Andre med risiko svangerskap?

snart3barnsmor16

Gift med forumet
Hvordan risiko og hvordan oppfølging?

Jeg har større fare enn andre for å få blodpropp dermed må jeg ta blodfortynnende fra dag 1 til 6 uker etter ks. Får pga ul 1 gang i mnd fordi med blodfortynnende er faren for store babyer stor! Dermed god oppfølging. Jeg er 1.54 lav å veier 46 kg.
Første gutt vog 3940g(tatt i ks)
Andre gutt vog 3880g (tatt i ks)
Så spennende med siste mann :)
 
Vet ikke hva jeg skal si enda, men sist sv skap ble det sagt at det ville bli ekstra oppfølging en Evt senere gang, ble hastesnitt i uke 34 da gutten min såvidt fikk noe oksygen og holdt rett og slett på å kveles .

Skal til legen om 2 uker å da skal jeg høre om det
 
Har ikke helt risikosvangerskap tror jeg men jeg skal få mer oppfølging. Pga jeg går på medisin for høyt blodtrykk. Så kommer vel ann på hva som skjer utover svangerskapet.
 
E vel å rekna som risikosvangerskap denne gongen og.
Fyste kom i uke 27 etter akutt svangerskapsforgiftning og morkakesvikt. Ekstrem prematur og dysmatur(610g)
Andre gjekk eg løpet ut og måtte ta Albyl-E(blodfortynnande) + ekstra kontroll pga vekst + at eg er GBP operert ;)
Så ja, eg antar at detta og blir rekna som risikosvangerskap, sjøl om eg ikkje e bekymra :p
 
Hvordan risiko og hvordan oppfølging?

Jeg har større fare enn andre for å få blodpropp dermed må jeg ta blodfortynnende fra dag 1 til 6 uker etter ks. Får pga ul 1 gang i mnd fordi med blodfortynnende er faren for store babyer stor! Dermed god oppfølging. Jeg er 1.54 lav å veier 46 kg.
Første gutt vog 3940g(tatt i ks)
Andre gutt vog 3880g (tatt i ks)
Så spennende med siste mann :)

Kan jeg få spørre om hva som gjør til at du har større sjans for blodpropp?

Jeg har APC-resistens: Forkortelse for aktivert protein C-resistens. Som er økt sjans for blodpropp. Jeg fikk blodfortynnende etter ks sist, men vet ikke om det blir noe under dette svangerskapet eller ikke.
 
Har pcos som utgjør risikosvangerskap, har meldt meg på studie i forhold til dette så da får jeg ekstra oppfølging. Forrige svangerskap endte i hastekeisersnitt 3 uker før termin, men ingen grunn til at det skal skje igjen (håper jeg)...
 
Jeg er overvektig, så det regnes vel som riskosvangerskap da... Men hadde et problemfritt avngeskap sist, så satser på det denne runder også!
 
Jeg har protein s mangel, som kan øke sjansen for Bl.propp. Har tidlig hjerte problematikk i familien å bruker selv nitroglysering i tillegg pga spasme angina.
Samt at protein s mangel kan føre til sa og dødfødsel , derfor nøye og god oppfølging :) jeg er ikke beskymret for det:)
 
Vet du hvor overvektig man må være for at d skal regnes som risikosvangerskap?


Nei, i grunnen ikke.... Men overvekt er vel regnet som risiko generellt? Diabetes, blottrykk etc... Og tipper vel det regnes som risiko på bmi på 32 og opp.. Siden det er det som er grensen på ivf mange steder... Men vet ikke altså...
 
Nei, i grunnen ikke.... Men overvekt er vel regnet som risiko generellt? Diabetes, blottrykk etc... Og tipper vel det regnes som risiko på bmi på 32 og opp.. Siden det er det som er grensen på ivf mange steder... Men vet ikke altså...
Jeg er litt overvektig selv. Mm tror at etter babyen er kommet skal jeg virkelig gå ned til en sunnere vekt, slik at neste svangerskap ikke blir verre, eller risikosvangerskap.
 
Hvordan risiko og hvordan oppfølging?

Jeg har større fare enn andre for å få blodpropp dermed må jeg ta blodfortynnende fra dag 1 til 6 uker etter ks. Får pga ul 1 gang i mnd fordi med blodfortynnende er faren for store babyer stor! Dermed god oppfølging. Jeg er 1.54 lav å veier 46 kg.
Første gutt vog 3940g(tatt i ks)
Andre gutt vog 3880g (tatt i ks)
Så spennende med siste mann :)
Dumt spørsmål fra meg kanskje, men hvorfor blir babyen større når man går på blodfortynnende?:) går på det selv, så ble litt nysgjerrig;) fant ikke noe når jeg googla:/
 
Jeg har protein s mangel, som kan øke sjansen for Bl.propp. Har tidlig hjerte problematikk i familien å bruker selv nitroglysering i tillegg pga spasme angina.
Samt at protein s mangel kan føre til sa og dødfødsel , derfor nøye og god oppfølging :) jeg er ikke beskymret for det:)


Så bra du får god oppfølging!! :)
 
Ikke akkurat risikosvangerskap, men hadde risikofødsel sist jeg fødte. Tok for lang tid i andre fase og endte i KS. Mistet også veldig mye blod etterpå så måtte ha utskrapning og blodoverføring. Håper det går bedre denne gangen!
 
Ikke akkurat. Men må på ekstra kontroller. Vår datter ble født med fysisk knute på navlesnoren. Hadde ikke hu blitt født i uke 38 så hadde hu dødd. Næringen hadde blitt kuttet.
 
Dumt spørsmål fra meg kanskje, men hvorfor blir babyen større når man går på blodfortynnende?:) går på det selv, så ble litt nysgjerrig;) fant ikke noe når jeg googla:/


Hei du. Faren for store babyer med blodfortynnende er der da blodfortynnende gjør gjennomstrømning til baby gjennom navlestrengen 110 prosent perfekt. Dvs at babyen får alt den skal + litt til. Derfor er faren for store babyer der:)
Skjønte du? :)
 
Hei du. Faren for store babyer med blodfortynnende er der da blodfortynnende gjør gjennomstrømning til baby gjennom navlestrengen 110 prosent perfekt. Dvs at babyen får alt den skal + litt til. Derfor er faren for store babyer der:)
Skjønte du? :)
Tusen takk for svar:) Da satser jeg på en stor baby denne gangen, førstemann veide under en kg;)
 
Hei du. Faren for store babyer med blodfortynnende er der da blodfortynnende gjør gjennomstrømning til baby gjennom navlestrengen 110 prosent perfekt. Dvs at babyen får alt den skal + litt til. Derfor er faren for store babyer der:)
Skjønte du? :)

Sniker veldig:
Så interessant å høre!! Jeg gikk nemlig på blodfortynnende siste svangerskap og hadde mye ul pga mistanke om stor baby. Hun ble fra uke 30 estimert til +20%. Ante ikke at det kunne ha sammenheng med medisiner :) Mine to første var nemlig ikke store og da gikk jeg heller ikke på blodfortynnende!
 
Sniker veldig:
Så interessant å høre!! Jeg gikk nemlig på blodfortynnende siste svangerskap og hadde mye ul pga mistanke om stor baby. Hun ble fra uke 30 estimert til +20%. Ante ikke at det kunne ha sammenheng med medisiner :) Mine to første var nemlig ikke store og da gikk jeg heller ikke på blodfortynnende!

Med første ante jeg heller ikke dette, bare fikk god oppfølging uten å egentlig spørre. Men med nr 2 spurte jeg og fikk dette svaret. Da virket alt mer logisk også:) så fordelen er jo at babyen i magen får rikelig å vokse på med god gjennomstrømning i navlestrengen :D
 
Jeg vet ikke om det blir riktig å kalle dette svangerskapet for det, men vi får så mye oppfølging vi selv ønsker fra nsfm fordi vårt forrige svangerskap ble avbrutt i uke 24 da babyen gadde et alvorlig syndrom som ikke varforenelug med liv.
Jeg må si at jeg føler meg heldig som bor i dette landet :)
 
Back
Topp