelte dager her så hadde jeg priset meg lykkelig ;-) Men her er det bare en del av rutinene...
For å svare på spm dine så er hun dessverre like ille mot sin andre lillesøster, så det er nokså likt. Men det som er komplisert for min del er at hun eldste ikke er min... Vil absolutt ikke komme i en situasjon der noen opplever at jeg favoriserer mitt barn! Vil gjerne at sambo skal gå imellom dem slik at det er han som far til begge som kan irettesette dem. Men han ser og hører ikke det samme som meg virker det som... Når hun eldste sier til lillesøster "jeg hater deg" så holder jeg på å eksplodere!! Hate er et ikke-ord mener jeg, og det er ikke spesielt sjarmerende når hun på 3,5 skal begynne å bruke det nye ordet. Det er sånn som sambo bare "ikke har tenkt over"...
Sånn det er nå så er det absolutt ikke bare hun eldste som er fæl, for hun yngste er det og. Men for det første så forventer jeg noe helt annet av en på 3,5 enn en på 9, og for det andre så er det nesten så jeg føler at det er på tide at hun tar igjen.... :-/
Skal nevnes at jeg sier ifra når nok er nok og da hører de alle, enten om det er lillesøster, storesøster eller mannMen synes liksom ikke det er en løsning å skulle ha barna under oppsyn i lek 24/7! Og det hører også med til historien at vi har et lite hus og jentene deler rom.....
Er selvfølgelig helt enig i absolutt alt du skriver! Det er bare litt vanskeligere å gjennomføre enn man skulle troJeg hadde sagt klart ifra og gått imellom selv om det ikke var min datter, du er stemor og har vært det i noen år. Når hun får lov til å holde på slik hos mor også så opplever hun jo at det helt greit å si og gjør stygge ting mot mindre søsken. Ei på 3,5 år hermer som regel etter det ho blir vist av andre barn, og spesielt søsken, så syns ikke det er rart at ho tar etter. Pappaen og du må ha klare regler på hva som er lov og ikke, egentlig burde mor/stefar også inn i bildet så alle sier det samme. Kanskje ikke det mest ideelle at de deler rom, men det er det mange søsken som gjør uten at de er slemme mot hverandre. Som du skriver først så har hun holdt på med dette siden hun minste var liten!
Kjenner meg så igjen! Eldste her brukte lillebroren til å be om TV, godis osv når de var mindre. Da fikk minste beskjed om at storebror kunne komme å spørre selv. Vi ga ikke svar når vi visste det var eldste som stod bakEr selvfølgelig helt enig i absolutt alt du skriver! Det er bare litt vanskeligere å gjennomføre enn man skulle troLar selvfølgelig ikke hun eldste få gjøre akkurat som hun vil, og har forventninger til adferden! Men... Det er også en annen side av saken, og det er at hun yngste ikke blir så sjarmerende om hun alltid blir "favorisert" heller! Så prøver å fordele irettesettelsene ;-) Hun på 9 er selvfølgelig mye lurere med hvordan hun gjør ting enn hun på 3,5! Så når hun eldste gjør det bak lukket dør så gjør hun yngste det rett foran oss f.eks... Eller hun eldste ber hun yngste om å gå og vekke oss eller mase om barne-tv eller godis og sånne ting, så er det hun som til slutt får kjeft. Er ikke så lett å ta tak i :-/
Takk for gode tipsKjenner meg så igjen! Eldste her brukte lillebroren til å be om TV, godis osv når de var mindre. Da fikk minste beskjed om at storebror kunne komme å spørre selv. Vi ga ikke svar når vi visste det var eldste som stod bakHer i huset har minste alltid krevd mye mere enn eldste av oppmerksomhet, veiledning osv, så det har gått utover eldstemann. Han har derfor tatt etter minste sin oppførsel for å få mer oppmerksomhet. Vanskelig å endre på, men det går! Jeg vet det er veldig lett å skrive og mene, mye vanskeligere å gjennomføre det. Ta steg for steg, kanskje starte med å lage familieregler i fellesskap som kan henge synlig så barna ser de? Ros alt av god oppførsel, og bruk evt belønninger (stjerner, klistremerker osv).
