Ferie uten barna?

meredith

Glad i forumet
Syns jeg ser oftere og oftere at folk drar på sommerferie uten barna sine. Er det slik at det blir mer og mer vanlig å sette igjen barna hjemme hos f.eks besteforeldre eller samværsforeldre og dra på voksenferie, eller er det bare noe jeg har fått en oppfatning av?

Nå tenker ikke jeg på at man tar en langhelg en gang i blant, men at man hver sommer drar en uke eller to til syden uten barna. Og uten å sørge for at barna får noen spesielle opplevelser i løpet av sommeren.

Jeg kjenner at for meg hadde det vært så utrolig feil om jeg og mannen skulle ha sendt barna på "ferie" hos besteforeldre mens vi selv dro på ferietur. For oss er ferien en tid hvor vi trenger å få være familie. Er det jeg som er rar eller er det flere som tenker som meg?

Enig med deg selv om at jeg ikke har barn :)

Prøver siden Nov 12
*Før svangerskapet*
*Ønsker 2014 baby*

Jeg skjønner godt at aleneforeldre drar på ferie når barna er hos samværforelder. Mine barn er 2 uker hos pappa'n sin og disse to ukene er jammen lange for meg....

Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å ta meg en tur til syden uten barna, for mens barna har vært hjemme har de hatt opplevelser nesten hver dag (hyttetur til Sverige og Tjøme, tur med danskebåten, Sommarland i Bø, bondegårdsbesøk osv) og det de egentlig ønsker mest er å være hjemme og leke med barna i gata. :P

Men om hele feriebudsjettet går med til kun de/den voksne så er jeg veldig enig!

Enig med deg. Men.. det er ikke "bare" å være hos besteforeldre. Jeg syntes i alle fall det var kjempestas da jeg var liten. Barn er ikke så kravstore,de trenger ikke de store opplevelsene,det er vi som får dårlig samvittighet fordi de ikke får vært på Hunderfossen e.l. skal ikke så mye til egentlig ;)
Her om dagen hadde min mor og 3åringen brukt 1/2 time på terrassen og fulgt med på en humle og en sommerfugl.. hverdagslykke :)
Mine foreldre har også hatt han med på stranda flere ganger,og han koser seg som bare det. Jeg fikk ei lita jente med ks for 5 uker siden,så jeg har ikke kunnet bade med han,så da er det godt at besteforeldre kan steppe inn.

Syns jo det er litt trist hvis foreldre velger å ikke være sammen med barna sine i ferien..
Men samtidig så kan man trenge alenetid som par også,for å lade opp og ha overskudd til å gi barna fine ferieminner. Men da må man jo selvsagt gjøre begge deler,ta en ferie alene og så bruke tid på barna når man kommer hjem.
Men det er for meg en selvfølge. Hadde aldri tatt en ferie bare med meg og mannen mens ungene var hos besteforeldre, og så ikke ha noe kvalitetstid med barna selv.
Det blir helt feil. Men det går jo an å få til begge deler ;)

*Gutt 2010*
*Jente 19/6-13*

• Liker
Reactions: S.
Altså, hvis det er den eneste ferieturen det året så kan jeg være enig i at det er kjipt. P den andre siden kan det være mange år siden foreldrene har vært alene sammen og barna er litt større og besteforeldre e bor et stykke unna så de ikke ses så ofte.., hadde neppe reagert på en sånn forklaring :) så lenge barna får tid til å gjøre ting og dra på en ferie og får kose seg med familien, så er jo det det viktige. Selvsagt gjør man det ikke slik hvert år da.

Enig med deg. Men.. det er ikke "bare" å være hos besteforeldre. Jeg syntes i alle fall det var kjempestas da jeg var liten. Barn er ikke så kravstore,de trenger ikke de store opplevelsene,det er vi som får dårlig samvittighet fordi de ikke får vært på Hunderfossen e.l. skal ikke så mye til egentlig ;)
Her om dagen hadde min mor og 3åringen brukt 1/2 time på terrassen og fulgt med på en humle og en sommerfugl.. hverdagslykke :)
Mine foreldre har også hatt han med på stranda flere ganger,og han koser seg som bare det. Jeg fikk ei lita jente med ks for 5 uker siden,så jeg har ikke kunnet bade med han,så da er det godt at besteforeldre kan steppe inn.

