far vil ha mer permisjon

Her hadde det og vært umulig å dele i to... Da måtte jeg kuttet ammingen, og det synes jeg blir for dumt... Barnets behov kommer først... Syntes jobbingen ødela for ammingen sist, og vil derfor ta den lengste permisjonen denne gang (+kanskje ulønnet) Jeg fullammet til 6 mndr sist, natteammet til 9 mndr. Ammet morgen og kveld til ca 13 mndr. Hadde ikke orket å jobbe når jeg natteammet... Sluttet med det rett før jeg begynte å jobbe sist.
 
Her tar far 10 uker og jeg de resterende 39, noe vi er helt enige om :)
 
Vi har ikke bestemt fordelinga endelig denne gangen ennå.
Sist delte vi noenlunde likt. Det fungerte supert for alle tre. Jeg har en fleksibel jobb med mulighet for inntil to timer betalt ammefri, og at jeg begynte såpass tidlig å jobbe var absolutt ikke ødeleggende for amming. Barnet spiste om natta til han var bortimot året, og det gikk helt greit, jeg sovna fint igjen etterpå, så vi stressa ikke med noe nattavvenning. Barnet fikk mm til passert året. Vi jobbet annenhver dag en periode, og det var flott. Jeg liker jobben min, og det var fint å jobbe litt og korte dager, vekselsvis med dager hjemme med babyen. På grunn av sommertid, ammefri og kort vei til jobb var jeg ikke lenger enn knappe 6 timer vekk fra barnet i starten, og det var godt for meg med så myk start ;) Pappaen var veldig deltakende og engasjert i alt fra bleieskift til trøsting og byssing fra babyen var født, så det var ingen krise for babyen om jeg var ute av døra 6 timer annenhver dag.
Dette er selvfølgelig avhengig av at arbeidssituasjonen til begge foreldrene tillater det, men jeg vil på det sterkeste anbefale folk å vurdere gradert permisjon. Vi skal ha det denne gangen også.
For oss har det utelukkende vært positivt at jeg "ga fra meg" en solid dose av felleskvoten sist :)
 
Vi har ikke bestemt fordelinga endelig denne gangen ennå.
Sist delte vi noenlunde likt. Det fungerte supert for alle tre. Jeg har en fleksibel jobb med mulighet for inntil to timer betalt ammefri, og at jeg begynte såpass tidlig å jobbe var absolutt ikke ødeleggende for amming. Barnet spiste om natta til han var bortimot året, og det gikk helt greit, jeg sovna fint igjen etterpå, så vi stressa ikke med noe nattavvenning. Barnet fikk mm til passert året. Vi jobbet annenhver dag en periode, og det var flott. Jeg liker jobben min, og det var fint å jobbe litt og korte dager, vekselsvis med dager hjemme med babyen. På grunn av sommertid, ammefri og kort vei til jobb var jeg ikke lenger enn knappe 6 timer vekk fra barnet i starten, og det var godt for meg med så myk start ;) Pappaen var veldig deltakende og engasjert i alt fra bleieskift til trøsting og byssing fra babyen var født, så det var ingen krise for babyen om jeg var ute av døra 6 timer annenhver dag.
Dette er selvfølgelig avhengig av at arbeidssituasjonen til begge foreldrene tillater det, men jeg vil på det sterkeste anbefale folk å vurdere gradert permisjon. Vi skal ha det denne gangen også.
For oss har det utelukkende vært positivt at jeg "ga fra meg" en solid dose av felleskvoten sist :)

Godt å høre om folk som har god erfaring fra måten vi planlegger å gjøre det på. Spesielt med tanke på at amming går. Har jo stor forståelse på at det er veldig individuelt med tanke på type jobb og hvordan barnet (kolikk etc) men godt å høre om gode erfaringer.
 
Veldig kjekt med ammefri sikkert for de som bor rett ved jobben. Jeg hadde brukt opp tiden kun på kjøring att og frem, så her er ammefri en vits.. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Veldig kjekt med ammefri sikkert for de som bor rett ved jobben. Jeg hadde brukt opp tiden kun på kjøring att og frem, så her er ammefri en vits.. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ammefri kan jo brukes til å korte ned arbeidsdagen også da. Så dersom man kan pumpe på jobb og barnet få måltidet(ene) mens du er på jobb flaske isteden slipper du kjøringen frem og tilbake.
 
Ammefri kan jo brukes til å korte ned arbeidsdagen også da. Så dersom man kan pumpe på jobb og barnet få måltidet(ene) mens du er på jobb flaske isteden slipper du kjøringen frem og tilbake.

Ja d går jo.. Fikk ikke til pumping sist dessverre.. :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja d går jo.. Fikk ikke til pumping sist dessverre.. :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei da er det vanskeligere. Da er det ikke godt for mor å skulle være på jobb langt unna.. Jeg er spent på hvordan det går for min del og er derfor jeg lurer på hvordan det er med NAV om man må endre på planlagt permisjonsmønster. Noen som har erfaring med det?
 
