Synes dere jeg er en gammel mamma?

Synes det er verre når barn føder barn jeg da... Tenk all den liverfaringen du har i motsetting til en ung fjott på 23 ;) Da har livet såvidt begynt, man har knapt møtt motgang.. Jeg har virkelig vokst på årene fra 23 - 28, å regner med jeg blir litt mer voksen før jeg blir 30 :)

Mitt barn hadde heller ikke hatt oldeforeldre om han hadde kommet mye tidligere! Men som du sier, besteforeldre mellom 50-60 er ungt! OG gjett om de stiller opp da, om de bare får lov :) Man blir ikke voksen før man lærer å være barnslig :D
Nå var jeg en ung "fjott" på 23 da jeg ble gravid med min første. Jeg føler faktisk ikke at jeg sitter på så mye mer livserfaring siden den gang. Men nå var jeg mer moden som 23 enn mange gjevnaldrede da. Folk er forskjellige - både den ene og den andre veien. Her er besteforeldrene i samme alder på begge sider. Mamma er ung til sinns og i fysikken. Pappa er fysisk syk men ung til sinns. De to på andre sida er gamle, selv om de er gjevnaldrede. Alder har ikke noe å si synes jeg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nå var jeg en ung "fjott" på 23 da jeg ble gravid med min første. Jeg føler faktisk ikke at jeg sitter på så mye mer livserfaring siden den gang. Men nå var jeg mer moden som 23 enn mange gjevnaldrede da. Folk er forskjellige - både den ene og den andre veien. Her er besteforeldrene i samme alder på begge sider. Mamma er ung til sinns og i fysikken. Pappa er fysisk syk men ung til sinns. De to på andre sida er gamle, selv om de er gjevnaldrede. Alder har ikke noe å si synes jeg.

Ung fjott var å sette ting på kanten i forhold til at man er gammel som 30 ;) Var ikke mer enn 24 da vi startet prøvingen med å bli gravid.. Jeg har vokst masse på de årene, selv om jeg hadde en del liverfaring og var mer moden enn andre gjevnaldrene... Folk er forskjellig og heldigvis for det :)

Ser mange skriver at de vil ha jobb, utdannelse og bolig på stell før de får barn, men det viktigste for meg er definitivt å ha en partner som jeg tror er en god far!!
Jeg har vært klar for å få barn siden jeg var 18, men det var ikke før jeg ble 25 at jeg fant en jeg ville ha barn med.
Og så tok det 3 år til før HAN ble klar.
Det er ikke bare å bli smelt på tjukka for meg, jeg er opptatt at av foreldrene skal holde sammen også.
Jeg har hatt andre kjærester før han jeg har barn med nå, men ingen av dem har vært "verdige" kandidater som far til mitt barn.
Mamma og pappa gikk fra hverandre før jeg var 1 år, så jeg er vokst opp som kasteball.
Ikke kult!! Det vil jeg ikke at mitt barn skal oppleve, så derfor tok det sin tid.
Det er viktigere å ha forholdene til rette når man skal få barn, enn hvor gammel man er.

Selv om mamma var nesten 34 da hun fikk meg er det ingen som kan kalle henne kjedelig!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Ser mange skriver at de vil ha jobb, utdannelse og bolig på stell før de får barn, men det viktigste for meg er definitivt å ha en partner som jeg tror er en god far!!
Jeg har vært klar for å få barn siden jeg var 18, men det var ikke før jeg ble 25 at jeg fant en jeg ville ha barn med.
Og så tok det 3 år til før HAN ble klar.
Det er ikke bare å bli smelt på tjukka for meg, jeg er opptatt at av foreldrene skal holde sammen også.
Jeg har hatt andre kjærester før han jeg har barn med nå, men ingen av dem har vært "verdige" kandidater som far til mitt barn.
Mamma og pappa gikk fra hverandre før jeg var 1 år, så jeg er vokst opp som kasteball.
Ikke kult!! Det vil jeg ikke at mitt barn skal oppleve, så derfor tok det sin tid.
Det er viktigere å ha forholdene til rette når man skal få barn, enn hvor gammel man er.

