Ferie uten barna?

Hovedferien for oss er ferien med Eline. Men vi prøver å få tatt en liten tur bare oss to. Vi har svært sjelden barnepass, så det er vår mulighet den ene gangen i året til å bare være oss.

For to år siden var vi i Roma. Vår første ordentlige tur sammen så lenge vi har vært sammen. I fjor dro jeg til New York, da kunne ikke Sambo være med så dro på husmorferie med en venninne. I år dro vi til Island med et vennepar og feiret 30-års dagen min og mannen til venninna mi der. Det var en opplevelse av de sjeldne.

Turene varer en liten uke/lang helg, og Elines farmor kommer hit til oss og passer henne her. Farmor og godtar tar Eline med på museum og spennende aktiviteter som vi ikke er like flink til, så hun har det supert. :)

Sommerferien har for vår del vært tilrettelagt for barna. Ettersom vi har barna ellers på forskjellige tidspunkt, så skulle vi få sommerferien til å klaffe med at de kunne være sammen og slik ble det heldigvis. Men jeg ser stadig fler som gjør det stikk motsatte og lar barna være hos besteforeldre etc. Vi hadde vår første "voksen" ferie i vår, hvor vi reiste på storbyferie kun vi to. Det gjorde godt og det å bare være oss var uvant, men velfortjent. I det tilfellet var barna våre hos sine respektive andre foreldredel, og vi hadde lagt opp den uken deretter med å planlegge i god tid.

Ser ikke noe galt i å dra på voksenferie når man har barn, men enig med de fleste her at om man kun bruker ferien sin på "voksenting" mens barna er hos besteforeldre/ekspartner o.l. så føles det litt feil. Men tror nok at de fleste som drar på ferie uten barna tilbringer mesteparten av ferien sin sammen med barna. Og så synes jeg heller ikke det er feil at de voksne drar til "syden" uten at barna blir med når barna er små. For våre to så spiller det virkelig ingen rolle hvor vi har ferie så lenge vi finner på noe koselig sammen med dem. Når de blir litt større og har mer interesse av å dra på slike feriereiser så blir det jo litt annerledes. Min mann og jeg er dykkere, og også grottedykkere som er noe vi må reise på tur for å få gjort, og dette er en aktivitet som vanskelig lar seg forene med små barn uten at vi har med besteforeldre som barnevakt eller kan ordne annen barnevakt der vi er, så jeg håper vi kan få til en dykkeferie bare oss to til neste år. Synes da det er mye bedre at vi drar alene mens barna er hos besteforeldre enn at vi tar med barna og må ordne barnevakt til dem, det får jeg mye dårligere samvittighet av, selv om vi typisk kommer til å dra til et "syden"-land.

Jeg er enig med deg! Spesielt hvis det ikke skjer noe mer enn den "voksenturen" i løpet av ferien... Men er også for at foreldrene kan ta seg en ferie hvis det er muligheter for det.. For man trenger kanskje litt alene tid/ kjærestetid også en gang i blandt, men da må man sørge for at man får litt av ferien sammen med barna også.. For det er jo faktisk nesten kun i sommerferien man virkelig får ordentlig kvalitetstid sammen som en familie! Så dette blir høyt prioritert hjemme hos oss.. Vi hadde en liten kjærestetur i begynnelsen av ferien, men da var vi kun vekke i to døgn, og kunne nesten ikke vente med å komme hjem å fortsette ferien og kvalitetstiden sammen med lillegutt :)

Der har vi vel sakens kjerne. At man drar på ferie uten ungene er jo greit så lenge det ikke går på bekostning av ferien til ungene mener jeg. Men jeg har inntrykk av at det i flere og flere familier blir prioritert voksenferier som går på bekostning av ungene.
Det kunne jeg aldri ha gjort....
Men ja vet om folk som gjør det:-(

Sent from my GT-P7310 using BV Forum mobile app

Ser ikke vitsen med å reise til syden i det heletatt! For meg virker det som stress, og det er ikke noe jeg vil ha noe av i ferien. Mye bedre å slappe av hjemme og ta en dagstur en plass, og ei ukes tid på hytta uten elekronikk, mobildekning og trafikk. Jeg kommer aldri til å dra på ferie uten datteren min, da er det ikke ferie for meg.

