Klaustrofobi. Jeg er skikkelig redd heis, små rom, rom uten vindu, rom uten annen nødutgang enn inngangen, tuneller, grotter... Er redd for å bli stengt inne tror jeg, redd for å ikke ha kontroll. Vet at det er psykisk og at det er absurd, men fobi er ikke logisk.
Opphavet til klaustrofobien er fra barneskolealder, der prøvde de å gi meg hjelp med sosiallærer som skulle "trene" sammen med meg. Feilen var at ingen spurte meg om jeg ville ha hjelp de bare sa at jeg skulle øve med henne, der tapte både jeg og hun mye tid som kunne vært brukt på annet eller andre mer nyttig.
Er også ganske lei av folk som får "klaus" eller er "klaustrofobiske" når de strengt tatt bare er litt redde. Vil våge å påstå at klaustrofobi er ekstrem redsel som påvirker dagliglivet - i mitt tilfelle fysisk ubehag, fysisk reaksjon(gråt, oppkast, skjelving, panikkanfall, ukontrollert løping, varme/kulde) og psykisk (tanker som går i hundreogti). En har da vel ikke fobi for noe om en er normalt redd for noe? Eller hvor går grensen? Misforstå meg rett, alle har rett til å ha fobi og alle kan på tidspunkt oppleve noe som er grusomt og føles som verdens værste, men hva karakteriseres egentlig som fobi?