2 voksne, et barn og en hund=)

Løvemor2014

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Marsboerne2017
Har lagt merke til at jeg skriver mer og mer på forumet i det siste og har mer og mer tanker som burde kommet ut så tenkte at jeg like godt kunne lage en tråd med alle tankene mine. De kaller det vel radt blogg her inne, men siden jeg ikke føler meg som en blogger kaller jeg det tråd;)

Og der kom jeg til første problemstilling. Hvordan lager man uthevet (bold) skrift når man sitter på appen.. Jaja. Det får jeg lære senere. Her er min status på noen punkter:

Termin: 20 august, dvs jeg er i dag 32+5

Helse: Har vært blant de heldige og hatt et ganske greit svangerskap. Nå de siste dagene har jeg vært kvalm og tror det skyldes at junior har liten plass og dermed presser på ting. Jeg har en velsignet liten mage som gjør at jeg frem til nå har hatt full bevegelighet, men de siste ukene det begynt å bli vondt å snu seg om natta og jeg ser ut som en 90 åring når jeg står opp om morra'n.

Forberedelser: tror vi faktisk har fått alt av store ting i hus nå. Mesteparten er kjøpt brukt eller arvet:) er et under at alt er kjøpt inn da hverken jeg eller sambo har særlig tro på at det snart bare er 7 uker til termin. Selv om mye er kjøpt inn er ikke barnerommet gjort klart da vi har en sommergjest der så kanskje først når vi får satt opp alt at vi kan innse hva som er i ferd med å skje.

Hunden: alle er spør meg hele tiden hvordan jeg tror hunden kommer til å takle at vi får et barn. Jeg kan jo selvsagt ikke spørre hunden og heller ikke forberede den særdeles mye utenom at vi har begynt de rutine forandringene vi tenker trengs allerede før barnet kommer. Men jeg ville jo ikke fått barn og hatt hunden dersom jeg ikke regnet med et skulle gå bra. Hunden er så snill som dagen er lang og svært tålmodig med mine tantunger så dette går nok fint:)

Junior: junior blir nok en turner eller samba danser. Han er særdeles aktiv inni magen min og nå er det så trangt så jeg tror jeg får med meg hver eneste bevegelse han gjør. Det er fullt synlig for alle og enhver hvor han til enhver tid har mesteparten av kroppen og når han beveger seg fra den ene siden til den andre. Hans favoritt er høyre side og jeg lurer svært på om det er hodet eller rumpa som stikker ut der. Krysser fingrene for at det er rumpa, men synes det er rart om han kan ha rumpa langt utpå høyre side og hodet ned i såfall så kanskje det er tverrleie han har. Neste kontroll hos jm er ikke før om 1 1/2 uke så jeg får vente i spenning på hvordan han ligger.

Meg: jeg har det egentlig ganske bra. To i slekten har født for tidlig (34 og 35 uker) så merker jeg ubevisst teller ned til disse grensene. Ingenting tilsier at jeg skal føde for tidlig og jeg har ikke pakket fødebagen eller noe sånt så selv om jeg tenker litt på det er jeg ikke mentalt forberedt dersom noe skulle skje nå.
 
Har hund eg å, og termin samme dag som deg :). Har fått mye spørsmål om eg skal beholde hunden nå som det kommer en baby. Og selvfølgelig skal eg det, sier eg. Skal ihvertfall prøve. Kvitter jo meg ikkje med han om det går bra å ha hund og baby sammen for folk i svar da.