Syns jo det er litt trist hvis foreldre velger å ikke være sammen med barna sine i ferien..
Men samtidig så kan man trenge alenetid som par også,for å lade opp og ha overskudd til å gi barna fine ferieminner. Men da må man jo selvsagt gjøre begge deler,ta en ferie alene og så bruke tid på barna når man kommer hjem.
Men det er for meg en selvfølge. Hadde aldri tatt en ferie bare med meg og mannen mens ungene var hos besteforeldre, og så ikke ha noe kvalitetstid med barna selv.
Det blir helt feil. Men det går jo an å få til begge deler ;)

*Gutt 2010*
*Jente 19/6-13*

Enig der, og et poeng kan jo også være at det ikke er alle som hvert år får tatt ut ferie mens barna har fri fra skolen, eller har råd til å reise på ferie alle sammen, da kan det jo være en grei løsning så i det minste barna får seg en tur.

Mine foreldre tar med seg lillegutt på hytta eller andre opplevelser en tre dagers tid hver ferie. Disse dagen har vi brukt til å sove lenge, gå ut å spise, ordne hjemme, og ellers være kjærester. Har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg er ikke noen syden farer, men skulle jeg ville det, så hadde nok gullet mitt blitt med :) Min sønn er bare 2,5 år, så jeg hadde ikke klart meg en uke uten han enda!

Venter ei lita snuppe 5. august :)

Mine barn er borte 2 uker hver sommer og da passer jeg på å få slappa av og kost meg, i år hadde jeg 1 uke helt barnefri og da reiste jeg nordover. Har og vært på ferie med barna. Nå er jeg hjemme og har kun eldste hjemme og er i grunn godt og bare bruke tid sammen med han og :)

Jeg skjønner godt at aleneforeldre drar på ferie når barna er hos samværforelder. Mine barn er 2 uker hos pappa'n sin og disse to ukene er jammen lange for meg....

Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å ta meg en tur til syden uten barna, for mens barna har vært hjemme har de hatt opplevelser nesten hver dag (hyttetur til Sverige og Tjøme, tur med danskebåten, Sommarland i Bø, bondegårdsbesøk osv) og det de egentlig ønsker mest er å være hjemme og leke med barna i gata. :p

Men om hele feriebudsjettet går med til kun de/den voksne så er jeg veldig enig!

Du har jo sørget for at dine barn har fått ferieopplevelser, og da ser jeg ikke noe problem med at du tar deg en tur når barna likevel er hos faren sin. Jeg tenkte på de som ikke gir barna sine noen ferieopplevelser, men selv drar på ferie.

Mine foreldre tar med seg lillegutt på hytta eller andre opplevelser en tre dagers tid hver ferie. Disse dagen har vi brukt til å sove lenge, gå ut å spise, ordne hjemme, og ellers være kjærester. Har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg er ikke noen syden farer, men skulle jeg ville det, så hadde nok gullet mitt blitt med :) Min sønn er bare 2,5 år, så jeg hadde ikke klart meg en uke uten han enda!

Venter ei lita snuppe 5. august :)

Men disse dagene er vel ikke kun for at dere skal ha "ferie"? Det er vel like mye for at gutten din og besteforeldrene skal få litt kvalitetstid sammen uten dere? Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det.

hvis besteforeldrene ønsker å ha barnebarn på ferie så kan jo foreldrene finne på noe imens istedenfor å bare sitte hjemme. Men der blir feil å planlegge barnefri ferie og "sette vekk" ungene pga det. Nesten på samme måte som du setter vekk hunden på kennel.

Økonomien til småbarnsforeldre er bedre nå enn før og folk bruker mer penger på ferier. Tror nok de fleste isåfall både har ferie alene og sammen med barna. Gjerne flere ferieturer, vi reiser mye mer nå enn før.

Samboer har ei datter fra før. Hun er snart 6.
Vi har nå hatt henne i 4 uker. Iløpet av disse ukene har hun vært 5 dager alene med besteforeldrene på tur, og nesten 3 uker med oss.
Selv reiser vi til syden ved skolestart, men vi har ikke dårlig samvittighet overfor henne.
Så lenge vi ikke har barn sammen, så syns vi det er greit med campingferie med henne, og sydentur for oss.

<3 ønsker et lite mirakel <3
Fedmeoperasjon 7/8 okt
Skravler med _venter på deg_

Hva er en ferieopplevelse da?
Her reiser vi ikke til "syden", liker ikke det. Her er vi hjemme, tar livet med ro å slapper sv. Tar en tur til hovedstaden, stranden, dyreparken osv.
Hvorfor må man reise med barna?

