Synes dere jeg er en gammel mamma?

Nei så klart ikke! :) Jeg bare synes det er godt å ha de tingene på plass når situasjonen først er sånn. ;)

Ja. Jeg er også sånn som liker å ha ting på stell. Men i den alderen jeg er i, så er det jo ikke normalt.

Heldigvis håper jeg jobb ikke er så langt unna, og da kan vi begynne å se på hus :)

Til trådstarter - nei du er ikke gammel!! Jeg tenker det er positivt med livserfaring før man får barn. Er ikke alle unge foreldre som passer til å bli foreldre fordi de er altfor unge, og det er andre som er for gamle igjen og som heller ikke passer til foreldrerollen.

Det er vel opp til hver enkelt når det passer for dem å få barn, og hva man bør og ikke bør er noe jeg syns blir feil av FruFrøken å si. For deg er det kanskje slik at du vil være ferdig med barn når du er 30, men for andre så passer ikke det. Er ikke alle som er i et fast stabilt forhold i 20-årene, eller som ønsker å få barn da.

Selv er jeg 24 og ferdig med høyere utdannelse. Jeg har vært i et fast forhold i 4 og et halvt år. Han er i 30-årene og har fast jobb. Da jeg var ferdig med utdannelsen min så følte vi det var riktig tidspunkt. Jeg er heldig som er ferdig med studiene nå, og som hele tiden har visst hva jeg ville bli. Det er det ikke alle som vet. Ikke alle som er så heldige å ha jobb, hus og bil før de er 30.
Enig! :)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg er den slemme og sier ja. Jeg mener man bør være ferdig med å få barn før man blir 30. Jeg er 23, gubben er 27. Vi eier hus som er mer enn stort nok, to bilerig har fast, stabil inntekt. Vi blir ikke rike, men vi kan kjøpe det vi må, ferier blir det et annet år ;) også er vi gleldsfrie før vi fyller 50, det er et stort pluss :)

Sent from my iPhone using BV Forum
For noe tullprat! Hvorfor i alle dager skal man være ferdig til 30??

Det finnes ingenting i denne verden du kan tilby dine barn som ikke jeg kan tilby mine, selv om jeg er syv år eldre ;)

Jeg regner med at FruFrøken har formulert seg ufattelig dårlig, og at det hun heller mener er at hun gjerne ønsker å få barn før hun blir 30 :-)

Nei du er ikke gammel!

Jeg fikk min første i februar og ble 32 i mai. Vi har lyst på minst 1 barn til, kanskje 2 tilogmed. Og vi har heller ikke planer om kjempetette barn :)

Dette er så individuelt fra person til person og par til par! Vi har vært gift i snart 9 år, men vi var ikke klar for dette før nå. Mens andre er klar for barn før de fyller 20 uten at det er feil det heller.

Vi er et sånt par som ønsket å få på plass en del ting før vi fikk barn. Og så har vi reist utrolig masse disse årene før vi fikk barn som naturlig nok må begrenses litt nå.

Vi har ingen utdannelse noen av oss, og ikke hus eller. Men vi har trygg og god inntekt, bil og leilighet og det er noe vi synes var viktig før vi ble flere.

Ikke tenk på at du er gammel bare fordi du har rundet 30, det er bare tull.
Alt til sin tid :)

Jeg traff ikke mannen i mitt liv før jeg var 30, så litt vanskelig å være ferdig med barn før det... Men jeg satt selv som 21 og mente at JEG (og bare meg, ikke resten av befolkninga) skulle være ferdig med de barna jeg skulle ha innen jeg var 28! Ble ikke helt som planlagt gitt ;) føler allikavel ikke at jeg er dårligere egnet som mor fordi jeg i følge noen er "gått ut på dato" og ikke burde fått barn!