E litt usikker på kordan man kan forberede en hund på at en baby skal komme. Min har ikkje vært så mye i lag med små barn. Min e vant med barn fra 3 års alderen og oppover, og der går det jo veldig fint.. Så satser på at siden han e så tilpasningsdyktig, så tilpasser han seg fort den nye babyen :)
 
Det er ikke så mye man trenger å gjøre for å forberede. Men f.eks vår hund sov på det som var barnerommet før om nettene så har flyttet henne ut i stua allerede nå slik at det ikke skulle føles om om babyen stjal rommet hennes. Også skal jeg ut å prøvetrille med vogna før babyen kommer for å være trygg på det. Og f.eks hvis den er vant til å få være i sofaen, men ikke skal få lov nå pga babyen ville jeg innført det.. Mange som mener man bør ta med ting som lukter babyen hjem fra sykehuset før babyen kommer for å la hunden lukte, men slike ting vet jeg ikke om jeg tror har noe hensikt. Så lenge man har behandlet hunden som en hund i utgangspunktet og ikke som en baby tilpasser de seg gjerne et nytt flokkmedlem uten problem. Har man derimot en bortskjemt hund så kan det nok fort bli sjalusi..
 
Jippi! Endelig dagbok ;)


Sent from my iPhone
 
Det er ikke så mye man trenger å gjøre for å forberede. Men f.eks vår hund sov på det som var barnerommet før om nettene så har flyttet henne ut i stua allerede nå slik at det ikke skulle føles om om babyen stjal rommet hennes. Også skal jeg ut å prøvetrille med vogna før babyen kommer for å være trygg på det. Og f.eks hvis den er vant til å få være i sofaen, men ikke skal få lov nå pga babyen ville jeg innført det.. Mange som mener man bør ta med ting som lukter babyen hjem fra sykehuset før babyen kommer for å la hunden lukte, men slike ting vet jeg ikke om jeg tror har noe hensikt. Så lenge man har behandlet hunden som en hund i utgangspunktet og ikke som en baby tilpasser de seg gjerne et nytt flokkmedlem uten problem. Har man derimot en bortskjemt hund så kan det nok fort bli sjalusi..
Min sover enten i stuen eller i gangen i buret sitt. Så sove plass e ikkje noe problem. Har prøve trillet litt i hagen, og det gikk veldig fint, må bare ut å kjøpe litt kortere bånd :p

Når det kommer til sofaen, så går han opp i sofaen når vi ikkje e heme, men kommer snart en ny sofa i hus, og da kan vi stenge døren til stuen så han ikkje går opp i sofaen.

Eneste eg prøver å gjøre, e å ikkje ha samme rutiner hver dag med morgen tur. Man vet jo aldri når man faktisk kommer seg på tur.

Kan eg spørre kor du bor ?? Hadde vært kjekt å kunne gått tur med andre med baby å.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min sover enten i stuen eller i gangen i buret sitt. Så sove plass e ikkje noe problem. Har prøve trillet litt i hagen, og det gikk veldig fint, må bare ut å kjøpe litt kortere bånd :p

Når det kommer til sofaen, så går han opp i sofaen når vi ikkje e heme, men kommer snart en ny sofa i hus, og da kan vi stenge døren til stuen så han ikkje går opp i sofaen.

Eneste eg prøver å gjøre, e å ikkje ha samme rutiner hver dag med morgen tur. Man vet jo aldri når man faktisk kommer seg på tur.

Kan eg spørre kor du bor ?? Hadde vært kjekt å kunne gått tur med andre med baby å.


Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg bor dessverre i Oslo. (Leste at du hadde svart på min at du bodde i Bergen). Jeg vil også gjerne finne andre med hund og baby for trilletur. Synes liksom det kunne vært hyggelig å ha med begge, men har forståelse for at andre uten hund kan synes det blir litt mas med hund også. Her tror jeg trilleturene blir litt blandet.. Noen med og noen uten hund:)

Er nok smart dette med å ikke ha for tidsfaste rutiner. Hunder er jo ekstremt vanedyr og man vil jo nødig ha mas på tur når man holder på å legge eller amme junior.
Her er hunden vant til blant annet at det ikke nødvendigvis er den første som står opp som lufter første tur. Og at man kan stå opp om natta uten at noe skjer. Den sist nevnte har egentlig gått ganske av seg selv da hun virkelig blir vekt om vi står opp om natta og tydelig nødig vil bevege seg, men sove videre.. Hehe..
 
