Å bremse puberteten?

Langt innlegg som ble borte.

Vi har tidlig pubertet i familien og de fleste vokser lite etter de får mensen. Jeg var ca ti, veslevoksen og taklet det greit, men var alene i klassen om å ha fått mensen til de andre fikk i
13-årsalderen. Jeg er ca
165 cm nå og har vært det siden jeg fikk mensen omtrent. Sosialt var det litt kleint, blant annet fordi "mensentimen" med helsesøster kom veldig lenge etter jeg fikk mensen, så de andre stilte meg mange spørsmål og kom med endel kommentarer.

Søsteren min var 9 og relativt barnslig da hun fikk, typ hun lekte med Barbie, playmo og hadde bamsen med i senga i flere år etter hun fikk mensen. Det var nok tøffere for henne. Puppene kommer ofte raskt etter mensen, så man blir seende mye eldre ut. Man må også ta ansvar for hygiene på en ny måte, og ikke minst gjøres kjent med sex/prevensjon for å ikke risikere å bli lurt av noen eldre til å gjøre ting man ikke er klar for. Bør ha en indre trygghet/selvsikkerhet for å kunne motstå press og sette grenser.

Så jeg ville sett an psykisk modenhet og slikt i tillegg til personlighet, høyde osv. Diskuter gjerne med lege/psykolog? Hvis du får tilbudet. Og gjerne uten barnet med.

Tusen takk for utfyllende svar. Men de fleste fikk det i 13årsalderen?? Jeg fikk det på den tiden og har inntrykk av at jeg var en av de siste.

Jeg må tenke nøye gjennom dette og snakke med lege som du sier. Greit å forhøre seg litt om fordeler og ulemper selv om ingen med sikkerhet kan si om det vil påvirke slutthøyde eller henne psykisk.
 
Langt innlegg som ble borte.

Vi har tidlig pubertet i familien og de fleste vokser lite etter de får mensen. Jeg var ca ti, veslevoksen og taklet det greit, men var alene i klassen om å ha fått mensen til de andre fikk i
13-årsalderen. Jeg er ca
165 cm nå og har vært det siden jeg fikk mensen omtrent. Sosialt var det litt kleint, blant annet fordi "mensentimen" med helsesøster kom veldig lenge etter jeg fikk mensen, så de andre stilte meg mange spørsmål og kom med endel kommentarer.

Søsteren min var 9 og relativt barnslig da hun fikk, typ hun lekte med Barbie, playmo og hadde bamsen med i senga i flere år etter hun fikk mensen. Det var nok tøffere for henne. Puppene kommer ofte raskt etter mensen, så man blir seende mye eldre ut. Man må også ta ansvar for hygiene på en ny måte, og ikke minst gjøres kjent med sex/prevensjon for å ikke risikere å bli lurt av noen eldre til å gjøre ting man ikke er klar for. Bør ha en indre trygghet/selvsikkerhet for å kunne motstå press og sette grenser.

Så jeg ville sett an psykisk modenhet og slikt i tillegg til personlighet, høyde osv. Diskuter gjerne med lege/psykolog? Hvis du får tilbudet. Og gjerne uten barnet med.

Tusen takk for utfyllende svar. Men de fleste fikk det i 13årsalderen?? Jeg fikk det på den tiden og har inntrykk av at jeg var en av de siste.

Jeg må tenke nøye gjennom dette og snakke med lege som du sier. Greit å forhøre seg litt om fordeler og ulemper selv om ingen med sikkerhet kan si om det vil påvirke slutthøyde eller henne psykisk.
 
Det var mitt inntrykk hvertfall. Mulig noen var 12 også. Men jeg var en av de eldste i min klasse også, og søsteren min ca yngst i sin (januar vs november).
 
Du kjenner tross alt ditt barn best og vet om hun er "trygg" i venneflokken, voksen for alderen, eller mer "sårbar". Jeg og søsteren min er fortsatt veldig ulike i personlighet, jeg takler det meste mens hun er mer sår/var. Hun har "følelsene utenpå" i langt større grad.
 
Jeg var en stille,sjenert og usikker 9åring da jeg fikk min første mens. Høyest i klassen, av både gutter og jenter. Husker jeg gråt første gangen, jeg skjønte ikke helt hva mensen var. Men etter det gikk det seg til, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang ble mobbet for dette. Jeg er forresten 172 høy nå. :)
 
Jeg er 180, fikk mens da jeg var 11 år tror jeg. Var alltid og er som regel alltid høyest. Ja, da. Mange som syns det var spennende å påpeke, men jeg er glad for at naturen fikk gå sin gang. Datteren min er snart 4 år og 110cm lang. Vi kommer ikke til å tukle med kroppen hennes. Selv om hun kanskje vil føle at det er kjipt å være så høy. Fikk mensen tidlig, men vokste i flere år etter det :)
 
Jeg fikk mensen da jeg var 11, første i klassen. Og fikk hår og pupper noe før det da... Husker noen kommentarer fra jentene etter gymmen, om hår, og fra gutta om puppene. Men jeg brydde meg ikke særlig om det, var ikke et problem for meg. Jeg er i dag 163 cm, men jeg husker ikke hvor høy jeg var som 11-åring. Hadde jeg vært enda et par år tidligere ute hadde jeg nok følt meg temmelig ensom og litt unormal...dessverre... :(
 
Prøve å få time uten din datter er det aktuelt? Ville lest meg opp fordeler og ulemper... 150 er kort men kjenner folk som lever godt som det også.... Om hun blir mobbet eller ikke, tror jeg handler mye om henne selv, og de rundt... Vil noen mobbe vil de alltid finne noe med eller uten tidlig pupper, og det som hører til desverre

Jeg har en venninne som er 158, og d er ganske lavt altså.. Om de tror hun bare blir 150, så ville nok jeg ha grepet inn om d var mulig..
 
Jeg var høyest av alle jentene i klassen, kun noen få gutter som var høyere enn meg. Fikk menstruasjon da jeg var 11 år gammel, fikk pupper og kjønnshår da jeg var 10 år, sluttet å vokse i høyden da jeg var 12 år. Er 158 cm. Husker jeg ble mobbet p.g.a jeg var så tidlig utviklet av både gutter og jenter. De andre jentene i klassen fikk ikke menstruasjon før 13-14 års alderen. Jeg følte meg annerledes og utsatt, egentlig.
 
Fikk pupper og hår når jeg var nesten 11, men tok over 1 år før mensen kom. Jeg vokste ikke en millimeter etter det, og er 158,5 cm lang. Jeg er ikke minst i familien selv om jeg fikk mensen tidligst av oss alle ;)
 
Jeg fikk pupper og hår som 10 åring og mensen som 11 åring. Ble hele 158 cm høy. Selv om min vekst før dette lå ann til å bli 166 cm. Jeg syntes ikke det var noe gøy å være så tidlig ute. Fikk samtalen med hs på skolen etter mens osv. Var alene om det i klassen og siden jeg var den korteste i klassen også så ble det mye rart. Jeg gikk desverre i en klasse der alle jentene er mellom 170-180 i dag. Husker ikke hvor lang jeg var da men ganske normal.
 
Back
Topp