Å bremse puberteten?

Tittenteia

Elsker forumet
Hei.
Alt tyder på at vår datter på 8 år er på vei inn i puberteten og vi har nå fått valget å bremse med medisiner. Fokuset rettes mest mot slutthøyde, men det har vel en del med det psykiske aspektet å gjøre også.

Hun er ganske usikker fra før og bryr seg mye om hva andre synes om henne.

Noen med erfaring rundt dette temaet? Det å komme tidlig i puberteten eller å bremse den?

Hva med skjelettalder? Forsto det slik at den lå på +2, noe som sikkert tilsvarer en alder på 10 år.

Er så usikker på hva som er det riktige å gjøre her da alle medisiner kommer med bivirkninger og jeg ikke er noe glad i å tukle med kroppen.
Samtidig tror jeg det vil påvirke henne negativt å evt få mensen lenge før alle andre osv.
 
Jeg kan huske det var snakk om dette da jeg var liten. Jeg var veldig høy og de regnet med at jeg kom fort i puberteten. Men mamma og pappa lot det være. Jeg var absolutt først i klassen, men med mamma trygt i ryggen gikk det veldig bra. Jeg hadde god selvtillit og følte meg trygg blant jentene.
 
Vesla mi kommer nok til å følge mamma sine fotspor. Vi ser allerede tegnene. Kommer ikke til å bremse henne. Men det skal sies at jeg har luftet det for fastlegen.
 
Jeg var lengst av alle i klassen på barneskolen, både gutter og jenter, men var senere enn andre med å komme i puberteten. Det var snakk om å stoppe veksten på tantebarnet mitt husker jeg, men foreldrene valgte å la det gå sin gang. Jeg hadde nok ikke tullet med kroppen, men heller vært en stor støtte for henne.
 
Vesla mi kommer nok til å følge mamma sine fotspor. Vi ser allerede tegnene. Kommer ikke til å bremse henne. Men det skal sies at jeg har luftet det for fastlegen.


Hvor gammel var du og hvor gammel er dattera di nå med de tegnene? Og hvilke tegn ser dere?

Hos oss frykter de at hun skal bli "for kort" dersom de ikke bremser det.
 
Jeg var lengst av alle i klassen på barneskolen, både gutter og jenter, men var senere enn andre med å komme i puberteten. Det var snakk om å stoppe veksten på tantebarnet mitt husker jeg, men foreldrene valgte å la det gå sin gang. Jeg hadde nok ikke tullet med kroppen, men heller vært en stor støtte for henne.


Problemet er at hun kan bli veldig kort om hun kommer i puberteten nå, ikke at hun blir lang. De snakker om at hun kan bli så kort som 150 cm.
 
Jeg fikk mensen veldig tidlig og det hindret ikke min vekst. Ble også mobbet før den tid og var veldig usikker av meg, men var heller deilig med "god" unnskyldning for å slippe gym og svømming, som deres datter var også skjelettet mitt ca +2
Legene ville egentlig "bremse"ned puberteten ved bruk av injeksjoner hver 3. Mnd, fikk en men de andre ble "glemt".
Hvis min datter kommer i samme situasjon kommer jeg ikke til å stoppe utviklingen hennes uten å undersøke godt studier hver de har medisinert og ikke medisinert!
 
Hvor gammel var du og hvor gammel er dattera di nå med de tegnene? Og hvilke tegn ser dere?

Hos oss frykter de at hun skal bli "for kort" dersom de ikke bremser det.
Jeg husker ikke selv. Men jeg tror jeg var 8-9 år.

Vesla vår er bare 5 år stakkars. Men svette, noen småkviser og plutselig økt hårvekst på armer og ben

Jeg skjønner absolutt dilemma deres.Hva sier fastlegen da?
 
Jeg husker ikke selv. Men jeg tror jeg var 8-9 år.

Vesla vår er bare 5 år stakkars. Men svette, noen småkviser og plutselig økt hårvekst på armer og ben

Jeg skjønner absolutt dilemma deres.Hva sier fastlegen da?
Har ikke snakket med fastlege men skal til barnelege neste onsdag. Har vært en gang tidligere og hun trodde ikke det var tidlig pubertet men så kom Prøvesvarene og ser ut som hun har endret mening. Fikk tilogmed brev fra helfo ang blåresept på hormonene uten at vi har hørt noe om det. Hun snakker dessverre veldig gebrokkent, noe som setter en liten demper på kommunikasjonen. Samtidig er dattera mi med på timene og føler det er flere ting jeg ikke ønsker å si og spørre om når hun er der.
 
Jeg kom tidligere (mye tidl) i puberteten enn de andre jentene i klassen

Var høyere enn de, fikk kviser, mensen, mer former og pupper.. Og ble mobbet for det

Kvisetryne... Feit... ++ de kalte meg mye rart

Hadde jeg kunne stoppet det for å forhindre det så hadde jeg lett gjort det!!
 
Jeg kom tidligere (mye tidl) i puberteten enn de andre jentene i klassen

Var høyere enn de, fikk kviser, mensen, mer former og pupper.. Og ble mobbet for det

Kvisetryne... Feit... ++ de kalte meg mye rart

Hadde jeg kunne stoppet det for å forhindre det så hadde jeg lett gjort det!!
Takk for svar :)
 
Viss ho både kjem tidleg i puberteten og kan bli så lav som 150, og legane anbefaler å bremse, så hadde eg nok seriøst vurdert det.
Kor alvorlige bivirkningar av medisinen snakkar me om?
 
