far vil ha mer permisjon

En tråd i 'August 2014' startet av striiine90, 14 Mai 2014.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. striiine90 Blir kjent med forumet

Hei:)
    Er det noen av dere med menn som vil ha mer enn fedrekvoten? Min vil dele fellesperioden likt mellom oss:/ bra men en mann som vil være sammen med barnet, men eg vil jo helst ha mest mulig permisjon selv:-( noen tanker der ute?

2. *prikkeline* Andre møte med forumet :) Augustmødrene 2014

Ja, synes det der er så vanskelig... Kjempebra at far vil være med barnet lenger, men jeg vil jo også ha mest mulig tid. Synes liksom jeg har litt rett på de ukene, men far har jo også akkurat like mye han skulle ha sagt :p Off, vanskelig!

3. unike Elsker forumet Julibarna2014

Sniker fra juli :)

Jeg syns uansett ikke det blir rettferdig å dele permisjonen i 2. Mor har jo mødrekvote , hvor 6 uker er øremerket de 6 første ukene etter fødsel pga medisinske årsaker. Fars fedrekvote er ikke fastlåst på samme måte.

Derfor syns jeg mors 6 uker av mødrekvoten+ de 3 ukene med foreldrepenger før fødsel som også er øremerket mor ikke skal være med å telle som mors uker i en eventuell deling av permisjonen. :)

• Liker Liker x 2
    • Enig Enig x 1
  4. Cmb92 Forelsket i forumet Augustmødrene 2014

Er det 14 eller 10 uker fedrekvoten er på etter 1 juli??

5. onemore16 Betatt av forumet Septembermødre <3 Augustmødrene 2014

fedrekvoten er 10uker etter 1.juli ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker Liker x 1
    • Hjertelig Hjertelig x 1
  6. Cmb92 Forelsket i forumet Augustmødrene 2014

:gen014

7. *cRispO** Forelsket i forumet Augustmødrene 2014

Jeg synes heller ikke det er riktig å dele foreldrepermen likt, iallefall ikke for oss! Jeg fullammer til 6 mnd, også er det jo noen mnd for å komme inn i matinga, alt dette trenger man ro til mener jeg, og det er faktisk ikke noe far kan gjøre! Kanskje hadde det vært annerledes om vi hadde hatt flaskebarn? Vanskelig tema dette, når far vil ha mer. Syns jo det er bra at han vil delta likt, men det er (ofte) forskjell på far og mor de første årene...

• Liker Liker x 1
  8. myfirstaug2014 Elsker forumet Augustmødrene 2014 Februarhjertene2017

Samboeren min ble og litt skuffet da han hørte at fedrekvoten ble redusert fra 14 til 10 uker. For jeg vil jo ha de 4 ukene tilbake liksom. Å begynne og jobbe igjen når barnet kun er 8 måneder syns jeg er tidlig og veldig mange ammer fremdeles.

Jeg hadde aldri ville delt i to, personlig ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

9. Tingeling Flørter med forumet Julibarna2014

Her deler vi likt mellom oss. Synes det er rett og rimelig at far får like mye som mor å si på fellesukene, de er jo tross alt felles og ikke noe som automatisk påfaller mor - som mange virker som å mene. Fantastisk at faren ønsker å ta del i ansvaret mens baby fortsatt er liten, det tror jeg man får mye igjen for i det senere løp.

• Liker Liker x 2
    • Enig Enig x 1
    • Vinner Vinner x 1
  10. Zara85 Gift med forumet Augustmødrene 2014 Julibarna2014

I forhold til amming og rett og slett å få igjen for de laange ni mnd med vondter og ubehag syns jeg selv at jeg skal få lov t å gå hjemme mer enn pappaen. Sorry, men den likestillingen som skjer på hjemmebane er super, men tar helt av. Her tar han ti uker og jeg resten, og jeg kommer i tillegg til å ta ekstra mnd ulønnet. Denne småbarnsperioden får vi aldri igjen, så jeg skal være hjemme så mye som økonomisk mulig.. :)

Skjønner at det er fedre som vil være hjemme, og d er jo trist å nekte han d.. Veldig vanskelig situasjon. Jeg slipper heldigvis det, da min jobber skiftordning.. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker Liker x 3
    • Enig Enig x 2
  11. Maian Gift med forumet Augustmødrene 2014 Junilykke2018

Nå er min samboer arbeidsledig, og har ikke rett på permisjon med mindre han får seg jobb snart.
    Men han hadde aldri fått mer enn de ti ukene uansett :p Jeg skal jo fullamme til babyen er minst 4 månder, så nytter ikke at han er hjemme og jeg er på jobb. Jeg kutter ikke ut ammingen for at han har lyst til å bli hjemme.

