Tidlig UL - Downs Syndrome?

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Hei jenter.
Jeg lurer på om dere som har vært på tidlig UL har sjekket og målt fosteret for symptom på downs syndrome?
Jeg var på UL i dag, 12+2 på vei, og gynekologen målte nakken, og mente at "nakkeødemet" var på 2.32mm. Hvis denne er 3.00mm, begynner bjellene å ringe for å sjekke videre ang downs.
Noen som vet noe om dette og kan fortelle meg litt? Fikk litt småhetta :(
Skal ned igjen neste tirsdag for å se om denne er blitt mindre...

Hadde vel noe lignende med en av jentene, men de her helt fine. Altså samme målene ca som du hadde nå.

De måler væskeansamlingene i nakke folden for å få en indikasjon på at det kan være Downs, men ytterligere prøver som fostervann (tror jeg det var) for å være 100 % sikkert må tas. :)

Hadde ei venninne som fikk over 3 i målingene, men sønnen hennes var fri for Downs. :)

Er veldig spent på dette om 2 uker. :) Like nervepirrende hver gang :P

Hva sa dem da? Jeg også sjekket dette men kan ikke huske hva målene ble .. Min var frisk å rask, å ble satt til 1:6200 eller no:) isteden for 1:3000 å noe for å få misdannelser

<3 venter en vinterbebi <3

Fant målene mine men skjønner ikke hvem av de det er:p

Tror jeg fant det, min lå på 1,60

Jeg trodde ikke man gjorde dette jeg, i frykt for et sorteringssamfunn? Går man privat da, eller gjør de det på sykehus allikevel, selv om de liksom ikke skal?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Leste på nett i sta at hvis babyen ligger litt feil, så kan nakkefolden se større ut. Gyn målte først en gang, å da fikk vi svar 2.55. Andre gangen han målte ble det 2.31. Så det kan tyde på at baby lå litt skjeivt.

Jeg var på privat UL, og sa jeg ville sjekke om alt var bra. Sa ikke spesifisert at jeg ville sjekke downs, men det gjorde han.

Jeg også gikk privat for å se at baby var frisk:) og for å se den da, var så godt å se den, høre hjertet og se en bitte liten baby, alt ble så mye mer virkelig da :)

Fikk se vår lille skatt i dag også:) i 4D faktisk, heeelt utrolig♡

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi fikk se vårt magetroll idag :) Da jeg spurte om det sa han bare at den ikke hadde slik nakkefold og at det så friskt ut :) Ingen mål ble tatt...

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg trodde ikke man gjorde dette jeg, i frykt for et sorteringssamfunn? Går man privat da, eller gjør de det på sykehus allikevel, selv om de liksom ikke skal?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Joda, slikt sjekkes. Jeg ble tilbudt genetisk utredning pga alderen min. Det fødes færre barn med bla downs nå fordi flere velger dem bort.

Jeg synes det er helt feil å velge bort et slik barn. Jeg fikk ny UL time for å sjekke en gang til, men hvis det viser seg at nakkefolden er større, vil ikke jeg på videre undersøkelse, det er kjæresten og jeg helt enige om! Tenk så herlige disse barna er!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Synes det er flott at andre har mulighet til å beholde et
Med Downs. Jeg er en av de som ville ha valgt det bort. Vet det er utrolig slemt og dumt og urettferdig for de som har prøvd det lenge etc. Men jeg personlig hadde ikke klart et barn med en slik sykdom. Men vet at jeg hadde tatt det veldig tungt med å ta det bort.

❤️Termin 17.jan.15❤️

Synes det er flott at andre har mulighet til å beholde et
Med Downs. Jeg er en av de som ville ha valgt det bort. Vet det er utrolig slemt og dumt og urettferdig for de som har prøvd det lenge etc. Men jeg personlig hadde ikke klart et barn med en slik sykdom. Men vet at jeg hadde tatt det veldig tungt med å ta det bort.

❤️Termin 17.jan.15❤️
Må si meg enig med deg. Men nå får ikke jeg sett nakkefolden da siden JM går ut i ferie nå så skal ikke til henne før i august.

Sjansen er 1:3000 å noe under 30, over 30 å noe var det vel 1:1500 eller no .. Sjansen er jo ikke stor:)

Ja, sjansen er ikke så stor nei, men jeg tar jo ikke UL i uke 12 bare pga sjekk av Downs da. Også det som kan sees så tidlig av andre ting :)

Må si meg enig med deg. Men nå får ikke jeg sett nakkefolden da siden JM går ut i ferie nå så skal ikke til henne før i august.

Jeg går jo til privat. Og ikke har min jm UL apperat så får ikke sjekket der ;) Legen min har, men det er en dino fra 1990/2000 :P

Ja, sjansen er ikke så stor nei, men jeg tar jo ikke UL i uke 12 bare pga sjekk av Downs da. Også det som kan sees så tidlig av andre ting :)
Ja det gjorde jeg og. Pluss at selv liten sjans så var det en sjans jeg ikke ville ta.. Pluss som du sier andre ting de evt kan se også:) jeg ville ikke vært foruten den sjekken i uke 12..

Sjansen er 1:3000 å noe under 30, over 30 å noe var det vel 1:1500 eller no .. Sjansen er jo ikke stor:)

Sjansen for meg er 1:128 for å få et barn med genetisk feil. Det er tre feil de sjekker, Downs og to andre. De to andre innebærer at fosteret dør enten i magen eller rett etter.

Jeg og kjæresten er såpass gamle at vi ville mest sannsynlig ta bort et barn med Downs, for det er ikke sikkert vi kan gi den livslange oppfølgingen som kreves.

Krysser fingrene for at vi slipper å ta det valget, som er tungt for alle!

De sjekker nakkefolden (bl.a) automatisk på ultralyder fra og med uke 12. Jeg er litt ambivalent til akkurat dette, da jeg mener at det vil være greit å få vite tidlig slik at man har god tid til å forberede seg, og man får videre oppfølging om det skulle vise seg at man bærer på et barn med Down syndrom, men samtidig liker jeg ikke tanken på at flere og flere tar abort når de finner ut at de bærer på et DS-barn.. Jeg liker ikke tanken på at Norge beveger seg mer og mer mot Danmark og sorteringssamfunnet..

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Back
Topp