Fobier

Nei, er egentlig ikke det med å kaste opp personlig som er problemet. Det er mer angsten når andre gjøre det, og tanken på eventuelle bakterier som smitter...

Jeg hadde det ikke mye som barn nei. Men husker en episode da jeg delte køyeseng med broren min og jeg våkna ei natt av at han kasta opp fra øverkøya og ned i mi køye/på gulvet. Etter det var jeg livredd for å sove i månedsvis, turte nesten ikke legge meg om kvelden. Tror det henger igjen fra da av egentlig.

Det verste er at jeg takler helt fint oppkast. Både på jobb i bhg og når egen unge er syk. Men det er liksom tanken på atvdet plutselig kan skje og alt styret det medfører som engster meg...tror jeg. :p
Haha, oi! Litt av en opplevelse. :P Ja, det er når det rammer en selv at det er ille. Grøsser ved tanken på omgangssyke, men det blir vel noen runder når babyen blir større og starter i barnehage.

Nei,har ikke det.. :) vil heller ikke gjøre noe av det samme mot henne heller :p hun angret seg fort etter på den gangen hun gjorde det :p
De er rett og slett helt forferdelig..er det noen som vil meg skikkelig vondt så er de den rene torturen for meg.
Skulle for noen år siden være med Tvprogrammet om hypnose og fobier på Tv2,de syntes det var en så morsom fobi så de ville ha med det på TV,glad jeg trakk meg,for ville ikke at hele Norge skulle se hvor redd jeg er for dem :p
Bra du har vett! :P
Det er nok det verste man gjør med noen som har fobi; å utsette dem nettopp for det de er redde for. Hadde gitt rundjuling til den som hadde kastet en edderkopp på meg... hehe.

Ballonger. Klarer ikke å slappe av med ballonger i nærheten. Kjempepraktisk med fire unger...
Og så misliker jeg edderkopper sterkt, men vet ikke om det kvalifiserer som fobi.
Hva er det som gjør at du er redd for det, tror du? Liker du ikke tanken på at ballongene kan sprenge?

Vannskrekk hær..! Hadde det ikke som barn, dukket bare opp en dag Tror selv det kommer av at jeg holdt på å drukne som barn.
Kjente veldig på det da jeg skulle ha helikoptervelt i forbindelse med at jeg skulle til Nordsjøen. Problemet med det er når jeg må i sjøen med eldste og late som om jeg syns det er helt greit, vil jo ikke at hun skal "arve" min redsel for vann
Nesten-drukning ville nok gjort vann traumatisk for mange andre også. :( Fælt å oppleve det, for vann er jo egentlig kos og morsomt (hvis man ikke har vannskrekk da seff). Er det greit å stå inne ved vannkanten eller føler du at det er for mye?

Nesten-drukning ville nok gjort vann traumatisk for mange andre også. :( Fælt å oppleve det, for vann er jo egentlig kos og morsomt (hvis man ikke har vannskrekk da seff). Er det greit å stå inne ved vannkanten eller føler du at det er for mye?

Ja dessverre er det ofte opplevelser i barndommen som trigger fobier til folk.
Syns det er kjedelig når jeg egentlig har lyst til å slenge meg uti bassenget med de andre, men innser når jeg står dær at det kommer ikke på tale. Vannkanten går fint, kan godt vasse også, er mer følelsen av mengder med vann og vann i ansiktet/over nesen. Syns feks det å fly over vann også er forferdelig, har ikke flyskrekk til vanlig, men tanken på å styrte flyet ned i havet er grusom.

Edderkopper... GRØSS :eek:
Har blitt mye bedre...før stivna jeg helt og skrek til noen tok den bort. Ble sperra inne på do en gang fordi det var en mellom meg og døra...sto der til sambo kom av skrikinga :P Nå klarer jeg å ta livet av de med en sko e.l uten å få panikk...måtte ta meg kraftig sammen når eldste ble født for ikke å overføre frykten min til henne :)
Litt samme reaksjonen når det gjelder tusenbein og kakerlakker!

