Spaghetti med kjøtt og tomatsaus!

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Ja, nok et matspm:p Hvordan kan jeg lage det til lillegutt? Altså selv fra bunnen av? Bruke fullkornspasta tenker jeg i alle fall...Men, saus...Kan man bruke hermetiske tomater, eller inneholder de salt? Hvilket krydder er godt? Basilikum?
 
Dette vil jeg også gjerne vite, så følger med på denne tråden ;)

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum mobile app
 
Hmm.. Fullkornspasta da? ;) jeg bruker selv squash som jeg river med et julienne jern istedenfor pasta.

Pastasause er super enkelt å mye bedre å lage selv ;)
Med feks. Tomater, paprika, løk og basilikum :) veldig enkel og god saus. Når de blir eldre og evt vanskelig kan du lure i alt mulig i sausen, hvitløk, sopp, asparges, spinat++ ;-)

Fremgangsmåte:
Finhakket/mos paprika og løk, fres i pannen kjapt med med olje.
Tilsett finmoste tomater. La koke til ønsket konsistens(medium/lav varme) tilsett basilikum mot slutten.

Hvis ingen av ingrediensene er gitt før begynn med
Dag.1 kokt tomat
Dag.2 kokt tomat med basilikum
Dag.3 kokt tomat med paprika og basilikum
Dag.4 full rett

I tillegg ville jeg nok ha gitt noe annet innimellom også. Altså brukt lengre tid enn 4 dager. Evt man kan også introdusere sammen med andre matvarer;)
 
Vel går jo ann å lage helt ifra grunnen men da uten salt :) hermetiske tomater vet jeg ikke om inneholder salt men skal jo stå på pakka.
Og ang krydder så er jo basilikum godt ja
 
Hmm.. Fullkornspasta da? ;) jeg bruker selv squash som jeg river med et julienne jern istedenfor pasta.

Pastasause er super enkelt å mye bedre å lage selv ;)
Med feks. Tomater, paprika, løk og basilikum :) veldig enkel og god saus. Når de blir eldre og evt vanskelig kan du lure i alt mulig i sausen, hvitløk, sopp, asparges, spinat++ ;-)

Fremgangsmåte:
Finhakket/mos paprika og løk, fres i pannen kjapt med med olje.
Tilsett finmoste tomater. La koke til ønsket konsistens(medium/lav varme) tilsett basilikum mot slutten.

Hvis ingen av ingrediensene er gitt før begynn med
Dag.1 kokt tomat
Dag.2 kokt tomat med basilikum
Dag.3 kokt tomat med paprika og basilikum
Dag.4 full rett

I tillegg ville jeg nok ha gitt noe annet innimellom også. Altså brukt lengre tid enn 4 dager. Evt man kan også introdusere sammen med andre matvarer;)
Åh, du er så flink! Men ja, jeg kan sikkert gi squash istedet...Pasta er vel kanskje ikke den mest næringsrike matvaren de kan få....:p Men, heller fullkorn enn vanlig i alle fall:) Da skal jeg prøve å lage til helga...Men, han har jo spist spaghetti fra Ellas (full porsjon) Nå er jo ikke den lagd på samme vis. Men, må jeg ta en matvare om gangen? Jeg har liksom begynt å bare kjøre litt på...:p Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig!
 
Du må nesten bare vurdere selv hvordan du vil gjøre det. jeg gir en og en matvare for å se hvordan hun reagerer på ting. Og for at magen skal få bli tilvendt maten i rolig tempo. Feks asparges fikk hun luft og vondt i magen de første gang hun fikk det, neste gang gav jeg kjempe lite også nå reagerer hun ikke i det hele tatt selvom hun får endel.

Alternativ kan man feks. Lage en hel rett også plukke ut en og en matvare av retten om de reagerer, men for meg blir det mer tungvint.

Om du lager julienne squash(pasta) så kokes skal det kokes 1 min til voksne, kok gjerne 1,5-2 min til baby og kutt det godt opp;)
 
Bøyer meg i støvet jeg og....Tok faktisk meg selv i at jeg tenkte på Lissuz i dag, da jeg så ho Wenche på God morgen Norge. Tipper Lissuz kunne steppet inn som vikar LETT;)
 
Ville ikkje brukt hermetiske tomater av noe slag.. Broren min fortalte her en dag at det er mye i det som ikke er bra for oss, da er det nok ihvertfall ikke bra for barna :/
 
Bøyer meg i støvet jeg og....Tok faktisk meg selv i at jeg tenkte på Lissuz i dag, da jeg så ho Wenche på God morgen Norge. Tipper Lissuz kunne steppet inn som vikar LETT;)

Hihi.. Takk, så søt du er:) men det trur jeg ikke jeg hadde klart:p
 
Glemte at du ville ha kjøtt i. Da tilsetter du bare kvernet kylling/kjøtt oppi.

Kjøttet biff (gjerne ytrefilet u/salt)
Kvern godt i en foodprossessor eller kjøttkvern. Tilsett olje og litt vann.
Smør kjøttet utover alu.folie stekes i ovnen som en tynn løvstek. Obs. Pass at den er gjennomstekt.
Deles i biter og kvernes på nytt etterpå. Er fint å fryse i portioner så kan man bare tine å ha sammen med det man vil.
 
Ville ikkje brukt hermetiske tomater av noe slag.. Broren min fortalte her en dag at det er mye i det som ikke er bra for oss, da er det nok ihvertfall ikke bra for barna :/

Jeg liker best å lage av ferske tomater selv, men er veldig nysgjerrig på hva søm ikke er bra i de hermetiske? Så et kokkeprogram hvor det ble sagt at de hermetiske var bedre enn ferske nemlig, var noe med næringsinnholdet tror jeg.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Jeg liker best å lage av ferske tomater selv, men er veldig nysgjerrig på hva søm ikke er bra i de hermetiske? Så et kokkeprogram hvor det ble sagt at de hermetiske var bedre enn ferske nemlig, var noe med næringsinnholdet tror jeg.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Det er tilsetningsstoffer (e-stoffer) i hermetiske. (Finnes noen uten mener jeg, men da må du lese godt;-)
Næring fra tomater tar vi bedre opp bla. når de er behandlet, om du skal koke uansett tror jeg det egentlig blir det samme.
Tror også det har noe med at jeg tror de hermetiske får lengre modningstid i solen enn tomater som blir fraktet til Norge. (?)Men det er litt tåpelig gjetning fra min side,tenker på smaksforskjell og konsistens på "norske" og når man smaker tomater i utlandet.
 
Back
Topp