Har ikke snakket med fastlege men skal til barnelege neste onsdag. Har vært en gang tidligere og hun trodde ikke det var tidlig pubertet men så kom Prøvesvarene og ser ut som hun har endret mening. Fikk tilogmed brev fra helfo ang blåresept på hormonene uten at vi har hørt noe om det. Hun snakker dessverre veldig gebrokkent, noe som setter en liten demper på kommunikasjonen. Samtidig er dattera mi med på timene og føler det er flere ting jeg ikke ønsker å si og spørre om når hun er der.

Prøve å få time uten din datter er det aktuelt? Ville lest meg opp fordeler og ulemper... 150 er kort men kjenner folk som lever godt som det også.... Om hun blir mobbet eller ikke, tror jeg handler mye om henne selv, og de rundt... Vil noen mobbe vil de alltid finne noe med eller uten tidlig pupper, og det som hører til desverre
 
Er dette kun basert på høyde?
Nei det tror jeg ikke, selv om det er det de har nevnt mest til meg. Synes de har lagt alt fokuset på det.

Men jeg har lest en del og det følger ofte en del psykiske plager med det å komme tidlig i puberteten, samtidig som økt brystkreftrisiko senere.
De er mer disponert for depresjon ol.

Jeg vet hun hadde syntes det hadde vært veldig ekkelt å fått mensen nå. Men hun har mange gode, snille venninner så tror ikke hun vil bli direkte mobbet men kommentarer blir det jo.
 
Problemet er at hun kan bli veldig kort om hun kommer i puberteten nå, ikke at hun blir lang. De snakker om at hun kan bli så kort som 150 cm.
Jeg var eldre da jeg fikk mensen i åttende klasse, men kanskje bare 140 høy, og strakk meg 28 cm i løpet av niende til tiende. Syntes det høres rart ut å slutte å vokse etter å ha fått mensen.
 
Har aldri opplevd at barn slutter å vokse når de kommer i puberteten. Meg selv inkludert. E var 10 år da min første mens kom, og e e 153.5 cm høy noe e ville blitt uansett tidspunkt for pubertet! Veksten avhenger av gener. Så er mor og far lave blir barna det også, og omvendt.

Ville ikke heller ha utsatt mitt barn for ekstra hormoner i kroppen. Vet at venninna mi fikk en kur for å slutte å vokse, og det endte i pubertet med en gang ho var ferdi med kuren.
 
Venninna mi var vel ni år, tror jeg. Hun sa det var kjipt når hun fikk mensen, fordi hun ikke forsto hva som skjedde. Ellers tror jeg ikke det var noe hun tenkte så mye på faktisk. Hun har aldri blitt mobbet.
 
Nei det tror jeg ikke, selv om det er det de har nevnt mest til meg. Synes de har lagt alt fokuset på det.

Men jeg har lest en del og det følger ofte en del psykiske plager med det å komme tidlig i puberteten, samtidig som økt brystkreftrisiko senere.
De er mer disponert for depresjon ol.

Jeg vet hun hadde syntes det hadde vært veldig ekkelt å fått mensen nå. Men hun har mange gode, snille venninner så tror ikke hun vil bli direkte mobbet men kommentarer blir det jo.
Noen er de første/de siste uansett. Så dette er det mange barn som må takle uansett.

Jeg tenker det må være flere indikasjoner. Og da ikke "hudpubertet" da den kommer tidligere og ikke har noen sammenheng med den ordentlige puberteten.

Jeg fulgte vekstkurven min hele veien fram til 8 år. Var den høyeste i klassen både i første og andre klasse. Men når jeg var 11 år var jeg den laveste og den siste som fikk både pupper, hår og mensen.
 
Langt innlegg som ble borte.

Vi har tidlig pubertet i familien og de fleste vokser lite etter de får mensen. Jeg var ca ti, veslevoksen og taklet det greit, men var alene i klassen om å ha fått mensen til de andre fikk i
13-årsalderen. Jeg er ca
165 cm nå og har vært det siden jeg fikk mensen omtrent. Sosialt var det litt kleint, blant annet fordi "mensentimen" med helsesøster kom veldig lenge etter jeg fikk mensen, så de andre stilte meg mange spørsmål og kom med endel kommentarer.

Søsteren min var 9 og relativt barnslig da hun fikk, typ hun lekte med Barbie, playmo og hadde bamsen med i senga i flere år etter hun fikk mensen. Det var nok tøffere for henne. Puppene kommer ofte raskt etter mensen, så man blir seende mye eldre ut. Man må også ta ansvar for hygiene på en ny måte, og ikke minst gjøres kjent med sex/prevensjon for å ikke risikere å bli lurt av noen eldre til å gjøre ting man ikke er klar for. Bør ha en indre trygghet/selvsikkerhet for å kunne motstå press og sette grenser.

Så jeg ville sett an psykisk modenhet og slikt i tillegg til personlighet, høyde osv. Diskuter gjerne med lege/psykolog? Hvis du får tilbudet. Og gjerne uten barnet med.
 
Back
Topp