Nei da er det vanskeligere. Da er det ikke godt for mor å skulle være på jobb langt unna.. Jeg er spent på hvordan det går for min del og er derfor jeg lurer på hvordan det er med NAV om man må endre på planlagt permisjonsmønster. Noen som har erfaring med det?
Jeg var på NAV og spurte, siden jeg hadde lyst å jobbe en dag i uken fra ganske tidlig ( men sjefen var negativ til dette...). De sa at i første søknad søker man som vanlig ( hvis man ikke helt vet hvilke dager osv man skal jobbe), men krysse av eller skrive at det vil bli søkt om endringer/ gradert permisjon i etterkant. Så sender man inn søknad om gradert perm senere med datoer og klokkeslett for når man skal jobbe. Men tror de måtte ha dette minst 3 uker før du begynner å jobbe.
 
Ok. Takk for svar.. Overraskende at sjefen din var negativ til å få deg tilbake tidlig. Da søker jeg som vi ønsker å ha det i utgangspunktet også får vi søke om endring dersom det viser seg å ikke være gjennomførbart.
 
Jeg får alt :) KJæresten er bosatt i England pr dags dato....da han enda må jobbe der.
Han blir jo her når han kan, så jeg tror dette er en god "løsning".
 
Nå har vi endelig kommet til en løsning (tror vi)! jeg får 35 uker og han 24 uker. først skal jeg ha 27 uker, så skal han ha 8 uker, deretter tar jeg 8 uker perm + 8 uker ulønnet før han tar sine siste 16 uker :D Vi skal høre med arbeidsgivere i morgen og satser på at det går fint ;)noen som vet hvordan det er når mor skal dele opp permisjonen? Alle kvinner har rett på to timer ammefri hver arbeidsdag inntil barnet er to år (hvis du ammer så lenge da ;)
 
Ammefri kan jo brukes til å korte ned arbeidsdagen også da. Så dersom man kan pumpe på jobb og barnet få måltidet(ene) mens du er på jobb flaske isteden slipper du kjøringen frem og tilbake.
Sånn var det jeg gjorde det :) Det jeg pumpa på jobb ble barnets lunsj neste dag. Men da er det jo greit at det fins et usjenert sted man kan sitte samt mulighet for å oppbevare melka kaldt.
 
Sånn var det jeg gjorde det :) Det jeg pumpa på jobb ble barnets lunsj neste dag. Men da er det jo greit at det fins et usjenert sted man kan sitte samt mulighet for å oppbevare melka kaldt.

Jeg er velsignet med eget kontor og både kjøleskap og fryser på jobb så derfor jeg har tro på dette skal gå. Vet jeg er heldig der. Gjenstår jo forsåvidt å se om jeg det hele tatt får til amminga da..
 
Har så svårt att få ihop alla veckor. Men försvinner de 4 veckorna efter 1. Juli?

Sent from my GT-P5210 using BV Forum mobile app
 
Har så svårt att få ihop alla veckor. Men försvinner de 4 veckorna efter 1. Juli?

Sent from my GT-P5210 using BV Forum mobile app

Ja, fedrekvoten går fra 14 til 10 uker.

Hvis fødselen skjer 1. juli 2013 eller senere er stønadsperioden 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det forsvinner ikke noen uker :) det er totalt like mange uker no som det har vært før. endringen er at fedre og mødrekvoten er 10 uker hver og fellesperioden er lengre slik at vi kan velge mer hvem som skal ha mest permisjon.
Far må ta 10 uker, mor må ta 10 uker og fellesperioden kan dere dele som dere vil ;) mor må ha permisjon 3 uker før fødsel som ikke teller som mødrekvote og hun må ha 6 uker etter fødsel som er en del av mødrekvoten.
 
Etter 4 barn og ca 8 år med amming så vet jeg at likestilling ikke funker på alle områder, for oss! Jeg starta jobbe etter 8 mnd permisjon sist, og hadde ammefri, 2 timer betalt hver dag, som ble tatt ut en time om morningen og en time om ettermiddagen pga lang vei til jobb. det var ikke aktuelt å drive med pumping og styr, det er skikkelig ødeleggende både for arbeidsdagen og babykosen. Så, den dagen far kan amme, så skal jeg endelig dele på permisjonen...
 
Mannen skal ta alt felles han. Jeg får bare 10 uker. Haha. Men jeg er student og jeg VIL og MÅ fullføre masteren min i år. Det er veldig viktig for meg. :) Så derfor blir det bare sånn. Hadde ikke hatt rett på foreldrepenger heller, ettersom jeg studerer så det blir en billigere og mer langsiktig løsning at han tar permen.
Hadde det ikke vært slik hadde jeg ikke hatt noen innvendinger om han ville ha lenger perm enn sine 10 uker. Synes det er veldig bra, og synes ikke damene fortjener det mer enn mennene. Man må jo ta stilling til dette med amming VS. pumping VS MME, men hverken det ene eller det andre er galt mener nå jeg :) Pluss at det er snakk om 5 uker bare isåfall.
 
Jeg jobber hjemmefra så jeg har tenkt til å la far få hele felleskvoten.. jeg har hatt to års permisjon med de andre barna så synes det er rettferdig at han skal få lov å være hjemme nå. Jeg er hjemme alikevel..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp