Barnemattråden

Chriztine

Forumet er livet
Augustmødrene 2014
Desemberskatter 2016
Nå nærmere det seg vel at flere av oss skal begynne med litt smaksprøver på mat.

Hva skal dere begynne med? Her tror jeg at vi begynner med grønnsaksmos. Det sies å være lettere for magen. Tenkte å begynne med en skje med avokadomos om morgenen.

Har dere tenkt til å lage all barnemat selv? Jeg har planer om det. Både grøt og mat.

Begynner dere når ungen er 16uker eller 4mnd på dato? Jeg begynner når hun er 4mnd på dato, tenker jeg.
 
Har vell ikke helt tenkt ut hva vi skal begynne med.. Men kommer til å vente til han er 4mnd på datoen :) og det meste utenom grøt kommer vi nok til å prøve å lage selv :) blir vell å bruke litt på glass nå og da, men veldig enkelt å kunne gi av det vi selv spiser! Er jo bare å vente med å salte/krydre før vi har tatt av mat til han :)
 
Vi stater når hun blir 4mnd! Å da kommer vi til å gi grøt! :) også litt most frukt /fruktnett
 
Her blir det å starte når hun e over 4 mnd. Skal ikkje starte før vi har vært på 4 mnd kontroll. Og da e hun 4 mnd og 1 uke ca.

Vet ikkje helt ka eg skal begynne med. Vi tror hun ikkje tåler melk så godt, da de gangene vi har prøvd med mme, så har hun bare kastet opp igjen med en gang.
Så vi skal snakke om dette på neste kontroll.

Her skal vi lage all mat selv. Min mor har også sakt seg villig til å lage litt mat til oss, men kommer å til å kjøpe litt glass, da flere barn i familien e blitt så vant med hjemme laget mat at de ikkje vil ha glass mat. Har ent med å måtte reise hem fra forskjellige steder fordi man nemlig klarte å glemme maten heme og baby nekter glass mat. Så kommer til å gi glass av og til, men mest hjemmelaget.
 
Fort gjort om man lager mye barnemat på en gang. Håper jeg får vakuummaskin til jul, for da tar barnematen såå lite plass i fryseren.
 
Jeg tenker å vente til seks måneder. Jeg ventet til fem måneder med èn prøvesmak til den eldste men begynte ordentlig på seks måneder og det gikk veldig greit :)
 
Fort gjort om man lager mye barnemat på en gang. Håper jeg får vakuummaskin til jul, for da tar barnematen såå lite plass i fryseren.

Hva slags maskin er det? Har du no link? Sånn at maten blir vakumpakket i plastikk så man slipper å ha glass/bokser i fryseren?
 
Sofia var 4 mnd på datoen i helgen og jeg har kjøpt grøten i fra Nestle som jeg tenkte å prøve. Men tenkte vente til etter 4 måneders kontroll som er på fredag. Fullammer man trenger man ikke begynne med fast føde før de er 6 mnd hvis barnet legger på seg tilstrekkelig og er mett og fornøyd. Vesla her innbilder jeg meg at kan ha behov for litt grøt mot natta for å sove litt lenger av gangen og begynner derfor med grøt. Ellers tenkte jeg lage grønnsaksmos etterhvert. Tenkte begynne med gulrot. Har ønsket oss Philips avent steamer/blender til jul og tenker derfor å lage barnematen selv (utenom grøt :p )
 
Skal fortsatt fullamme til hun er 6mnd, men starter med smaksprøver uansett :)
i dag har jeg kjøpt meg ny food processor, så da kan jeg lage grøt fra bunn også.
 
Del gjerne fremgangsmåte og oppskrifter på barnematen dere lager fra bunnen. Jeg er i overkant dårlig på kjøkkenet og trenger det inn med teskje...;) Hehe..
 
Del gjerne fremgangsmåte og oppskrifter på barnematen dere lager fra bunnen. Jeg er i overkant dårlig på kjøkkenet og trenger det inn med teskje...;) Hehe..
Ja, tenkte vi kunne bruke denne tråden på det :D Greit å dele litt tips og triks :)
 
Jeg startet med (ris)grøt og etter hvert aprikosmos.
Aprikosmosen er fortsatt favoritten hans (snart 9 mnd)
 
Tenker å starte på 4 mndr på dato. Er nok lurt å starte med noe søtt, siden baby er vant med den søte mm. Søtpotetmos var suksess med storebror,og han elsker det fortsatt (22 mndr). Søtpotet,gulrot,aprikosmos :)
 
Starter når hun er 4 mnd, på dato. Kommer til å primært prøve å gi av vår middag, mose grønnsaker etc med stavmikser, uten å tilsette salt eller noe. Ellers kanskje avokado og banan? Mulig det blir litt grøt også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Leste at banan bør være godt moden om man skal gi pga at det kan gi litt treg mage. Ellers har jeg hørt om mange som gir avokado og banan sammen :)
 
Hvordan lager dere grøt? Husker med nr 1 så laga jeg maten selv bortsett fra gråten, å når det var pappa helg (etter fylt 1 år ) så sendte jeg med middag:p hohoho :p
 
Lager det av korn eller forskjellige meltyper som man bare kjører i food processoren :) Veldig lett egentlig.
Gleder meg til å lage!
 
Back
Topp