Syden med baby

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hei jenter ,

Jeg har begynt å kjede meg i dette været som er nå om dagen... Blir mye innesitting pga dårlig vær, og jeg kjenner jeg nesten er desperat etter en liten ferietur snart.

Vi har derfor begynt å vurdere en liten uke til Kroatia. Vi vurderer å reise i juli/august, da er baby 4 mnd.

Det jeg lurer på er hvordan gjør man det med pass?
Tar det lang tid å få?
Kan man få pass når man enda ikke har fått navnet godkjent?

Må man ha vaksine før man reiser?

Og til slutt: Er det noen med erfaring fra tur med baby så tidlig? Regner med at noen vil synes det er galskap pga varmen, og at andre er mer avslappet til det. Tar imot alle erfaringer/tips og råd.

Det skal sies at vi kommer til å velge et fem stjerners hotel med basseng innendørs og utendørs, slik at vi kan holde oss unna solen på dagtid.
Vi vil jo gjøre ferien så behagelig som mulig for den lille, og ikke utsette henne for noe som vil være ubehagelig for henne.
Hun kommer alltid først:)
Tror bare at vi hadde hatt så innmari godt av å komme oss bort litt , og for første gang som en familie ❤️
 
Man må ha personnummer og navn for å få pass, da man må være registrert statsborger

Vet ikke hvor lang tid det tar, og vil veldig gjerne vite det samme, da vi drar til Spania i september.

Man trenger ingen vaksiner for å reise til Kroatia

Ville vært mer obs på temperaturendringer enn på temperaturen i seg selv, selv om man skal passe godt på i høye temperaturer også. Vær blandt annet forsiktig med air condition!
 
Du må nok ha godkjent fødselsattest for å få pass. Ville ringt purret på. Herman er jo født en måned etter din, og vi fikk for sikkert mer enn to uker siden fødselsattesten i posten. Så tenker at noe må ha skjedd feil?

Når vår første skulle ha pass tok det en dag før det lå i postkassen. Så det var kjapt levert! Dette var i desember, så det tar nok lenger tid nå på sommeren. Tror de sier det kan ta 14 dager ca. Går du aleine for pass til henne må du ha fullmakt fra far, pluss legitimasjon av ham. Finner skjema på politiet.no. (tror jeg :p)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Man må ha personnummer og navn for å få pass, da man må være registrert statsborger

Vet ikke hvor lang tid det tar, og vil veldig gjerne vite det samme, da vi drar til Spania i september.

Man trenger ingen vaksiner for å reise til Kroatia

Ville vært mer obs på temperaturendringer enn på temperaturen i seg selv, selv om man skal passe godt på i høye temperaturer også. Vær blandt annet forsiktig med air condition!
Det er det papiret man sender inn til Skatteetaten jeg trenger for å få ordnet med pass eller?

Altså bekreftelse på at navnet er blitt godkjent / fødselsattest ?
 
Du må nok ha godkjent fødselsattest for å få pass. Ville ringt purret på. Herman er jo født en måned etter din, og vi fikk for sikkert mer enn to uker siden fødselsattesten i posten. Så tenker at noe må ha skjedd feil?

Når vår første skulle ha pass tok det en dag før det lå i postkassen. Så det var kjapt levert! Dette var i desember, så det tar nok lenger tid nå på sommeren. Tror de sier det kan ta 14 dager ca. Går du aleine for pass til henne må du ha fullmakt fra far, pluss legitimasjon av ham. Finner skjema på politiet.no. (tror jeg :p)



Sent from my iPhone using BV Forum
Dette var veldig informativt !
Hva skulle jeg gjort uten dere:)
:dance008
 
Jeg var i syden da eldste var 4mnd, i juli :) Ikke galskap i mine øyne :)
Ja det er varmt, men så lenge man tar forhåndsregler er det ikke noe problem. Det fødes barn i syden og.

Når det gjelder pass så ordnet jeg det når han var 2 mnd gammel. Tok bilde hos en fotobutikk og reiste på politistasjon. Om ikke begge foreldrene kan være med må du huske fullmakt fra far og legitimasjon av han.

Jeg fullammet, og mitt barn fikk ikke behov for ekstra drikke. Jeg prøvde å amme mer, men det holdt med de faste måltidene. Han ville heller ikke ha kokt vann på flaske. Var kun pupp som gjaldt. Det er viktig at du drikker masse vann om du ammer.
Hadde med en liten reisetrille med full liggestilling og egen bilstol (vi hadde leiebil).
Det eneste som jeg hadde behov for var lite klær og helseteppe! Brukte helseteppe hele tiden, i vogna og i senga.
Smurte med høy solfaktor og unngikk sola. Brukte aldri uv-klær på han.
 
Jeg var i syden da eldste var 4mnd, i juli :) Ikke galskap i mine øyne :)
Ja det er varmt, men så lenge man tar forhåndsregler er det ikke noe problem. Det fødes barn i syden og.

Når det gjelder pass så ordnet jeg det når han var 2 mnd gammel. Tok bilde hos en fotobutikk og reiste på politistasjon. Om ikke begge foreldrene kan være med må du huske fullmakt fra far og legitimasjon av han.

Jeg fullammet, og mitt barn fikk ikke behov for ekstra drikke. Jeg prøvde å amme mer, men det holdt med de faste måltidene. Han ville heller ikke ha kokt vann på flaske. Var kun pupp som gjaldt. Det er viktig at du drikker masse vann om du ammer.
Hadde med en liten reisetrille med full liggestilling og egen bilstol (vi hadde leiebil).
Det eneste som jeg hadde behov for var lite klær og helseteppe! Brukte helseteppe hele tiden, i vogna og i senga.
Smurte med høy solfaktor og unngikk sola. Brukte aldri uv-klær på han.