Selv om mamma var nesten 34 da hun fikk meg er det ingen som kan kalle henne kjedelig!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Viktig poeng! :)

Til trådstarter - nei du er ikke gammel!! Jeg tenker det er positivt med livserfaring før man får barn. Er ikke alle unge foreldre som passer til å bli foreldre fordi de er altfor unge, og det er andre som er for gamle igjen og som heller ikke passer til foreldrerollen.

Det er vel opp til hver enkelt når det passer for dem å få barn, og hva man bør og ikke bør er noe jeg syns blir feil av FruFrøken å si. For deg er det kanskje slik at du vil være ferdig med barn når du er 30, men for andre så passer ikke det. Er ikke alle som er i et fast stabilt forhold i 20-årene, eller som ønsker å få barn da.

Selv er jeg 24 og ferdig med høyere utdannelse. Jeg har vært i et fast forhold i 4 og et halvt år. Han er i 30-årene og har fast jobb. Da jeg var ferdig med utdannelsen min så følte vi det var riktig tidspunkt. Jeg er heldig som er ferdig med studiene nå, og som hele tiden har visst hva jeg ville bli. Det er det ikke alle som vet. Ikke alle som er så heldige å ha jobb, hus og bil før

Er så enig! ;)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Synes det er verre når barn føder barn jeg da... Tenk all den liverfaringen du har i motsetting til en ung fjott på 23 ;) Da har livet såvidt begynt, man har knapt møtt motgang.. Jeg har virkelig vokst på årene fra 23 - 28, å regner med jeg blir litt mer voksen før jeg blir 30 :)

Mitt barn hadde heller ikke hatt oldeforeldre om han hadde kommet mye tidligere! Men som du sier, besteforeldre mellom 50-60 er ungt! OG gjett om de stiller opp da, om de bare får lov :) Man blir ikke voksen før man lærer å være barnslig :D
Syns kommentaren din er like blåst som hun som mener alle burde være ferdig med barn innen 30. Ung fjott på 23, du.. En på 23 og en på 33, kan så og si ha vært igjennom masse! Uansett om man ikke har det, så betyr ikke det at det passer bedre å bli mor etter 30. En ting som er felles enten man er ung eller eldre er at morsrollen er en ny ting uansett alder! Spiller da vel ingen rolle hvor gammel man er, og spar meg for kommentarer om at unge ikke har mye livserfaring for det er helt individuelt :)

Syns kommentaren din er like blåst som hun som mener alle burde være ferdig med barn innen 30. Ung fjott på 23, du.. En på 23 og en på 33, kan så og si ha vært igjennom masse! Uansett om man ikke har det, så betyr ikke det at det passer bedre å bli mor etter 30. En ting som er felles enten man er ung eller eldre er at morsrollen er en ny ting uansett alder! Spiller da vel ingen rolle hvor gammel man er, og spar meg for kommentarer om at unge ikke har mye livserfaring for det er helt individuelt :)

Sier det igjen! Min kommentar var sotte litt på kanten! Det har jeg skrevet i flere innlegg etterpå... Vi startet selv prøvingen da vi var 24, men her tok det mange år før det gikk vår vei... Hadde det gått her også på første forsøk hadde jeg vært 24 og ikke 28 når jeg fikk mitt første barn.

Jeg hadde mye livserfaring når jeg var 24, men har enda mer nå! :)

Sier det igjen! Min kommentar var sotte litt på kanten! Det har jeg skrevet i flere innlegg etterpå... Vi startet selv prøvingen da vi var 24, men her tok det mange år før det gikk vår vei... Hadde det gått her også på første forsøk hadde jeg vært 24 og ikke 28 når jeg fikk mitt første barn.

Jeg hadde mye livserfaring når jeg var 24, men har enda mer nå! :)

Men hvordan skal man måle om man har nok livserfaring? Når det gjelder det å produsere barn setter naturen en stopper for det, men du møte ikke plutselig på et skilt som forteller deg at du har fått nok livserfaring til å få barn..

Men hvordan skal man måle om man har nok livserfaring? Når det gjelder det å produsere barn setter naturen en stopper for det, men du møte ikke plutselig på et skilt som forteller deg at du har fått nok livserfaring til å få barn..

Nok livserfaring til hva? Sier ikke at man må ha så eller så mye livserfaring for å få barn..Det jeg vil fram til et at jo eldre man blir jo mer livserfaring får man!
På godt og vondt!

