Dåp, navnefest eller annet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Har dere noen formening om hva dere vil velge for det kommende barnet?

Dere med barn fra før, hva valgte dere?

Begrunn gjerne deres valg :-)

Vi velger dåp, av tradisjonelle årsaker. I tillegg har vi kristelig familie:)

Termin 4. januar :)

Det blir dåp her også :)

Blir dåp her :)

---------------------------------------
♡ Vi venter nummer 3 ♡
☆Januar 2015☆

Her blir det en stor ett års dag.
Har ikke lyst til å ta ett så viktig valg for barna.
Blir unektelig litt rart når storesøsteren har valgt å døpe seg til neste år.
(Hun er er selvbestemt kristen)
Jeg er selv fra en katolsk fam, min x-mann fra en ateistisk, min nåværende mann er protestant.

Dere som velger dåp er dere kristne eller er det kun pga tradisjon/familiforventninger/rammen rundt dåpen?

Her blir det dåp:) Handler om at det er det som føles riktig for meg, selv om jeg ikke regner meg som mer enn "barnetro-kristen". Så får ungene velge selv videre når de blir store nok. Mannen er ateist, men synes det er greit med dåp siden det er viktig for meg. At det er tradisjon har lite å si for avgjørelsen. Det bare føles naturlig og riktig:)

Sent from my iPad using BV Forum

Blir dåp her. Mine 3 andre er døpt også.

Sent from my iPhone using BV Forum

Her blir det dåp ;) Jeg har vokst opp med kristen barnehage, søndagsskole og ellers en del fritidsaktiviteter i regi av kristne menigheter, og har ikke tatt noe skade av det :p Kirken og troen har for meg alltid vært en trygg havn som jeg har kommet tilbake til mange ganger, og selv om det er noen saker jeg er uenig med kirken om, ønsker jeg at mine barn skal vokse opp med den samme opplevelsen jeg har hatt. Jeg tror ikke barn har vondt av religion - så lenge det ikke blir snakk om ekstremisme ;) Mine foreldre ga meg en trygg bakgrunn, og så fikk jeg velge selv. Å gå fra religion til ateisme kan være mye enklere enn det motsatte, har jeg lært som RLE-student. Hvor riktig det er vet jeg jo ikke, men jeg håper jeg får mine barn til å forstå at de får ta valget selv når de blir eldre, uten at det har noen betydning for mitt forhold til dem :)

Mannen er ikke spesielt "religiøs" av seg, men han er døpt og konfirmert og liker tradisjoner :)

Det blir barnedåp ja. De to (tre) eldste er døpt, så vi gjør det litt av likhetsprinsippet, litt av tradisjon, og så hører vi begge til DNK, selv om jeg nok er en god del oftere i kirken enn samboer så ønsker han også dåp.

Her blir det dåp ;) Jeg har vokst opp med kristen barnehage, søndagsskole og ellers en del fritidsaktiviteter i regi av kristne menigheter, og har ikke tatt noe skade av det :p Kirken og troen har for meg alltid vært en trygg havn som jeg har kommet tilbake til mange ganger, og selv om det er noen saker jeg er uenig med kirken om, ønsker jeg at mine barn skal vokse opp med den samme opplevelsen jeg har hatt. Jeg tror ikke barn har vondt av religion - så lenge det ikke blir snakk om ekstremisme ;) Mine foreldre ga meg en trygg bakgrunn, og så fikk jeg velge selv. Å gå fra religion til ateisme kan være mye enklere enn det motsatte, har jeg lært som RLE-student. Hvor riktig det er vet jeg jo ikke, men jeg håper jeg får mine barn til å forstå at de får ta valget selv når de blir eldre, uten at det har noen betydning for mitt forhold til dem :)

Mannen er ikke spesielt "religiøs" av seg, men han er døpt og konfirmert og liker tradisjoner :)

Har gått på katolsk jenteskole og har nok ikke tatt skade av det.
Hvordan det er å gå fra relgion til ateist eller omvendt vet jeg lite om men har ikke plaget jenta mi nevneverdig, hun ser på det som ett pluss for hun har mye å si i forhold til hvordan hennes dåp og tilhørende selskaper vil bli.
Hun får ett med fam og ett med vennekretsen. Kjolen hun skal bruke er en omsydd brudekjole som hun har funnet selv.
Jeg går i kirken jevnlig og samme med min mann men vi er nøye på at de skal lære om alle religioner og at vi støtter de uannsett hva de velger.

Glemte å si at jeg personlig mener en tar fra barnet ett selvstendig valg om en velger dåp/navnefest derav måten vi gjør det på :-)

Har gått på katolsk jenteskole og har nok ikke tatt skade av det.
Hvordan det er å gå fra relgion til ateist eller omvendt vet jeg lite om men har ikke plaget jenta mi nevneverdig, hun ser på det som ett pluss for hun har mye å si i forhold til hvordan hennes dåp og tilhørende selskaper vil bli.
Hun får ett med fam og ett med vennekretsen. Kjolen hun skal bruke er en omsydd brudekjole som hun har funnet selv.
Jeg går i kirken jevnlig og samme med min mann men vi er nøye på at de skal lære om alle religioner og at vi støtter de uannsett hva de velger.

Både som person, vordende mor og kommende RLE-lærer er jeg også opptatt av at barna skal lære om alle religioner og livssyn - og jeg ønsker ikke å presentere noe som absolutte sannheter. Hva barna senere velger har ingenting å si for meg, men jeg ønsker at de skal ha det samme utgangspunktet som jeg fikk fra mine foreldre og være utrustet med kunnskap, sunne verdier og en åpenhet som gjør det enklere å møte verden :)

Jeg har aldri følt at jeg ble fratatt noe valg fordi jeg ble døpt - og slik håper jeg det også blir for mine barn. Men dette er helt opp til hver enkelt, det viktigste er å lære barna at det er lov å ta et annet valg enn foreldrene.

Både som person, vordende mor og kommende RLE-lærer er jeg også opptatt av at barna skal lære om alle religioner og livssyn - og jeg ønsker ikke å presentere noe som absolutte sannheter. Hva barna senere velger har ingenting å si for meg, men jeg ønsker at de skal ha det samme utgangspunktet som jeg fikk fra mine foreldre og være utrustet med kunnskap, sunne verdier og en åpenhet som gjør det enklere å møte verden :)

Jeg har aldri følt at jeg ble fratatt noe valg fordi jeg ble døpt - og slik håper jeg det også blir for mine barn. Men dette er helt opp til hver enkelt, det viktigste er å lære barna at det er lov å ta et annet valg enn foreldrene.

La oss bare være enige om å være uenige.

Bra at dere lærer de om de forskjellige religionene og at de kan få gå sine egne veier, iallefall :-)

Barnedåp hadde me. Mest pga tradisjon, men også fordi me høyrer til DNK :-)

Her blir det dåp etter tradisjon:)

Termin 4. Januar:)

Back
Topp