Oppkast! Går vel forsåvidt greit å kaste opp selv, men jeg takler ikke at noen andre kaster opp! Så gruer meg til guttungen plutselig får spysjuken eller omgangssyken :(

Men den aller verste fobien jeg har, det er slangefobi!! Og det spiller ingen rolle om det er en bitte liten en eller en drit stor en! Tør ikke å gå i skogen engang pga livredd for å møte på hoggorm :( Men jeg vet hvor det kommer fra da. Når jeg var liten type 6 år eller noe, så ble jeg tvingt til å klappe en type kveleslange :( Og etter det så har jeg helt noia for det, liker ikke å se det på tv heller for da flyr beina fort opp i sofaen ja! :P Verste er at jeg ofte har mareritt om at jeg har en jævel i senga også :(

Er livredd bunnen av alt som heter vann. Svømmebasseng, innsjøer, hav... Er livredd alt som "kan" være på bunnen av vann. Men jeg elsker å bade og er veldig flink til å svømme, og svømmer veldig raskt!

Men hvis jeg skal bade, så gjør jeg alt jeg kan for å ikke måtte tråkke på bunnen. Stuper uti, svømmer så langt inn jeg kan før jeg prøver å tråkke, og da helst der jeg kan se. Hvis jeg kommer borti noe ekkelt, får jeg nesten panikkanfall.

Og så er jeg redd for fremmede mennesker rundt/i leiligheten... Ofte jeg ikke får sove pga jeg tror noen gjemmer seg i skyggene eller skapene eller noe, er livredd for at noen skal skade familien. Blitt litt skadet av nyheter og dyremishandlingsaker etc... Er bare redd for hva mennesker er kapable til å gjøre.

Ej e livredd orm! Er veldig gla i gå på fjelle,men med første tegn på att ej høyre att ormen he komt fram so slutta ej å gå..tørr ikkje å
Gå i høgt grass i tilfelle der kan ligge inni de! Å go andre plass er edderkopp.. Husket ej satt på senga å ammet største jenta å satt å såg ut vinduet mitt på natta.. Plutselig kom de en enorm edderkopp ut fra taket (ute) å ej e sikker på den va på størrelse me en tarantell ,å enda me att ej tørde ikkje gå ut før ei venninde kom å sjekket rundt ytterdøra :P

Jeg er livredd slanger. Spiller ingen rolle om det er en ufarlig bueorm eller en anakonda, jeg blir vettskremt og får skikkelig skjelvinger!
Signerer Attpåklattenognr3, jeg og holder meg dessverre unna skogen om sommeren, iallefall enkelte steder. Aner ikke hvorfor jeg er så redd, jeg har aldri opplevd noe farlig med ormer... Kan komme av at min far drepte en hoggorm foran meg når jeg var liten, tror jeg da opplevde det hele så ekkelt at jeg fikk det for meg at slanger er verste sort... Mine foreldre har av og til hoggorm i hagen, jeg grøsser med tanken

1. Høyder (svimer av)
2. Veps (hodet blir helt blankt og plutselig har jeg løpt 50m uten å merke det :p )

Hva er det som gjør at du er redd for det, tror du? Liker du ikke tanken på at ballongene kan sprenge?
Ja, er veldig lite glad i høye, skarpe lyder. Er redd skytevåpen også, av samme grunn. Ref opplevelser fra barndommen har det blitt meg fortalt at det var et heftig tordenvær her da jeg var et par år (så heftig at folk husker det godt tredve år senere), og at jeg var hysterisk redd i mange timer. Var redd for tordenvær da jeg vokste opp, men det har heldigvis gitt seg (så og si) etter at jeg ble voksen.