Jeg bor dessverre i Oslo. (Leste at du hadde svart på min at du bodde i Bergen). Jeg vil også gjerne finne andre med hund og baby for trilletur. Synes liksom det kunne vært hyggelig å ha med begge, men har forståelse for at andre uten hund kan synes det blir litt mas med hund også. Her tror jeg trilleturene blir litt blandet.. Noen med og noen uten hund:)

Er nok smart dette med å ikke ha for tidsfaste rutiner. Hunder er jo ekstremt vanedyr og man vil jo nødig ha mas på tur når man holder på å legge eller amme junior.
Her er hunden vant til blant annet at det ikke nødvendigvis er den første som står opp som lufter første tur. Og at man kan stå opp om natta uten at noe skjer. Den sist nevnte har egentlig gått ganske av seg selv da hun virkelig blir vekt om vi står opp om natta og tydelig nødig vil bevege seg, men sove videre.. Hehe..
Har heldigvis tilgang på hage. Så han for jo gått ut å tisse i hagen. Men han mener det at med kort tid etter vi har stått opp, så e det tid for tur. E det han e vant til når eg har fri. Om kveldene er den eneste tiden på døgnet eg kan gå på tur med hunden uten vogn. I begynnelsen regner eg ikkje med at det blir noe tur uten vogn, men etter hvert vil eg ha tilbake alene tiden med hunden, der det bare e meg og han og han kan løpe og leke sammen med meg.
 
Koselig å lese :)
Jeg har 3 hunder og er overbevist om at dette kommer til å gå kjempebra, og at det kommer til å bli 3 små "beskyttere" og barnevakter hehe :)
 
Da var jeg i uke 33.. Har en stund lurt på hvordan junior ligger og har dessverre i kveld blitt relativt sikker på at han ligger i tverrleie.. Føler noe som kan være en fot helt ute i sida der mage går over til rygg og noe som kan være rumpa litt til høyre for navlen. Men tenker positivt at tverrleie er bedre enn sete for tverrleie betyr jo at han ikke har slått seg til ro med en retning ennå så kan kan fortsatt velge rett.. Tverrleie vil også forklare hvorfor det den siste uka har vært ubehagelig å ligge på høyre side for da har vel junior 'tatt nedi' madrassen med føttene.
 
Leser det er flere enn meg som har hodet mye ned og rumpa ut til siden. Lille babyen min ligger å tuter rumpa ut mot venstre side i følge jordmor. De er noen raringer. :)

Samboeren min snakker mye om å skaffe hund men jeg sier at det er et veldig dårlig tidspunkt.. Min energi kommer nok til å gå til en liten baby utover sommeren og høsten.

lykke til videre. Blir spennende å lese videre. :)
 
Leser det er flere enn meg som har hodet mye ned og rumpa ut til siden. Lille babyen min ligger å tuter rumpa ut mot venstre side i følge jordmor. De er noen raringer. :)

Samboeren min snakker mye om å skaffe hund men jeg sier at det er et veldig dårlig tidspunkt.. Min energi kommer nok til å gå til en liten baby utover sommeren og høsten.

lykke til videre. Blir spennende å lese videre. :)

Jeg er nok veldig enig med deg at det ikke er rette tidspunktet å skaffe hund på nå.. Med mindre det er en voksen 'ferdig oppdratt' hund så krever de jo en del den første tida. Godt å høre det er flere med nurk i rare posisjoner. Spent på jordmors dom om hvordan junior faktisk ligger for jeg er usikker med bevegelsesmønstret. Noe tilsier tverrleie og noe tilsier at han ligger på skrått med hodet ned på venstre side og rumpa/beina ut på høyre. Uansett så tumler han så mye at jeg regner med han legger seg rett til slutt..
 