Februar-14 mamma <3

Hvorfor mener du man bør være ferdig med barn før man er 30? Av hvilke grunner? Synes kanskje det var litt hardt å si så derfor lurer jeg på hvorfor du synes det? :)

Jeg har alltid tenkt at jeg tror det er kjedelig å ha gamle foreldre. Også tenker jeg at om jeg får barnebarn har jeg veldig lyst til å følge opp de slik som mine besteforeldre har gjort og nå gjør med sine oldebarn. Mini har ei tippoldemor, fem oldeforeldre, fire av de på min side og fire besteforeldre. De er unge og spreke alle sammen, og står klare med bæremeisen til fjellturene til sommeren og skiturer til neste vinter :) Jeg vet at en 20åring kan ha helse som en 80åring og motsatt, men normalt sett er det ikke slik. Fra naturens side skal man vel absolutt ikke vente til man er over 30 med å starte produksjon. Jeg har ingen tall eller kilder å henvise til, men jeg vil tro at det er flere som sliter med å bli gravide nå enn det var før, av den enkle grunn at man venter for lenge.

Jeg har forståelse for at ikke alle "kan" få barn i 20årene, men jeg tror at det er det mest ideelle.

Hadde du snakket om folk som får barn i førtiåra så hadde jeg skjønt mer av hva du mener, men tretti?? Jeg føler meg ikke en dag over 20 så jeg klarer seriøst ikke å ta innover meg hva du snakker om :P

sitter på padda!

Jeg er den slemme og sier ja. Jeg mener man bør være ferdig med å få barn før man blir 30. Jeg er 23, gubben er 27. Vi eier hus som er mer enn stort nok, to bilerig har fast, stabil inntekt. Vi blir ikke rike, men vi kan kjøpe det vi må, ferier blir det et annet år ;) også er vi gleldsfrie før vi fyller 50, det er et stort pluss :)

Hvorfor mener du at man bør være ferdig å få barn nå man er 30?

Vi begynte å prøve å få barn når jeg var 24, mini kom når jeg var 28. Blir 29 i år noe som vil si at jeg ikke rekker 2barn innen fylte 30. Så da bør ikke vi få flere barn i dine øyne? Jeg vil jo påstå at man gjerne ikke får barn før man er 25, fordi man skal leve ungdomstiden, studere og danne et grunnlag for livet videre. Joda, noen rekker det før fylte 25, men det er ikke alle..

Gjenomsnittsalder er for kvinner som føder for første gang i Norge er 28,6år. I noen landsdeler er den høyere og andre lavere.. Godt vi har forskjellige meninger :)

Fra naturens side skal man vel kanskje begynne å produsere når man begynner å menstruere, i så fall er vi vel steingamle hele gjengen :p

Februar-14 mamma <3

Jeg har alltid tenkt at jeg tror det er kjedelig å ha gamle foreldre. Også tenker jeg at om jeg får barnebarn har jeg veldig lyst til å følge opp de slik som mine besteforeldre har gjort og nå gjør med sine oldebarn. Mini har ei tippoldemor, fem oldeforeldre, fire av de på min side og fire besteforeldre. De er unge og spreke alle sammen, og står klare med bæremeisen til fjellturene til sommeren og skiturer til neste vinter :) Jeg vet at en 20åring kan ha helse som en 80åring og motsatt, men normalt sett er det ikke slik. Fra naturens side skal man vel absolutt ikke vente til man er over 30 med å starte produksjon. Jeg har ingen tall eller kilder å henvise til, men jeg vil tro at det er flere som sliter med å bli gravide nå enn det var før, av den enkle grunn at man venter for lenge.

Jeg har forståelse for at ikke alle "kan" få barn i 20årene, men jeg tror at det er det mest ideelle.
Men hvis mannen din kommer om 4 år og kunne tenkt seg et barn til, er det da totalt uaktuelt fordi han er "for gammel"? Bare lurer jeg...

Februar-14 mamma <3

Det blir vanskelig å være ferdig med barn til man er 30 om man ønsker å ha utdanning, jobb, økonomi osv. For min del har det ikke vært et helt frivillig valg å være over 30. Men å få barn da jeg var 22 var helt uaktuelt.

Det er jo fordeler og ulemper med begge deler så klart. Jeg bor i en by, og her virker det som det er en god blanding unge og litt eldre mødre. I min omgangskrets har mange fått barn det siste året.