Hehe, babycall er grei sladrehankTakk for gode tips
Her er det faktisk litt motsatt... Eldste er veldig avhengig av oppmerksomhet og vil aller helst at noen skal se og høre på henne hele tiden! Hun yngste leker gjerne for seg selv på rommet i timesvisHar vært veldig nøye med å lære henne det i og med at hun første kan være en håndfull ;-)
De reglene høres ikke dumme ut daSkal se om jeg kan få gjennom noe sånt noe! Men hun eldste er som sagt så smart at hun sier og gjør de uheldige tingene i skjul. Når hun tror at vi ikke hører og ser. Pappaen verken hører eller ser, men det gjør jo jeg
Og tror fremdeles ikke at jentene har skjønt hvordan baby call'en fungerer! Haha
![]()
Hihi, andre med mageshow? Ligger litt over på venstre siden og da sparkes og dyttes det ned mot sofaen i en voldsom fart! Må nesten le, kiler jo littGodt å kjenne at ho er aktiv da
Hi hi, kanskje du får en baby som roer seg når du lager matShower masseelsker å sparke mot kjøkkenbenken når jeg lager mat, sprsiellt når jeg bruker kjøkkenmaskina for da vibrerer det i benken
![]()
Tusen takkHehe, babycall er grei sladrehankEr nok vanskelig å godta å dele oppmerksomheten, og det er jo forståelig. Lykke til, håper dere får snudd atferden hennes så dere får mindre konflikter i forhold til babyen
Enig. Slik er det med bonusbarna her i huset også. De er 8 og 11. Alt har en konsekvens etter det er gitt advarsler (fjerner nettbrett, lørdagsgodt, treninger osv) og det har de skjønt nå - dermed har det blitt mindre og mindre styrEr hun slik mot lillesøster hos mor også? Det hadde blitt slått rimelig hardt ned på her i huset, ei så stor jente vet hva som er greit og ikke, og klarer også å forstå konsekvensene av valg man tar og oppførselen sin. Jeg ville tatt kraftig tak i dette nå så ikke det utvikler seg mer fremover og sjalusi ovenfor babyen også kommer i bildet.
Når det er sagt så er ikke våre to perlevenner akkurat, de er det bare to år mellom og de krangler så busta fyker til tider. Så lenge det er begge to og ikke bare den ene, så lar vi de ordne opp selv for det meste og blander oss inn når det går for hett for seg. Oppførselen får konsekvenser, hvis de bare går å krangler, ødelegger for hverandre eller lignende når de egentlig skal rydde f.eks, da får de til slutt pausetid eller mister en gode. Det er da etter at de har fått gode beskjeder, og advarsel om at neste gang blir det pausetid osv. I samråd med bup hos oss da, pga utredning hos minste.
Satt å så på samme programmet selv og syns det så veldig idyllisk ut, fantastiske barn og mor! Samtidig er det nok også sine dager der som hos alle andre tenker jeg
Bonusbarn kan være en håndfull og vel så det, så skjønner frustrasjonen din veldig godt. Jeg har nemlig toTakk for gode tips
Her er det faktisk litt motsatt... Eldste er veldig avhengig av oppmerksomhet og vil aller helst at noen skal se og høre på henne hele tiden! Hun yngste leker gjerne for seg selv på rommet i timesvisHar vært veldig nøye med å lære henne det i og med at hun første kan være en håndfull ;-)
De reglene høres ikke dumme ut daSkal se om jeg kan få gjennom noe sånt noe! Men hun eldste er som sagt så smart at hun sier og gjør de uheldige tingene i skjul. Når hun tror at vi ikke hører og ser. Pappaen verken hører eller ser, men det gjør jo jeg
Og tror fremdeles ikke at jentene har skjønt hvordan baby call'en fungerer! Haha
![]()
Må si jeg forsøker så godt det lar seg gjøre å ha forståelse for at bonusdatteren ikke har det så lett. Hun kan ikke huske at foreldrene har vært sammen, så hun kjenner ikke til annet enn å bo 50/50, men det er to veldig ulike hverdager som sikkert ikke er så lett å forholde seg til! Som et lite eksempel så må hun hos sin mor passe på lillesøster hele tiden og de er mye overlatt til seg selv (og hun har totalt mangel på oppdragelse), men her får hun ikke lov til å passe på... Dvs at jeg mener at hun skal leke og gjøre andre ting, så er det vårt ansvar som foreldre å passe på lillesøster! Det er ikke lett å omstille seg fra uke til uke. Og tror ikke jeg kommer på noen ting som vi har liktBonusbarn kan være en håndfull og vel så det, så skjønner frustrasjonen din veldig godt. Jeg har nemlig toHun på 8 år er ekstremt flink med 2-åringen vår heldigvis, her i huset er det mest bonusbarna som barker sammen - evt ødelegger ting med vilje...