Jeg bor alene, og har jenta mi annenhver uke. Mor til jenta synes mere om sydenreiser og slikt, så det kommer hun til å få med henne. Og da kan jeg ta henne med på hytta, bare oss to, når hun er med meg.

Tross alt, så er det vi som jobber som trenger ferie- Ungene trenger nye opplevelser utenom hverdagen! Så synes ikke det er egoistisk å prioritere en hytteferie i steden for mas og jag på stranda.

Jeg er enig med deg! Spesielt hvis det ikke skjer noe mer enn den "voksenturen" i løpet av ferien... Men er også for at foreldrene kan ta seg en ferie hvis det er muligheter for det.. For man trenger kanskje litt alene tid/ kjærestetid også en gang i blandt, men da må man sørge for at man får litt av ferien sammen med barna også.. For det er jo faktisk nesten kun i sommerferien man virkelig får ordentlig kvalitetstid sammen som en familie! Så dette blir høyt prioritert hjemme hos oss.. Vi hadde en liten kjærestetur i begynnelsen av ferien, men da var vi kun vekke i to døgn, og kunne nesten ikke vente med å komme hjem å fortsette ferien og kvalitetstiden sammen med lillegutt :)
Signerer denne:)
Sånn gjorde vi det og, vi tok en Kiel tur bare vi to, også har vi kost oss alle 3 resten av tiden. Ungene har man bare til låns, partneren sin skal man være sammen med resten av livet (forhåpentligvis);) Så jeg syns ikke man skal føle seg skyldig om man trenger litt voksen tid iblant. Men da syns jeg også at ungene skal prioriteres resten av ferien:)

Elsker appen <3

Eldste min på 6 har vært i syden 10 ganger og toåringen 5 ganger allerede sammen med oss. Så om vi vurderer en langhelg i varmen uten barn så har de det fint med besteforeldre og jeg har ikke dårlig samvittighet for det :) i tillegg til syden er vi hver sommer på hytteturer og fornøyelsesparket med vennepar med barn.

Jeg tenker at foreldre kan ha så godt av kjæresteturer at det til syvende og sist også gangner barns ved å få hjem lykkelige og uthvilte foreldre.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Enig med deg.

♡♥mor til to♥♡

Syns ikkje det er riktig å ta ferie på bekostning av barna.. det ville eg aldri gjort. Min kjære har veeldig lyst at vi skal dra på cruise i middelhavet bare oss 2. Då blir det utenom ferien sånn at guttene har 4 uker med oss på sommeren til å Fks dra til dyreparken som eldste har så lyst til. ++. guttene får også fri hele påsken og julen sjøl om bhg har åpent noen av dagene:)

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Kan man ikke gjøre begge deler? Vi skal en lang helg bort nå i august på spa hotell og se på street kjøring (gleder meg veldig) så tar jeg barna med til Syden i oktober. Har fem små og synes ikke de har noe i Syden å gjøre i den varmen om sommeren. Vi har vært på camping i Norge og Sverige. Besøkt dyre parken og tusen fryd. Lange dager på stranda og tur på fjellet. Synes folk skal kose seg eg. Fikk barn for å bruke tid på de, men å spare litt energi og ha voksen tid er ikke feil iblant.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg vet ikke hvordan det er hos alle andre, men hos oss er det ikke "crap" å være hos besteforeldrene. Ungene elsker å være der, og de kommer nok til å være litt med dem mange ferier. Jeg ser ikke på det som å "plassere" dem noe sted, men å sende dem på ferie. Dette kommer nok til å bli typisk de gangene vi må jobbe, eller gjøre noe annet "kjedelig" Hvis vi har mulighet skal ungene slippe SFO og barnehage i ferien, selv om vi selv ikke har 8ukers ferie.

Men, jeg skjønner nok hva du mener. For meg er barna alltid første prioritet, også i ferien. Vi skal skape minner, og det skal vi gjøre sammen.

Heller 1 uke uten barna enn at barna må reise mellom sin mamma og pappa som ikke fikk forholdet til å fungere. Det er da overhode ikke dumt for barn at foreldre investere i forholdet?

Nja, nå blir det jo bare vanligere og vanligere med "kjæresteferie" samtidig som statistikken for ekteskap- og samlivsbrudd også øker, så er vi sikre på at det er der det ligger?

Her har det vært motsatt, ungene har dratt på aleneferie uten oss. Først de to eldste med sin far til Tyrkia, så hun eldste til Danmark på cup, og så dro guttungen på Dana Cup. Å ha bare ett barn eller to hjemme, er ferie for oss. :D

Jeg har ikke så kort navlestreng at jeg ikke kan dra vekk fra ungene en helg eller en liten uke kanskje, men det har bare ikke skjedd til nå.

Jeg hadde en kollega reiste på Sydenferie med mannen i to uker uten barna.hvert år. Skulle de feriere med barna så ble det Sverigetur.. kan ikke skjønne de vil det.. For vår del så har vi med barna på de store turene. Skal vi har kjæresteferie blir det en langhelg bare. Vil gjerne dele ferieminnene med de jeg elsker høyest:-)

♡♥mor til to♥♡

Jeg syns det er viktig med foreldre tid!

Tar veldig på med små og får liten tid til hverandre i hverdagen så en lang helg uten bare mens de selv er på "ferie" gjør meg ingenting!
Men drar jo heller ikke når ungene er knøttsmå, venter til de er rundt 3 år!

Nja, nå blir det jo bare vanligere og vanligere med "kjæresteferie" samtidig som statistikken for ekteskap- og samlivsbrudd også øker, så er vi sikre på at det er der det ligger?

Så du er helt sikker på at de som flytter fra hverandre er de som hele tiden drar på kjæresteferie?
Jeg vet ikke hvor vanlig dette er jeg, for jeg kjenner ingen som reiser på kjæresteferie, men jeg kjenner mange som ønsker og hadde hatt ett behov, men ingen som kan passe barna. Så veldig vanlig kan det umulig være!
Det er ikke så vanskelig å forstå at mindre tid man bruker på en person mer sklir man fra hverandre. Man er nødt til å pleie kjærligheten selv når man har fått barn. Det synes jeg mange glemmer i dag.

Det er ikke så vanskelig å forstå at mindre tid man bruker på en person mer sklir man fra hverandre. Man er nødt til å pleie kjærligheten selv når man har fått barn. Det synes jeg mange glemmer i dag.

Vi bruker ikke mye mindre tid på hverandre enn hva vi gjorde før vi fikk barn. Tiden er den samme, det er bare det at tiden vi er sammen er vi også ofte sammen med to til :)

Men nå var det vel ikke akkurat spørsmål om man hadde lov til å være alene uten barn en gang iblant heller. Folk gjør nok det som passer seg og son familie best.

Syns jeg ser oftere og oftere at folk drar på sommerferie uten barna sine. Er det slik at det blir mer og mer vanlig å sette igjen barna hjemme hos f.eks besteforeldre eller samværsforeldre og dra på voksenferie, eller er det bare noe jeg har fått en oppfatning av?

Nå tenker ikke jeg på at man tar en langhelg en gang i blant, men at man hver sommer drar en uke eller to til syden uten barna. Og uten å sørge for at barna får noen spesielle opplevelser i løpet av sommeren.

Jeg kjenner at for meg hadde det vært så utrolig feil om jeg og mannen skulle ha sendt barna på "ferie" hos besteforeldre mens vi selv dro på ferietur. For oss er ferien en tid hvor vi trenger å få være familie. Er det jeg som er rar eller er det flere som tenker som meg?

Blir ikke helt riktig for meg heller. Men om besteforeldrene ber om å ha barna og kanskje drar bort, ser jeg ikke vitsen i å bli hjemme å vente på at de kommer tilbake. Hadde gått bananas. Om vi ikke for eks skulle ha pusset opp eller jobbet.

Men det hørtes veldig deilig ut med en uke med samboer og meg, helt alene. Bare kose oss og være voksne og forelsket. Pleiet kjærligheten litt også :) Ikke bare pappa og mamma. :)

Back
Topp