Sorterer dere klærne

Sorterer;
Lyst 60 grader (håndklær, sengetøy og undertøy)
Mørkt 60 grader
Lyst 30/40 grader
Mørkt 30/40 grader
Lys ull
Mørk ull
+ evnt silke / finvask, men det er sjelden

Har fire kurver til oss og to til henne:

- Klær, 40 grader
- BH'er, 60 grader
- Ull og penklær, 30 grader
- Håndklær, 90 grader

- Babyklær og kluter, 60grader
- Babyull, 30grader (både ull og vanlige klær skylles hvis det er bæsj på det før det vaskes)

Jeg vasker alt av klær blandet farge og hviss osv. Eneste er jeans og div sterke fargede klær, de vaskes for seg selv til å begynne med.

Sorterer i kokevask, ull, lyst 40 grader og mørkt 40 grader, rosa/rødt 40 grader, samt at jeans og hettegensere vaskes for seg så ikke glidelåsene ødelegger tynnere plagg.

Stort sett går vanlige klær på 40 grader.
Truser, håndklær og sengetøy på 60 grader.
Ullvask og tech-treningstøy på egne program.
Prøver å fylle maskina mest mulig!

Dere som sorterer i flere kurver,har dere lyst til å legge ut bilder? Hadde vært kjekt å se hvordan dere får plass ;)

Her er vårt system. Disse plastbeholderne er fra Ikea og heter Sortera. De fire nederste tar 60 liter og de to på toppen tar 40 liter mener jeg. Den vi ikke ser står det undertøy på og det vasker jeg på 60grader. Sengklær vasker jeg med en gang jeg tar de av, det tar så mye plass viss ikke. :)

Vedlegg

• 1419797524204.jpg
    1419797524204.jpg
    53,5 KB · Visninger: 29
Deler opp rett før vask - alt utenom klissvåt håndklær+ kluter havner i samme dunk. Deler opp slik for vask;
- hvite klær
- fargete klær
- finvask (selvfølgelig ikke farger og hvitt ilag)
- sengetøy
- håndklær og truser
- ull

Har 5 sorteringer:

Mørkt/mørke farger 40
Hvitt 40
Lyse farger 40
Håndklær og undertøy lyse farger 60
Håndklær og undertøy mørke farger

Sengetøy vaskes på 60 og går rett i maskin når jeg bytter de så trenger ikke egen sortering.

Vi har to dunker, den ene har to rom. Den vanlige inneholder ull, duker og finvask. Den andre er delt opp i mørke og lyse klær. Vasker stort sett alt unntatt jeans på 60° så trenger ikke å sortere mer enn det. Etterpå går alt unntatt noe ull, i tørketrommelen.

Sorterer vasken ja, har seks kurver på vaskerommet: hvitt 60, undertøy 60, farger 40, sort 40, håndklær 90 og ull 40. Sengetøy vasker jeg slltid med en gang, så det har ikke egen kurv

Her er vårt system. Disse plastbeholderne er fra Ikea og heter Sortera. De fire nederste tar 60 liter og de to på toppen tar 40 liter mener jeg. Den vi ikke ser står det undertøy på og det vasker jeg på 60grader. Sengklær vasker jeg med en gang jeg tar de av, det tar så mye plass viss ikke. :)
Wow,dette var lurt ;) Ser ikke ut som det tar så mye plass heller ;) Synd Ikea er så langt unna der jeg bor...

Wow,dette var lurt ;) Ser ikke ut som det tar så mye plass heller ;) Synd Ikea er så langt unna der jeg bor...
De har nettbutikk ;-) Jeg er veldig fornøyd, det er praktisk og tar ikke så mye plass siden man bare stabler de på oppå hverandre.
Nå synest også samboeren min at det er helt greit å hjelpe til med klesvasken. :-)

Her sorteres klærne etter følgende:
Mørkt kulørt 40
Lyst kulørt 40
Hvitt 40
Sengetøy 60
Håndklær 60
Lys ull
Mørk ull

Med fem i familien er det null problem å fylle opp maskinene, og da får jeg det korrekt både med tanke på avfarging og rett vaskemiddel. Da holderklærne seg bedre også.

Ja det har jeg hørt mange si - men JEG ser tydelig missfarging. Har du ikke lagt merke til noe forskjell fra helt nytt tøy? Og ikke minst er jeg nazi på ullvask og finvask og milo og uten skyllemiddel ol. Hater når sambo klarer å vaske ull sammen med bommull med vanlig middel og på vanlig program. Stor forskjell selv om jeg gjerne vasker på samme temp.

Jeg sorterer:

95 - hvitt sengetøy, håndkler og kluter
95 - lyst farget sengetøy, håndkler og kluter
95 - mørkt sengetøy, håndkler og kluter

60 - mørkt sokker og truser
60 - lyst sokker og truser

40 - mørkt tøy
40 - farget litt mørkt tøy
40 - farget lyst tøy
40 - hvitt tøy

40 - finvask hvitt
40 - finvask farget
40 - finvask mørkt

40/30 - Ullvask mørkt
40/30 - Ullvask (lyse) farger
40/30 - Ullvask hvitt

40/30 - håndvaskprogram bher og fine truser mørkt
40/30 - håndvaskprogram bher og fine truser lyst

Har du satt på lapper selv eller?:) hvor mange liter er dine på?

Kokvask - truser/boksere, håndduker og vaskekluter og "kopptuer".
40 grader mørk - alle klær som er mørke
40 grader lyst - alle klær som er lyse/hvite
Ullvask/finvask - ullklær og klær som skal vaskes på finvask
60 grader - sengetøy, mikrofiberkluter o.l.

De fire nederste er 60 liter mens de to på toppen er 40 liter mener jeg. Lappene har jeg printet ut, laminert og limt på selv. :)

Vi har kun 6 kvm bad så må ha noe som tar lite plass :) men kan sikkert skrive på med spritetusj?:) skal bestille 4 bokser når lønna kommer :D

Back
Topp