Fobier

Oi! Det har jeg aldri tenkt at man kan ha fobi for. Men skyldes det mye oppkast tidligere eller er det bare helt tilfeldig? :o Hørtes ikke godt ut. Heldigvis er sjansen for å spy mindre enn å møte på en edderkopp, hvis det er noen trøst. Hehe.
Har heldigvis kastet opp lite i livet, men husker da jeg hadde omgangssyke da jeg var 6 år. Og det var helt forferdelig. Bestemte meg for at det var siste gang. ...

Nå er jeg 28, og har ikke kastet opp på 22 år.

Jeg er også som Marian87, lenger ned her... Blir kvalm og nervøs når jeg leser at folk er syke og spesielt hvis jeg akkurat har møtt de.

Må nok ta meg en legetur :P

Ballonger. Klarer ikke å slappe av med ballonger i nærheten. Kjempepraktisk med fire unger...
Og så misliker jeg edderkopper sterkt, men vet ikke om det kvalifiserer som fobi.

Har heldigvis kastet opp lite i livet, men husker da jeg hadde omgangssyke da jeg var 6 år. Og det var helt forferdelig. Bestemte meg for at det var siste gang. ...

Jeg er også som Marian87, lenger ned her... Blir kvalm og nervøs når jeg leser at folk er syke og spesielt hvis jeg akkurat har møtt de.

Bestemte deg for?:o Lær meg hemmeligheten!:D Hater å kaste opp.. Men første året i barnehagen er doomed føler jeg. Har fått det hjem med xen sin datter, min egen datter og bare venter på at det skal komme når mini starter i barnehagen:s

Bestemte deg for?:o Lær meg hemmeligheten!:D Hater å kaste opp.. Men første året i barnehagen er doomed føler jeg. Har fått det hjem med xen sin datter, min egen datter og bare venter på at det skal komme når mini starter i barnehagen:s
Haha. Ja, faktisk :-D

Legen sa jeg har så angst at lukkemuskelen har blitt så sterk, at jeg "holder" det igjen når jeg brekker meg. Går ikke å komme opp hvis du skjønner. ...

Uff... Omgangssyke er ekkelt!
Bank i bordet så har ikke ungene hatt det før. Håper vi slipper (drømmer er gratis ;-) )

Er det ofte dere må snakke foran store forsamlinger? Gjennom jobben eller? Ikke noe jeg liker selv, men det går liksom. Så fint at dere tør å jobbe med fobiene! :)

Jeg har personalmøter hver onsdag, har samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter 1-2 ganger i året og foredraget aner jeg ikke hvor mange det blir for :) Holdt fremlegg under utdanningen min ca. 3-4 ganger i året i 4 år :) Jeg er ikke like redd lenger, men fremdeles sånn at det er vanskelig...

Haha. Ja, faktisk :-D

Legen sa jeg har så angst at lukkemuskelen har blitt så sterk, at jeg "holder" det igjen når jeg brekker meg. Går ikke å komme opp hvis du skjønner. ...

Uff... Omgangssyke er ekkelt!
Bank i bordet så har ikke ungene hatt det før. Håper vi slipper (drømmer er gratis ;-) )

Såpass! Ja da skal jeg trene lukkemuskelen
Hehe, kan holde set godt igjen om det bare er kvalme pga graviditet/alkohol/båt osv, men er det omgangssyke så har jeg ikke sjangs..

Ja du får håpe, jeg drømmer bare om å slippe det med mini. Med eldste så var det 4ganger på 2mnd på det verste det første året i barnehage

Såpass! Ja da skal jeg trene lukkemuskelen
Hehe, kan holde set godt igjen om det bare er kvalme pga graviditet/alkohol/båt osv, men er det omgangssyke så har jeg ikke sjangs..

