Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Enig i at et barn med Downs syndrom ikke er et sykt barn. Derimot er et barn med Downs syndrom ofte plaget med tilleggssykdommer som feks hjertefeil..
Sent from my iPhone using BV Forum
Ting kan skje. Men i de fleste tilfeller går det bra. Barn generelt har ikke økt risiko, jeg syns det blir feil å sammenlikne det å få et barn uvitende som er annerledes, og det å faktisk få et valg mens det enda er et valg. Man kan gjerne være imot valget, men jeg har ikke sett noen av motstanderne på trappa mi når det har stormet som verst her med et barn som ikke reagerer som andre barn, og jeg har grått mine modige tårer nå folk har antydet at hun er forsinket fordi det er min feil. Jeg ha måttet takle fordommer, uvitenhet og bekymringer mens folk ikke skjønner. Hadde jeg fått et valg er jeg ikke sikker på om jeg hadde takket ja til det en gang til. Gå heller og hjelp en familie med virkelige utgordringer (ikke ukebladfamiliene, men noen som vanligvis ikke står frem fordi de ikke har krefter igjen til det)
Jeg har et barn med forsinket utvikling og spesielle behov, og det er jammen ikke alltid en dans på roser. Hvis dere tror at helsenorge står på trappen deres med opplegget klart når dere kommer hjem så tar dere feil. ALT må kjempes for, og det er ikke engang sikkert du får det da heller. Barn med downs er like forskjellige som andre, det er ikke skkert du får den solstråla som er fysisk frisk og skriver bok når de blir store. Det er tilleggssykdommer som f.eks hjertefeil mm. Andre må på institusjon når foreldrene ikke greier mer. Jeg har jobbet i PU og har sett det fra en annen side. Så ikke døm folk fordi de velger det bort, valget er neppe lett for dem. Og jeg ville gjort det samme, fordi jeg vet hva som kreves. Å sammenlikne det med frisk barn blir feil.
Etter en uke i en slik familie kan du fortelle hva du synes. Alle elsker barna sine. Og er barna der allerede så står man i det. Hva annet kan man gjøre? Men jeg forstår likevel at det blir for mye for noen å skulle plante begge beina i det når de vet. Det er et valg jeg bøyer meg i støvet for. Jeg kjenner ingenting annet enn respekt og medfølelse for dem som må velge.
Tror det er viktig å huske at dette er et tema med mange sterke og delte meninger, men som også er sårt for mange. Det viktigste i det er å ikke dømme hverandre. Jeg må si at jeg forstår begge sider av saken. Det er ofte ikke så lett å sette seg inn i og forstå hvordan hverdagen er med et barn/voksen med spesielle behov hvis man ikke har personlig erfaring fra det. Selv har jeg vokst opp med en onkel som har en hjerneskade. Etter mine besteforeldre døde har jeg hjulpet mamma(som eneste søsken) med å følge opp onkelen min. Det er helt ufattelig hvor utrolig mye vi har kjempet mot helsenorge og det fryktelig trege systemet vi har. Det krever mye styrke, mot og det er viktig å ha noen å stå sammen med. Velger man å være foreldre må man selvfølgelig ta alle de uforutsette tingene som kommer, men det er noe annet å stå ovenfor er valg og det valget er tøft å ta uansett hva utkommet er.
Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Jeg har lyst å tenne på bålet med slike artikler. For de får meg som mamma til å føle meg mislykket fordi jeg ikke føler det som en velsignelse at mitt barn er annerledes. For mitt barns skyld ville jeg ønsket at hun var som andre. Livredd for at hun skal ha færre muligheter, redd for at hun skal stå på sidelinja, redd for at gapet mellom henne og andre skal bli større. Gudstroa er død for lengst. Etterpå har jeg følt meg som en elendig mor, for jeg verken elsker henne mindre eller gir henne mindre, selvsagt ikke, jeg går gjennom ild for henne som de andre. Jeg tror det er mye av svaret for de som velger bort. At det handler like mye om hva de ønsker for barna sine som for hva de mestrer som foreldre. Ingen vet hva som ligger bak av tårer og følelser.
Og Down syndrom er IKKE en sykdom!
❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤
Termin 03.01.15
Sendt via BV-appen[/quote
Sent from my iPhone using BV Forum
Hadde jeg vært rundt 20, og ikke nærmere 40 hadde jeg helt sikkert tenkt annerledes. Men som du sier; disse barna trenger foreldrene sine lenger, og det er den biten jeg ser som største utfordringen for meg og min kjære.Nei, man skal ikke dømme før man står oppi det selv, men nå føler jeg på en måte at jeg gjør det, pga den beskjeden jeg fikk på UL. Jeg tenker mye på det, og uansett hvor hardt jeg tenker, lander jeg alltid tilbake på at jeg vil beholde barnet mitt, uansett hvordan det måtte være. Det er et barn, som ikke har valgt å bli til, og som vi så sårt har strevet med å få. Tror faktisk man knytter seg nærmere et barn med DS, da de trenger hjelp mye lenger enn barn uten ds.
Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app