Før jentene kom,hadde vi en uke i året i syden uten barn,både når jeg var alene og etter jeg traff mannen,men hadde og ferie med barna vi reiste alltid til syden om sommeren.... ser ikke noe gale i å ha en uke ferie for meg selv uten barn,men det går ikke på bekostning av ferien til ungene...
De har fått ferie både med meg og med pappaen sin hvert år...
Som 16 åringen reknet ut,han hadde vert 17 ganger i syden+sverige,danmark,england,tyskland,danmark og polen,så de lider ingen nød om jeg tar meg en uke til syden uten de:-) kommer til å gjøre det når jentene blir litt større og:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum mobile app

Hva er en ferieopplevelse da?
Her reiser vi ikke til "syden", liker ikke det. Her er vi hjemme, tar livet med ro å slapper sv. Tar en tur til hovedstaden, stranden, dyreparken osv.
Hvorfor må man reise med barna?

Ferieopplevelser er ting man ikke opplever i hverdagen resten av året. Noe man kan komme tilbake til barnehage og skole og fortelle at man han gjort/opplevd. Spesielt viktig mener jeg når ungene er så store at de har begynt på skolen, og forstår hva de har gått glipp av når "alle andre" har masse spennende å fortelle fra ferien sin.

Før jentene kom,hadde vi en uke i året i syden uten barn,både når jeg var alene og etter jeg traff mannen,men hadde og ferie med barna vi reiste alltid til syden om sommeren.... ser ikke noe gale i å ha en uke ferie for meg selv uten barn,men det går ikke på bekostning av ferien til ungene...
De har fått ferie både med meg og med pappaen sin hvert år...
Som 16 åringen reknet ut,han hadde vert 17 ganger i syden+sverige,danmark,england,tyskland,danmark og polen,så de lider ingen nød om jeg tar meg en uke til syden uten de:) kommer til å gjøre det når jentene blir litt større og:)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum mobile app

Der har vi vel sakens kjerne. At man drar på ferie uten ungene er jo greit så lenge det ikke går på bekostning av ferien til ungene mener jeg. Men jeg har inntrykk av at det i flere og flere familier blir prioritert voksenferier som går på bekostning av ungene.

Ferieopplevelser er ting man ikke opplever i hverdagen resten av året. Noe man kan komme tilbake til barnehage og skole og fortelle at man han gjort/opplevd. Spesielt viktig mener jeg når ungene er så store at de har begynt på skolen, og forstår hva de har gått glipp av når "alle andre" har masse spennende å fortelle fra ferien sin.

Så det å være hjemme samme sin familie, bade i sprederen,dra på stranden, leke med barna i nabolaget osv er ikke nok?
Jeg har hatt flotte ferier som liten, men var i legoland bare en gang og Italia en gang i løpet av mitt 20 årigeliv hjemme hos mine foreldre. Ellers var jeg hjemme, stranden, hos besteforeldre, lekte med andre barn osv. Skjønner ikke dette fokuset på at man MÅ reise bort med barna hele tiden. Jeg mener barn har godt av å slappe av litt jeg da, etter stressfulle dager i barnehage/skole, så har barna litt godt av å lande litt. Og om foreldre trenger en 1 uke uten barn så ser jeg heller ikke problemet med det. Heller 1 uke uten barna enn at barna må reise mellom sin mamma og pappa som ikke fikk forholdet til å fungere. Det er da overhode ikke dumt for barn at foreldre investere i forholdet?
Nå reiser ikke vi alene noen steder for vi har ingen som kan ha barna våre, men jeg kan virkelig se behovet for det i blant! Rett og slett for å bare sove ut, det rekker man ikke i løpet av en helg ;)

Mine barn har 2 uker ferie uten oss hver sommer, en uke hos hver av besteforeldreparene. Grunnen er ikke at vi skal ha ferie fra dem, men at de skal dele opplevelser med besteforeldrene uten at vi er der som "mellomledd". Fantastisk for dem-og godt for oss. Vanligvis er dette når min mann jobber og jeg bruker tiden på husarbeid, ting jeg vanskelig får gjort ellers... Og å slappe av. Kveldene er kjærestetid;-) men ellers i året reiser vi gjerne på langhelger etc uten barna, og jeg utelukker ikke at vi av og til vil ta en tur om sommeren også når barna allikevel er borte i 2 uker! Ser ikke problemet, så lenge man gir barn gode ferieopplevelser- både med oss og med besteforeldrene.

Jeg har ikke barn selv enda, men jeg og samboeren min er ganske klare på at vi kommer til å sette av en uke i året der barna kan få muligheten til å være med besteforeldrene mens vi drar på en ferie en uke bare oss to.

Men dette går derimot ikke på bekostning av barnets ferie, vi vil jo dra på ferie med han også. :)

Back
Topp