Ja du får håpe, jeg drømmer bare om å slippe det med mini. Med eldste så var det 4ganger på 2mnd på det verste det første året i barnehage
Æsj! Det var mye.
Ungene er 3 og 4 år. Så nå kan de nok springe til toalettet istedenfor gulvet... Og da hjelper det en del :P

Ja, tren muskelen :-)

Jeg er livredd de store grønne gresshoppene! Blir sånn når du våkner midt på natta av at noe kryper oppover låret ditt, og når du tar av dyna så finner du en feit j.... på låret!
Det verste er at alle de gangene vi har fått sånne inn i huset, så er det meg de hopper på, ingen andre. Får skikkelig panikk og blir helt hysterisk når det skjer.

Æsj! Det var mye.
Ungene er 3 og 4 år. Så nå kan de nok springe til toalettet istedenfor gulvet... Og da hjelper det en del :P

Ja, tren muskelen :-)

Hehe, ja frøkna på 5 pleier å få en bøtte (som samboer tømmer), men den første runden kommer ofte litt brått og ikke alltid toalettet er nærme nok da...!
Hmm, men har barna dine aldri blitt syke i barnehage? Fantastisk...!

Hehe, ja frøkna på 5 pleier å få en bøtte (som samboer tømmer), men den første runden kommer ofte litt brått og ikke alltid toalettet er nærme nok da...!
Hmm, men har barna dine aldri blitt syke i barnehage? Fantastisk...!
Ja, kommer ofte brått.
Nei, har sluppet unna. Men de begynte i august. Gruer meg til høsten/vinteren, da det er myr av det :-(

Ja, kommer ofte brått.
Nei, har sluppet unna. Men de begynte i august. Gruer meg til høsten/vinteren, da det er myr av det :-(

Ah, men fortsatt heldig som har sluppet unna:) uansett så kan man trøste seg med at det er ikke alltid så mye av det. Vi fikk mye sykdom det første året til frøkna, men siden da har hun vel kun vært forkjølet en gang og hatt omgangssyke (som ikke smittet) en gang.. :)

Åh! Mr-maskin tror jeg selv at hadde vært ukomfertabelt å ligge i. Har du klaustrofobi i forhold til rom på en måte? Det var kanskje teit formulert, men jeg f.eks liker ikke at noen holder meg fast på tull liksom, føler jeg får "klaus" da! Men kanskje det handler om intimgrense, vet ikke. :P
Hvis jeg ligger på rygg kan jeg ikke bli holdt fast. Har ingen problemer med intimgrense ellers. Ikke problem med små rom nei. Om heisen stopper mellom etasjer og jeg må vente på rep gjør det ingenting

Jeg har ingen fobi i ordets rette forstand, men har opplevd å få panikkanfall når jeg er i et rom og det blir for varmt, da føler jeg at det ikke er nok oksygen i lufta og at jeg ikke får puste. Har opplevd det et par ganger på fly før det tar av (når det har blitt lang ventetid og de ikke kjører på med kald luft), en gang i et telt (da rev jeg i stykker myggnettingen i halvsøvne) og når jeg har sovet på rom uten vinduer. Veldig ekkelt. Har ikke fått hjelp, for det skjer jo så sjelden.

I tillegg har jeg sykehusskrekk, men det er ikke så ille at det er en fobi. Har funnet egne måter å jobbe med det på, er først og fremst veldig åpen om det, og ber om å bli tatt hensyn til.

Ja.
Oppkastfobi. Såpass sterkt at jeg får redusert livsenergi :-(
Aldri fått hjelp!
Da er vi to :( Jeg har så angst for at andre skal kaste opp at jeg nekter å sove hjemme om samboeren min har drukket mer enn 3 øl. Tør ikke ta fly, for jeg har angst for at noen skal bli flysyke. Får helt angst av å tenke på å kaste opp selv, at bare tanken på det gjør at jeg skjelver, svetter, får hjertebank og blir dårlig i magen (diaré). Har ikke kastet opp på 15 år...
Det er verst om andre sier dem er kvalme, meg sjøl kan jeg takle noenlunde...
Synes det er veldig slitsomt og skikkelig teit å være sånn, men kan ikke noe for det. Husker det begynte da jeg gikk i 7.klasse.

Jeg må vel si at jeg synes de er ekle selv! Det er noe med øynene på sånne dukkeleker. :O Ikke samme sjanger, men jeg var redd for Hufsa fra Mumitrollet i flere år. Gleder meg til lillemor skal se på det så jeg får tatt et oppgjør med Hufsa en gang for alle!
Har du klart å finne et ømt punkt hos søsteren din da? :D

Nei,har ikke det.. :) vil heller ikke gjøre noe av det samme mot henne heller :p hun angret seg fort etter på den gangen hun gjorde det :p
De er rett og slett helt forferdelig..er det noen som vil meg skikkelig vondt så er de den rene torturen for meg.
Skulle for noen år siden være med Tvprogrammet om hypnose og fobier på Tv2,de syntes det var en så morsom fobi så de ville ha med det på TV,glad jeg trakk meg,for ville ikke at hele Norge skulle se hvor redd jeg er for dem :p

Usj, så ille. Er det følelsen av å spy som gjør det? Husker jeg hadde omgangssyke en del som barn og det var så fælt å spy og være dårlig, men kan ikke huske sist. Har du hatt det mye eller er det vonde minner fra barndommen? Har kastet opp på fylla etter nattmat, men føler ikke det er det samme. Så kan faktisk forstå det med fobi mot omgangssyke. Det renner ut både oppe og nede liksom. Nei, nå banker vi i bordet!!
Nei, er egentlig ikke det med å kaste opp personlig som er problemet. Det er mer angsten når andre gjøre det, og tanken på eventuelle bakterier som smitter...

Jeg hadde det ikke mye som barn nei. Men husker en episode da jeg delte køyeseng med broren min og jeg våkna ei natt av at han kasta opp fra øverkøya og ned i mi køye/på gulvet. Etter det var jeg livredd for å sove i månedsvis, turte nesten ikke legge meg om kvelden. Tror det henger igjen fra da av egentlig.

Det verste er at jeg takler helt fint oppkast. Både på jobb i bhg og når egen unge er syk. Men det er liksom tanken på atvdet plutselig kan skje og alt styret det medfører som engster meg...tror jeg. :p

Døh, nå lyger du vel. Hadde ikke du omgangssyke da du var alene med begge ungene når minste var baby? :p

Døh, nå lyger du vel. Hadde ikke du omgangssyke da du var alene med begge ungene når minste var baby? :p
Nei, kastet ikke opp. Men brakk meg og hadde kraftig diaré :-(
Hadde jeg kunne kastet opp, hadde jeg gjort det da. Var helt forferdelig å ikke få til å spy da :-(

Da er vi to :( Jeg har så angst for at andre skal kaste opp at jeg nekter å sove hjemme om samboeren min har drukket mer enn 3 øl. Tør ikke ta fly, for jeg har angst for at noen skal bli flysyke. Får helt angst av å tenke på å kaste opp selv, at bare tanken på det gjør at jeg skjelver, svetter, får hjertebank og blir dårlig i magen (diaré). Har ikke kastet opp på 15 år...
Det er verst om andre sier dem er kvalme, meg sjøl kan jeg takle noenlunde...
Synes det er veldig slitsomt og skikkelig teit å være sånn, men kan ikke noe for det. Husker det begynte da jeg gikk i 7.klasse.
Føler meg det! Kjenner meg veldig igjen i det du sier.

Det verste er at det er så urasjonelt, man føler seg så teit. Men det er jo hele greia med angst og fobi da.

Nei, kastet ikke opp. Men brakk meg og hadde kraftig diaré :-(
Hadde jeg kunne kastet opp, hadde jeg gjort det da. Var helt forferdelig å ikke få til å spy da :-(
Iiisj, ja det hørtes ikke noe særlig ut :eek:

Back
Topp