1. Høyder (svimer av)
2. Veps (hodet blir helt blankt og plutselig har jeg løpt 50m uten å merke det :p )
Veps er nummer to her. En venn tok et lite vepsebol på utsiden her i dag og jeg løp i sokkelesten rundt huset for å komme meg i "sikkerhet". Det var bare en veps inni. Men jeg løp forde. Fort. :O :P

Veps er nummer to her. En venn tok et lite vepsebol på utsiden her i dag og jeg løp i sokkelesten rundt huset for å komme meg i "sikkerhet". Det var bare en veps inni. Men jeg løp forde. Fort. :O :P
Hahaha, unnskyld at jeg ler. Kjenner meg igjen. Vi hadde vepsebol i fjor, vet ikke hvor stort det var, men var nok mer enn én. Nekta å være hjemme når mannen tok det, selv etter han spurte om jeg virkelig syntes det var bedre at han gjorde det når ingen var rundt, i tilfelle det skulle skje noe galt. (Måtte i stige for å ta det.) Ja, mente jeg, så jeg kom ikke hjem før jeg fikk beskjed om at alt var greit. :p

Ej e livredd orm! Er veldig gla i gå på fjelle,men med første tegn på att ej høyre att ormen he komt fram so slutta ej å gå..tørr ikkje å
Gå i høgt grass i tilfelle der kan ligge inni de! Å go andre plass er edderkopp.. Husket ej satt på senga å ammet største jenta å satt å såg ut vinduet mitt på natta.. Plutselig kom de en enorm edderkopp ut fra taket (ute) å ej e sikker på den va på størrelse me en tarantell ,å enda me att ej tørde ikkje gå ut før ei venninde kom å sjekket rundt ytterdøra :P

Jeg er livredd slanger. Spiller ingen rolle om det er en ufarlig bueorm eller en anakonda, jeg blir vettskremt og får skikkelig skjelvinger!
Signerer Attpåklattenognr3, jeg og holder meg dessverre unna skogen om sommeren, iallefall enkelte steder. Aner ikke hvorfor jeg er så redd, jeg har aldri opplevd noe farlig med ormer... Kan komme av at min far drepte en hoggorm foran meg når jeg var liten, tror jeg da opplevde det hele så ekkelt at jeg fikk det for meg at slanger er verste sort... Mine foreldre har av og til hoggorm i hagen, jeg grøsser med tanken

Usj, det er noe dritt å være redd for det som kommer fram om sommeren, som bare skal være kos og gøy! :( Kunne man ikke bare vært redd for ei ugle som man ikke ser så ofte uansett!? Jeg er ikke vant til orm fra der jeg vokste opp. Men i dag bor jeg på østlandet og jeg så faktisk en hoggorm da jeg trillet tur i dag!! :(

Edderkopper... GRØSS :eek:
Har blitt mye bedre...før stivna jeg helt og skrek til noen tok den bort. Ble sperra inne på do en gang fordi det var en mellom meg og døra...sto der til sambo kom av skrikinga :P Nå klarer jeg å ta livet av de med en sko e.l uten å få panikk...måtte ta meg kraftig sammen når eldste ble født for ikke å overføre frykten min til henne :)
Litt samme reaksjonen når det gjelder tusenbein og kakerlakker!
Ja, du tok deg rett og slett bare sammen? Jeg prøver, men det er jaggu vanskelig. Jeg synes de bittesmå går greit å drepe, men når det kommer en svær jævla husedderkopp ÅÅÅ GUD JEG DØR AV TANKEN, så får jeg panikk og synes det er så ekkelt at den skal sprekke under papiret og masse dritt kommer ut. Æsj !!
Kakerlakk er også nasty. Fysj!

Ja, du tok deg rett og slett bare sammen? Jeg prøver, men det er jaggu vanskelig. Jeg synes de bittesmå går greit å drepe, men når det kommer en svær jævla husedderkopp ÅÅÅ GUD JEG DØR AV TANKEN, så får jeg panikk og synes det er så ekkelt at den skal sprekke under papiret og masse dritt kommer ut. Æsj !!
Kakerlakk er også nasty. Fysj!

Jobbet MYE med meg selv...gikk nærmere og nærmere små og ettrhvert litt større edderkopper :) Får fremdeles noia av de store og grøsser lenge etterpå, men klarer å holde meg rolig.
Begynte når eldste var så liten at hun ikke skjønte at jeg var redd slik at jeg skulle være bedre når hun ble større...var forferdelig hardt men klarte det :)

Back
Topp