Med sånn "bare litt lange" sykluser, så er min erfating at legen ikke bryr seg om det. Da hadde jeg 35 dagers syklus, og det ble ikke korrigert før på ordinær UL.
Da jeg ble gravid i en 70 dagers syklus, og hadde "menstermin" til santhans, var det ikke aktuelt å bruke den terminen, jeg fortalte ikke siste mens, bare hvor langt på vei jeg var når jeg bestilte time. Det hadde seg slik at ejg fikk en blødning og en tidlig UL på fastlegekontoret FØR den første kontrollen min, derved hadde de allerede en "ul-justert termin" som ikke var helt eksakt, men det ar synlig på den ul at jeg var ca 7 uker på vei da, ikke 15. Derved forholdt legen seg til den frem til ordinær UL.
Med sånn "4 dager forsinket el" som Lykkeliten har, er det slett ikke alle leger som vil ta hensyn til det når de regner. Men det har i det hele tatt veldig lite å si, når det er snakk om så kort som ei uke eller sånn, for da vil ordinær UL uansett komme til rett tid, og det verste du uansett risikerer er at du kommer for tidlig på ul og må komme igjen etter et par uker.
Normalt kontroll-opplegg innebærer en time hos legen en plass mellom 8 og 12 uker, og deretter ul etter 17-20 uker, og deretter blir kontrollene hyppigere. Mao, om du og legen er ei uke uenige når du er der sånn etter rundtom 10 uker, som kanskje den ene mener er 9 og den andre mener er 11, er ikke det så problematisk det. De kjenner ikke på livmoren for å måle den på skjemaet før senere uansett, så det vil ikke fremkomme "oi, liten livmor i forhold til termin" og i det hele tatt... nikk og smil og si til deg selv at den egentlgie terminen får du på UL uansett, også holder du på den du selv har beregnet som en foreløbig termin for deg selv, i ticker og sånn inntil videre. Justert termin ved UL blir "fasiten" uansett.