Flere studenter her?

Samme her.. Er sikret studieplass ut 2015, så da burde jeg vel få omgjort alt også?
 
Obs obs studentdamer... Mulig reglene er noe endret nå, men da jeg var gravid forrige gang for tre år siden studerte jeg. Jobbet i en ca 15% stilling ved siden av studiene. Når jeg skulle søke permisjonspenger av denne helgestillingen på 15%, fikk jeg ikke dette innvilget pga at det gikk mer enn 14 dager (eller noe sånt) mellom hver vaktperiode! Som sagt aner jeg ikke om det fortsatt er sånn, men bare et liiiite obs, fordi dette ble et STORT sjokk for meg... Ble penger fra Lånekassen og engangsstønad da, men gikk nok glipp av noen tusinger!
 
Jeg har ikke lest alle svarene, men var student sist gang :)
Man får, så lenge man har opparbeidet seg retten til det (6 mnd opptjeningstid hos Lånekassa), både stipend fra lånekassa pluss foreldrepenger fra NAV dersom man har arbeidet (evt engangsstønad dersom man ikke har arbeidet).

Forutsatt at man ikke tar permisjon fra studiene før "normalt", med mindre man kan vise til sykemelding, selvsagt.

Kan gå greit det og. Når jeg fødte i 2009 så hadde jeg termin i slutten av februar, tok da permisjon fra studiet fra januar av. Fikk skriv fra skolen der de skrev at det ikke var vits at jeg var der i januar.

Det ble dog litt styr med utbetalingen. Lånekassen ville nemlig ikke utbetale noe før jeg hadde sendt inn blankett G, altså den du sender inn etter du har født og barnet har fått personnr. Det ville jo resultert i jeg ikke hadde penger før kanskje i mai. Jeg ringte Lånekassen og spurte om det virkelig kunne være sånn; ja sånn var det. Fikk det fra tre kundeveildere. Ba til slutt om å få snakke med en saksbehandler og pengene var på konto noen dager etter :) På den måten blir foreldrestipend litt som vanlig borteboerstipend, man får først lån og når barnet er født og du har sendt inn opplysningene så blir alt lån omgjort til stipend (er vel 44 uker).

Min foreldrestipendperiode tok forresten slutt i november, og da fikk jeg bare vanlig lån i desember- så det funket veldig bra :)
 
Okei, det er jo greit å vite da :) tror ikke jeg har rett til permisjonspenger.. Starter i jobb 1.februar, så rekker det vel akkurat ikke..
 
jeg tenkte å gjøre det også… :) håper jeg klarer å fullføre skolen innen planlagt tid

hvor mye jobber du da?
Denne gangen 40%

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Okei, det er jo greit å vite da :) tror ikke jeg har rett til permisjonspenger.. Starter i jobb 1.februar, så rekker det vel akkurat ikke..
Når har du termin?

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Du kan melde deg som ringevikar i barnehager nå og få det ført opp på nav papirene før du starter i nye jobben. Er vel alltid noen som trenger folk nå :) så får du noen uker nå at du er i "jobb" ;-) trenger jo ikke å være samme jobb i 6 mnd. Jeg hadde gjort det. Dumt å akkurat gå glipp av perm.penger

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Du kan melde deg som ringevikar i barnehager nå og få det ført opp på nav papirene før du starter i nye jobben. Er vel alltid noen som trenger folk nå :) så får du noen uker nå at du er i "jobb" ;-) trenger jo ikke å være samme jobb i 6 mnd. Jeg hadde gjort det. Dumt å akkurat gå glipp av perm.penger

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

ca 1.august :)

Jeg har fast 15% jobb på sykehjem. Har hatt det i mange, mange år. Har også jobbet mye som vikar på skole siste året, men dette er jo ikke timer som blir skrevet ned noe sted. Får jo bare utbetalt, liksom. Det er der jeg har fått fast nå fra 1.august :p
 
Kan vel skrive det opp at du har hatt 15% så og så lenge og 100%? Fra 1 februar ;-) det går vel det :)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Okei, det er jo greit å vite da :) tror ikke jeg har rett til permisjonspenger.. Starter i jobb 1.februar, så rekker det vel akkurat ikke..

Hvis arbeidsstedet kan dokumentere at du har høyere stillingsprosent (fast) ved fødsel enn du har hatt de siste 6 mnd har du krav på perminsjonspenger tilsvarende det du antas å kunne tjene basert på daværende (ved perm start) inntekt.

Og det står at foreldrepenger du får utbetalt ved siden av lånekassens penger ikke skal ha noe å si.
 
Oi.. dette må jeg sjekke nærmere ut!! :)
Arbeidsgiver er jo kommunen i begge tilfeller, siden både sykehjemmet og skolen er underlagt kommunen jeg bor i. Så jobber jo for den samme arb.giver i to forskjellige jobber...
 
Jeg tar imot alle penger jeg kan få. For dette blir dyrt :O
 
Du har krav på foreldrepenger :) Uansett om du har fast jobb eller ikke, så lenge du har jobbet og tjent over et visst beløp, har du krav på foreldrepenger. Tror du må ha jobbet sammenhengende (ikke hatt lengere pauser) i 6 av 10 siste måneder eller noe. Hvis du har fast stilling så får du det du har i fastlønn når du går ut i permisjon. Hvis ikke så regner de ut(alt ettersom arbeidsgiver) gjennomsnittet av inntekten din de siste 12 månedene. Noen arbeidsgivere regner de 3 eller 6 siste månedene alt ettersom hva som lønner seg for deg. Tror det er forskjellig for hvordan de regner de ut. Så hvis du jobber i kommunen så er det bare å ringe dit å få en oversikt over hvor mye du har jobbet. Eller samle lønnslipper for de siste 12 månedene og levere de til NAV når du søker.

Når du er student så har du også krav på foreldrestipend. Da får du like mye som du skulle fått ellers(lån+stipend), et helt år, som alt blir omdannet til stipend på slutten av året. Dette får du uansett om du velger å fortsette på utdanningen eller ta permisjon. I mitt tilfelle når jeg fikk datteren min i 2011 så fortsatte jeg på skolen uten permisjon og fikk dermed et år med studielån mindre. :p Det har jeg også planer om nå :D
 
Men siden dette er jobb på en skole, så varer vel stillingen bare til juni. Vet lærere har lønn i juli også, men jeg er jo tilbudt jobb ut skoleåret så vidt jeg forstår.

For rektor på skolen trur jo jeg skal starte 100% på studier igjen etter sommeren.. Nå ble jeg litt forvirra. Hadde vært utrolig greit med permisjonspenger, men det er jo ikke sikkert jeg har fast inntekt fra den 60% stillinga i juli når jeg går ut i permisjon? For det er jo vel permisjon bare tre uker før? Så i midten/begynnelsen av juli for min del. Akkurat forseint liksom
 
Er bare å søke noen uker i forveien på foreldrepenger. :) Det er jo noen uker behandlingtid så man må søke en stund før. Så hvis du har termin i august, så går du ut i permisjon i juli? Så hvis du da søker i mai? Man kan også velge å gå ut tidligere i permisjon, tror det er opptil 12 uker før termin? Eller var det 8? :p
 
Har ikke peiling på dette her merker jeg :p får sette meg litt inn i det etterhvert.
Aner jo ingenting om hvilke støtte jeg har krav på, eller om jeg har rett til bidrag fra far eller hva... Hakke peiling
 
Det ordner seg ;-) du kan gå ut i permisjon dagen etter at jobben din er slutt, det tror jeg er det lureste og det jeg kommer til å gjøre :)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Back
Topp