Tusen takk for tilbakemelding :)
Veldig informativt .
 
Siden det er første gang vi reiser til syden med baby, må jeg si at jeg er skikkelig imponert over diverse hoteller.

Vi hadde jo sett for oss å måtte drasse med oss en hel haug med utstyr ned.
Men det slipper vi:)

Vi har valgt et family hotel hvor de tilbyr noe som heter "Happy Baby".
Dvs at alt er så tilrettelagt som det kan.

På rommet står det sprinkelseng, stellebord, vogn (!!!!) , vippestol (!!!), vannkoker. Og jeg har tom fått de til å leie ut et barnesete til oss , siden vi har tenkt å reise litt rundt.

Jeg er skikkelig imponert over at det finnes slike tilbud :)
Dere med barn- vet vel om dette, men for meg åpnet det seg nå en helt ny verden:)
 
Åj!! Imponerende hotell.....!!!??:) Håper dere får en fin ferie med alt på plass.. Var dette ekstra dyrt?;-)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Åj!! Imponerende hotell.....!!!??:) Håper dere får en fin ferie med alt på plass.. Var dette ekstra dyrt?;-)


Sent from my iPhone using BV Forum
Hotellet er i Hellas og heter Kallithea Beach. Det ligger på stranden.
Rommet vårt har privat basseng-
så deilig !! Og vi har god plass mtp baby:)

Hadde vi bestilt helt ordinært og med happy baby - uten eget basseng, ville det kommet på 13.000,- for alle 3. Det er jo helt villt billig! Hotellet har 5 stjerner.
Men når vi først reiser nå så ville vi oppgradere litt, så da ble det litt dyrere.
 
Hotellet er i Hellas og heter Kallithea Beach. Det ligger på stranden.
Rommet vårt har privat basseng-
så deilig !! Og vi har god plass mtp baby:)

Hadde vi bestilt helt ordinært og med happy baby - uten eget basseng, ville det kommet på 13.000,- for alle 3. Det er jo helt villt billig! Hotellet har 5 stjerner.
Men når vi først reiser nå så ville vi oppgradere litt, så da ble det litt dyrere.
Hotellet har 4 stjerner- ikke 5:)
Gikk litt fort her.
 
Det hørtes helt ekstremt deilig ut, og for en fin pris;-) Kos dere masse!!!!!!<3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Heisann! Jeg sniker fra desember. Ser dere skal bo i Happy Baby-leilighet i Kallithea, det skal vi også da vi skal dit senere i sommer. Har ei venninne som har vært der før og hun anbefalte og ta med egen vogn. Det står at det er vogn, og det får man jo også, men en helt enkel paraplytrille som ryggen ikke helt kan legges ned på. Bare et lite tips! :)
 
Heisann! Jeg sniker fra desember. Ser dere skal bo i Happy Baby-leilighet i Kallithea, det skal vi også da vi skal dit senere i sommer. Har ei venninne som har vært der før og hun anbefalte og ta med egen vogn. Det står at det er vogn, og det får man jo også, men en helt enkel paraplytrille som ryggen ikke helt kan legges ned på. Bare et lite tips! :)
Jeg vet:)
Vi tar med egen vogn uansett mtp venting på flyplass osv :)
Og er jo helt avhengig av å kunne legge henne helt ned:)
 
Husk å ha bilde med til politistasjonen (tar ikke bilde der før barnet er 3, fikk jeg beskjed om). Jeg gikk i fotobytikk. La barnet på et hvitt teppe.

Husk at barn under 6 mnd ikke skal ha solkrem på seg! :)
 
Kom på, vi var i syden da storesøster var 6 mnd. På vinteren da, så var ikke så veldig varmt. Hvis hun har begynt å smake på frukt o.l kan dere jo ha med sånne Ellas kitchen poser, noen av dem er jo fra 4 mnd :)
 
Husk å ha bilde med til politistasjonen (tar ikke bilde der før barnet er 3, fikk jeg beskjed om). Jeg gikk i fotobytikk. La barnet på et hvitt teppe.

Husk at barn under 6 mnd ikke skal ha solkrem på seg! :)

Er så godt jeg har dere, setter så pris på alle tilbakemeldinger:)

Vi tok bilder til passet i går, skal si det var en prøvelse:) hehe.
Gjorde det i en sånn automat på senteret.
Tror vi tok 40 bilder før vi fant et som var ok- hvor det ikke var fingre inni munnen hennes og øyne som var lukket:eek:
Ble bra til slutt heldigvis.
Så nå er det bare å vente på fødselsattesten.

Kommer aldri i verden til å bruke solkrem på henne, vi har fått tak i en stor solhatt, pluss tynt-tynt tøy spm dekker hele kroppen. Blir omtrent som å ikke ha på seg noe. Lett og luftig. Pluss at hun kommer til å ligge mye i bare bleien i skyggen.
Og i babybassenget er det satt opp et stort seil- spesialtilpasset babyer, da de ikke skal være i direkte sollys:smiley-bounce012
Så her er alt tilrettelagt for oss.
 
Kom på, vi var i syden da storesøster var 6 mnd. På vinteren da, så var ikke så veldig varmt. Hvis hun har begynt å smake på frukt o.l kan dere jo ha med sånne Ellas kitchen poser, noen av dem er jo fra 4 mnd :)
Er så fint å få tips - setter då stor pris på det:)

Babyen vår er 3 mnd når vi reiser, så det er litt tidlig. Gleder oss til vi kan begynne med det.

Er det noen som vet om man "kan" koke opp vann og gi de? Tenker ifht dehydrering.
 
Back
Topp