Ville du leid ut leilighet til...

Ung alenemor. Inntekt vil hun ha ved overgangstødnad og andre stødnader ved å være alene om hun ikke får seg jobb;)

Hadde spurt moren hva planen hennes etter permisjonen var, og om hun hadde inntekt nok til å betale husleien uanvhengig om hun fikk jobb eller ikke. Hadde hun det, hadde jeg leigd ut til henne.

Planen hennes er å få seg jobb i barnehage, men hun sier nav gir henne nok penger uansett slik at hun vil kunne bli boende selv om det tar henne tid å finne jobb. Vi vet ikke hva strømforbruket blir siden ingen har bodd der om vinteren før, men er redd det kan bli for mye :/
 
Ung alenemor. De er undervurderte.
 
... en ung alenemor som er rolig og har gode referanser, men ingen jobb etter permisjonen?

...eller et ungt par som kommer til å flytte igjen i løpet av det første året?

Ung mor med gode referanser. Så lenge hun er en trygg betaler og betaler depositum på forhånd så anser jeg det som trygt. En ungt par betyr festing i mine ører, og det orker jeg ikke å ha mye av!
 
Hvorfor? Du må det om du skal kjøpe hus, ta lån, kjøpe mobil abo eller leie av firma. Ser virkelig ikke problemet, alltid krevd det vi, da det er en del av standard leiekontrakt, ingen har sagt noe på det
Oppgir aldri personnummeret mitt til privatpersoner.
 
Oppgir aldri personnummeret mitt til privatpersoner.

Neinei, det får jo være ditt valg, er bare nysgjerrig på hvorfor? Når det er veldig vanlig og spess i forbindelse med leie av leilighet osv?
 
Neinei, det får jo være ditt valg, er bare nysgjerrig på hvorfor? Når det er veldig vanlig og spess i forbindelse med leie av leilighet osv?
Har man fullt navn og personnummer, kan man faktisk gjøre en del med den infoen uten min viten. Jeg makulerer alle papirer som inneholder navn og personnummer, og oppgir det dermed ikke til et menneske jeg ikke vet noe om. Og hvor vanlig det er i forbindelse med utleie vet jeg ikke, har aldri blitt bedt om å oppgi personnummeret mitt til noen når jeg har leid.
 
... en ung alenemor som er rolig og har gode referanser, men ingen jobb etter permisjonen?

...eller et ungt par som kommer til å flytte igjen i løpet av det første året?
Altså om alene moren kan stå for at husleia blir betalt ville jeg ikke sett noen problemer med å la henne leie. Uten jobb betyr jo ikke at hu ikke kan betale for seg.
NAV kan sørge for depositums garanti og dekking av husleie, å for å være ærlig så ville jeg prioritert de med barn før unge parr for å si det sånn. Man er tryggere på at det ikke blir noe rusmisbruk eller annet tull, å så slipper man fest å styr.
 
Har man fullt navn og personnummer, kan man faktisk gjøre en del med den infoen uten min viten. Jeg makulerer alle papirer som inneholder navn og personnummer, og oppgir det dermed ikke til et menneske jeg ikke vet noe om. Og hvor vanlig det er i forbindelse med utleie vet jeg ikke, har aldri blitt bedt om å oppgi personnummeret mitt til noen når jeg har leid.

Nja, man har kommet så langt i dag, begge veier (desverre) at vil man svindle så trenger man bare navnet. Sier ikke du kan gi ut pers.nummer til alle av den grunn altså, men mtp at såpass mange av det norske folk faktisk har betalingsproblemer og anmerkninger og at flere og flere boliger og biler går på tvangssalg så syns jeg en kredittsjekk er helt innafor. Jeg har selv kasta ut 2 leietakere grunnet manglende leie, og da taper man som utleier mye penger da dette tar tid, jeg kunne unngått dette ved å kredittsjekke. Derfor gjør vi alltid det nå på lik linje med utleiemegleren og lignende firmaer[emoji106]
 
Har man fullt navn og personnummer, kan man faktisk gjøre en del med den infoen uten min viten. Jeg makulerer alle papirer som inneholder navn og personnummer, og oppgir det dermed ikke til et menneske jeg ikke vet noe om. Og hvor vanlig det er i forbindelse med utleie vet jeg ikke, har aldri blitt bedt om å oppgi personnummeret mitt til noen når jeg har leid.
Person nummer er privat å dette deler man ikke med husvert. Da man kan ta kontakt med både lege nav og andre instanser å få info når man bruker person nr..
 
Nja, man har kommet så langt i dag, begge veier (desverre) at vil man svindle så trenger man bare navnet. Sier ikke du kan gi ut pers.nummer til alle av den grunn altså, men mtp at såpass mange av det norske folk faktisk har betalingsproblemer og anmerkninger og at flere og flere boliger og biler går på tvangssalg så syns jeg en kredittsjekk er helt innafor. Jeg har selv kasta ut 2 leietakere grunnet manglende leie, og da taper man som utleier mye penger da dette tar tid, jeg kunne unngått dette ved å kredittsjekke. Derfor gjør vi alltid det nå på lik linje med utleiemegleren og lignende firmaer[emoji106]
Tja, jeg hadde flere betalingsanmerkninger når jeg gikk fra eksmannen min, uten at det sier noe som helst om MIN betalingsevne/vilje (long story short; regninger i mitt navn ble ikke betalt, og purringer og inkassovarsel ble gjemt slik at jeg aldri fikk se de, dette pågikk i årevis). Nå er jo dette ryddet opp i, men den dagen jeg gikk, kunne det se ut til at jeg var en sånn en som ikke betalte for meg. Da anser jeg referanser som viktigere, da disse sier noe om hvordan jeg har skjøttet tidligere leieforhold.
 
Tja, jeg hadde flere betalingsanmerkninger når jeg gikk fra eksmannen min, uten at det sier noe som helst om MIN betalingsevne/vilje (long story short; regninger i mitt navn ble ikke betalt, og purringer og inkassovarsel ble gjemt slik at jeg aldri fikk se de, dette pågikk i årevis). Nå er jo dette ryddet opp i, men den dagen jeg gikk, kunne det se ut til at jeg var en sånn en som ikke betalte for meg. Da anser jeg referanser som viktigere, da disse sier noe om hvordan jeg har skjøttet tidligere leieforhold.

Jeg ser jo ikke utelukkende på en kredittsjekk, men jeg krever det og om man har gode referanser og kjemien stemmer så ser jeg bort ifra en bet.anmerkning (vet hvor kjapt man kan få en om man er uheldig) så på ingen måte noe kritikk sånn sett. Men om noen vil leie, uten referanser og en nagativ sjekk så styrer vi unna, tapte 3mnd leie sist vi måtte kaste ut noen.
 
... en ung alenemor som er rolig og har gode referanser, men ingen jobb etter permisjonen?

...eller et ungt par som kommer til å flytte igjen i løpet av det første året?

Hadde nok ikke leid ut til noen uten jobb, med mindre de har NAV-garanti, men korttidsleie kunne jeg jo vurdert.
Så lenge folk betaler, og overholder avtaler, er det samme for meg med situasjonen ellers.
 
Har du aldri opprettet depostiumskonto? Kommer frem her...
Nei. Jeg har kun leid kommunalt, og her krever de ikke depositum. Han jeg leier av nå krevde heller ikke det, men vi bor på et sted der alle kjenner alle, og vet "alt" om alle, det spiller nok inn.
 
Ung mor. Du kan ev be om en sikkerhet fra et familiemedlem eller liknende [emoji4]
 
Back
Topp