Sushi?

Spiser sushi av og til, unntatt tunfisk/kveite/smørfisk, samt andre store og/eller eksotiske fisker.
Er litt skeptisk til laks etter alt som har kommet frem om oppdrettslaks, spiser det, men sjeldnere enn før.

Jeg spiser bare lakse sushi :-) så lenge den er fersk går det veldig bra!

Jeg har også hørt man ikke skal ha kamskjell. Men spiser mye sushi av de " vanligste " bitene.
Leste på matportalen at det gjelder fordøyelseskjertelen på kamskjellet. Og det er vel lukkemuskelen man spiser?

Hei! Sniker fra januar:p spiser dere salmalaks eller røkt laks? Må den være varmebehandlet?

Hei! Sniker fra januar:p spiser dere salmalaks eller røkt laks? Må den være varmebehandlet?
salmalaks :-) Det står på deres hjemmesider at gravide trygt kan spise når det er innafor dato og ikke har vært åpnet lenge :-) Jeg trooor det er noe med at laksen er så fersk at den ikke rekker å danne skadelige stoffer :-)

salmalaks :-) Det står på deres hjemmesider at gravide trygt kan spise når det er innafor dato og ikke har vært åpnet lenge :-) Jeg trooor det er noe med at laksen er så fersk at den ikke rekker å danne skadelige stoffer :-)
Lager du sushien selv eller stoler du på der du kjøper at datoen er ok og ikke har stått lenge ute/åpnet?
Jeg har spist sushi tre ganger men har bare turt å spise scampi :p

Når det gjelder særlig fet fisk som oppdrettslaks så er det ikke bare parasitter/bakterier man bør tenke på, men også tungmetaller, dioksiner og PCB som er uheldig for gravide. Mager fisk som torsk og sei har ikke det samme problemet.

"Fet fisk som laks er en viktig kilde til de sunne omega-3 fettsyrene. Problemet er bare at innholdet av miljøgifter som dioksiner og PCB kan være for høyt i oppdrettslaks. Derfor anbefales vi å ikke spise mer enn 2 middagsmåltider med oppdrettslaks i uken. Dette er spesielt viktig for gravide ettersom miljøgifter kan svekke fosterets immunforsvar. PCB kan dessuten svekke fosterets motoriske og psykiske utvikling." http://bramat.no/kosthold/gravide/12-nei-mat-for-gravide

Her er en typisk avisartikkel om temaet:
"Jeg anbefaler ikke gravide, barn eller unge å spise oppdrettslaks. Det er for usikkert både hvor mye giftstoffer laksen inneholder og hvordan disse stoffene påvirker barn, unge og gravide, sier Bjørke Monsen til VG.Hun viser til de såkalte persistente organiske miljøgiftene (POP-er), som laksen fôres med i oppdrettsanlegget, og mener disse er skadelig for unge kropper - spesielt spedbarn.
- Skal du ha marine omega 3-fettsyrer, så inneholder ikke oppdrettslaksen så mye av det lenger. Da er det mer gunstig å spise makrell og sild, sier hun."

http://www.vg.no/forbruker/helse/leger-og-professorer-ikke-spis-oppdrettslaks/a/10117390/

Det har kommet rapporter som sier at det er trygt å spise laks, men jeg velger føre var prinsippet, særlig når man like greit kan få omega 3 fra mindre fisk. Det finnes mange med innflytelse som har økonomiske interesser i norsk lakseoppdrett.

Lager du sushien selv eller stoler du på der du kjøper at datoen er ok og ikke har stått lenge ute/åpnet?
Jeg har spist sushi tre ganger men har bare turt å spise scampi :p
Jeg lager selv, men det er mest pga det ikke finnes sushi restauranter i nærheten :-P

Takeaway fra Saba sushi, kan hukke av der at man er gravid, så er de ekstra påpasselige med det jeg får servert :) kballgodt med sushi;) jummi

Back
Topp