Noen kvinner er fruktbar til de godt opp i årene andre kommet i en tidlig overgangsalder, man vet aldri hva som gjelder for seg..

Min mor fikk meg da hun var 20 og broren min uken før hun ble 18... Hadde det vært opp til meg hadde jeg sett at hun ventet 10år helst. For nå går hun rundt som en 43åring som tror hun er 18 fortsatt.. Og har generelt vært en litt mindre ansvarlig og seriøs mamma, og mer den litt kjipe venninnen. Jeg er selv 23, og prøver på første, men både jeg og samboer (29) er enige i at jeg er mye mer moden enn hun. Har vært heldig og tatt utdannelse, arvet firma og eier biler og bolig i tidlg alder. Hadde nok ellers lett kunnet vente til jeg ble 30+ , men nå synes jeg det passer tross min unge alder :)

✌️

Poenget er vel om man er moden nok til å få barn eller ei... og litt livserfaring skader vel ikke.

Syns du er ung mor jeg :) å få unge når man er 36 er ikke gammelt min mor fikk da ho va 36 år syns ikke ho va for gammel :)

Så bra for dere da at dere har fått det til å klaffe med alt og har fått de barna dere ønsker dere allerede! Alle er dessverre ikke like heldige, og jeg blir mektig provosert av at det indirekte sies at jeg er for gammel til å være forelder til min nydelige lille skatt.

Februar-14 mamma <3
Huff må si meg enig med bmc om å være kraftig provosert av frufrøken om hva hu mener for jeg mener at bmc er en ung å flott mor ♡ å jeg er nu 21år selv å va nu sånn egentlig 20år når ho ble født ble 21 i mai. Å jeg syns at både jeg å bmc er unge mødre :) ikke bry deg om det ho sier bmc å dere andre over 30 syns dere er unge flotte mødre jeg tenker slik at når du er fylt 35 å oppover er du mer voksen mor men fortsatt ung :)

• Liker
Reactions: BMC
Jeg fikk min første da jeg var 17 år( han 19). Og fikk min 3 i år da jeg hadde fyllt 27. Det er veldig stor forskjell å bli mor nå i forhold til da. Jeg har bestandig vært moden og hatt et ønske om å bli mor tidlig. Hele veien har jeg følt meg som en god mor. Min datter på 10 år er en snill,ansvarsfull og glad jente. Jeg kunne ikke tenkt meg livet annerledes :)

Har bestandig hatt en tanke om at JEG ville være ferdig å produsere barn før jeg ble 30. Jeg har fått min tredje nå og kjenner at jeg lett kunne fått enda en om noen år, det sier han også,som fyller 30 om noen få måneder ;)
Våre foreldre er unge besteforeldre. 50 år på begge sidene. Og det har vært en kjempefordel for oss.

De fleste unge foreldre går kanskje fra hverande etter kort tid men vi to har nå holdt sammen i 11 år,fått 3 perfekte friske barn sammen,har hus og bil. katt og hund og livet kunne ikke blitt mer perfekt :) :)

Og for å svare på spørsmålet ditt,kun du bestemmer aldersgrensen din for å få barn. Ønsker dere flere barn og føler det er helt rett så kjør på :D
Ingen kan komme å fortelle meg at jeg som feks 38 åring ikke kan få flere barn fordi DE synes jeg er for gammel!

Min tanke er at man selv vet best når det passer å få et barn. De fleste ønsker å ha visse ting i orden først, både en god barnefar, bolig, bil etc, mens andre klarer foreldrerollen helt fint selv om alt dette ikke er i orden. Og så tenker jeg at idealet ikke nødvendigvis er å få barn i ung alder. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 29. Det passet meg veldig bra, da jeg hadde alt "i orden" før barnet kom. I tillegg har jeg fått være egoistisk og reist masse over hele verden og opplevd masse etter eget ønske. For meg kjennes det bra og jeg er glad for at jeg fikk noen år med det før jeg skulle ta vare på en liten familie. Alt i alt kan man få barn fra man er ung til man er gammel og det er både noe positivt og negativt med begge deler. Min mor var 40(!) da hun fikk meg. Det var i øvre kant og jeg ønsker selv å få mine barn før jeg bikker 40, men for andre passer også en høy foreldrealder bra. Alt i alt har det vel ikke noe å si hva noen få enkeltindivider mener, så lenge vi selv er fornøyde med våre valg og vår livssituasjon :) Og det viktigste for barna er at de er elsket og godt ivaretatt, og det kan både unge og eldre foreldre bidra til! :)

