Hvilken smertelindring hjalp deg best under fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Grete
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Grete

Guest
Dere som har fødselen ferskt i minnet - hva hjalp dere, og hva fungerte absolutt ikke? =)

Her ble det ikke smertelindring. Var ikke tid. Men hadde lyst på når jeg kom inn på sykehuset. Da var riene vonde. Men med full åpning var det for sent :P

Epidural, alt det andre mener jeg bare er for psyken sin del - det føltes slik iallefall, lureri.

Lystgass <3
Gjelder ved begge fødslene. Tror ikke jeg hadde klart d uten gitt!

Spinalbedøvelsen under haste ks :-p før det var det epiduralen.
Prøvde sterilvannspapler. De var grusomme og sette og smerten flytta seg bare. Og jeg vågde ikke sette flere, da det var forferdelig vondt. :-p

Det varme vannet i badekaret :) fødte i vann også.

Jeg tåler ikke lystgass, og har for svake rier til epidural, så ligge i badekar med varmt vann var godt sist, fødte også i vann. Med første syntes jeg det var godt å gå/rugge :)

Jeg synes epiduralen er oppskrytt, ja det har kanskje lindret bittelitt på det verste, men det har også dratt ut fødselen.

Lystgassen synes jeg er fin :)

Kom med full åpning, så fikk bare tilbud om lystgass, men det funket bra :) kanskje mest fordi det ga meg en "oppgave" å fokusere på. I bilen på vei til sykehuset fungerte det å rope alfabetet :p så begge fungerte nok best fordi jeg ble litt fokusert på noe annet ;)

Fikk lystgass men er usikker på effekten. Jordmoren hadde slukket for gassen på et tidspunk og jeg mekert ikke forskjellen :P Ellers brukte jeg varmeputer, en på magen og en på ryggen med god effekt :)

Prøvde badekar,som var nydelig ei god stund. Lystgass var bare tull, det samme var akupunktur. Epiduralen reddet meg til slutt. Hadde jeg hatt samme fødsel igjen hadde jeg valgt epidural leenge før. Fikk riestimulering og med epiduralen siden fødselen ikke gikk på frem.

Lystgass ble jeg kvalm og kastet opp av, så det prøver jeg ikke igjen ved evt. neste fødsel. Badekar og varmepakke i korsryggen hjalp mest for meg :)

Lystgass ble jeg kvalm og kastet opp av, så det prøver jeg ikke igjen ved evt. neste fødsel. Badekar og varmepakke i korsryggen hjalp mest for meg :)
Jeg kastet også opp, vet ikke om det var pga lystgassen, men var da det begynte. Tror kastoppen kom av pressingen her :p

Jeg kastet også opp, vet ikke om det var pga lystgassen, men var da det begynte. Tror kastoppen kom av pressingen her :p
Var nok lystgassen hos meg hvertfall, i følge jordmoren er effekten av lystgass litt det samme som to flasker vin :p Så ikke rart man kan bli kvalm ;)

Var nok lystgassen hos meg hvertfall, i følge jordmoren er effekten av lystgass litt det samme som to flasker vin :p Så ikke rart man kan bli kvalm ;)
Hehe :) merket at det gjorde noe med toppen ja, ble litt "beruset" etter de første innpustene :)

Varmt vann i badekar hjalp veldig på begynnelsen. Etterhvert som riene ble sterkere var det epiduralen som hjalp mest sammen med gode pusteøvelser :)

Back
Topp