Ja de fleste går det jo helt greit medEr jo ikke alle som ender med ks da, regner med at flesteparten slipper det.. Hvis ikke hadde de ikke tilbydd det..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja de fleste går det jo helt greit medEr jo ikke alle som ender med ks da, regner med at flesteparten slipper det.. Hvis ikke hadde de ikke tilbydd det..
Jeg ga ett eksempel på spørsmålet hun lurer på. Det er flere andre eksempler også. Det er en grunn for at en fødsel regnes som risikofødsel med en gang epidural settes. Ts spurte et spørsmål på hvorfor, og jeg svarte. Hvorfor får jeg ikke lov til det? Har på ingen måte oppfordret noen til å velge det samme som meg, jeg svarte et eksempel på hvorfor noen velger smerter istedenfor. Slutt å legg ord i munnen på andre!
Jo det gjør du, du skriver at jeg oppfordrer henne til å velge det samme som meg - det har jeg aldri gjort. Jeg skrev "jeg synes" og personlige erfaringer må jeg få lov til å dele uten å bli beskyldt for å si at sånn er det for alle og at jeg liksom sier at hun ikke bør ta epidural. Jeg skriver også ordrett at folk er forskjellig. Jeg har heller ikke påstått at hun ikke har satt seg inn i noe, men svarer på et spm hun stiller.Slik du svarte så skulle man nesten ikke tro at ts hadde satt seg inn i noen ting og at hun valgte noe helt forferdelig. Jeg har ikke lagt ord i din munn, men skrevet at vi opplever smerte forskjellige og det må man respektere. Du syntes KS var grusomt, andre syntes fødsel var grusomt. Dette må ts finne ut av selv og regner med at hun vil få en jordmor som også kan fortelle hun om risikoer med epidural.
Mine fødsler er risiko med eller uten epidural, jeg slutter ikke å få barn alikevel.
Jeg har snakket med jm om det, og jeg kommer nok til å bruke epidural så sant jeg kan..
Kjenner en del som har tatt ks (både planlagt og haste) og ingen av dem har hatt noe særlig smerter, så om det er resultatet så er jeg egentlig ikke redd for det heller![]()
Jo det gjør du, du skriver at jeg oppfordrer henne til å velge det samme som meg - det har jeg aldri gjort. Jeg skrev "jeg synes" og personlige erfaringer må jeg få lov til å dele uten å bli beskyldt for å si at sånn er det for alle og at jeg liksom sier at hun ikke bør ta epidural. Jeg skriver også ordrett at folk er forskjellig. Jeg har heller ikke påstått at hun ikke har satt seg inn i noe, men svarer på et spm hun stiller.
Ja og da skriver jeg at vi er forskjellige og jeg ville valgt anderledes. Ikke at jeg synes hun burde velge det samme som meg.Hun spurte ikke om hvorfor i det innlegget, men skrev at den risikoen var hun villig til å ta...
Jeg vil heller ha vondt enn å bli lam.. Det jeg var redd for før fødsel var at jeg "måtte" få epiduralman skal ikke ha en nål inni ryggraden..
dessuten kan man vel risikere å få en sinnsyk hodepine etter epidural, vet om ei som ble ødelagt i den ene armen også..
Ha ha, signerer! Spesielt siste setningDet er en ubeskrivelig jævlig smerte, det eneste det kan sammenlignes med er mensensmerterx1000. Så kjennes det ut som man skal drite ut en vannmelon besatt med barberblad
Ja de fleste går det jo helt greit medepidural er jo veldig vanlig uten at det blir noe problem. Noen føler ikke at de trenger smertelindring heller, fulle av adrenalin feks
Ta det som det kommer. Bare vær obs på at de kan fraråde deg epidural tidlig i fødselsforløpet, men de har jo mye annet da.
Er ikke sikkert du rekker detDet skal jeg også ha.. Hvorfor i all verden skal man ha mer vondt enn nødvendig?
Jepp. Stor risiko er det jo ikke, men det velger man jo selv om man vil ta uansett. Jeg er også sånn, men taklet det bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Når epiduralen var satt kjente jeg ingenting enn et svakt nedpress så var ingenting å jobbe med.Kan jo hende jeg endrer mening når den tid kommer, det vet man jo aldri. Tingen er bare at jeg er en person som faller helt sammen og stopper opp når jeg har vondt, så da kan det være et bedre alternativ for meg for å få jobbet med riene og ikke imot dem.
Epiduralen i dag har endret seg mye fra den som var for 3 år siden, og nå setter de små doser som gjør at risikoen er mye lavere enn tidligere. Man mister ikke følelsen i hele underkroppen slik som før, og jm oppfordrer til å gå litt i mellom riene for å få hjelp av tyngdekraften. Hadde aldri kommet til å risikert det dersom det var en stor fare for meg og babyen, men jeg tror ikke det norske helsevesenet hadde tilbydd noe som utgjorde en stor risiko for mor og barn..
Men som du skriver, dette er forskjellig fra person til person, og det er opp til hver enkelt gravid hva de ønsker.
Jepp...takk for den liksom. Forventer nå at jeg skal revne herfra til helvete...Det er en ubeskrivelig jævlig smerte, det eneste det kan sammenlignes med er mensensmerterx1000. Så kjennes det ut som man skal drite ut en vannmelon besatt med barberblad
Mitt beste råd - ikke les NOEN av svarene i tråden din!ikke vits å skremme deg selv helseløs, for ingen kan fortelle deg hvordan fødselen din blir, vi kan bare skremme livet av deg med vår egen opplevelse.
Noen har det forferdelig, noen har ikke det. Noen får epidural, noe gjør ikke!
Jeg har en fødsel med, og en uten fordi jeg ikke rakk.
Den med var lang, men etter 24 timer rier så var den nødvendig, og som å komme til himmelen.
Andre fødsel var 100 ganger mer smertefull, men gikk kjempe fort, og jeg var mye mer oppegående etterpå enn med den som brukte lang tid. To HELT forskjellige opplevelser, men ser tilbake på begge to som fine fødsler
Stol på deg selv, og gjør det som er best for deg i ditt fødselsforløp.
Det eneste jeg sa til meg selv var "Max 24 timer med smerte, detta klarer du!!" .. Ble mye mer enn det, men det hjalp meg likevel igjennom det første døgnet.
Masse lykke til![]()
Jeg er faktisk ikke redd for å føde, og historiene her har egentlig ikke skremt meg så mye.. Er overraskende avslappet til det hele, min største frykt med fødselen er at samboeren ikke rekker hjem i tide..
Ville bare høre hvilken type smerte det var snakk om.. Om det var stikking, svie, trykk eller noe annet![]()
Sjansen for å bli lam er jo ytterst sjeldne da, de fornyet epiduralen for ca 3 år siden til en mildere type som skulle medføre mye mindre risiko enn den gamle.
Den gamle gjorde at man kunne miste følelsen i bena helt, og at man ikke fikk opp og gå. Nå setter de små doser, og man kan gjerne opp og gå i mellom riene dersom man ønsker..
Jeg tenker ikke mens man har epiduralen, men etterpåføder heller 50 unger til uten smertelindring enn å få en nål i ryggraden.. Hver sin lyst
![]()
Sent from my iPhone using BV Forum