33+4

Da er det bare en uke igjen til neste jordmor kontroll. Synes det er en evighet siden sist jeg var der. Er 4 uker i dag så en stund er det jo. Har blitt forkjøla og lurer jaggu på om det er manneversjonen for jeg synes sååå synd på meg selv. Hehe. Utover det er formen bra, hatt litt perioder med svimmelhet, men det gikk over med økt dose jerntabletter. Uvisst hvorvidt det var tablettene som funka eller om det bare gikk over av seg selv..

I dag er det bare en uke til jeg er like langt på vei som når svigerinna mi fikk min vakre niese. Har jo ingen planer om å føde så tidlig selv, men merker at det ligger der i bakhodet. Ting er både klart og ikke klart samtidig. Har alt av store ting (tror jeg) men mangler å sette opp og stelle i stand. Har i grunn planer om å bruke de første dagene av permisjonen til det og den starter jo ikke før om 4 uker.

Når det gjelder junior så er det fortsatt mye bevegelse. Slo meg plutselig i går at kanskje noe av det jeg føler er bevegelser egentlig er kynnere siden jeg egentlig ikke helt forstår hva kynnere er. Og hvis det er kynnere så betyr det jo at mye av det jeg tror er livstegn fra junior ikke er det. Men som om junior skjønte at jeg bekymret meg litt så begynte han å hikke så slo meg til ro med at om ikke alt jeg tolker som livstegn er livstegn, men kynnere så er det såpass mye livstegn til at jeg nok ikke trenger å bekymre meg.
 
Kynnere er når livmora strammer seg og magen blir steinhard. Livmora trener seg opp for å bli sterk til fødsel. . Kalles visst falske rier også. Dette skjer egentlig hele svangerskapet men du merker det ofte ikke før sent som sånn nå. Jeg å blanda i starten om det var liv eller kynner. Men nå er der tydelig.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
 
Kynnere er når livmora strammer seg og magen blir steinhard. Livmora trener seg opp for å bli sterk til fødsel. . Kalles visst falske rier også. Dette skjer egentlig hele svangerskapet men du merker det ofte ikke før sent som sånn nå. Jeg å blanda i starten om det var liv eller kynner. Men nå er der tydelig.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Haha. Skrev nettopp i dagboka di om kynnere.. Får prøve å kjenne litt mer etter om magen strammer seg samtidig eller ikke.. Men synes i grunn det er så trangt at det er hardt ganske ofte fordi jeg tar rett på der nurket ligger.. Hehe..
 
Dagens dagbokinnlegg skal ikke handle om meg men om naboen..:p Det har flytta inn nye folk i leiligheten over oss med to små barn. Minstejenta (kanskje 1 1/2 år gammel) har trolig fått soverommet sitt rett over soverommet vårt og selv om jeg før trodde det ikke var så lytt mellom leilighetene kan jeg høre hun skriker om natta. Først så trodde jeg at jeg bare hørte det om jeg var våken, men i natt er jeg ganske sikker på at jeg våknet av det.

Og det er forsåvidt greit nok det. Hverken hun eller foreldrene kan noe for at hun våkner om natta og jeg bringer jo potensielt inn en skrikerunge snart selv også så kan ikke akkurat klage. Nei det som gjør at jeg henger meg litt opp i det er at jeg begynner å lure på om foreldrene kanskje ikke hører henne. Sånn som i natt lå hun ganske lenge å skrek på det jeg vil påstå er fullt volum. Jeg tenkte kanskje foreldrene prøvde den strategien med å la henne roe seg selv, men det rare er at det ble helt brått stille. Uten at jeg har noe kjennskap til dette så innbiller jeg meg at et barn som roer seg av seg selv gjør det gradvis og ikke går rett fra full "panikk" til helt stille. Derfor tenker jeg at grunnen til at det ble brått stille var at det endelig kom en forelder inn.. Så da sitter jeg her på jobb da og lurer på om det har seg slik at naboene sover tyngre enn meg slik at de ikke hører sitt eget barn gråte om natta..:p
 