Samboeren min er heldigvis enig i dette :D

• Liker Liker x 1
  12. Vikem Nå er jeg aldri alene <3

Jeg skal ha 34 uker og samboeren min 15 uker :) unner han å få så tett og god kontakt med Lillebaby! Tøft blir det, men jeg skal bare jobbe 75% så da får vi litt tid sammen :)

13. Miss Cici Cici

Jeg hadde gjerne delt 50/50.... men det passer ikke med fars jobb:-( føler på ingen måte at jeg har mer rett på permisjon enn pappaen! Ammefri kan man få uansett... bare nevner:) men selvfølgelig hvordan man deler er veldig individuelt, noe jeg syntes er bra!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

14. Mfh78 Flørter med forumet Augustmødrene 2014

Dette er individuelt og det har mye å si hvilken baby man får. Min første sov natta si fra 05-11 om morgenen frem til 3 mndr. Deretter greide vi å snu henne til 02-10 i et par mnder før vi landa på 22-08 frem til nesten 8 mnder. Hun sov 3x 40 min på dagtid fra hun var født omtrent. Hun sov utrolig lite og å ha sendt meg på jobb (sykepleier i turnus) ville vært drepen. Jeg amma til og med 7 mndr, da hadde jeg ikke mer melk.
    Nr to var en gråtebaby som nekta å sove/roe seg andre steder enn hos meg til han var minst 6 mndr. Han nekta å ligge i vogn, pappan fikk ikke bære eller bysse - ungen hylskrek! Gikk med han i bæresjal. Amma han konstant følte jeg for det var eneste måten å få han stille på. Han nekta flaske og det hjalp ikke med grøt da han var 4 mndr heller. Gikk til lege, kiropraktor og alt mulig, men fikk beskjed om at han var bare en utrolig slitsom baby! Så da pappapermen starta da gutten var 10 mndr var jeg svært skeptisk. Vi kom oss gjennom det, men det var enda mer slitsomt for meg. Så for meg er det uaktuelt å dele permisjonen, jeg TRENGER tiden til å få hodet over vannet faktisk!

• Liker Liker x 2
  15. ToTilPåVei Forelsket i forumet Augustmødrene 2014

Her skal far ta fedrekvoten, pluss 4 uker fra fellesperioden. Han syns det var Kjempedumt at det gikk fra 14 til 10. Så da får han 14! Forrige gang gikk jeg hjemme 12 måneder, og for meg var det lenge. Jeg var glad for at han ville ta de 14 ukene denne gang.

• Liker Liker x 1
  16. Luus Flørter med forumet Augustmødrene 2014

Min skal ha 15 uker lønnet hverfall, så tar han gjerne litt ulønnet også. En selvfølge for oss :)

Men vi deler det slik at jeg tar en del tid ulønnet permisjon før far tar permisjon. Kanskje det hadde vært en løsning for dere @striiine90 ? Da blir liksom ikke dette med amming, vondter osv. en problemstilling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

17. Løvemor2014 Elsker forumet Marsboerne2017 Augustmødrene 2014

Her tar jeg rundt 3 måneder først også deler vi 50% etter det. Dvs begge jobber halv uke. Håper dette går mhp amming og slikt men det vet man jo ikke før man prøver. Får jo ammefri fra jobben og tenker å pumpe til noen måltider. Andre på jobben min som har hatt suksess med dette, men det betyr jo ikke at det funker for oss. Hvordan er det å eventuelt endre ting underveis i permisjonen? Noen som vet det? Arbeidsgivermessig skal det ikke være noe problem da begge sine arbeidsgivere er fleksible. Men hvordan er NAV med dette?

18. striiine90 Blir kjent med forumet

Det med permisjon uten lønn vil nok ikke fungerer for oss:-( jeg har ikke jobbet fult siden jeg også er student, så får ikke nok penger til å spare opp til tiden uten lønn.
    . Men ellers var det en fin løsning :) jeg lurer også på hvordan det er med nav og endringer underveis i permisjonen? Går de med på det eller må vi ha den ordningen vi lager når ci søker?

19. Cml09 Glad i forumet Augustmødrene 2014 FebbisBebbis2021 ❄️

Her tar mannen litt fleirr enn dei han må. Og eg skjønna godt at han vil det. Eg tar heller ut foreødre permisjon uten lønn om eg ikkje føle meg klar for å begynne å jobbe igjrn.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

20. #2 Gift med forumet Augustmødrene 2014

Med mine to forrige barn, kunne jeg ikke begynt å jobbe fulle dager etter typ 5 mnd. Jeg fullammet begge til ca 5 1/2 mnd, og ammet fortsatt mye frem til de var 8-9 mnd. Jeg ammet også nr to om natten til han var ca 10 mnd, og da ville det vært tøft å dratt på jobb fra 8-16 etter slike netter.
    Det er rett og slett umulig for mange som ammer å gjennomføre dette.

Jeg jobber også ca 40 minutter kjøring hjemmefra, så har ikke mulighet til å dra hjem å amme iløpet av dagen heller.

Her tar far sine 10 uker, og vi er heldigvis helt enige om det:)

• Liker Liker x 1

Del denne siden