Sorterer dere klærne

*treSmå*enTil*

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
Etter farge eller grader når dere vasker de?

Her har jeg aldri sortert etter hverken grader eller farger :p og har ALDRI hatt et misfarget klesplagg og alt vaskes på 60 gr. (Har bare 5-6 plagg som er helt hvitt) Eller jeg vasker selvfølgelig ikke sengtøy og håndduker sammen med klærne:)

Men har lyst å begynne med sortering :)

Jeg har satt opp 4 kurver på badet:
*håndklær/kluter/sengetøy
*hvitt undertøy
*farget undertøy
*resten

Hvite håndklær og sengetøy vaskes på 90.
Fargede håndklær og sengetøy vaskes på 90.
Hvitt undertøy vaskes på 60.
Farget undertøy vaskes på 60.
Hvite klær vaskes på 40.
Svarte klær vaskes på 40.
Fargede klær vaskes på 40.

Den dagen jeg får det store vaskerommet jeg ønsker meg skal det være en kurv for hver vask, men det har vi ikke plass til pr. i dag.

Jeg har satt opp 4 kurver på badet:
*håndklær/kluter/sengetøy
*hvitt undertøy
*farget undertøy
*resten

Hvite håndklær og sengetøy vaskes på 90.
Fargede håndklær og sengetøy vaskes på 90.
Hvitt undertøy vaskes på 60.
Farget undertøy vaskes på 60.
Hvite klær vaskes på 40.
Svarte klær vaskes på 40.
Fargede klær vaskes på 40.

Den dagen jeg får det store vaskerommet jeg ønsker meg skal det være en kurv for hver vask, men det har vi ikke plass til pr. i dag.

Vi har stort vaskerom nede og badet oppe og det er veldig lite så har plass til max to kurver, og med så lite hvite klær tenkte jeg at hvitt og lyst kunne jo kanskje vaskes sammen :)

Hvordan er det mulig å unngå misfarging da? :o
Etter mange år med misfarging begynte jeg endelig å dele opp i mørke/lyse/håndduker/sengtøy :)

Sorterer alltid tøy! Mye som ikke kan vaskes på forskjellige grader, ull, undertøy som må vaskes høyere, sengetøy og håndklær. Går jo mest i 40 grader da.. Med en baby som griser endel og storebror som er skitten hver dag, så er det mye joggebukser og hettegenserne som skal vaskes :)

Sorterer etter:
- hånduker/sengetøy
- undertøy (skiller ikke på farger)
- farget tøy (skiller av og til på grader og)
- hvitt tøy (skiller av og til på grader og)
-ull

Jeg deler inn slik:
Sengetøy 60 grader + tørketrommel
Håndklær 60/90 grader
Undertøy 60 grader + tørketrommel
Resten 40 grader
Ull på ullvask

Har kombinert vask og tørk

Last edited:
Sorterer alltid tøy! Mye som ikke kan vaskes på forskjellige grader, ull, undertøy som må vaskes høyere, sengetøy og håndklær. Går jo mest i 40 grader da.. Med en baby som griser endel og storebror som er skitten hver dag, så er det mye joggebukser og hettegenserne som skal vaskes :)

Ull vasker jeg for seg selvfølgelig :)
Hvordan er det mulig å unngå misfarging da? :o
Etter mange år med misfarging begynte jeg endelig å dele opp i mørke/lyse/håndduker/sengtøy :)

De få hvite plaggene vi har er enda hvitt :) vet ikke hvordan jeg har klart å unngå det i 9 år :p

Sorterer bestandig. Mørke klær, hvite klær, farga klær, røde + rosa klær, ull, sengetøy + undertøy + håndklær. Så vaskes det på ull, 40, 60 og kok etter som Hva jeg vasker og trengs.

Jeg sorterer sånn:

Hvite/lyse håndklær
Fargede håndklær
Hvitt/lyst sengetøy
Farget sengetøy
Ull
Hvite/lyse klær
Fargede klær
Samboers arbeidstøy
"Delikat" finvask

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi har fem kurver ...rosa, lilla og rødt ..vi har to jenter så den fyller seg fort ...mørke klær , lyse klær , ull/ penvask klær og sengeklær/ håndkle osv .

Sorterer det enkelt
Hvitt tøy/håndklær/sengetøy
Farget tøy/håndklær/sengetøy
Ull for seg selv

Sorterer etter hvitt/lyst tøy, farget, ull/silke, sengetøy.

Jeg vasker håndklær, sengetøy og undertøy sammen på 60 grader, og så mørkt tøy for seg og lyst tøy for seg på 40. Trodde det var vanlig, men ser at jeg gjør det visst litt enkelt :p

Stemoren min vasker slik, alt blandet. Jeg har ALDRI noen av våre klær sammen med deres når jeg er på besøk. De ødelegger klærne med å kjøre bh-er i silke, ullsokker og hvite blondeklær på 60 grader sammen med svarte jeans osv.

Man tror kanskje ikke at klærne blir misfarget, men sammenliknet med faktiske farger er lyserosa blitt grårosa og hvitt gråhvitt.

For ikke å snakke om at klærne blir usannsynlig fort slitt og deformert/krympet når man vasker alt på 60 grader. Lite miljøvennlig er det også.

Her vaskes ull, bambus og silke på ullprogram. Sorteres lyst og mørkt hver for seg.

Lys 60 grader

Mørk 60 grader

Hvit 40 grader

Lyse farger 40 grader

Mørke farger 40 grader

Vasker dere alle undertøy/sokker for seg?:p
Nei!

Vasker undertøy og håndklær/kluter på 60 grader sammen.

Sokkene bare på 40 grader ellers krymper de og blir så fort utslitt. De har heller ikke bakterier i seg slik som truser, så de behøver ikke så høy temp.

Back
Topp