Har registrert at flere unge mødre ser ned på oss "gamlisene", men ser også at mange av de (ikke her på forumet, altså) hverken har jobb eller utdannelse. Da tenker jeg at de kan få det litt tungt i framtiden. Det er faktisk noe i det å ha litt orden i sakene, og litt livserfaring. Men når det er sagt så finnes det så klart mange ressurssterke unge mødre også! :)
Jeg syns ikke 33/34 er gammelt, selv om det biologisk sett er da det kan begynne å bli vanskeligere å få barn.

Jeg er 24. Fikk mitt første barn som 22 åring mens jeg gikk på universitet. Fullførte skolen som planlagt uten pauser, og fikk mitt andre barn som 24 åring. Både mannen og jeg har god inntekt, vi eier bil, men leier(!). Det har ingenting med alder å gjøre. Finnes ikke noen perfekt tid å få barn på. Det er fordeler og ulemper uansett hvor gammel man er, eller hvor godt etabelert man er. Er man 40 og skal begynne å få barn fordi man ønsket å ha god råd syns jeg det rart, men 34 er ikke gammelt selv om det heller ikke er ungt.

Eldre kvinner like fruktbare som yngre.

For deg er det nok det mest ideelle. Men du har kanskje vært litt heldig som har et forhold, bil, hus og stabil økonomi? Hvis du ikke hadde hatt det, så hadde du kanskje havnet i rekken av dem som ikke får barn før de er 30?

Det blir feil å si at de fleste bør være ferdig med å få barn før de er 30, bare fordi det er noe du ønsker for deg selv, av forskjellige grunner. Og det er jo ganske provoserende når flere her inne, av forskjellige årsaker, ikke har fått barn i 20-årene.

Når ble 30 gammelt?? 30 er de nye tyveårene:D:D

Når man er i 30 årene, føler man seg akkurat som tidligere, bare med mer livserfaring,, :) Man går ikke med gåstol de nærmeste årene heller..

Jeg blir oppgitt når jeg leser om de som sier det ser snålt ut at noen på over 30 år går med barnevogn.. what??
Jeg er sikker på at oppfattelsen endres når man selv runder det magiske tallet;)

Men hvis mannen din kommer om 4 år og kunne tenkt seg et barn til, er det da totalt uaktuelt fordi han er "for gammel"? Bare lurer jeg...

Februar-14 mamma <3

Jupp. Kan heller ikke tenke meg å ha mer enn to barn.

Jupp. Kan heller ikke tenke meg å ha mer enn to barn.
Så bra for dere da at dere har fått det til å klaffe med alt og har fått de barna dere ønsker dere allerede! Alle er dessverre ikke like heldige, og jeg blir mektig provosert av at det indirekte sies at jeg er for gammel til å være forelder til min nydelige lille skatt.

Februar-14 mamma <3

Vi prøvde å få barn fra vi var 23 og frem til prøverør ikke klaffa.. ( da var vi 32). Så da skulle vi ha gitt opp håpet og drømmen på barn da. Neinei!

Jeg blir 34 i høst og fikk mitt første biologiske barn nå i februar. Håper vi får flere bio-barn. Men er takknemlig for den ene vi har fått, og fosterdatteren vår.

Vi prøvde å få barn fra vi var 23 og frem til prøverør ikke klaffa.. ( da var vi 32). Så da skulle vi ha gitt opp håpet og drømmen på barn da. Neinei!

Jeg blir 34 i høst og fikk mitt første biologiske barn nå i februar. Håper vi får flere bio-barn. Men er takknemlig for den ene vi har fått, og fosterdatteren vår.

Åååååh! Klem til deg. <3

Så bra for dere da at dere har fått det til å klaffe med alt og har fått de barna dere ønsker dere allerede! Alle er dessverre ikke like heldige, og jeg blir mektig provosert av at det indirekte sies at jeg er for gammel til å være forelder til min nydelige lille skatt.

Februar-14 mamma <3

Du er ikke for gammel!!!! Hahaha!!!!

Back
Topp