34+6

Da er det på tide å oppdatere igjen. Jeg dro på jordmortime på mandag. 5 uker siden sist så skulle bli godt med en kontroll selv om ingenting tilsier at det er noe galt. Energien er tilbake og formen ellers er bra. Blodtrykket var fint, såvidt spor av proteiner i urinen men ikke noe unormalt og fin hjerterytme. Junior ligger med hodet delvis ned men ikke festet. Han ligger på tvers med hodet over venstre hofte og beina ut oppe på høyre så tror nok han skal legge seg riktig til rette innen tida. Alt var strålende til jm skulle ta symfysemål. Første målet var som før. Jevn stigning dog svakt under gjennomsnittstreken. Der har jeg ligget hele tiden så det var ikke bekymringsgrunnlag. Men så bestemte jm seg for å måle en gang til og da kom hun til at jeg har utflatet kurve. Jeg synes selv at det på andre målingen så ut som hun målte noe på siden av magen og ikke over midten men la ikke helt merke til hvordan hu målte første gangen i forhold.

Så da ble det ringing for å prøve å få meg på vekstkontroll. Vekstkontroll krever visst to utflata sf mål så istedenfor skal jeg til fastlegen på mandag for å måle på nytt. Dessverre har jm nå tatt ferie så litt synd at hu ikke får fulgt opp det hu har "satt i gang". Hun understreket flere ganger at det nok ikke var grunn til bekymring. At hun var streng på slikt for å være føre var. Så jeg er ikke spesielt bekymra. Det er fortsatt masse liv så jeg går utifra at det er juniors signal på at han har det bra. Mulig han bare er litt liten av vekst som ikke er noe problem så lenge det ikke er noe galt med han. Jeg krysser jo fingrene for at det var jm sin andre symfysemåling som var feil og ikke første slik at jeg fortsatt er der jeg skal. Men samtidig ville det jo vært hyggelig med en vekstkontroll og hilse på junior og få bekreftet at selv om jeg ligger litt under kurven er alt bra. Får se til mandag hva fastlegen sier om jeg blir sendt til kontroll eller ikke.
 
Da har jeg vært til kontroll. Sf målet var bra så da var det jms kontroll måling som var feil og ikke den første. Nå er det 3 dager på jobb før en uke ferie som legen sa jeg kan ta med god samvittighet siden alt ser bra ut=) krysser fingrene for at junior har planer om å vente til etter uke 37 med å bli født siden ferien er 3 timer unna mitt sykehus og 2,5 time unna nærmeste. Men er fødevakt bare 30 min unna i værste fall og som samboer sier: det bor jo folk der til vanlig som får barn:)

Sent from my MK16i using BV Forum mobile app
 
Uke 35+4

Da er det siste dag på jobb før en uke ferie. Skal reise bort noe som sikkert blir godt. I følge bv skjer 5.5 % av fødsler mellom uke 28 og 36 så sannsynligheten for at det skjer noe mens jeg er borte er liten. Men likevel slo realiteten litt inn når sambo i går sa at vi kanskje burde ta med barnesetet på ferien sånn just in case. Det finnes en mulighet for at jeg drar på ferie gravid og kommer hjem med et lite nurk..

Formen er faktisk ganske bra. Den begynnende bekkenløsninga jeg merka for noen uker siden har på en merksnodig måte trukket seg tilbake igjen. Samme med den evinnelige trøttheten. Kan virke som om kroppen nå har innfinni seg godt med å være gravid. Sånn sett er det vel en fare for at fødselen må settes i gang, siden kroppen kanskje ikke ser noen grunn til å få denne graviditeten overstått.

Vi har satt opp vugga på soverommet nå. Jeg tror fortsatt ikke noe på at om en måned skal det ligge et lite nurk oppi den. Jeg venter og venter på at vi skal forstå at vi skal bli foreldre, men det later til at det ikke blir slik at vi innser det før nurket er i armene våre og skal bli med oss hjem.

Sent from my MK16i using BV Forum mobile app
 
Back
Topp