Grøt

AG

Betatt av forumet
Er det noen her inne som har startet med grøtmåltid til frokost, eller når tenker dere å starte med det? Nå spiser han en halv porsjon med grøt til kvelds, har ikke følt for å øke videre sånn riktig enda..

Vi har ikke begynt med noe mer enn grøt til kvelds ennå. Han får smake litt fruktmos på dagtid noen ganger da :-)

Vet ikke helt når vi skal begynne med frokost her. Han virker egentlig fornøyd med bare morsmelk om dagen, så tenker vel egentlig å vente litt med mer mat.

Så det blir vel enten når han krever mer, eller når han er rundt 6 måneder, tenker jeg :-)
Han er 4,5 måneder nå.

Last edited:
Her får lillemor grøt til lunsj og kvelds... Hun er så sulten, så vi måtte bare kjøre på her. Små porsjoner da. Ca 1,5 toppet barneskje med kokt vann, en liten dæsj med solsikkeolje og litt malt ekstrakt for smaken og tarmenes skyld :) jeg tror du bare kan gi samme mengde med grøt til frokost/lunsj også! Hvis du har gitt kveldsgrøt en stund så tror jeg det er helt innafor! Min er 5,5 mnd gammel :)

Etter at jeg startet med dette har min lille sovet bedre på dagtid og på natta! Nå kan hu sove 8-9 timer i strekk på natta! Det skjedde aldri før for å si det sånn! Deilig at hu endelig er mett !!! :D

Vi har drevet å gitt han 0.05dl grøt i noen uker. Av og til slomser vi opp i slik at det blir litt mer. Da glefser han det i seg og tar heller mindre melk.☺ Nå kan han innimellom sove igjennom natten, eller våkne og sovne når han får smukken. Han blir 5mnd ganske snart. Det er bare litt skummelt å starte fortidlig med tanke på utviklingen i tarmene og utvielsen av magesekken, også vektøking. Det er ikke slik at han har etterspurt mer mat. Det har bare blitt sånn, men han stor koser seg ved bordet på kvelden.

Vi ble anbefalt å begynne med lunsj i tillegg til kvelds pga vekt og hyppig nattamming (annenhver time). Hun er tydelig sulten da hun er oppe i en hel porsjon (altså 1dl vann) både nå og da. Har hjulpet på vekta, men ikke nattammingen :p

Ser den rødkopp☺ Fikk beskjed av helsesøstra at jeg om noen dagen kunne begynne med grøt til frokost og gi pupp, og holde meg på 4måltid. Selv om han har hatt ett hopp i vektkurven slik vi har gjort det hittil. Utfordringen er den at da må vi stå opp kl. 05:00 å lage grøt. Nå har vi en kombi nan, pupp og grøt. Litt usikker på om det er nokk til å gi han to ganger på kort tid.

Hun her får grøt i 11-tiden og før kveldsstellet. Hadde aldri orket å begynt med grøt kl 5 om morgenen :p

Nei ikke sant, kan strekke meg til kl. 06:00-30, men gir du henne pupp etter på?

Begynte med små smaksprøver på grøt da han ble 4 mnd, har i det siste fått full porsjon grøt på morgenen men har kuttet litt ned da han ble hard i magen. Får nå halv porsjon med svisker i for å se om det hjelper! Han sovet hele natten så har ikke begynt med kveldsgrøt ennda. Forøvrig så syns jeg han har begynt å gulpe noe sinnsykt etter at vi har startet med grøt, gikk noen dager uten og var da minimalt med gulp. Flere som opplever det samme?

Nei ikke sant, kan strekke meg til kl. 06:00-30, men gir du henne pupp etter på?
Noen ganger blir det pupp før, andre ganger etterpå og noen få ganger både før og etter ;) Har egentlig ikke noe system på det annet enn at jeg tenker det er viktig hun får pupp i tillegg bl.a. for å få væske :)

Begynte med små smaksprøver på grøt da han ble 4 mnd, har i det siste fått full porsjon grøt på morgenen men har kuttet litt ned da han ble hard i magen. Får nå halv porsjon med svisker i for å se om det hjelper! Han sovet hele natten så har ikke begynt med kveldsgrøt ennda. Forøvrig så syns jeg han har begynt å gulpe noe sinnsykt etter at vi har startet med grøt, gikk noen dager uten og var da minimalt med gulp. Flere som opplever det samme?
Her har det ikke vært noen endring i gulping etter at vi begynte med grøt. Hun har aldri gulpet noe mye, men har en gulpedag i ny og ne uten at jeg har funnet noen årsak til det...

Min gutt har også begynt å gulpe etter at vi begynte med grøt. Før gulpet han omtrent aldri, men nå er det gjerne flere ganger om dagen.

Vet ikke om det er tilfeldig eller om det er en sammenheng med grøt og gulp?

Min gutt har også begynt å gulpe etter at vi begynte med grøt. Før gulpet han omtrent aldri, men nå er det gjerne flere ganger om dagen.

Vet ikke om det er tilfeldig eller om det er en sammenheng med grøt og gulp?
He he.. Her er det motsatt!!! Gulper mye mindre etter at vi starta m grøt :D

Viss de små er harde i magen kan de ofte gulpe mer. Så da kan kanskje grøt gi mer gulping hos noen

Viss de små er harde i magen kan de ofte gulpe mer. Så da kan kanskje grøt gi mer gulping hos noen

Åja, lillemann har vært litt hardere i magen i det siste, så da kan det være derfor han har gulpet mer.

Får prøve med litt mer sviske :-)

Her gulpet han mer av overgangen fra mm til nan enn grøt. Vi gir også sviskerpure for magen, og nå er det oftere avføring nr. 2 enn når han var ett rent ammebarn. Grøten var foresten en sukse i mårest, og vi har endelig en rytme som jeg krysser fingrer og tær på at den er kommet for å bli.

Her gulpet han mer av overgangen fra mm til nan enn grøt. Vi gir også sviskerpure for magen, og nå er det oftere avføring nr. 2 enn når han var ett rent ammebarn. Grøten var foresten en sukse i mårest, og vi har endelig en rytme som jeg krysser fingrer og tær på at den er kommet for å bli.

Så bra, er så deilig når man kommer inn i gode rutiner! :-)

Back
Topp