Jeg syns det er merkelig hvor tidlig man plutselig er "gammel" nå :p midten av 30? Derimot noen damer som begynner å prøve på kunstig måte ETter overgangsalderen er for meg veldig unaturlig. For da har kroppen sagt ifra. Mamma og pappa var "gamle" pappa er mye rart men aldri kjedelig og noen ganger på barne skolen plage det meg at mamma så gammel ut ift de andre mødrene og jeg ble litt flau noen ganger da nye mennesker sa for eks, ja der er bestemor osv. Men flau over mamman sin skal mam vel være som barn av og til uansett :p
Men idag er hun bestemor og har maange år foran seg med mini'n min og meg og sine andre barn selvom hun var såkalt gammel da hun fikk barn.

Og alle har da forskjellig livssituasjon mange har jo alt på stell innen 20 åra , jeg selv følte meg veldig ung da jeg ventet baby som 23..
Syns ikke det er rart akkurat å se damer over 30-35 med baby ute? Som det også stod en plass her

Last edited:
Nok livserfaring til hva? Sier ikke at man må ha så eller så mye livserfaring for å få barn..Det jeg vil fram til et at jo eldre man blir jo mer livserfaring får man!
På godt og vondt!

Noen kvinner er fruktbar til de godt opp i årene andre kommet i en tidlig overgangsalder, man vet aldri hva som gjelder for seg..

Er uenig i det med alder og livserfaring. Noen har stått på egne ben fra se var 18 år, jobbet ved siden av skole og bodd alene. Kan ha møtt mye motgang og utfordringer i livet på mange forskjellige måter. Noen 28åringer bor fremdeles hjemme eller nettopp flyttet ut, har festet og levet ungdsomslivet. Hatt stor støtte i mammas/pappas penger. Har ikke hatt store bekymringer i livet eller måttet tatt så mye ansvar for noe.

Så lenge man kan bli gravid, er man jo strengt talt ikke for gammel.

MEN, personlig ønsker jeg ikke å få barn når jeg har passert 31-32... Første barnet fikk jeg når jeg var 20, nå er jeg gravid med nr 2. (er 27 nå) Hvis vi skal ha enda en etter dette, blir det 2 tette.
Moren min fikk barn fra hun var 18-26 (vi er 3 i søskenflokken) og jeg har alltid satt pris på å ha en ung og sprek mamma.

Til TS: når du spør ett slikt spørsmål så må du forvente å få alle sine meninger. Noen synes det er gammelt, andre synes det ikke. Det er jo ett veldig subjektivt spørsmål!
Det som til slutt teller er hvordan DU føler deg, og husk på at kroppen selv setter en grense for når man ikke skal kunne produsere flere barn. :)

Kom til å tenke på "alt på stell" i forbindelse med utdanning, jobb, hus osv. Hva legger dere (ts var det vel som skrev det) i det? Jeg er glad jeg har fast jobb og mulighet for ulønnet permisjon, altså kunne være hjemme litt lenger. Har råd til vaskehjelp ved bekkenløsning, ks, kolikk og søvnmangel. Men det er jo også individuelt når man har alt dette (hus, utdannelse, fast jobb, god økonomi osv).

Kom til å tenke på "alt på stell" i forbindelse med utdanning, jobb, hus osv. Hva legger dere (ts var det vel som skrev det) i det? Jeg er glad jeg har fast jobb og mulighet for ulønnet permisjon, altså kunne være hjemme litt lenger. Har råd til vaskehjelp ved bekkenløsning, ks, kolikk og søvnmangel. Men det er jo også individuelt når man har alt dette (hus, utdannelse, fast jobb, god økonomi osv).

Jeg har "ingenting på stell", vi klarer oss fint allikavel :p vet ikke hva folk legger i det jeg, føler bare ikke det er nødvendig for å få barn. Det optimale er vel å ha utdannelse, god jobb, god økonomi, hus, bil +++ på plass, men gutten min lider ikke noen nød selv om vi ikke har alt det. Han har alt han trenger og enda litt til ;)

Back
Topp